Toon posts:

Hoe speel ik mn gloednieuwe Nad 320 versterker het beste in?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.263 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren eindelijk eens een nieuwe versterker gekocht, te weten een NAD 320 BEE. Ik heb gehoord dat je een nieuwe versterker moet inspelen! Maar hoe ga je te werk?
Ik ben benieuwd naar de reacties!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Elektronische apparatuur hoeft nooit ingespeeld te worden.

Bij sommige (bas) luidsprekers verandert de veerkracht van de ophanging na enige tijd gebruik. M.i. moet de fabrikant dan voor een "intril" periode zorgen.
(c) breem.nl

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Gewoon gebruiken? Er is verder echt niks magisch aan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:38
versterker inspelen is echt niet nodig.
Speakers wel, maar versterkers niet.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

gewoon aanzetten en genieten.
Zeker bij een relatief goedkope (en al wat oudere) instapper als de 320 hoef je je daar geen zorgen over te maken.

[ Voor 67% gewijzigd door teacher op 12-08-2004 13:08 ]

Wise enough to play the fool

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Klasse A versterkers moeten wel eens opwarmen.. soms klasse AB versterkers ook..
verder moet je het gewoon spelen ermee..
NAD heeft geen klasse A schakelingen in eindtrappen... misschien alleen de silver line ofzo

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

kieskes schreef op 12 augustus 2004 @ 13:01:
versterker inspelen is echt niet nodig.
Speakers wel, maar versterkers niet.
Da's echt niet waar. In principe moeten alle componenten op temperatuur zijn om goed op elkaar afgestemd te zijn (capaciteit van condensatoren, weerstand van weerstanden en halfgeleiders, etc). Verder zijn er in splinternieuwe halfgeleiders (de belangrijkste onderdelen in een versterkertrap) eigenschappen die na verloop van enige tijd verbeteren. Verder is het ook onzin dat alleen bass speakers ingespeeld zouden moeten worden, en middentoners en tweeters niet. Headphones net zo goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 12-08-2004 13:08 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 20:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Exirion schreef op 12 augustus 2004 @ 13:07:
[...]

Da's echt niet waar. In principe moeten alle componenten op temperatuur zijn om goed op elkaar afgestemd te zijn (capaciteit van condensatoren, weerstand van weerstanden en halfgeleiders, etc). Verder zijn er in splinternieuwe halfgeleiders (de belangrijkste onderdelen in een versterkertrap) eigenschappen die na verloop van enige tijd verbeteren. Verder is het ook onzin dat alleen bass speakers ingespeeld zouden moeten worden, en middentoners en tweeters niet. Headphones net zo goed.
Het spijt me zeer hoor, maar als transistoren en mosfets van eigenschappen veranderen naar mate van de leeftijd, dan heb je echt een heel raar fabrikaat onderdelen besteld.

Verwijderd

Hehe, het wordt weer een wellesnietes volgens mij.

Ik weet een aardige compromis; een versterker kan je 'inspelen' maar er is geen reet verschil. How about that shit.

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Exirion schreef op 12 augustus 2004 @ 13:07:
[...]

hoe hard mag je dan eigenlijk gaan? en gaat het verbruik omhoog als je in't begin teveel "gas" geeft? of krijg je een lamme fiets als je hem in't begin niet hard genoeg laat gaan?

edit: telt dit ook voor receivers?

[ Voor 5% gewijzigd door bogy op 12-08-2004 13:23 ]

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

Moet je tv's ook inkijken ?

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Supergeleiding begint bij -180 graden geloof ik. Daar heb je kans dat je verbetering hoort. Opwarmen bevordert geleiding dus niet. Elektrocomponenten gaan echt niet beter werken als ze warm zijn. Die fabeltjes die sommigen hier geloven zijn zo grappig altijd...

Dus inspelen van een stel electronica...WTF ? Moet je je moederbord ook eerst 2 dagen tegen 2% boven spec laten lopen om beter te overklokken zeker ?

Zit allemaal tussen de oren.

