Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Northbridge koeling nuttig ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk een domme vraag voor jullie case-mods, maar is dit
werkelijk nuttig ?

Men koelt dan wel deze chip ( en de case temp daalt ) maar de rest op je moederbord blijft toch hetzelfde ?
Uit thermal pics die ik gezien heb van moederborden zijn er vaak andere kleine componenten die warmer worden dan deze chip.... Met deze warme dagen is
gebleken dat mijn pc extra koeling nodig heeft.

Ik heb net de hele FAQ doorgenomen, maar daar staan volgens mij standard toepassingen in. Eerst lees ik dat meer intakelucht better is om vervolgens later
te lezen dat 100% in-/outtake better is. Enige tips iemand ??....

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 23:19
Zolang je PC stabiel blijft, en je niet extreem wil overclocken, heeft het geen nut nee. Je case temp zal trouwens niet dalen als je de northbridge beter koelt! De hoeveelheid warmte die de northbridge in je kast pompt blijft namelijk dezelfde, of je die warmte snel afvoert (= koele chip) of traag afvoert (= hete chip), maakt niks uit.

Verwijderd

Topicstarter
Dus om optimaal te koelen is vooral de airflow belangrijk...?
Zo snel mogelijk warmte naar buiten krijgen.

Hoe zit het dan met de vehoudingen hierbij ( in-/outtake ) ?
Ik dacht dat meer intake better, ook met de lichte druk dat je hiermee krijgt,
pers je de warmte naar buiten.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik heb zelf zo'n zalman northbridge koelertje en die trekt de warmte uit de NB ... de lucht erom heen doet de rest van het werk...

Ik merk vooral dat de temperaturen STABIELER zijn..in plaats van 8-12 graden stijgen bij veel gebruik. Is het nog maar 3-4 graden ... :-)

There is no place like ::1

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Normaal gezien is meer outtake beter dan meer inttake, maar het scheelt niet veel.
Ik ben zelfs van 3 outtakes (80mm allemaal) en 2 inttakes naar 3 inttakes en 2 outtakes (120mm en 80mm) gegaan en de temp is hetzelfde gebleven...

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:27

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

subsonik schreef op 13 augustus 2004 @ 00:38:
Je case temp zal trouwens niet dalen als je de northbridge beter koelt!.
Zit de sensor voor de case temperatuur niet op of dichtbij de Northbridge ?

Op die manier daalt de aangegeven casetemperatuur wel degenlijk als je hem koeld.

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Ja, nortbridge koeling is nuttig (voor overclocken dan).
ik heb namelijk onlangs een thermalright nb-1 aangebracht op mijn dfi infinity, deze ging op fsb gewoon omhoog van 255op 1,9v vdd naar 255 op 1,7v vdd :D
Dus voor dezelfde clocks had de nb 0,2 lager voltage nodig :)

hoort dit btw niet in:
Die-Hard Overclocking & Cooling

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Het maakt niet uit dat bepaalde onderdelen warmer zijn dan je northbridge, voor veel electronische componenten is een temperatuur van 90 graden niet zo erg. Bij je NB is het een ander verhaal, van 90 graden wordt die namelijk niet blij.

Wanneer je je airflow verbeterd zal je casetemp dalen waardoor de cooling verbeterd doordat de heatsink meer hitte af kan geven aan de lucht binnen de kast, vandaar dat de airflow zo belangrijk is.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
pisart schreef op 13 augustus 2004 @ 00:54:
Normaal gezien is meer outtake beter dan meer inttake, maar het scheelt niet veel.
Ik ben zelfs van 3 outtakes (80mm allemaal) en 2 inttakes naar 3 inttakes en 2 outtakes (120mm en 80mm) gegaan en de temp is hetzelfde gebleven...
Het nadeel van meer outtake is dat je ook door gaten waar je het liever niet hebt stof naar binnen gaat trekken ( je opticals )

Repareren doe je zo.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sine schreef op 13 augustus 2004 @ 17:48:
Het nadeel van meer outtake is dat je ook door gaten waar je het liever niet hebt stof naar binnen gaat trekken ( je opticals )
Dat lijkt me juist bij intake? :?

En wat is eigenlijk een goede verhouding qua intake / outtake? 1:1? Dus voor 1 intake, 1 outtake? Krijgt de lucht dan wel genoeg tijd, om wat warmte 'over te nemen' van een heatsink of whatever? :?

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
GJ-tje schreef op 13 augustus 2004 @ 18:05:
[...]
Dat lijkt me juist bij intake? :?
Nee, als je veel uit de kast zuigt (outtake) dan zoekt inkomende lucht (intake) wel een andere weg dan de reguliere. Als je namelijk een outtake-overschot hebt, dan kan het zijn dat de inkomende lucht dus op plaatsen waar je het liever niet hebt naar binnen komt. Het moet toch naar binnen en kan dat niet via de intake, dan via een andere openbare weg.

