Geperste cd's

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• aLPHa_NRG
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10-2023
Weet iemand of het mogelijk is om bij iemand/ fabrikant een enkele kopie te drukken voor bijv. een backup. En zo ja waar kan dit en wat kost zoiets? Ik ben dus op zoek naar een geperste cd met varierende inhoud geen reguliere beschreven cd-r.

Bvd,

Joris

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-07 10:25
aLPHa_NRG schreef op 12 augustus 2004 @ 13:38:
Weet iemand of het mogelijk is om bij iemand/ fabrikant een enkele kopie te drukken voor bijv. een backup. En zo ja waar kan dit en wat kost zoiets? Ik ben dus op zoek naar een geperste cd met varierende inhoud geen reguliere beschreven cd-r.
Gaat meestal vanaf 500 stuks...

Wil je er ééntje ?? Betalen voor 500 stuks en dan 499 stuks weggooien :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

aLPHa_NRG schreef op 12 augustus 2004 @ 13:38:

Bvd,

Joris
je moet eens even zoeken naar het proces dat je moet doorlopen voor je de eerste geperste cd's krijgt...

dacht dat het 1250 euro ofzo zou kosten...

kan je beter ineens 1000 stuks afnemen, aangezien je dan nog steeds minder dan 1700 euro zult moeten betalen...

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit kan niet.
Iedere drukker begint pas vanaf 500 cds, daarvoor zetten ze het ook gewoon op CDR (en kun je het net zo goed zelf doen).

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-07 00:28

macnerd

No Apples please :-)

Pfff, volgens mij is 1 exemplaar niet mogelijk. Daarvoor zijn nu net die recordables uitgevonden. Het minimum aantal is 500 en dit kost bijna 900 euro excl. btw. Zie www.cdfabriek.nl.

MacNerd

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Waarom wil je dit zo doen, en wat bedoel je met "varierende inhoud"?

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 15:25

rajackar

Blood Minister

het duurste van een cd persen is het maken van de glasmaster. Dit kost iets van 500 euro. Daarna kun je er best EEN laten persen maar de master moet je toch betalen.
Als je een 100% zeker backup wilt hebben is een glasmaster natuurlijk wel een ideaal middel :Y)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarschijnlijk vindt de TS CD-R's niet betrouwbaar?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

vtv in kuurne maakt cd' en dvd's

mail ze eens ...

Verwijderd

weet iemand nog toevallig (vind het onzinnig om een extra topic te starten) een drukkerij die gericht is op muziek cd's en niet al te duur is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 00:26:
weet iemand nog toevallig (vind het onzinnig om een extra topic te starten) een drukkerij die gericht is op muziek cd's en niet al te duur is?
Dat kan iedere drukkerij op zich.
Jij levert een cd aan en laat die dupliceren. Het dupliceren gebeurd dmv een master die ze daar maken. Of het nu data of audio is maakt weinig uit (let wel op de rechten die je moet betalen als het copyrighted meuk is, veel gezeik mee gehad zelf).

Verwijderd

Kijk eens op http://www.gzcd.cz, daar heb ik goede ervaringen mee. Ik heb daar enkele keren vinyl laten persen. Dat was erg goed en vlot verlopen en erg goedkoop.

Verwijderd

Een order van 1000+ euro plaatsen in Tsjechië? 8)7

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Meeste geperste CD's zijn ook van slechtere kwaliteit dan de gemiddelde CD-R. Bak het met een goeie fikker op Taiyo Yuden media en je bent zekerder dan het te laten "drukken".

Verwijderd

ja maar hoe doe je dan een label goedkoop er op? omdat ook weer allemaal zelf uit te printen enzow...

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Daarvoor heb je tegenwoordig printers die rechtstreeks op de media kunnen printen (Epson, Canon). Maar de media is zeldzaam en duur. Wie wat speciaals wil, moet betalen. Zo is dat nu eenmaal.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 01:15:
ja maar hoe doe je dan een label goedkoop er op? omdat ook weer allemaal zelf uit te printen enzow...
Dat kunnen zij heus ook wel regelen. Maar je gaat nu wel erg offtopic...

