Toon posts:

cpu te warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ey,

Ik heb sins ik een nieuwe mobo heb wat last van extreme warmte bij de cpu. De cpu zelf klimt wel op tot 70 graden. waarbij die eerst toch niet zo warm werdt.
Ik heb een nieuwe cooler er voor gekocht namelijk een Thermalright SLK-948-U + een standaard 80 MM bij 80 MM x25 fan van coolermaster. alleen hij wordt nog steeds zo warm.

Ik heb een MSI 865pe Neo2-P mobo.

Ik heb hierdoor regelmatig lockups zomaar in games en windows zelf, lockups die echt het hele systeem bevriezen. Of kan dit soms door iets anders komen. Mijn cpu is niet oced of iets dergelijke. Of moet ik gewoon gaan zoeken naar een betere CPU :).

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Is je koeler wel goed gemonteerd? Wordt het koelblok warm?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Wat zijn je exacte specs?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:02

OcGuru

Giulietta Qv

ik denk gewoon dat je temp sensors niet echt helemaal 100% werken...

Bl44t

Verwijderd

Topicstarter
P4 2.0 ghz
MSI 865PE Neo2-P mobo
2x kingstond 512 DDR
ati radeon 9800 SE AIW
Soundblaster audigy2 Platinum
Direct x 9.0c

de koperen koelblok wordt wel warm, maar niet echt van dat ik me zeer doet ofzo als ik em een minuut vasthoud. wel is de lucht die er vandaan komt warm. corecenter van msi geeft nu iets aan van 55/60 graden tijdens het spelen van generals. locks up komen op onregelmatige tijden voor.

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 17:46
Speedstep zou oververhitting (en duslockups) moeten voorkomen, dus ik denk dat het wat anders is dan je CPU...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31

Thandor

SilverStreak

J!M!B schreef op 12 augustus 2004 @ 18:56:
Speedstep zou oververhitting (en duslockups) moeten voorkomen, dus ik denk dat het wat anders is dan je CPU...
De temp. sensor kan kapot zijn. Speedstep werkt niet altijd, al kan een CPU met vrij hoge temperaturen werken.

Vergeet niet dat alleen de CPU warmte maakt. Het moederbord en de grafische kaart kunnen ook warmteproblemen ondervinden. Controleer dat even.

Ik zie ook een MSI mobo, (laatst ook al :/ ) heb jij niet toevallig lekkende condensatoren o.i.d. (of die bol staan, waar spul :r uit komt.)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op 12 augustus 2004 @ 19:06:
[...]

Ik zie ook een MSI mobo, (laatst ook al :/ ) heb jij niet toevallig lekkende condensatoren o.i.d. (of die bol staan, waar spul :r uit komt.)
nee niet dat ik weet. tis een mobo die op het moment nog geen week in me pc zit. maar ik heb wel een verse installatie uitgevoerd sins die mobo, en daarvoor nooit lockups en was de temp ook nooit zo hoog. ook niet met mijn oude mobo.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
Wordt de hele inhoudt van je kast niet erg warm?

Ik zie dat je een Radeon 9800 Aiw kaart hebt, en alle hi end videokaarten geven veel warmte af waardoor je kast goed geventileerd moet zijn om niet erg warm te worden.

Ik heb ook problemen gehad met een slecht geventileerde kast, de lucht in de kast vas zo'n 20 graden boven kamer temperatuur en de cpu daar nog eens 20 boven. het gevolg was dat de cpu temperatuur 75 graden werd in de zomer :( . En dan het ik maar een Ti 4200 als videokaart. Na het plaatsen van 1 casefan (outtake) onder de voeding was het probleem verholpen

Wat ook kan is dat het koel blok geen goed contact maakt het de processor, dit kan komen doordat er te veel koelpasta tussen zit. Met het bevestigings meganisme bij een P4 heb ik geen ervaring, maar je kan ook kijken of het blok wel helemaal goed recht zit, en niet scheef o.i.d.

Misschien dat het opnieuw monteren van de koeler al helpt, dit zou ik dus eerst gaan proberen voor iets nieuws te kopen o.i.d.