Heb je geen outtake-overschot dan komt de stof alleen op plaatsen waar de intake is. Dus waar je het (omdat het niet anders kan) wil hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Electronical op 13-08-2004 18:12 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Verwijderd

Topicstarter
Optimaal zou dan zijn zo'n voeding met 2 fans en een goede
intake onderaan ( 60% in tegen 40 out-take )

iemand einig idee wat warmte van een passief gekoeld
gfw kaart komt ? FX 5200. In mate van veel of redelijk, ....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 01:26 ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 19:55

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 01:13:
Optimaal zou dan zijn zo'n voeding met 2 fans en een goede
intake onderaan ( 60% in tegen 40 out-take )

iemand einig idee wat warmte van een passief gekoeld
gfw kaart komt ? FX 5200. In mate van veel of redelijk, ....
Voel aan het heatsinkje.

Maar dan gooi ik ook ff wat op dit topic, southbridge cooling het dat ook nut? Want mijn sb wordt erg heet (MSI K7T 266a pro2 RU)?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

ik heb northbridge koeling wel nodig, word best warm. Net als de Southbridge.

Verwijderd

Topicstarter
Meneer aard schreef op 16 augustus 2004 @ 11:49:
[...]

Voel aan het heatsinkje.

Maar dan gooi ik ook ff wat op dit topic, southbridge cooling het dat ook nut? Want mijn sb wordt erg heet (MSI K7T 266a pro2 RU)?
Naar mijn mening is koeling van zoveel mogelijk nuttig, zo snel mogelijk
warmte uit je case halen.... Hoe meer componenten men koelt hoe sneller men zijn
warmte kan afvoeren. Misschien volstaat een passiefe koeling.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 15:56:
[...]

Naar mijn mening is koeling van zoveel mogelijk nuttig, zo snel mogelijk
warmte uit je case halen.... Hoe meer componenten men koelt hoe sneller men zijn
warmte kan afvoeren. Misschien volstaat een passiefe koeling.
Ik heb een goede airflow, dus dat zal moeten kunnen.

Alles is passief te coolen, mits een goede flow.

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04 15:42
Southbridge koeling (niet extreem) kan ik wel aanraden. Vooral als je onboard LAN en sound gebruikt e.d. raad ik het aan. Dit met de reden als je Southbridge te warm wordt dat er kans is dat je geluid gaat kraken/vreemd doen. (dit heb ik wel eens meegemaakt bij verschillende NFII borden)

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

De NB van een P4 865/875 mobo wordt erg warm. Die strd passieve heatsinks die Asus er bv. op plakt zijn zwaar onvoldoende volgens mij, in me case heb ik voldoende airflow en non-OCéd en nog brand ik me fikke er bijna aan :X
Heb een oude CPU koeler gemod en die erop geprakt met een 50x50 fannetje, nu is zelfs stressed nog lauw. MB temp (sensor zit d8 ik niet in de NB, maar goed) daalde alsnog van 33° naar 28° :) heb ook het gevoel dat me systeem nu stabieler is op 3,6Ghz dus voor mij had het zeker wel nut.

Use the Search Luke...

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Silentpuma schreef op 16 augustus 2004 @ 21:26:
De NB van een P4 865/875 mobo wordt erg warm. Die strd passieve heatsinks die Asus er bv. op plakt zijn zwaar onvoldoende volgens mij, in me case heb ik voldoende airflow en non-OCéd en nog brand ik me fikke er bijna aan :X
Heb een oude CPU koeler gemod en die erop geprakt met een 50x50 fannetje, nu is zelfs stressed nog lauw. MB temp (sensor zit d8 ik niet in de NB, maar goed) daalde alsnog van 33° naar 28° :) heb ook het gevoel dat me systeem nu stabieler is op 3,6Ghz dus voor mij had het zeker wel nut.
Mijn nb en sb worden ook verrekte heet (nb is passief), ik denk dat ik van de week maar es ga experimenteren met fans en heatsinkvoor de nb en sb.

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uiteindelijk is je intake gelijk aan je outtake, anders wordt je PC uiteindelijk een soort ballon of vacuum.
In theorie zorgt meer intake dan outtake voor een overdruk in je kast waardoor de temperatuur stijgt. In de praktijk maakt het qua temp niet zoveel uit volgens mij.
Als je outtake groter is dan je intake (uitsluitend gerekend met fans) dan zal er dus ergens anders lucht aan worden gezogen, met als gevolg stof in alle kiertjes waar lucht in kan komen, in plaats van stof in je mooi zelf gemodde stoffilter bij je intake.

