[DNS] DNS entries toevoegen in Windows DNS

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-04 12:51
Even ter inleiding, op DNS gebied ben ik helaas een tamelijk N00b. Vandaar waarschijnlijk dat ik het antwoord op mijn vraag niet kan vinden in een of andere help, want ik weet niet waar ik op moet zoeken.
Ik gebruik de Windows 2003 DNS server. Nu heb ik op die server ook een webserver draaien met daarop een aantal sites gehost. Vanuit het lokale netwerk zijn die sites niet bereikbaar omdat de boel geNAT is. Nu moet ik dus om die websites vanuit lokaal te bereiken, entries in mijn hosts file opnemen voor elke computer in mijn netwerk (4 stuks, dus dat valt eigenlijk wel mee, maar goed). Nu dacht ik, dat aangezien al die computers aan de DNS server van mijn eigen Windows server vragen welk IP adres bij die websites hoort, hij ze wel kan vertellen dat ze naar een 10.x.x.x adres moeten gaan (zodat ik dus geen hosts files daarvoor hoef te editten), maar... kan dat en zo ja hoe stel je dit in?

• Osiris
  • Niet online
Niet het antwoord op je vraag, maar misschien wel op je probleem: Wat voor router heb je? Misschien kan deze namelijk "NAT loopback", waardoor je je sites wél gewoon vanaf je remote IP kunt benaderen :)

• martdj
Osiris schreef op 12 augustus 2004 @ 22:51:
Niet het antwoord op je vraag, maar misschien wel op je probleem: Wat voor router heb je? Misschien kan deze namelijk "NAT loopback", waardoor je je sites wél gewoon vanaf je remote IP kunt benaderen :)
Een Alcatel 510 ADSL router

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-04 08:11
NAT loopback werkt bijna nooit, eigenlijk alleen op draytek routers (werkt het al standaard), mocht je methodes weten hoe het op andere routers aan te zetten, dan hoor ik dat heeeeeel graag.

Omtrend de DNS, om webservers bereikbaar te maken dien je in de DNS eerst een zone aan te maken voor het domein, bijv webservers. Indien die nog niet bestaat, maak er dan een standaard zone van. Vervolgens kun je host (A) records aanmaken voor bijv. www.domein.nl. Bij het aanmaken van dat hosts record kun je het interne ip adres aangeven.

Wel even opletten als er ook externe servers voor dat domein zijn, dan zul je hosts records voor die moeten aanmaken met bijbehorende externe ip-adressen.

[ Voor 22% gewijzigd door Taigu op 13-08-2004 10:02 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Gewoon een local DNS server draaien voor dit probleem, en deze local configureren.

Tijd voor een nieuwe sig..

• TerrorMachine
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

TerrorMachine

- Down For Life -

lokale dns server is een goed alternatief
Ik gebruikte voorheen altijd winroute die had een geïntegreerde DNS server
en keek in je hostfile van je server

is je web server toevallig Domino? :)
Ik heb daar eens dmv webconfiguratie docs
meerdere sites aangemaakt
die dmv de dns server gewoon als

www.site1.nl
www.site2.nl
www.site3.nl

konden worden aangeroepen (wel heb ik meerdere ipnrs toegewezen aan de NIC)

192.168.2.100
192.168.2.101
192.168.2.102

:*)

Ik mag niet klagen......dat mag dan weer niet

• martdj
Mijn webserver is inderdaad Domino. Ik heb daar ook meerdere domeinen en subdomeinen in gedefinieerd. Werkt erg goed. Uiteindelijk moet je echter wel vanaf je eigen computer die domeinen kunnen resolven naar het lokale IP adres achter NAT.

Dat laatste is me nu eindelijk gelukt op de manier die buddhole aangaf. In de DNS server een nieuwe zone aanmaken met de domeinnaam (in mijn geval martdj.nl) en dan een A record met *, wat verwijst naar het vaste IP adres van de server. Uiteindelijk niet zo moeilijk, maar het duurde even voor ik het doorhad :z .
Als je dan ook nog een reverse lookup zone aanmaakt voor die IP range en dat laat verwijzen naar de naam van de server waar je DNS op draait, ben je er helemaal :)

Edit:
Tenminste, dat dacht ik. Een nslookup www.martdj.nl gaf netjes het bijbehorende 192.168 IP adres. Een ping echter komt alsnog met mijn externe IP adres terug en www.martdj.nl openen in de webbrowser opent dus vrolijk het configuraiescherm van mijn Livebox. Iemand die kan inschatten wat ik fout doe?

[ Voor 18% gewijzigd door martdj op 15-02-2006 17:35 ]

• martdj
Ik heb inmiddels uitgevonden dat het nog wat vager is. Soms werkt het. Soms werkt het niet en er lijkt geen pijl op te trekken.
Dit is wat ik gedaan heb:
- Primary Zone aangemaakt in mijn DNS met naam martdj.nl
- In deze zone een A record aangemaakt met naam: * en IP het IP van mijn server
- Een reverse Lookup zone aangemaakt voor de IP range van mijn server (192.168.1)
- en dan een Pointer record 192.168.1.100 => <naam van mijn server>.martdj.nl

Als ik nu een nslookup op x.martdj.nl doe, gaat het altijd goed. Ik krijg altijd een antwoord van mijn server, met het ip adres van mijn server.
Als ik echter een ping doe, gaat het soms goed, maar vaker fout en komt ie met mijn externe IP adres. Als ik het probeer in een browser krijg ik hetzelfde gedrag als bij een ping en krijg ik dus vaak het configuratiescherm van mijn router (Livebox) voor mijjn neus i.p.v. een response van mijn webserver.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:42
Je gebruikt nu 2 DNS'en, je lokale en je uitgaande?
Zoja, windows gebruikt die waarschijnlijk in "round robin". Afwisselend dus. Het beste is je DNS-server configureren met forwarders, naar de DNS'en van je ISP.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• martdj
Ok, dat zou het wel verklaren. Ik ging er altijd vanuit dat Windows altijd entry 1 zou proberen en alleen als die niet bereikt kon worden entry 2.
Dan komt wel mijn volgende vraag:
Hoe configureer je in Windows (2003) DNS forwarders? Gaat dat ook weer via een zone?

Verwijderd

forwarders via:
Properties dns server in DNS management

• martdj
Gevonden. Hij stond nog op het oude IP adres (10.x reeks) van mijn server ingesteld en werkte dus niet. Bedankt!

• TerrorMachine
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

TerrorMachine

- Down For Life -

He het duurde toch geen 2 jaar om te ontdekking te komen dat je domino draait :o

hee als ik de site bekijk werkt geen enkele link!!?
is dit de bedoeling?

Gelukkig heb je je Names.nsf wel dicht :)

Ik mag niet klagen......dat mag dan weer niet

Pagina: 1