Voor de TS: en een redundant RAID systeem is geen optie? Is steeds beter betaalbaar, plus dat het automatisch gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 13-08-2004 01:20 ]

{signature}

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Sharkbyte schreef op 13 augustus 2004 @ 01:11:
Meeste geperste CD's zijn ook van slechtere kwaliteit dan de gemiddelde CD-R. Bak het met een goeie fikker op Taiyo Yuden media en je bent zekerder dan het te laten "drukken".
Ik ben bang dat je deze bewering niet met objectieve testresultaten kunt onderbouwen. Ik heb diverse testen gelezen en na enkele jaren neemt het aantal leesfouten op alle merken CDR media sterk toe.

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:12
http://www.cafeshops.com, ff een shop account aanmaken, de faq lezen over cds en je komt er wel

rm -rf ~/.signature

Verwijderd

@bolo,

Ja, waarom niet. Deze perser was ons geadviseerd door verschillende independent labels vanwege hun goede ervaringen met dat bedrijf. Daarnaast zijn mijn eigen ervaringen ook positief (prijs/levertijd/kwaliteit/comunicatie). Op het moment dat je een order laatst krijg je een contactpersoon toegewezen die meestal binnen een kwartier reageert op emails dus ik heb niks te klagen over gzcd.

Verwijderd

Henk007 schreef op 13 augustus 2004 @ 02:42:
[...]

Ik ben bang dat je deze bewering niet met objectieve testresultaten kunt onderbouwen. Ik heb diverse testen gelezen en na enkele jaren neemt het aantal leesfouten op alle merken CDR media sterk toe.
geperste cdtjes uit de jaren 80 zijn vaak ook erg brak geworden.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 13:43

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 11:01:
[...]

geperste cdtjes uit de jaren 80 zijn vaak ook erg brak geworden.
zeker als het uit een goedkope fabriek komt... kheb hier een cdtje liggen van een band van iemand van school die had het ook ooit (6 jaar geleden) goedkoop laten persen.. nou ik mag blij zijn als ik nog 1 nummer volledig kan luisteren.

cd is gewoon niet geschikt als permanent backupsysteeem

blup

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik weet wel waarover ik praat Henk007 ;)
En de meeste media heeft idd meer fouten door de levensloop heen, maar Taiyo Yuden media weet toch vaak de beste uit de bus te komen qua levensduur. Dat merk je al snel als je oude CD-R's bovenhaalt.

Na ja, de topicstarter mag ook eens beslissen om te reageren...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Sharkbyte schreef op 13 augustus 2004 @ 11:39:
Ik weet wel waarover ik praat Henk007 ;)
En de meeste media heeft idd meer fouten door de levensloop heen, maar Taiyo Yuden media weet toch vaak de beste uit de bus te komen qua levensduur. Dat merk je al snel als je oude CD-R's bovenhaalt.

Na ja, de topicstarter mag ook eens beslissen om te reageren...
Mijn ervaring met Taiyo Yuden is dat de resultaten nogal afhingen van de combinatie brander en CDs.
Ikzelf heb de beste ervaring met Mitsui (tegenwoordig MaM). Laatst nog een CD van ~8 jaar geleden (goudkleurige Mitsui) geripped naar ogg en EAC gaf aan dat er geen enkele error op zat.
Dat noem ik dus best wel kwaliteit :)

Maar de TS heeft nog niet aangegeven wat nou precies het doel is van zijn backup.
Meestal hoeft een backup niet langer dan zeg een half jaar goed te blijven (tape-routering bij mij op het werk, de oudste backup is die van een half jaar terug)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• aLPHa_NRG
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10-2023
Sorry dat ik zo laat nog reageer als er nog iemand in geinterreseerd is. Ik wil deze backup graag maken omdat er nogal veel belangrijke gegevens op staan. Ook als ik foto's of dergelijke wil bewaren. Dit kan ook met een gewone afdruk al wordt deze na verloop een stuk slechter. Maar ik denk dat je toch mag verwachten een backup te maken zodat deze software, data, foto's films of ander materiaal nog lang goed bewaard zelfs generaties lang. Ook met name omdat je vaak leest dat er problemen zijn met cdr's e.d. die fouten gaan vertonen. Misschien komter ooit nog een backup manier die 100% veiligheid geeft over de kwaliteit. Of misschien ken je nog wel een andere manier om een goede backup te maken. Ik ben benieuwd. Ik wil iedereen bedanken tot zover voor jullie commentaar.

Joris

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

neem dan MO schijven of een normale harde schijf. Die laatste moet ook vele en vele jaren meegaan als je hem niet continue in je pc hebt hangen

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Ik heb hier ook een audio cdtje die heb ik pas een jaar ongeveer en vertoont nu al haperingen en slaat af en toe over. De cd-r versie daarintegen is nog zo goed als nieuw :).

