Toon posts:

pixel afrondingsprobleem in IE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb de volgende pagina: http://www.ozo-kringalmelo.nl/test.html en de bijbehorende css.

Het probleem doet zich alleen voor in IE en dat is het volgende:

Als het scherm een oneven aantal pixels als breedte heeft, dan schuift het menu (en de andere items) in de div#links over de linkerborder heen. De pagina is opgebouwd volgens het faux columns artikel. Hieronder even een screenshotje om het duidelijk te maken.

De goede:
Afbeeldingslocatie: http://www.ozo-kringalmelo.nl/screen-goed.gif

De foute:
Afbeeldingslocatie: http://www.ozo-kringalmelo.nl/screen-fout.gif

Dit verkeerde) effect krijg je dus als je je schermpje kleiner maakt en hem resized. Ik denk dat IE op de een of andere manier verkeerd de pixels afrond (door de margin: 0 auto; ), zodat hij de div#total een pixel naar links verschuift.

Weet iemand hoe dit zou kunnen komen en hoe dit op te lossen is? Ik heb al wel een javascriptje geschreven dat afhankelijk van het aantal pixels (in de breedte) de positie van div#total aanpast, maar iedereen voelt wel aan dat dit een beetje een lompe workaround is..

• zubauza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-03-2016
misschien praat ik onzin maar als je de div#left nou eens die border-left en border-right meegeeft?

deviantART gallery

Verwijderd

Topicstarter
dat maakt niet uit, omdat, als hij wel staat zoals ie hoort te staan, je dan een dubbele border (de achtergrond border en de div#left border) ziet. dus dat schiet ook niet echt..

• zubauza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-03-2016
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 13:21:
dat maakt niet uit, omdat, als hij wel staat zoals ie hoort te staan, je dan een dubbele border (de achtergrond border en de div#left border) ziet. dus dat schiet ook niet echt..
hmmm ik bedoelde eigenlijk een border om de div#left in plaats van om de <a>'s in het menu

deviantART gallery

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ja dit is een leuk probleempje, heb ik ook eens last van gehad.
Bij mij lag het toen aan welke xp theme ik gebruikte. Als ik de basic (grijse) look kies dan heb ik aan de linkerkant 1 px wit en als ik de blauwe theme koos dan had ik aan de rechterkant 1 px ruimte. Denk dat bij precies hetzelfde aan de hand is. Denk dat er vrij weinig aan te doen is behalve dan die lijnen in de achtergrond weg te halen en ze om de betreffende elementen te zetten.

Wat ik noemde is dat bij jou ook het geval of heb jij een oudere OS?

Trouwens dat verschuiven kwam omdat in XP de scrollbar 1 px te breed is gemaakt. Bij de basic theme is hij 16px en bij de blue theme is hij 17 px.

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
het is volgens mij ook een render probleem van de browser, (IE dus...)
zie wat ie bij mij doet, lijn breekt gewoon, heel raar...

Afbeeldingslocatie: http://www.edwinistrator.com/temp/damn.gif

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
En als je nou gewoon het menu aan de linkerkant een x aantal pixels ruimte geeft dan ben je van het volledige probleem af. Is misschien niet zoals jij wilt maar toch nog altijd beter dan zoals je het nu hebt.

Kan zo ook ff geen site bedenken die hetzelfde heeft als jij, bijna iedereen heeft of een horizontaal menu of ruimte om de knoppen heenzitten.

En anders gewoon weer terug naar table design })

[ Voor 33% gewijzigd door IschaGast op 13-08-2004 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de late kick, maar ben 2 weken op vakantie geweest.. vandaar..

maar goed.. ik kan het menu wel naar links doen, maar dat is gewoon jammer, omdat het

a.) zo in mijn layout hoort (vind ik) en
b.) het niet alleen vor het menu geldt, maar ook de topbalk en alles wat tegen de linkerlijn aanligt.. dus daar is het niet zomaar mee opgelost..

en de lijnen om de elementen heenzetten lijkt me ook niet de oplossing, want dan loopt die border toch niet helemaal door naar onderen?

maar het is dus waarschijnlik een renderingsprobleem van IE en dus niet technisch op te lossen (behalve dan een javascriptje), zonder de layout te veranderen??

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

kan je die linkerlijn niet 2 px breed maken??

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 11:45

Zoefff

❤ 

HIGHGuY schreef op 07 september 2004 @ 12:14:
kan je die linkerlijn niet 2 px breed maken??
Nee, dan krijg je natuurlijk de ene keer een goede lijn van 1px, maar de andere keer krijg je dan een lijn van 2px, en dat is weer wat te veel van het goede.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:32
Misschien is het plaatsen van een left border op de #total div een idee?

Verwijderd

Topicstarter
nee.. want dan zal hij nooit tot het einde (verticaal gezien) blijven lopen.. lees het artikel van faux columns maar eens, dan zie je waarom deze oplossing gebruikt wordt..

• joostingh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05-2025
Ik heb ook IE en bij mij word het wel goed weergegeven... Word het dan nog onduidelijker voor je?? Sorry..

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

XP + IE6 (SP1) resolutie 1152x864, linker is verdwenen en rechter is net zo "misvormd" als edwinistrator al zei.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
dan toch maar een javascriptje...

en weer een (klein) bewijsje dat IE een beetje zuigt...
Pagina: 1