Toon posts:

Windows Verwijderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 94 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers leden,

Ik ben nieuw hier, en hoop daarom dat ik mijn vraag in het goede topic heb geplaatst.

Ik zit met een probleem namelijk:
ik ben 2 keer de fout in gegaan met het opnieuw instaleren van windows
door onbekende fouten/ of bestanden die hij miste.

dus ik d8 dat als ik windows cd (windows XP Proffesional) er in zetten dat ie hem er dan overeen zou schrijven :) , dat bleek dus niet het geval te zijn, en heeft em daarom op een andere partitie gezet, waardoor er nu 3 van de 4 partities 'besmet'
zijn geraakt met windows xp.

Nou is mijn vraag of ik windows kan verwijderen, zonder de partities te formateren
ik heb namelijk al gehoord. dat ik dan in een van me andere windows versies kan gaan zitten en die mappen op de andere schijven van windows deleten.
maar ik ben bang dat dat niet de juiste oplossing is, omdat ik bij het opstarten ook
een keuze menu krijg van 3x windows Xp Proffesional.

Iemand enig Idee hoe ik de 2 versies van Windows Xp kan verwijderen zonder daadwerkelijk de schijven te moeten formateren?

Met vriendelijke groet,
Indopower.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

/me Welkom op GoT *

Heb je op de andere partities data staan die je nodig hebt? Anders is een quick-format zo gepiept en resteert er alleen het wijzigen van de boot.ini. Een tweede mogelijkheid is de evt. nodige data op de 'vervuilde' partities op een gewenste partitie te zetten die niet wordt geformateerd. Dit is denk ik de snelste methode.

Je boot.ini zou er dan als volgt uit moeten zien

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

[ Voor 31% gewijzigd door Guardian Angel op 12-08-2004 20:25 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

dat met dat bootscherm waar je kunt kiezen uit de drie verschillende windows XP kun je makkelijk uitschakelen... je gaat naar systeem eigenschappen (windows toets + pause/break toets) dan naar geavanceerd dan naar opstart en herstel instellingen en dan in dat blakje selecteren welke versie van windows je wilt starten en "lijst met besturings"... uitvinken...

het is misschien niet het antwoord op je vraag maar dit kan je wel verder helpen

/edit: idd wat de persoon boven mij zegt :) , de belangrijke data op cd branden/andere partitie zetten en dan formateren

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 20:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel,

als ik het dus goed begrijp, kan je de windows alleen maar weghalen door te formateren? :'(

je kan dus niet zoals ik had gehoord, in je andere versie van windows de mappen verwijderen die windows nodig heeft :?

Lamber,
Zou het misschien ook mogelijk zijn om de mappen van windows die 2 partities te verwijderen en dan daarna, die keuze lijst uit te vinken? of levert dat weer ellende op? :'(

gegroet,
Indopower

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 20:25:
GuardianAngel,
als ik het dus goed begrijp, kan je de windows alleen maar weghalen door te formateren? :'(
gegroet,
Indopower
Nee hoor, zie mijn ge-editte bericht. Alleen al die verandering is voldoende. Wel doen bij de juiste Windows-versie en op de juiste partitie.

offtopic:
Vegeet het groeten enz. Tweakers groeten elkaar anders de hele dag door tot vervelens toe.

[ Voor 13% gewijzigd door Guardian Angel op 12-08-2004 20:28 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 20:25:
GuardianAngel,

je kan dus niet zoals ik had gehoord, in je andere versie van windows de mappen verwijderen die windows nodig heeft :?

Lamber,
Zou het misschien ook mogelijk zijn om de mappen van windows die 2 partities te verwijderen en dan daarna, die keuze lijst uit te vinken? of levert dat weer ellende op? :'(

gegroet,
Indopower
als je die twee window versies hebt verwijderd dan heb je nog maar 1 versie op je schijf staan (als het goed is) dan word dat automatisch uitgeschakeld omdat je dan maar uit 1 ding moet kiezen :).

als je gewoon je belangrijke bestanden naar een anders partitie/netwerkstation/cdr-rw/dvdr-rw overzet, dan kun je de hele partitie formateren zonder dat iets verloren gaat (de belangrijke dingen staan namelijk ergens anders)

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.ripway.com/2004-8/155209/boot.ini.jpg

dit is mijn boot.ini bestand.

de enigste mogelijkheid is dus formateren of snelformateren 8) ?
of kan je in boot.ini de versies verwijderen B)
(sorry voor alles, maar ik ben nu een beejte de weg kwijt)

gegroet,
Indopower

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Haal 2 regels in je boot.ini weg. Ik denk dat de tweede regel sowieso fout is tenzij hij op de tweede partitie moet blijven staan en ik veronderstel dat de eerste fout is gegaan als ik je startpost lees. Rest de derde regel.

Start anders even opnieuw op en bepaal welke keuze nu de goede is. de 1e, 2e of de derde. Dan even je boot.ini editten, opnieuw starten en je kunt de verkeerde versies probleemloos verwijderen zonder format.

Zoals met alles, garantie tot aan de deur. (en vergeet nou maar dat groeten :) )

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 12-08-2004 21:04 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel,
Start anders even opnieuw op en bepaal welke keuze nu de goede is. de 1e, 2e of de derde. Dan even je boot.ini editten, opnieuw starten en je kunt de verkeerde versies probleemloos verwijderen zonder format.
Ik weet nu welke keuze uit (keuzenlijst bij opstarten goed is, keuze 1)

dus keuze 2&3 moet ik verwijderen in de boot.ini
maar kan iemand mij misschien ook uitleggen hoe ik dat kan doen?