Kijk ook even of er een lading stof in de cooler zit en maak het even schoon als dat het geval is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe cooler :). vandaag net binnen gekregen. zit dus geen stof in. en tja ik monteer al jaren nieuwe fans en dergelijke in me pc ook cpu's enzo, dus ik weet precies hoeveel er tussen moet. misschien moet ik toch maar gaan mounten(schroeven inplaats van clips). maar volgens corecenter is de sys temp ook iets van 45 graden. kheb nogal een medium kastje dus moet evve uitzoeken hoe ik mijn 120 MM fan ga monteren. verder heb ik alles gechecked en blijkt alles het perfect te doen -.- snap het gewoon niet. misschien is mijn windows installatie cdrom van xp wel niet helemaal zuiver meer en zijn files corrupt .

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 22:49:
nieuwe cooler :). vandaag net binnen gekregen. zit dus geen stof in. en tja ik monteer al jaren nieuwe fans en dergelijke in me pc ook cpu's enzo, dus ik weet precies hoeveel er tussen moet. misschien moet ik toch maar gaan mounten(schroeven inplaats van clips). maar volgens corecenter is de sys temp ook iets van 45 graden. kheb nogal een medium kastje dus moet evve uitzoeken hoe ik mijn 120 MM fan ga monteren. verder heb ik alles gechecked en blijkt alles het perfect te doen -.- snap het gewoon niet. misschien is mijn windows installatie cdrom van xp wel niet helemaal zuiver meer en zijn files corrupt .
dit zou me heel vreemd lijken moesten de files van je cd corrupt zijn... dit zou je toch al moeten merken bij de installatie van windows.

Een oude truk onder de installateurs is (of was?) als een pc een installatie overleeft, en die stabiel meemaakt, zijn het meestal drivers die de brakke dingen zijn.

In jouw geval zou ik toch es kijken in je bios, kijken of je t° sensor goed staat (op je mobo), verder toch een goede airflow verzorgen...

die lockups kunnen ook liggen aan je geheugen... (wat wel vaker voorkomt eigenlijk..)

Een P4 wordt idd veel warm enzo, en verbruikt alles wat je wilt, maar ik ken toch weinig P4 die effectief zonder O/c kappot gaan door de hitte door hun goede speedstep technologie...

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

Check je geheugen alleszins, en je voeding. Daarbij zou ik ook nog kijken naar stabiele drivers voor je ati kaart, en vervang of laat een apparaat uit je pc als je test. Keer op keer, zodat je zeker weet da de lockups liggen aan je cpu. 70°C is idd te warm, maar nochtans kan een P4 z'n werk doen op 60°C . Het is niet gezond, maar hij klaart het wel.

veel geluk alleszins, want een nieuwe pc met prob's is allesbehalve leuk... i know the feeling :Y) _/-\o_ :O 8)7

Verwijderd

Topicstarter
alles evve op een rijtje

* Pc gechecked, hardware en dergelijke unplugged en plugged in during tests.

*Drivers gezocht en vervangen. Gebruik nu de nieuwste van elke soort. behalve toetsenbord :)

*memorytest68+ gedraaid(of hoe het ook heet) versie 1.20. 2 uur aangestaan. geen fouten gevonden.

*airflow heb ik zo goed mogelijk proberen te veranderen, maar aangezien de vele kabels(ik gebruik wel rounded cabels) is dit nog al moeilijk in een medium tower die al propvol zit.

Trouwens wat is speedstep precies ?

Verwijderd

45 graden voor een moederbord temperatuur is extreem hoog vergeleken bij een 25 tot 33 graden van mijn mobo. (ook miditower)
Is je northbridge alleen passief gekoeld, dan kan je er een ventilatortje opplakken, die dingen kosten niks bij winkels als computerland.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 23:51:
45 graden voor een moederbord temperatuur is extreem hoog vergeleken bij een 25 tot 33 graden van mijn mobo. (ook miditower)
Is je northbridge alleen passief gekoeld, dan kan je er een ventilatortje opplakken, die dingen kosten niks bij winkels als computerland.
nortbridge is toch die chip die naast je cpu zit met zon Koperen koelblokje er op ?

mijn mobo heeft wel een northbridge fan connecter er naar zitten.

