su - illegal instruction

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
hoe kan dit??

mn thuis server werkte altijd perfect, inloggen met putty (ssh dus) en dan su naar root om rootzaken te doen. En nu...

user@endymion:/#su
Illegal instruction

heb alleen de hostname veranderd en de pc kan niet gehacked zijn omdat dr een router tussen pc en inet zit. En portforwarden doen we nog nie aan.
Slack10 staat dr op.

google/got search is gebruikt

edit:
reboot is de oplossing maar toch vraag ik me af wat de oorzaak drvan is.....

[ Voor 15% gewijzigd door nzyme op 12-08-2004 11:28 ]

| Hardcore - Terror |

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:46

DataGhost

iPL dev

dat is omdat je je hostname hebt veranderd. het wordt ook aangeraden om te rebooten na een hostname change omdat je anders alle processen mag restarten

iirc :)

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 12-08-2004 11:30 ]

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
hmz, heb ik nooit eerder last van gehad.... maargoed, iig lijkt het me dan duidelijk

| Hardcore - Terror |

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Hellraizer schreef op 12 augustus 2004 @ 11:26:
user@endymion:/#su
Illegal instruction
Apart is dit wel, want ik zou denken dat je zoiets krijgt als je een binary die voor een andere architectuur bedoeld is probeert uit te voeren?
de pc kan niet gehacked zijn omdat dr een router tussen pc en inet zit.
"Kan niet" is een groot woord, maar ik ben het met je eens dat het niet erg waarschijnlijk is ;)

Dat het aan een hostname change ligt lijkt me raar, maar als een reboot het heeft opgelost, tsja....beats me wat het anders kan zijn geweest dan.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DataGhost schreef op 12 augustus 2004 @ 11:29:
dat is omdat je je hostname hebt veranderd. het wordt ook aangeraden om te rebooten na een hostname change omdat je anders alle processen mag restarten

iirc :)
Ehm, nee. Hostnameveranderingen komen dan idd niet door tot draaiende apps, maar 'su' heeft daar geen last van. Niet in de minste plaats omdat het gestart werd nadat de hostname werd veranderd.

And to prove my point:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[marco@phoenix marco]$ su
Password: 
[root@phoenix marco]# hostname pietje
[root@phoenix marco]# uname -a
Linux pietje 2.4.20 #1 Mon Jan 27 00:10:58 CET 2003 ppc unknown unknown GNU/Linux
[root@phoenix marco]# su
[root@pietje marco]# hostname phoenix.cyberhq.nl
[root@pietje marco]# uname -a
Linux phoenix.cyberhq.nl 2.4.20 #1 Mon Jan 27 00:10:58 CET 2003 ppc unknown unknown GNU/Linux
[root@pietje marco]# exit
[root@phoenix marco]#

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Wilke schreef op 12 augustus 2004 @ 12:16:
Apart is dit wel, want ik zou denken dat je zoiets krijgt als je een binary die voor een andere architectuur bedoeld is probeert uit te voeren?
Dat zou je denken, maar is niet het geval. De ELF header bevat info over de architectuur, en wordt gechecked voor het uitvoeren. Indien je het toch probeert krijg je een 'Cannot execute'.

De illegal instruction heb ik alleen gezien indien de compiler om eea reden instructies in een binary stopt die de CPU niet snapt (SSE of MMX op een CPU die dat niet snapt bv).
Dat het aan een hostname change ligt lijkt me raar, maar als een reboot het heeft opgelost, tsja....beats me wat het anders kan zijn geweest dan.
Mij ook, afaik heeft dat geen invloed op su, aangezien su die info totaal niet nodig heeft.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

igmar schreef op 12 augustus 2004 @ 21:35:
[...]

Dat zou je denken, maar is niet het geval. De ELF header bevat info over de architectuur, en wordt gechecked voor het uitvoeren. Indien je het toch probeert krijg je een 'Cannot execute'.

De illegal instruction heb ik alleen gezien indien de compiler om eea reden instructies in een binary stopt die de CPU niet snapt (SSE of MMX op een CPU die dat niet snapt bv).
Juist. Alhoewel 't ook wel eens buiten die gevallen voorkomt. Meestal is dat echter sporadisch en puur toeval.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Als je kernel een foutje heeft begaan waarin intern geheugen wordt verneukt (bv. de CPU ID bits ;) ) dan kan je dit soort dingen krijgen. Een reboot lost dat - logischerwijs - op. Dit kan een kernelbug zijn (not very likely), oververhitte hardware (more likely) of earth radiation (oftewel: nobody knows). ;).
Pagina: 1