PC blijft overnieuw opstarten zonder reden

Pagina: 1
Acties:

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:44
Hallo,

Ik heb al enige tijd een probleem met mijn pc en ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.
In de week dat het zo heel erg warm was, startte mijn pc spontaan opnieuw op. Dat deed hij tot 3 keer toe, zonder dat ik er om gevraagd had. Bij de 3e keer, kreeg ik de volgende mededeling, vlak nadat de pc was opgestart (voordat Windows opstart).

In een dos scherm stond:

Award bios bootblock 1.01

Bios Rom Checksum error

Detecting floppy drive A
INSERT SYSTEM DISK.

Ik heb vervolgens de pc uit gedaan en opnieuw proberen te starten, zonder succes. Ik startte hem op, maar ik kreeg geen beeld.
Er heeft toen iemand na gekeken en hem een beetje schoongeblazen. De pc rook enigszins verbrand, maar volgens hem deed alles het nog. (processor draaide, videokaart draaide).

Na een dag niet aangestaan te hebben, deed ik de pc weer aan en op wonderbaarlijke wijze deed hij het weer! Windows gaf de melding dat hij was genezen van een ernstige fout, te weten:

C:\WINDOWS\Minidump\Mini080404-01.dmp
C:\DOCUME~1\MICKYS~1\LOCALS~1\Temp\WER1.tmp.dir00\sysdata.xml

Ik was helemaal blij natuurlijk, maar dat was slechts van korte duur. Hij bleef zich van tijd tot tijd rebooten. Ik heb vervolgens de C schijf geformatteerd, in de hoop een virus op te ruimen, die het probleem veroorzaakte. Helaas pindakaas, hij bleef rebooten (soms na een half uur, soms na 5 min. Verschillende tijden dus).

Allemaal heel kut, toen ik hem vanochtend opstartte Gaf hij weer dat dos scherm weer, als bovenstaand en doet dus nu weer helemaal niets. Soms boot de pc, tot vlak voordat Windows opstart en krijg dan een zwart scherm en soms start de pc op en dan krijg ik helemaal geen beeld, terwijl de ventilator van de videokaart gewoon draait (wat mij doet vermoeden dat die niet kapot kan zijn)

Mijn vraag is dus logischer wijs, wat is er mis met mijn pc?

Alvast bedankt,

Micky.......

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
wilde gok: harde schjif naar de vaantjes!

stel windows ff zo in dat ie niet herstart bij een bluescreen, dan kan je ook echt zien wat de fout is. Adhv die info kan je ff zoeken hier op het forum...

• Tpn
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

bios checksum error mmm, zou misschien aan je cmos batterijtje kunnen liggen.
als je een andere pc hebt, kun je proberen even de batterijtjes om te wisselen.
wilde laats zo´n stipje halen met 6 van die batterijtjes erin. bleek dat ze bij die pcboer 5 euro PER STUK kostte, noh flikker dan ff lekker op, zoveel geld ga ik dus niet uitgeven aan 1 batterijtje.

wat je verder kan bekijken of er geen vitale kabels loshangen.

Verwijderd

Hi,
Denk idd ook dat het baterijtje op is, zo niet is een biosreset wel een optie, gewoon het batterijte er een tijdje uit halen, dan moet ie vanzelf om nieuwe datum en tijd gaan vragen.

Als je dat biosprobleem niet had, zou ik ook zeggen dat het wel eens een RAM probleem kan zijn. wat zeggen de log-bestanden? (win2000/XP)

Om daar te komen, doe je het volgende:
1. Rechtermuis op 'Deze Computer' en kies beheren.
2. Selecteer logboeken
3. Kijk of er in de 3 logboeken iets staat op de datum en tijd dat de pc reboot

Welk OS heb je eigenlijk?

• twilightschild
Hallo,

alvast bedankt voor de respons. Ik kan het forum niet zo vaak bezoeken, omdat mijn pc nu helemaal niets meer doet. Bij het opstarten geeft hij een hoge piep and that's it.

