Exchange 2003: maar 1 server ontvangt de mail

Pagina: 1
Acties:

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Topicstarter
Hallo!

Ik heb het volgende:

Een server met w2k / exch2k
Een server met w2k3 / exch2k3

Beide zijn domaincontroller en hangen in hetzelfde domein. Exchange heeft één routing group. Er wordt mail ontvangen van 3 e-mail domeinen, dit werkt in principe goed. Ik heb van alles de laatste servicepacks geïnstalleerd.

Als er mail wordt ontvangen via SMTP, dan komt die maar op één server binnen, voor de recipients die op díé server staan. Ik krijg dus geen mail voor de recipients op de 2e server. Stuur ik mail naar die gebruikers, dan krijg ik een NDR. Het maakt niet uit welke SMTP server ik gebruik, ze verwijzen allebei naar server 1. Het is net of dat de 'master server' is of zoiets.
Bij die NDR staat een foutmelding, event 3008 (kan ik niks over vinden). Daar staat het volgende bij:
A non-delivery report with a status code of 5.0.0 was generated for recipient rfc822;gebruiker@domein.nl (Message-ID <SRVmEaJswFCHOzyfyz50000000b@fqdn van de server>).
Cause: This indicates a permanent failure. Possible causes : 1)No route is defined for a given address space. For example, an SMTP connector is configured, but this recipient address does not match the address spaces for which it routes mail. 2)Domain Name Server (DNS) returned an authoritative host not found for the domain. 3)The routing group does not have a connector defined û mail from one server in the routing group has no way to get to another routing group.
Solution: Verify that this error is not caused by a DNS lookup problem, and then check the address spaces configured on your STMP connectors. If you are delivering Internet mail through an SMTP connector, consider adding an address space of type SMTP with value ô*ö (an asterisk) to one of the SMTP connectors to make routing possible. Verify all routing groups are connected to each other through a routing group connector or another connector.

For more information, see Help and Support Center at
Bij 1: De address space staat gewoon geconfigureerd als *. Volgens mij hoort dat ook zo.
bij 2: Misschien is dit mijn probleem, maar ik snap dit niet.
bij 3: Ik heb maar één routing group, dus ik hoef ze ook niet aan mekaar te knopen.

Allebei de servers hebben een DNS server, maar het maakt niet uit welke ik gebruik, ik krijg hetzelfde.

Ik heb gezocht, maar weet eigenlijk niet welke zoektermen ik hier voor moet gebruiken. Ik kom er bij MS niet echt verder mee. Ik weet zeker dat het ergens een instelling is, maar ik weet niet welke..
Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat de w2k server gaat verdwijnen, dus ik zou het ook prima vinden als server 2 alleen de ontvangende server is. Dan is alleen het probleem niet opgelost en ik ben toch wel nieuwsgierig.. :)

Alles draait in native mode

Anyone?

[ Voor 1% gewijzigd door Marlibica op 12-08-2004 15:09 . Reden: Info toegevoegd ]

Sign here against sigs

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
Ene tweje Afbeeldingslocatie: http://oostergo.demon.nl/kickass.jpg O-)

Sign here against sigs

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
Thnx spider!

Ik had die documenten al wel gelezen, maar ik ga ze nog maar een keer bestuderen. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien..

Ik heb ze gelezen, maar het betreft hier een systeem dat aan mekaar is gekoppeld. Zowel de w2k3 en de w2k server zijn aan elkaar gekoppeld. Mailtjes moeten dus niet ergens anders naar worden gerouteerd. Ik denk dat ik moet weten hoe je in kunt stellen welke server binnen het domein verantwoordelijk is voor het ontvangen van de mail.

[ Voor 55% gewijzigd door Marlibica op 13-08-2004 16:27 ]

Sign here against sigs

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
Alles werkt na een f***ing REINSTALL van exchange 2003.

Dit zou toch niet mogen kunnen.... *zucht* Ik had er eerder aan moeten denken 8)7 |:( |:(

offtopic:
Marlibica is opgelucht en toch boos

Sign here against sigs