Een beetje een late reply, maar ik heb het topic niet eerder gezien.
Natuurlijk kun je wel opneembare cd's langer dan enkele jaren bewaren. Maar er komen heel wat factoren bij kijken. Het is alleszins waar dat de meerderheid van schijfjes beschikbaar op de markt na enkele jaren waarschijnlijk al problemen zullen geven. Maar dat komt omdat de schijfjes bagger zijn en men steeds op zo hoog mogelijke snelheid wil branden. Aan de helft van de opgegeven snelheid branden kan de kwaliteit al spectaculair ten goede komen. Natuurlijk wil een goede brandkwaliteit niet garanderen dat het schijfje dan ook nog eens lang mee gaat. Maar er zijn wel degelijk schijfjes die lang meegaan en zullen meegaan. CD-R is natuurlijk nog erg jong zodat niemand kan zeggen of een bepaalde cd over 50 jaar nog leesbaar zal zijn, maar wanneer een schijfje na 5 jaar nauwelijks een verhoging van de error rate kent, dan is er weinig reden om aan te nemen dat ze er geen veelvoud van zullen halen.
Zie ook
Hoe kunnen en waarom worden CD's/DVD's onleesbaar? en volgende berichten voor een uitgebreidere uitleg.
Ik kan u alleszins verzekeren dat ik hier hopen cd's heb die een kleine 10 jaar oud zijn, nog steeds zeer lage error rates laten opmeten, vlot uitlezen en waarvan ik in al die tijd niet één uitvaller heb gehad die aan het medium zelf te wijten was (wel door m'n eigen onzorgvuldigheid).
NBK: Helaas is het net andersom. Rewritable medium is bijzonder onbetrouwbaar voor lange termijn opslag door het onvermijdelijke diffunderingsproces. Voor meer uitleg zie de link die ik eerder in dit bericht gaf.
De enige manier om echt zeker te zijn van je data is regelmatig controleren. Liefst met software die de error levels kan meten (zoals PlexTools in combinatie met de Plextor Premium brander). Je noteert op elke cd de maand en het jaar. Van minstens één cd per maand doe je na het branden een uitgebreide foutinformatietest en schrijft de resultaten ervan op. 6 Maanden na het branden test je weer die cd('s) (we gaan ervan uit dat de andere cd's uit die maand - die natuurlijk wel van hetzelfde merk en type moeten zijn - even snel vervallen zodat je slechts enkele cd's moet testen in plaats van allemaal: steekproeven). Is de error rate nu al aanzienlijk toegenomen, dan zit je met slecht media. Zorg ervoor dat je de data in dat geval tijdig op nieuw (en hopelijk beter) media brandt voor de data helemaal verloren is. Is de error rate nauwelijks toegenomen, dan controleer je een jaar na branden nog eens. Error rates goed? Geen probleem. Slecht? Uitkijken naar ander media. Na 2 jaar doe je dit nogmaals en na 5 jaar ook. Als je 5 jaar haalt zonder serieuze toename van de error rates dan kun je ervan op aan dat je met top media zit dat gemakkelijk tientallen jaren zou moeten overleven als je het media goed behandeld.