Indopower

Verwijderd

Open C:\ en ga naar mapopties en zorg ervoor dat verborgen systeembestanden te zien zijn, in C:\ zie je nu boot.ini. Rechtsklik erop en zorg ervoor dat alleen lezen uit is. Dan kun je openen, editten en opslaan naar believen. Je moet dus de onderste 2 regels verwijderen, en dan kun je de andere partities waar windows wegmoet gewoon formateren zonder gezeik :) . Heb hetzelfde probleem gehad en verwijderen ging niet, dus had ik 2x win2k3 en 2x xp. :7

edit

na het aanpassen van boot.ini was mn probleem wel opgelost, |:( 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 21:38 . Reden: onduidelijke ik |:( 8)7 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Mag ik wel aanraden om toch maar eerst even je belangrijkste bestanden te backuppen.
Ik heb dezelfde grap ook eens uitgehaald, maar achteraf wist ik pas dat er iets was geinstalleerd op schijf c: die ik dus handmatig had gedelete. Gevolg was dat hij niet meer rebootte.
Heb uiteindelijk toch maar alle partitities verwijderd en een nieuwe vrijwel indentieke indeling gemaakt met op c: gewoon de wininstallatie.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

GuardianAngel schreef op 12 augustus 2004 @ 20:07:
Een tweede mogelijkheid is de evt. nodige data op de 'vervuilde' partities op een gewenste partitie te zetten die niet wordt geformateerd.

ARME AOW’er

Verwijderd

Wat een **** streek ook van windows dat je niet gewoon de windows mappen en bestanden kunt verwijderen. Dat is toch niet praktisch zo?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 21:48:
Wat een **** streek ook van windows dat je niet gewoon de windows mappen en bestanden kunt verwijderen. Dat is toch niet praktisch zo?
doh, hoe wil je dat doen dan?

je start windows, dus windows gebruikt de map C:\windows...en die wil jij dan weggooien? da's self-destruct...handige optie :?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

kamstra schreef op 12 augustus 2004 @ 21:50:
doh, hoe wil je dat doen dan?
je start windows, dus windows gebruikt de map C:\windows...en die wil jij dan weggooien? da's self-destruct...handige optie :?
Weet je dan niet waar het over gaat? Hij heeft 3 windows partities. Hij wil er 2 windows-vrij maken.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 21:53:
[...]

Weet je dan niet waar het over gaat? Hij heeft 3 windows partities. Hij wil er 2 windows-vrij maken.
ik snap het prima :) , maar volgens mij de TS minder en jouw reply begreep ik dan zeker verkeerd...

* kamstra neemt wel ff een bak pleur :)

(@TS, kun je niet gewoon je data naar een andere HD pleuren en deze compleet formatten, ben je meteen helemaal van het gezeik af)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-03 22:56
Toch maakt windows er een zooitje van, als je namelijk dual-boot bouwt met een andere boot-manager dan komt windows aardig in de knoei, aangezien hij dan zelf de bootfiles op de eerste partitie neerdumpt die die kan lezen. en dan krijg je driveletter "geen c" als windows partitie, zeker als je ook meerdere windowsinstallaties hebt, wordt het een bende.

Maar on-topic:
Je moet naar recovery mode toe als je de bestanden terug wilt zetten, maar dat is een rot klus die eigenlijk ook te ingewikkeld is.
Het simpelst is om je compuiter op te starten met http://www.nu2.nu/pebuilder/ en dan de vermiste bestanden van de orginele XP-CD overzetten naar de HD.

Weer off-topic:
Er wordt op GOT niet gegroet en gedag gezegd na een bericht, anders heb je meer groeten te lezen dan dat het nuttig is.

[ Voor 11% gewijzigd door FireWood op 12-08-2004 22:02 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
pardon pardon pardon,

misschien ben ik iets te snel geweest met het deleten van windows mappen,
maar ik heb het advies van 'kassaa' opgevolgd.

met alle risico's van dien

maar krijg nu geen opstart keuze menu meer en heb de goeie verwijderd :*)

mijn enigste vraag is eigenlijk nog of ik document en settings ook kan verwijderen en alle bij behorende mappen naast de windows map :?

Indopower

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 22:09:
pardon pardon pardon,

misschien ben ik iets te snel geweest met het deleten van windows mappen,
maar ik heb het advies van 'kassaa' opgevolgd.

met alle risico's van dien

maar krijg nu geen opstart keuze menu meer en heb de goeie verwijderd :*)

mijn enigste vraag is eigenlijk nog of ik document en settings ook kan verwijderen en alle bij behorende mappen naast de windows map :?

Indopower
Het advies was identiek aan dat van mij hoor wat ik als eerste direct na je posting heb neergezet. Maar hij mag alle credits van mij. :)

offtopic:
VERGEET NU EENS DAT GROETEN

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 12-08-2004 22:23 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
pardon3,

iedereen wil ik bedanken:)
iedereen even veel credits :*)

Indopower

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 22:24:
pardon3,

Indopower
Je bedoelt:

pardon3,

/me GEEN GROETEN Even grof maar anders vergeet je het toch weer! :)

ARME AOW’er

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Voor als je nog een keer voor deze situatie zit: Je kan ook bij een install even voor de geavanceerde modus kiezen en dan even een partitie wissen/formatteren voor je installeert.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt zal voortaan ff bekijken

gegroet,
Indopower :*)

Verwijderd

Ik zit met een soort gelijk probleem, maar formatteren lukt niet. Wat nu?

Ik heb HOME en daaroverheen PRO.
Alvast Bedankt! _/-\o_

• Big-R
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Dat is een beste schop zeg... Stof zat nog op het topic.

Lezen, antwoorden staan boven je? 8)7

Greetz Big-R

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

winningwebs,

Open maar even je eigen topic waarin je de Windows Clients Policy in de gaten houd wat betreft eisen die we stellen aan topics tegenwoordig :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.