Ik zou graag het volgende doen:
bij het opstarten een bepaalde windows share (die rw is)
mounten op m'n linux bak, zodat iedereen op de computer naar die share
kan schrijven en er spul van afhalen.
Daarvoor het ik het volgende gedaan:
in /etc/fstab:
smbmnt is suid root:
permissie's van dir waarop gemount wordt:
Nu heb ik het volgende:
Als root werkt alles perfect, ik kan de directory mounten, er files op aanmaken/verwijderen, erop schrijven ...
Als een gewone user heb ik het volgende:
Ik kan de share NIET mounten en ik kan geen files aanmaken of verwijderen op de share. Ik kan echter WEL schrijven naar bestaande files (!) en de share unmounten!
Ik vind het vooral hééél raar dat ik geen files kan aanmaken/verwijderen, maar wel bestaande files kan veranderen...
Als ik als gewone gebruiker de share probeer te mounten krijg ik het volgende:
Voor mij maakt het niet uit als de share at boottime gemount wordt, of als je gebruiker hem zelf moet mounten (wat nu dus niet lukt, moet nochtans mogelijk zijn?), het belangrijkste is dat een gewone gebruiker bestanden naar de share kan kopiëren...
Dus:
- Wat moet ik doen om die gemounte share schrijfbaar te maken voor iedereen?
- Optioneel: hoe kan ik ervoor zorgen dat een gewone user de share kan mounten/unmounten?
Mijn samba versie is:
bij het opstarten een bepaalde windows share (die rw is)
mounten op m'n linux bak, zodat iedereen op de computer naar die share
kan schrijven en er spul van afhalen.
Daarvoor het ik het volgende gedaan:
in /etc/fstab:
code:
1
| //192.168.0.2/Shared /mnt/network smbfs auto,_netdev,users,kudzu,rw,guest 0 0 |
smbmnt is suid root:
code:
1
| -rwsr-xr-x 1 root root 7836 May 8 05:23 /usr/bin/smbmnt |
permissie's van dir waarop gemount wordt:
code:
1
| drwxr-xr-x 1 root root 4096 Aug 13 04:08 network |
Nu heb ik het volgende:
Als root werkt alles perfect, ik kan de directory mounten, er files op aanmaken/verwijderen, erop schrijven ...
Als een gewone user heb ik het volgende:
Ik kan de share NIET mounten en ik kan geen files aanmaken of verwijderen op de share. Ik kan echter WEL schrijven naar bestaande files (!) en de share unmounten!
Ik vind het vooral hééél raar dat ik geen files kan aanmaken/verwijderen, maar wel bestaande files kan veranderen...
Als ik als gewone gebruiker de share probeer te mounten krijg ik het volgende:
code:
1
2
| cannot mount on /mnt/network: Operation not permitted smbmnt failed: 1 |
Voor mij maakt het niet uit als de share at boottime gemount wordt, of als je gebruiker hem zelf moet mounten (wat nu dus niet lukt, moet nochtans mogelijk zijn?), het belangrijkste is dat een gewone gebruiker bestanden naar de share kan kopiëren...
Dus:
- Wat moet ik doen om die gemounte share schrijfbaar te maken voor iedereen?
- Optioneel: hoe kan ik ervoor zorgen dat een gewone user de share kan mounten/unmounten?
Mijn samba versie is:
code:
1
2
| [root@Dieter mnt]# smbd -V Version 3.0.4 |