2 netwerken met internet met elkaar verbinden (schema inc)

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BlackZ
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05-2020
Eerst en vooral hier is men schema om alles eens te visualiseren :):
http://problemen.blackz.be/

Wat zie je:
- 2 apparte netwerken met elk zen eigen internet

Bedoeling:
- De 2 netwerken bij elkaar laten smelten met elk nog steeds zen internet
- Dus Vodde en Feibi mogen enkel op INTERNET 1 maar moeten wel zichtbaar zijn over heel het netwerk
- Totaltragedy mag enkel op INTERNET 2 samen met BlackZ (ik dus ;)) maar we moeten iedereen kunnen zien over het netwerk.

Nu men vraag:

Hoe zou ik het beste bijde netwerken met elkaar verbinden zodat ieder zen eigen internet connectiviteit behoud + iedereen iedereen op het netwerk kan zien voor filesharing :*) .

PS: Vraag me niet waarom er zoveel switches zijn :) , soms komen er mensen op bezoek bij ons en sluiten zich aan met hun laptop. Maar die heb ik niet getekent ;)

Alvast bedankt , hopelijk kan iemand me helpen.

Kan je me zeggen welke IPs en Subnets ik mag/kan/moet gebruiken ?

Btw beide routers moeten liefst in DHCP mode werken zodat iedereen zich automatish op het netwerk kan begeven met internet.

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
Als je puur voor filesharing doet zou ik een vpn maken, dat lijkt me een goede veilige oplossing.

Specs

Verwijderd

adressen op 1 "locatie" fixed instellen met fixed gateway adres..

alles in 1 iprange gooien..

de andere locatie kan dan met dhcp werken..

( waarom vpnen als je volle netwerksnelheid kan halen ipv dsl snelheid 8)7 )

edit:

voorbeeld

router/internet 1 - 192.168.0.1
router/internet 2 - 192.168.0.2

pc's in netwerk 1 via dhcp (192.168.0.50-100) met default gateway naar 192.168.0.1

pc's in netwerk 2 ( aangezien dit toch al een doorgelust iets is ) fixed ip (192.168.0.100-150) met default gateway naar 192.168.0.2

sim-pel ;)

let wel op dat je de dhcp server uitschakeld op router 2

andere oplossing is 2 ranges draaien en tussen de 2 netwerken een simpele router die wel de netwerken verbind maar geen dhcp verkeer routeert

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 19:05 ]

• BlackZ
Hmm , het probleem is dat er laptops in het netwerk zitten en die laptops veranderen heel de tijd van locatie :) dus is beetje lastig om elke keer dan weer IP en SGW in te tikken, is daar dan geen handig en snel tooltje voor ? Dat je snel kan switchen.

3 routers op het netwerk zou te gek zijn :).

Nuja alvast bedankt :)

Verwijderd

BlackZ schreef op 12 augustus 2004 @ 21:47:
Hmm , het probleem is dat er laptops in het netwerk zitten en die laptops veranderen heel de tijd van locatie :) dus is beetje lastig om elke keer dan weer IP en SGW in te tikken, is daar dan geen handig en snel tooltje voor ? Dat je snel kan switchen.

3 routers op het netwerk zou te gek zijn :).

Nuja alvast bedankt :)
DHCP?

• BlackZ
DRG zegt net dat dit niet gaat als ik 2 Internets met elkaar wil verbinden mbv 2 routers

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Alles kan. Je kunt die twee netwerken ook met elkaar verbinden d.m.v. een router. Gaat je wel wat kosten om er een te vinden die meer aankan dan een mbit of 8. Alhoewel je natuurlijk ook een PC hiervoor kunt gebruiken.

Je kunt ook eerdergenoemde oplossing gebruiken (alles in een subnet, 2 routers) met als toevoeging een DHCP server die static leases uitdeelt voor bekende machines.

edit:

Oh, en 2 switches vind je veel? :P

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 12-08-2004 22:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BlackZ
Oh, en 2 switches vind je veel?
Nee maar wel voor kotnetwerkje bedoelt voor 4 personen :D.
Maar der komen vrij veel mensen per dag met hun laptop aanmelden :).

Ik ga voor optie 1 dan maar , maar is er dan geen tooltje om snel te switchen van netwerk instellingen ? Want als ik dan naar school ga moet ik alles weer op
automatisch zetten :) en de eerste keren zal dat nog gaan maar na een tijdje wordt je hiervoor wel wat luier :O

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BlackZ schreef op 12 augustus 2004 @ 22:49:
Ik ga voor optie 1 dan maar , maar is er dan geen tooltje om snel te switchen van netwerk instellingen ? Want als ik dan naar school ga moet ik alles weer op
automatisch zetten :) en de eerste keren zal dat nog gaan maar na een tijdje wordt je hiervoor wel wat luier :O
http://www.netswitcher.com/

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:20
1) Zijn die pc's allemaal bekend, en mogen de onbekende (dus tijdenlijke) pc's met zijn allen over 1 van de verbindingen

2) moeten laptops wisselen van internet1 en internet2 of wisselen ze van internetX naar internetWERK of internetSCHOOL (ervanuitgaande dat internet1 en internet2 geen van beide internetWERK of internetSCHOOL is)?

Je kunt met DHCP ook statische leases uitgeven, je verteld de DHCP-server wel MAC-adres welk IP en gateway krijgt, en de dynamische lease voor de bezoekers stel je in op 1 van de internetverbindingen

Moeten laptops WEL van 1 naar 2 dan zijn er diverse tooltjes waar ik nu de naam van kwijt ben (zie Erkens) die snel de netwerk-instellingen van een pc aan kunnen passen aan de hand van bekende profielen

Je kunt dan zelf helemaal je adressen kiezen (bij voorkeur binnen de private ranges :P ) omdat de pc's de gateway meekrijgen van de dhcp-server

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 12-08-2004 23:10 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• BlackZ
De laptops staan vast verbonden zoals op het schema.
En veranderen dus enkel van SCHOOL naar THUIS.