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-07 14:45

NBK

Weercam-Avatar

Als je foto's wilt backuppen moet je ze 1 keer per jaar allemaal op CD/DVD branden en verder gewoon op je HDD laten staan.
Het zou trouwens kunnen zijn dat CD/DVD RW langer leesbaar blijft dan CD/DVD R. Bij RW wordt namelijk gebruik gemaakt van kristallen en bij R van organisch materiaal. Dat laatste is naar mijn mening een stuk gevoeliger voor invloeden van buitenaf. Ik ben alleen nog nooit een onderzoek tegen gekomen die dit wetenschappelijk onderbouwd/ondermijnd.
Je zou ook over kunnen stappen op magnetische opslag(ZIP, DAT) of MO. Of een hosting pakket nemen met veel HDD ruimte en weinig bandbreedte en daar je backup's heen schrijven. Bij een goede hoster moet je de toegeng tot de files gewoon kunnen beveiligen via een password(oid). Er zal dan wel iets heel erg moeten gebeuren wil je je foto's nog kwijt raken en ik denk niet dat je normale analoge foto's dat wel overleefd zouden hebben.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Henk007 schreef op vrijdag 13 augustus 2004 @ 02:42:
Een beetje een late reply, maar ik heb het topic niet eerder gezien.

Natuurlijk kun je wel opneembare cd's langer dan enkele jaren bewaren. Maar er komen heel wat factoren bij kijken. Het is alleszins waar dat de meerderheid van schijfjes beschikbaar op de markt na enkele jaren waarschijnlijk al problemen zullen geven. Maar dat komt omdat de schijfjes bagger zijn en men steeds op zo hoog mogelijke snelheid wil branden. Aan de helft van de opgegeven snelheid branden kan de kwaliteit al spectaculair ten goede komen. Natuurlijk wil een goede brandkwaliteit niet garanderen dat het schijfje dan ook nog eens lang mee gaat. Maar er zijn wel degelijk schijfjes die lang meegaan en zullen meegaan. CD-R is natuurlijk nog erg jong zodat niemand kan zeggen of een bepaalde cd over 50 jaar nog leesbaar zal zijn, maar wanneer een schijfje na 5 jaar nauwelijks een verhoging van de error rate kent, dan is er weinig reden om aan te nemen dat ze er geen veelvoud van zullen halen.

Zie ook Hoe kunnen en waarom worden CD's/DVD's onleesbaar? en volgende berichten voor een uitgebreidere uitleg.

Ik kan u alleszins verzekeren dat ik hier hopen cd's heb die een kleine 10 jaar oud zijn, nog steeds zeer lage error rates laten opmeten, vlot uitlezen en waarvan ik in al die tijd niet één uitvaller heb gehad die aan het medium zelf te wijten was (wel door m'n eigen onzorgvuldigheid).

NBK: Helaas is het net andersom. Rewritable medium is bijzonder onbetrouwbaar voor lange termijn opslag door het onvermijdelijke diffunderingsproces. Voor meer uitleg zie de link die ik eerder in dit bericht gaf.

De enige manier om echt zeker te zijn van je data is regelmatig controleren. Liefst met software die de error levels kan meten (zoals PlexTools in combinatie met de Plextor Premium brander). Je noteert op elke cd de maand en het jaar. Van minstens één cd per maand doe je na het branden een uitgebreide foutinformatietest en schrijft de resultaten ervan op. 6 Maanden na het branden test je weer die cd('s) (we gaan ervan uit dat de andere cd's uit die maand - die natuurlijk wel van hetzelfde merk en type moeten zijn - even snel vervallen zodat je slechts enkele cd's moet testen in plaats van allemaal: steekproeven). Is de error rate nu al aanzienlijk toegenomen, dan zit je met slecht media. Zorg ervoor dat je de data in dat geval tijdig op nieuw (en hopelijk beter) media brandt voor de data helemaal verloren is. Is de error rate nauwelijks toegenomen, dan controleer je een jaar na branden nog eens. Error rates goed? Geen probleem. Slecht? Uitkijken naar ander media. Na 2 jaar doe je dit nogmaals en na 5 jaar ook. Als je 5 jaar haalt zonder serieuze toename van de error rates dan kun je ervan op aan dat je met top media zit dat gemakkelijk tientallen jaren zou moeten overleven als je het media goed behandeld.
Pagina: 1