@ rjp1980: Ik kan dus ook mijn logbestanden niet bekijken, door bovenstaand probleem.

Ik weet verder ook niet waar dat batterijtje zit. Weet niet echt superveel van pc's af. Kan iemand mij vertellen waar dat zit?

Iig bedankt!

Micky

Verwijderd

Als je de kap van de pc afhaalt en op het moederbord kijkt zie je een rond knooppatterijtje zitten, in de buurt daarvan zal wel staat dat het een CMOS is of iets dergelijks,
Haal het batterijtje eruit en wacht 2 min, stop het dan weer terug. Is die hoge piep de piep die je altijd hoort? of klinkt die anders?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 15:57:
...in de buurt daarvan zal wel staat dat het een CMOS is of iets dergelijks...
Het batterijtje IS niet het CMOS, het voedt het CMOS. Het CMOS is een chipje met een beetje geheugen wat de BIOS-instellingen bewaart. Haal je het batterijtje los, dan reset je dus eigenlijk je BIOS-instellingen. Ik verwacht dus ook niet dat dit een oplossing gaat bieden.

Verwijderd

Hi Bergen,
Ik weet precies wat het baterijtje doet, heb regelmatig gehad dat een biosreset booten weer mogelijk maakt.
Is dat niet het geval is er waarschijnlijk wat hardware stuk en moeten we dat vinden. Wat denk jij dan dat er mis is?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 00:05:
Hi Bergen,
Ik weet precies wat het baterijtje doet, heb regelmatig gehad dat een biosreset booten weer mogelijk maakt.
Oh ok. :) Maar hielp dat alleen in 't geval dat je perongeluk iets had veranderd in 't BIOS waardoor de pc niet meer bootte, of ook in rare gevallen waarbij de pc 'ineens' niet meer wilde booten?
Is dat niet het geval is er waarschijnlijk wat hardware stuk en moeten we dat vinden. Wat denk jij dan dat er mis is?
Ik denk inderdaad ook dat er een onderdeel van het moederbord oid is overleden/instabiel is geworden. Er hing immers ook zo'n herkenbare brandlucht in de pc en die hangt er niet voor de sier. :P

Verwijderd

Het is hier toch duidelijk dat het om een automatische reboot gaat naar gevolg; Mini dump

zie: C:\WINDOWS\Minidump\Mini080404-01.dmp

dit is eenvoudig op te lossen, namelijk:

rechtermuis knop deze computer -> eigenschappen

tabblad geavanceerd

opstart herstelinstellingen

"de computer automatische opnieuw opstarten" uitvinken

Nu zou die het weer moeten doen :)

Verwijderd

batterij is trouwens het enige ronde ding dat het formaat van een "oude gulden" heeft, deze kan je er zo uit wippen. :)

• twilightschild
bedankt iedreen, ik ga er zo mee aan de slag.

Jeffo: Tja tis een beetje jammer dat mijn pc dus niet meer wil opstarten, maar als hij het eindelijk doet zal ik je tip even uitproberen.

Micky

Edit: Ik heb de batterij eruit gehaald, een paar minuten gewacht en hem er wer in gedaan. I starte de pc op, maar hetzelfde probleem doet zich nog steeds voor. Hij begint luid te piepen and that's it.

Ik heb hier benedne nog een pc (oudere en van mijn ouders). Kan ik misschien onderdelen uitwisselen, zodat ik er achter kan komen wat er fout is? Zo ja, welke??

Het lijkt me niet dat ik zo 1,2,3 het moderbord kan verwisselen....

[ Voor 53% gewijzigd door twilightschild op 14-08-2004 12:48 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Die lange piep is een POST-beep. Kijk even in 't boekje van je moederbord bij de verschillende pieptoon-volgordes wat hij betekent.

• twilightschild
Mijn pc starte eindelijk weer op en heb Jeffo's advies opgevolgd. Ik moet zeggen dat ik nu al 3 uur me pc aan heb staan, zonder enige problemen!:)
Pagina: 1