Toon posts:

Fancontrol voeding + Grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo beste tweakers,

Ik denk dat mijn vraag hier beter thuishoord.

Ik wil een zo stil mogelijke pc dus zou ik graag de toerentallen van mijn fans willen aanpassen. Voor mijn cpu koeler is me dat vrij makkelijk gelukt met Speedfan. Maar hoe pas ik het toerental aan van de fan op mijn Grafische kaart (radeon 9600 xt) en de fan van mijn voeding?(antec truepower 380 watt).

Kan een "fancontroller" dat? of is dit een onmogelijke zaak?

alvast bedankt voor wie me op weg helpt!!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Poot gewoon een zalman heatpipekoeler op dat ding. Die heb ik ook op m'n R9800pro en dan hoef je je ook niet om toerentallen druk te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Toink schreef op 12 augustus 2004 @ 20:54:
Poot gewoon een zalman heatpipekoeler op dat ding. Die heb ik ook op m'n R9800pro en dan hoef je je ook niet om toerentallen druk te maken.
dat lost allezins het radeon prob op, maare hoe pak ik mijn voeding aan?. maar ik dacht in de zin van : wrm een passief koelblok als een fancontroller beide zou kunnen stil(ler) maken...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja, daar zijn fancontrollers juist voor bedoelt. Wel moet je voor de fans die jij noemt, zelf even creatief zijn met de draadjes.

Misschien voedingfan overwegen om op een vast voltage te zetten, dus niet via een controller, als je bang bent dat familieleden aan de knopjes op de kast gaan draaien.

{signature}

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

(jarig!)
ik zou in ieder geval de fan van je vidkaart niet lager draaien, maar gewoon een ander koelblok erop doen, die fan maakt niet voor niets zoveel lawaai ;)

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 12 augustus 2004 @ 20:57:
Ja, daar zijn fancontrollers juist voor bedoelt. Wel moet je voor de fans die jij noemt, zelf even creatief zijn met de draadjes.

Misschien voedingfan overwegen om op een vast voltage te zetten, dus niet via een controller, als je bang bent dat familieleden aan de knopjes op de kast gaan draaien.
Om iets open te vijzen en aan te passen heb ik geen bang;)that's how everbody starts..toch? :)

Ik zou mijn fan van mijn voeding wel willen kunnen regelen(naargelang de temp)...er zit trouwens een draadje aan men voeding die ik op het mobo moet aansluiten om de toeren te kunnen uitlezen met de asusprobe...

*Nu de grote vraag*: ik kan dus met een fancontroller de fansnelheid van mijn VOEDING en van mijn RADEON aanpassen?(mits wat aansluitwerk ) + te de TEMP uitlezen??

zo ja :p plzzzzz waar koop ik een goeie fancontroller ?? mijn koelingbudget is 100-150 euro ...

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op 12 augustus 2004 @ 21:02:
ik zou in ieder geval de fan van je vidkaart niet lager draaien, maar gewoon een ander koelblok erop doen, die fan maakt niet voor niets zoveel lawaai ;)
:p oke dus een koelblok is mss wel effectiever voor mijn GPU maareh:p :9~ kheb nu toch wel interesse in dat fancontroller ding...

als er iemand goeie merken weet zoek ik zelf alle specs wel op hoor!!!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

(jarig!)
holyshit, 150 euro voor een fancontroller :|

ik weet zo snel geen fancontroller die 2 temps uitleest, maar de artic silencer of de zalman heatpipe zijn iig allebei goed genoeg voor je videokaart....

http://www.tomshardware.com/howto/20040615/

hier een test van 15 fancontrollers ;)

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op 12 augustus 2004 @ 21:09:
holyshit, 150 euro voor een fancontroller :|

ik weet zo snel geen fancontroller die 2 temps uitleest, maar de artic silencer of de zalman heatpipe zijn iig allebei goed genoeg voor je videokaart....

http://www.tomshardware.com/howto/20040615/

hier een test van 15 fancontrollers ;)
nee nee niet alleen voor de contoller:p voor de vidkaartkoeling ook hé:p

thanks voor de link ik ga nu alles eens goed doorlezen of die dingen wel kunnen wat ik wil

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 21:05:
*Nu de grote vraag*: ik kan dus met een fancontroller de fansnelheid van mijn VOEDING en van mijn RADEAON aanpassen?(mits wat aansluitwerk ) + te de TEMP uitlezen??
Ja.

Voor temperatuuruitlezen heb je er een nodig met een paar temp sensors erbij.

Hier vind je er een heel lijstje van http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/490 :)

Verder moet je het wel zelf kunnen vinden/beslissen zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 12-08-2004 21:12 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 12 augustus 2004 @ 21:11:
[...]

Ja.

Voor temperatuuruitlezen heb je er een nodig met een paar temp sensors erbij.

Hier vind je er een heel lijstje van http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/490 :)

Oa de coolermaster musketeer doet alles wat jij tot nu toe vraagt, verder moet je het wel zelf kunnen vinden/beslissen zo.
no prob ik hou me hier een weekje mee bezig voor ik tot de aankoop overga;)

bedankje aan iedereen voor de hulp!! _/-\o_ ...nu raak ik wel verder

Verwijderd

Volgens mij heb je voor € 150,- wel een Enermax-voeding met regelbare fans en een Zalman Heatpipe. Je zou dan zelfs een 460W voeding kunnen nemen. Kun je straks ook nog lekker uitbreiden en overclocken. Stil en effectief!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 22:37:
Volgens mij heb je voor € 150,- wel een Enermax-voeding met regelbare fans en een Zalman Heatpipe. Je zou dan zelfs een 460W voeding kunnen nemen. Kun je straks ook nog lekker uitbreiden en overclocken. Stil en effectief!
kheb me al een ingewikkelder plan op de hals gehaalt...maar die vraag ga ik is in een topicje stellen als ik meer verstand van de zaken heb...eerst zelf wat researh doen voor ik de hulp van de overclocking experts inroep
:P

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zonder gein maar voor 150 euro koop je ook een 400W Nexus NX-4090 16.2dBA en een zalman wafelijzer. Dan kan regelknopjes nog zo leuk zijn en temp-uitlezertjes, maar persoonlijk zou ik zeggen: Kijk toch eens naar die combo. Die Nexus heb ik gekocht omdat ik ontevreden was over mijn Zalman en hij doet z'n werk HEEL erg stil!
Pagina: 1