De PCs staan vast en veranderen niet.

Verwijderd

een simpel servertje met nt4/w2k of linux kan best die 2 netwerken knopen.. hoeft geen bijzondere hardware te zijn...

je moet alleen in de default gateway's ( internetrouters ) een static route maken naar het andere netwerk..

moet best lukken.. is wel een leuk projectje.. ( mocht je nog niet zoveel kennis hebben van netwerken en routers )

suc6
Paul Nieuwkamp schreef op 12 augustus 2004 @ 23:09:
Je kunt met DHCP ook statische leases uitgeven, je verteld de DHCP-server wel MAC-adres welk IP en gateway krijgt, en de dynamische lease voor de bezoekers stel je in op 1 van de internetverbindingen
het probleem met de internetroutertjes is dat je niet verschillende optie's meekan geven in je dhcp instellingen ( 2 verschillende gateways in dit geval )
en daarbij kan je idd op mac adres een fixed adres geven,maar je kan niet een dhcp request weigeren op mac adres niveau..
daarbij 2 dhcp servers gaat niet werken.. dhcp verzoek zal door beide opgepakt worden ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 09:11 ]

• Paul
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 09:03:

het probleem met de internetroutertjes is dat je niet verschillende optie's meekan geven in je dhcp instellingen ( 2 verschillende gateways in dit geval )
Ik kan zo te zien in mijn Speedtouch 510 wel 2 dhcp-scores aanmaken, en bij de static leases aangeven uit welke scope hij de gegevens moet halen :) Ik weet niet wat voor internetverbindingen (of belangrijker, welke routers) hij heeft, maar het lijkt erop dat de 510 het iig wel kan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb vorige week hetzelfde gedaan met een vriend van mij.

Wat wij hebben gedaan is op beide locaties een Smoothwall (Linux Firewall/Router) geïnstalleerd en ge-upgraded met VPN Pack3.

Na wat klooien met de instellingen hebben we een goed werkende Alway's-on site to site VPN.

Smoothwal : http://www.smoothwall.org
Vragen Forum : http://community.smoothwa...c8b844f6ec91d64b45a3aff23
VPN FaQ : http://community.smoothwa...?t=6519&highlight=vpn+faq

Suc6

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Virtugon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09-2025
Ik zou een extra router ertussen planten zonder DHCP relay agent, en de 2 internet routers een aparte IP range uit laten delen:
code:
1
2
3
4
5
[netwerk 1] 192.168.1.0/24
    |
[router]
    |
[netwerk 2] 192.168.2.0/24

De 2 internet routers krijgen dus een IP in het betreffende netwerk, je past de DHCP scopes aan, en de default gateway word dan ook meteen goed meegestuurd.

En de router die er tussen hangt kan natuurlijk ook gewoon een oude computer zijn met 2 netwerkkaartjes.

"A loaf that attempts to twist it's own fate is not a loaf at all, but is, in fact, a pretzel."

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op 13 augustus 2004 @ 12:49:
[...]

Ik kan zo te zien in mijn Speedtouch 510 wel 2 dhcp-scores aanmaken, en bij de static leases aangeven uit welke scope hij de gegevens moet halen :) Ik weet niet wat voor internetverbindingen (of belangrijker, welke routers) hij heeft, maar het lijkt erop dat de 510 het iig wel kan :)
dan nog kan je maar 1 dhcp server in je netwerk hebben... probleem als de buren bijvoorbeeld op vakantie gaan en de boel uitschakelen...
niet echt mooie oplossing..

ik denk dat idd de router tussen de netwerken het beste idee is..

Nogmaals: je gaat toch niet VPNen als je een volle netwerkverbinding kan krijgen ;)

• Paul
Je hoeft toch ook maar 1 dhcp-server te hebben? Je kunt zo'n router 24/7 aan laten staan, zoveel stroom gebruikt hij ook weer niet :)

Met een router tussen 2 netwerken zit je misschien met een probleempje.
Het kost je ofwel een pc met 2 netwerkkaarten (die dus constant aan moet staan), ofwel een hoop geld om een router te vinden die 100mbit full duplex wirespeed kan routen. Die soho-routertjes van een paar tientjes routen (bijna?) allemaal alleen maar met NAT, en kunnen lang geen 100mbit aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Paul op 13-08-2004 16:49 . Reden: Quote weggehaald ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• BlackZ
Na lang over na te denken hebben we dan besloten iedereen een vast IP te geven met mijn router WRT54G (met Firmware Version: v2.02.7) en de andere router blijft op DHCP staan. Nu is men vraag, DHCP uitschakelen heb ik al gevonden maar wat dan :). Men router heeft als IP 192.168.1.11 . moet ik dan gewoon men PC IP 192.168.1.12 geven bevoorbeeld en met SG 192.168.1.11. Ben nog niet zo vertrouwd met het manueel instellen dus graag een klein woordje uitleg hoe ik best te werk ga. Op de Linksys router zouden 2 PC met vast IP moeten komen te staan en de rest mag werken met DHCP.

• Paul
Je moet even kijken in welke range de beide routers zitten, wat hun ip is en welke ip-adressen in de DHCP-scope zitten.

Je geeft nu de manuele pc's een ip dat buiten de scope, maar binnen de range valt, en iedereen een uniek ip. Als subnetmasker neem je hetzelfde als dat wat de DHCP-computers krijgen, en als dns-server en gateway stel je het ip van je router in :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• BlackZ
Morgen eens testen :)

• BlackZ
Cool et werkt bedankt :)
Pagina: 1