Maar zoals het in corecenter van msi staat aangegeven.

cpu temp 47
Sys temp 48
NB temp N/A

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 02:25 ]

• sjoerdjanson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
misschien heb ik eroverheen gelezen, en is het al gezegt. maar een bios update heeft bij mij in het verleden veel veranderd in de temperatuur. in positieve zin dan he! missschien dat de fabrikant een fout had ontdekt, en dat die nu verbeterd is. het zou best kunnen dat je bios is ingesteld op 70 graden is de grens, en als die sensor 10 graden warmer aangeeft, dan is het nogal makkelijk voor het systeem om een lockup te krijgen,
iig veel suc6

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:21
kijk mar op het forum bij MSI op de website.
MSI heeft echt een prima forum waar jij heel veel informatie over hun hardware en ook hulp kan vinden.
Bij mijn weten is misschien de CPU temp die jij uitleest de temp van de nothbridge.
Dat heb ik ook gehad met een MSI 875P NEO board.
Dus dan is er geen reden tot zorg. Heb jij wel de juiste chipset drivers geinstalleerd?
Misschien komen daar wel vastlopers vandaan?
En dan nog iets ik lees jij hebt ook een Radeon kaart, misschien die kaart op 4x AGP zetten, dan zou het helemaal zonder problemen moeten draaien.
Dat was uiteindelijk het reden waarom ik mijn MSI board weer verkocht heb.
Als je namelijk de automatische overklok functie gebruikt van MSI word ook het memory van de Graka overgeklokt. Daar kunnen ATI Radeon karten niet tegen ;)Verder succes ermee.
Kan je je board niet ruilen tegen een Gigabyte 8IK1100?
Dan ben je van alle problemen verlost...

Verwijderd

Topicstarter
speed4me schreef op 13 augustus 2004 @ 09:42:
kijk mar op het forum bij MSI op de website.
MSI heeft echt een prima forum waar jij heel veel informatie over hun hardware en ook hulp kan vinden.
Bij mijn weten is misschien de CPU temp die jij uitleest de temp van de nothbridge.
Dat heb ik ook gehad met een MSI 875P NEO board.
Dus dan is er geen reden tot zorg. Heb jij wel de juiste chipset drivers geinstalleerd?
Misschien komen daar wel vastlopers vandaan?
En dan nog iets ik lees jij hebt ook een Radeon kaart, misschien die kaart op 4x AGP zetten, dan zou het helemaal zonder problemen moeten draaien.
Dat was uiteindelijk het reden waarom ik mijn MSI board weer verkocht heb.
Als je namelijk de automatische overklok functie gebruikt van MSI word ook het memory van de Graka overgeklokt. Daar kunnen ATI Radeon karten niet tegen ;)Verder succes ermee.
Kan je je board niet ruilen tegen een Gigabyte 8IK1100?
Dan ben je van alle problemen verlost...
Ik heb dynamic overclocking technology niet aan staan. simpelweg omdat mijn cpu het niet aan kan. verder heb ik de chipset drivers gedownload van de msi site dus dat zit wel in orde. Bios heb ik geupdate. Maar ik zal es vragen op de msi forums.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 18:37:
ey,

Ik heb sins ik een nieuwe mobo heb wat last van extreme warmte bij de cpu. De cpu zelf klimt wel op tot 70 graden. waarbij die eerst toch niet zo warm werdt.
Ik heb een nieuwe cooler er voor gekocht namelijk een Thermalright SLK-948-U + een standaard 80 MM bij 80 MM x25 fan van coolermaster. alleen hij wordt nog steeds zo warm.

Anders kan je em nog altijd gebruiken voor sateetjes te maken O-)

Had ook vaak problemen met mijn msi board, opgelost door een erg grote fan te installeren, meer geluid, maar ook veel koeler, toch, tijdens bijvoorbeeld spelen van doom3 toch kast opengedaan met warm weer.

Corrupted files van een cd kan je schrappen, daar ligt het iig niet aan.
Drivers zal de key zijn, waarschijnlijk.
Werkt je oude koeling wel voldoende. Al een keer meegemaakt dat een oorspronkelijke fan niet voldoende werkte met als gevolg te lage circulatie
werk je kabels al het lukt beter weg. Plaats anders ook nog een inlaatfan.

suc6
;)
Pagina: 1