[ Voor 36% gewijzigd door Phuncz op 12-08-2004 13:33 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:16
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 12:43:
Ik heb gisteren eindelijk eens een nieuwe versterker gekocht, te weten een NAD 320 BEE. Ik heb gehoord dat je een nieuwe versterker moet inspelen! Maar hoe ga je te werk?
Ik ben benieuwd naar de reacties!
Begin eens met hem aan te zetten :P

En dan wat random electronische signalen, opgebouwd uit willekeurige frequenties erdoor te sturen.
Ik gebruik daar muziek voor, omdat dat vanuit electrisch perspectief een volledig willekeurig signaal is :+

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sebastius schreef op 12 augustus 2004 @ 13:11:
Het spijt me zeer hoor, maar als transistoren en mosfets van eigenschappen veranderen naar mate van de leeftijd, dan heb je echt een heel raar fabrikaat onderdelen besteld.
Halfgeleiders kun je niet zuiver als black boxes beschouwen. Het is dus niet 'hij doet het of hij doet het niet'. Inspelen is absoluut geen onzin, en ik spreek uit ervaring met verschillende high-end audio apparatuur en speakers/headphones. Overigens kunnen halfgeleiders ook versleten zijn (een versterker die doorslaat kan je speakers leuk mollen) dus dat halfgeleiders naar verloop van tijd veranderen is niet zo gek. Net zoals een overgeclockte CPU het na een paar jaar niet altijd meer betrouwbaar doet.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

eerst een tijdje testbeeld, dan langzaam opbouwen met Sesamstraat, tekenfilms en het jeugdjournaal, dan na een paar dagen kun je beginnen met Cheers, Seinfeld e.d., en pas na het week het hardere werk als complete films of Jiskefet.

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

j-w schreef op 12 augustus 2004 @ 13:39:
[...]

eerst een tijdje testbeeld, dan langzaam opbouwen met Sesamstraat, tekenfilms en het jeugdjournaal, dan na een paar dagen kun je beginnen met Cheers, Seinfeld e.d., en pas na het week het hardere werk als complete films of Jiskefet.
Daarom kwamen de extended versies van LOTR ook pas later op de markt... dat half uurtje extra beeld kon een aantal tv's de das omdoen :)

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

j-w schreef op 12 augustus 2004 @ 13:39:
[...]

oops... het eerste wa ik heb gedaan toen mijn nieuwe tv uit de doos kwam was meteen Halo spelen op de xbox voor een paar uur ... dat ziet er dus niet goed uit ... ai ai ai :*)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

Gewoon een weekje achter elkaar aanlaten staan en voor je echt gaat luisteren een uurtje op bedrijfs temperatuur laten komen.

Verwijderd

Sharkbyte schreef op 12 augustus 2004 @ 13:31:
Supergeleiding begint bij -180 graden geloof ik. Daar heb je kans dat je verbetering hoort. Opwarmen bevordert geleiding dus niet. Elektrocomponenten gaan echt niet beter werken als ze warm zijn. Die fabeltjes die sommigen hier geloven zijn zo grappig altijd...

Dus inspelen van een stel electronica...WTF ? Moet je je moederbord ook eerst 2 dagen tegen 2% boven spec laten lopen om beter te overklokken zeker ?

Zit allemaal tussen de oren.
geloven doe je in de kerk :). Halfgeleiders die warm worden gedragen zich anders dan koude exemplaren. Er zijn gewoon meer losse electronen in het materiaal. Of er een verschil waarneembaar is, laat ik aan de lezer zelf over.

Het gaat hier om analoge schakelingen, dus in theorie beinvloeden alle componenten in dit signaalpad het geluid. Anders klinkt elke versterker hetzelfde (maar dat is ook zo volgens sommige personen :)), verschillende eindtransistoren klinken ook verschillend, dus in theorie zou je de verandering tijdens het opwarmen van transistoren ook kunnen horen. Echter in de meeste klasse AB versterkerschakelingen worden het niet zo warm dus het verschil is te verwaarlozen.

Tevens kunnen nieuwe MKP foliecondensatoren nog van klank veranderen, doordat de miniscule gaatjes in de gebruikte folie (zodat het wikkelen tijdens fabrikage makkelijker gaat) dicht smelten. Echter ook deze transformatie zal niet schokkend zijn.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:16
Echter ook deze transformatie zal niet schokkend zijn.
Dat gaat alleen over ruis, niet geluidskwaliteit :)

Verwijderd

Raymond schreef op 12 augustus 2004 @ 13:56:
[...]

Dat gaat alleen over ruis, niet geluidskwaliteit :)
Dat is waar, maar veel ruis is in mijn ogen toch slechtere geluidskwaliteit.

Verwijderd

Weinig kans dat hier nog een mooie discussie uitrolt. Of dat aan de vraag of de posters ligt laat ik in het midden. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.