DX codering aanpassen (analoog)

Pagina: 1
Acties:

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021
Beste Tweakers,

Aangezien mijn net aangeschafte Nikon f65 geen ISO instelling heeft, maar dit automatisch doet, ben ik wat op zoek geweest naar het instellen van de ISO-waarde aan de hand van het veranderen van de DX waarde. Nu vond ik hierover een site: http://www.bythom.com/dxcodes.htm. Met de techniek uitgelegd op deze site is het mogelijk je filmpjes te pushen.
Mijn camera heeft slechts één rij van contactjes om deze waardes uit te lezen. Hoe zou dat werken?
Hopelijk heeft iemand iets aan die link en kan iemand mij wat meer technische details hierover vertellen.

blog
sow
eee

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Is daar geen handmatige instelling voor?

LinkedIn WoT Cash Converter

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:50
7,8,9,10,11 & 12 worden door een f65 niet gebruikt, dit omdat deze plekken aangeven hoelang het rolletje is en wat de belichtingsspeelruimte is.

als je de strip 1,2,3,4& 5 vervangt door een andere geleidende sticker kan je je filmpje belichten als 25,50,100, 200, 400,800, 1600 etc asa...

deze strips zijn gewoon te koop in vrijwel iedere fotospeciaalzaak.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Wat je ook kunt doen is een x-aantal stops over- of onderbelichten. Op de F65 kun je dat in halve stops doen, waardoor je je camera eigenlijk vertelt dat de film over- of onderbelicht moet worden. Die instelling blijft gewoon staan. Dus een 400 film als 200 belichten betekent dat je de camera op +1 in moet stellen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:50
let dan wel op dat je het ook gecorrigeerd laat ontwikkellen. met een dx sticker heb je daar geen moeilijkheden mee

• marrk
Dat was idd ook mijn idee. Als je ze overbelicht aan de hand van de EV aanpassen, dan gaat de apparatuur van de kruidvat, albert heijn of hema de mist in. Bij een fotolab zou je nog kunnen zeggen dat ze gecompenseerd ontwikkeld moeten worden.
Daarom lijken die DX stickers mij een mooie uitkomst. Ik ga morgen maar eens kijken bij de city foto hier in Eindhoven.

blog
sow
eee

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Ontwikkelt City Foto ze ook niet zelf? Dan zou je het natuurlijk aan kunnen geven. Maar goed, ik ontwikkel m'n film zelf, dus dan hou je er natuurlijk ook al rekening mee. :)

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Zowel bij mijn F-601 als bij mijn F70 kan ik em van DX afhalen en zelf de ISO (vroeger ASA) instelling aangeven. Ik denk dat dat bij die F65 ook wel moet kunnen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Nope, bij de F65 kan dat niet. (ik heb hem ook ;))

• marrk
Hillie schreef op 12 augustus 2004 @ 16:45:
Ontwikkelt City Foto ze ook niet zelf? Dan zou je het natuurlijk aan kunnen geven. Maar goed, ik ontwikkel m'n film zelf, dus dan hou je er natuurlijk ook al rekening mee. :)
City foto heeft zelf ook idd een afdruk en ontwikkel centrale, maar dat is mij op het moment denk ik nog iets te duur. Aangezien ik met mijn nikon pas 6 rolletjes heb volgeschoten, stel ik nog niet zulke hoge eisen aan de afdruk, aangezien er waarschijnlijk nog andere zaken zijn waar ik eerst aan moet werken.

blog
sow
eee

Pagina: 1