Toon posts:

Mpeg-4 unicast omzetten naar multicast.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een systeem opzetten waarmee 800 clients een multicast Mpeg-4 stream (630kbit/s)kunnen ontvangen.

Het Analoge live signaal gaat naar een encoder dat het signaal encodeerd naar Mpeg-4 en vervolgens naar 2 verschillende WANs toe streamt in unicast. Bij de WAN aangekomen moet dit vervolgens gemulticast worden naar +-400 clients.

Nou is mijn vraag of iemand software/hardware kent dat het unicast signaal kan multicasten.
Er bestaat wel software (helix/darwin) om een unicast signaal te ontvangen en meerdere unicast weer te verzenden op verzoek van client(RTSP). Dit kost alleen te veel bandbreedte.

MVG

Fatura

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 14:39 ]

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 14:35
Ik weet er wel een: google.com is daar heel goed in. Die kan bijvoorbeeld jouw vraag in unicast ontvangen, en dan multicasten via http://www.google.com/sea...server&btnG=Google+Search naar bijvoorbeeld
- www.videolan.org/streaming/,
- www.streamingmediaworld.com/resources/,
- www.envivio.com/solutions/etv/etv.html
en al die andere hits daar. Je ziet, een overvloed aan mogelijkheden, zowel in commerciele producten (hardware, software) als in open source software oplossingen. Kies er maar een ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link: google.com. Erg handig.
Het probleem is dus dat er geen overvloed aan mogelijkheden is. Er zijn juist weinig of geen mogelijkheden voor en ik vraag me af of het wel mogelijk is om dit te doen.

Een mogelijkheid is om de uni stream te ontvangen op een pc met een MPEG-4 decoderkaart. Deze van de pc een analoog signaal naar eenzelfde streaming apparaat met een mpeg-4 encoder die een multicast verzend.

Een andere mogelijkheidis om de uni stream te ontvangen met een decoder/encoder box en dan het zelfde id als de bovenstaande maar dan zonder die pc. Dit boxje wordt pas het 4e kwartaal dit jaar beschikbaar gestelt (dat duurt te lang).

Het makkelijkste is om multicast te enablen aan het begin van de rit waar nu een unicast stream overheen gaat, dan is het probleem meteen opgelost. Maar ivm onzinnige policy doen bedrijven dit niet.

Dus ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en weten of het mogelijk is om de unicast stream meteen multie te streamen zonder dat het signaal gedecodeerd/geencodeerd hoeft te worden.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

budget :?
beschikbare bandbreedte :?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
De 2 mogelijkheden met de encoder/decoder kost een getal met 4 nullen. Dus de manier met een server moet daar onder kunnen. Gezien de prijs van de Darwin server (0 euro voor de software) zou servers software met een multicast mogelijkheid niet naar de 4 nullen stijgen.

De bandbreedte weet ik niet uit mijn hoofd maar dat zal een 100MBit netwerk zijn. dit is dus ruim voldoende voor een multicast systeem, maar niet voor een unicast systeem.

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 16:10:
Het probleem is dus dat er geen overvloed aan mogelijkheden is. Er zijn juist weinig of geen mogelijkheden voor en ik vraag me af of het wel mogelijk is om dit te doen.
Heb je de VideoLAN link wel goed gelezen?

[ Voor 8% gewijzigd door jochemd op 12-08-2004 18:02 ]

Verwijderd

Waarom eigenlijk eerst unicasten en dan pas multicasten en niet direct multicasten?

Verwijderd

Topicstarter
Idd, videoLan is iets wat ik kan gebruiken. Ik ga dit uitzoeken en testen. Als ik het goed begrijp kan ik een mpeg-4 stream ontvangen, met een mpeg-4decoderkaard decoderen, en met Vlan Mpeg-4 encoderen en multicasten.

Dit zou een optie kunnen zijn, al verlies je veel stabiliteit met het decoderen/encoderen. Het zou beter zijn als het meteen van unicast naar multicast
omgezet zou kunnen worden.

Jeroen, ja... veel bedrijven hebben als policy om multicast te disablen. Ze zijn bang voor enorm veel dataverkeer. Het is moeilijk bedrijven van het tegendeel te overtuigen, de policy verzinners hebben misschien geen kennis van zaken (en ik niet om ze te overtuigen).

De stream die door de clients ontvangen wordt komt uit een ander netwerk (verschillende wannen zijn verbonden). En doordat bij het beginpunt multicast disabled is in de routers kan hier geen multicast verkeer overheen. Om Multicast te enablen dient er het IGMP protocol geenabled te worden (volgens mij is dat 1 vinkje). Het beste is natuurlijk meteen multicasten.

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 21:11:
Idd, videoLan is iets wat ik kan gebruiken. Ik ga dit uitzoeken en testen. Als ik het goed begrijp kan ik een mpeg-4 stream ontvangen, met een mpeg-4decoderkaard decoderen, en met Vlan Mpeg-4 encoderen en multicasten.

Dit zou een optie kunnen zijn, al verlies je veel stabiliteit met het decoderen/encoderen. Het zou beter zijn als het meteen van unicast naar multicast
omgezet zou kunnen worden.
Ik zou eens op de mailinglist vragen, volgens mij kan dat / is men ermee bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor het meedenken!

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 14:35
Sorry voor de sarcastische reply, maar dit is een vrij triviaal probleem, en je maakt er iets behoorlijk moeilijks van. De meest voordehandliggende oplossing is eigenlijk gewoon die multicast stream vanuit de bron tunnelen in een unicast tunnel naar de WANs waarvandaan je de multicast gewoon weer laat doorgaan. Zegmaar het principe waarop de MBONE al zo'n 10 jaar werkt.

Ten tweede heb je dus VideoLan die unicast input en multicast output mogelijkheden heeft.

Ten derde werken volgens mij vrij veel video streaming oplossingen vanuit het principe dat de encoder een unicast stream opzet naar de distributor, die dat vervolgens multicast wegstuurt. Als je zo'n distributor te pakken krijgt, ben je er volgens mij ook.

Ten vierde lijkt het me vrij eenvoudig om daar zelf een tooltje voor te schrijven. Dat moet volgens mij makkelijk in een dag kunnen, want je hoeft de MPEG4 TS niet te veranderen bij mijn weten.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 20:46

Adze

CCNP !

Als je het netwerk onder volledig beheer hebt, dan kan je je netwerk multicast geschikt maken. Op het internet kun je niet multicasten (behalve MBONE dan).
Pagina: 1