Edit: Misschien moet ik ook iets zeggen over je NB vraag ;) Zoals al eerder gezegd wordt je case daar niet koeler van, alleen je NB (als je het goed doet tenminste). Waarom je NB wel gekoeld wordt en eventueel andere warme(re) onderdelen weet ik niet precies, maar zou zeggen dat die andere onderdelen er blijkbaar beter tegenkunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Plecky op 16-08-2004 21:46 ]

Verwijderd

Swandertj schreef op 16 augustus 2004 @ 17:04:
Southbridge koeling (niet extreem) kan ik wel aanraden. Vooral als je onboard LAN en sound gebruikt e.d. raad ik het aan. Dit met de reden als je Southbridge te warm wordt dat er kans is dat je geluid gaat kraken/vreemd doen. (dit heb ik wel eens meegemaakt bij verschillende NFII borden)
Daar ben ik net achter gekomen, ik had een blokje erop (paste niet..) en toen ging ik gamen en kwamen er veel storingen enzo

Verwijderd

Topicstarter
Hoe en met wat kan men best zo'n passieve koeling op je SB monteren ?
Meestal zijn hier geen voorzieningen voor....

Ik heb nu een fan op mijn NB en temp zijn alvast gedaald ( moederbord case sensor ), maar mijn extra temp meter ( los van de pc, in mijn case ) geeft nog een zelfde temp als ervoor. Weinig effect, maar het zal de levensduur misschien iets verlengen. Blijkbaar ligt de case sensor toch dicht bij de NB ( MSI KT4 ultra ) of
vergis ik mij ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 18:38:

Ik heb nu een fan op mijn NB en temp zijn alvast gedaald ( moederbord case sensor ), maar mijn extra temp meter ( los van de pc, in mijn case ) geeft nog een zelfde temp als ervoor. Weinig effect, maar het zal de levensduur misschien iets verlengen. Blijkbaar ligt de case sensor toch dicht bij de NB ( MSI KT4 ultra ) of
vergis ik mij ?
Ik heb een cooler-master blokje van 40x40 mm en daar zat een dubbelzijdig plakbandje bij, maar bij mij viel hij eraf omdat hij iets te groot is, en mijn vga silencer zit in de weg...

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

vergis ik mij ?
Wat dacht je gewoon van een koelblokje nemen, wat koelprut in het midden en aan de zijkanten een paar druppies secondelijm, of thermal adhesive gebruiken :)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

vergis ik mij ?
Als je voor je NB een nieuwe koeling wil maken/aanschaffen, kan je mooi de heatsink die daar al op zat plaatsen op je SB met wat adhesive lijm. Lijkt me een economische oplossing niet? ;)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Ik moet ook een nieuwe koeler op de mijne plakken.
Hij wordt nou 65 graden in de shuttle. De sn85g4 is zo slechte versie echt te triest van woorden. Ik heb hem laatst terug gebracht naar de winkel waar ik hem had gekocht. Zij hebben hem naar shuttle terug gestuurd. Ik ben hem gewoon 6 weken kwijt geweest. Heb hem nou terug gekregen, met bericht van ''we hebben niks kunnen vinden''.Het probleem is gewoon dat de pc veelste warm wordt. En dan heb ik het over de die bridge en voeding. De cpu blijft netjes 42 graden, daar is dus niks mis mee.
Als de bridge te warm wordt, gaat hij raar doen. Bijv. de netwerk kaart, usb poorten. Mijn kast zit er zelfs niet op he, ik heb al weken mijn kast open staan. In de warme dagen had ik zelfs een ventilator op staan(zo'n grote op een standaard), das toch niet normaal voor een kastje van 300 euri. Nu is er al een nieuwe versie op de markt gekomen, waar de problemen zijn verholpen.
Ik ga nou dus proberen om er een nieuwe koeler er in te zetten. In de hoop dat ik van het gezeik af ben.

• sjoerdjanson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
vraagje over die adhesive lijm: ik weet nu niet waarom, maar stel dat je het blokje er weer vanaf wilt halen bij je SB, kan dat dan wel met deze zogenaamde lijm, of is het permanent?
ander vraagje: mijn NB wordt dus niet kouder dan 68 graden, volgens CoreCenter en MBM5 (Intel 865PE) tijdens games wordt het maximaal 74 graden. ik heb de VGA voltage op laagste staan, en met koelblokje of zonder heeft geen effect, ik ben bang dat ie veel te warm wordt, beetje bang dat hij langzaam overlijdt... (wel overgeklokt van 200 naar 240 fsb) zijn deze temps daarom te hoog???

[ Voor 52% gewijzigd door sjoerdjanson op 22-08-2004 14:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kun je die niet verwijderen, door je MB in de vriezer te zetten...in
een plestik zak.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:40
Ik had een crashend ECS bord, de ECS L7S7A2 met een met dubbelzijdig geplakte northbridge cooler. Heb er een halve socketA cooler opgelijmd, beetje pasta er tussen voor de geleiding, lijm op de hoekjes. Koelertje wordt redelijk warm, maar niet zo heet dat ik mn vingers eraan kan branden.

Toen had ik nog een klein vierkant blokje met "ECS" opdruk, ik voel eens aan southbridge: lekker warm, kan je vingers mee branden. Heb gewoon die northbridge cooler met dezelfde methode vastgezet op de southbridge. Systeem heeft nooit weer gecrasht.
Pagina: 1