Toon posts:

MSI K8N NEO Platinum, Geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Setup;
MSI K8N NEO Platinum
AMD Athlon 64 3200+
512 Mb DDR 400
Sapphire Ati 9800 PRO @ XT
Antex Sonata kast (Antex Truepower 380 W)

Hier over heb ik een vraag. Dit gaat met name over de BIOS. Hoe kan je die nou8 het beste instellen? Daar over had ik 2 vragen,

1. Cool 'n' Quiet : Dit zou er voor moeten zorgen dat als de PC minder te doen heeft dat de snelheid van me CPU terug zou gebracht worden en zodra het weer wel nodig was om de snelheid op te voeren. In de Bios heb ik ingesteld dat deze Enabled is. Maar ik merk er wienig van... Als ik bij het bij geleverde programma van MSI kijk ( CoreCenter) Daar kan ik de snelheid van de cpu en de snelheid van defans uitlezen. Maar die snelheid gaat noooit omlaag. Ik heb de PC een keer laten draaien zonder ook maar iets aan te zetten en dat voor een half uur lang, maar nog steeds geen vermindering van de snelheid. Wie kan mij hier uitleg over geven??

2 De bios instelling in de H/W monitor. Hier kan ik de Smart fan van de CPU en de NB aan zetten. Omdat ik geen NB heb zit daar me voeding op. Nu kan ik daar verschillende dingen instellen. Standaard stonden ze op Disabled, maar ik kan hem ook op 40C , 50C en 60C instellen. In het boekje kan ik nergens vinden hoe ik dit het beste kan instellen en waar het nou werkelijk voor dient.

Mijn doel is dus een zo stil mogelijk PC. Daarom heb ik ook deze kast aan geschaft (Antec Sonata) Daar zitten 2 12cm Fans in, 1 van Antec en 1 van NEXUS. Deze hoor je bijna niet, maar de CPU hoor je wel, als die flink bezig is, maar die is boxed, en met Cool 'n' Quiet zou het een ideaale combo moeten zijn. Me video kaart maakt een vreemd hoog geluid, maar dat komt door de Fan. Die moet ik nog vervangen. Wat is de beste keus?

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Zowiezo even de processor driver van de AMD site downloaden en installeren

dan werkt QnQ al een stuk beter denk ik :)

http://www.amd.com/us-en/...,,30_182_871_9706,00.html

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk gewoon hoe warm je CPU in idle toestand is. Stel een iets hogere waarde dan dat in bij die smart fan. Ik heb laatst ook een systeem met dat mobo in elkaar gezet en ik heb de smartfan op 50 graden ingesteld. CPU fan gaat dan heel langzaam draaien en blijft zo'n 45 graden. Als je hem dan bijv. op 40 zou instellen blijft de fan natuurlijk constant heel hard draaien omdat ie uit alle macht probeert die temp omlaag te krijgen, wat ws. niet zal lukken ;) Dit is afhankelijk per processor en overige koeling etc. want de ene cpu wordt idle 30 graden en de andere 50. Er is dus niet een standaard waarde te noemen om in te stellen. Stel hem desnoods een tijdje op 60 graden in, dan zou ie iig langzamer moeten gaan draaien (tenzij j eeen hele brakke koeler hebt of constant 100% cpu power verbruikt).

Beetje offtopic misschien, maar ik ben helemaal niet zo enthousiast over die boxed koeler die er standaard bij zit. Je leest vaak dat ze zo stil zijn, maar dat geldt alleen op de allerlaagste toeren (en dan nog hoor je een duidelijke zoemtoon, vooral als de rest van je systeem heel stil is). Als het iets warmer wordt in de kast gaat het ding meteen als een gek tekeer. Als je het echt stiller wilt hebben kun je beter een betere koeler kopen (zalman of arctic silencer). Ik heb er zelf gewoon een 80MM fan op geschroefd (heb zelf een msi k8t neo zonder dat smartfan gedoe). Het koelt wel iets minder, maar het maakt iig geen lawaai meer. Ik koop binnenkort denk ik een zalman oid, want die 80mm fan kan niet echt goed worden bevestigd (zit nu met 1 schroefje vast). Enige reden waarom ik dat nog niet gekocht heb ik omdat dat plaatje achterop je moederbord dan ws. gewisseld moet worden. Je hoort soms wel dat zo'n zalman gewoon op het aanwezige plaatje geschroefd kan worden (bespaard heel wat werk), maar ook soms weer dat het niet past.. :/ En moederbord helemaal weer uitbouwen heb ik weinig zin in.

[ Voor 48% gewijzigd door Palomar op 12-08-2004 13:06 ]

Verwijderd

Volg eerst eens de stappen van AMD zelf:

http://www.amd.com/us-en/...t_Installation_Guide3.pdf

en misschien dat dit ook nog nodig is:

"In BIOS, go to the 'Advanced'-menu -> 'Jumperfree configuration' and make sure 'Performance Mode' is set to 'Auto'.

Also, make sure you update your BIOS to the latest version. "

In mijn geval heb ik het volgende gedaan:
1. Bios geupdate
2.de stappen gevolgd zoals beschreven in het pdf-je hierboven.

resultaat: een werkende C en Q

Daarna zou je ook nog speedfan kunnen installeren om je fanspeed manual nog eens extra te verlagen en tegelijkertijd kun je met dit programmaatje zien dat C en Q de Vcore spanning verlaagd heeft. Met 'System Properties' (rechtermuisknop Deze Computer/Eigenschappen) zou je moeten zijn dat je systeem in idle toestand op ongeveer 900MHz loopt.

(Ik heb ergens gelezen dat de regionale instellingen van je OS ook van invloed kunnen zijn, maar dat heb ik zelf niet kunnen ondervinden omdat ik geen NL gebruik)

Ik zit nu met de boxed fan op zo'n 2600 toeren en m'n systeempje wordt niet warmer dan zo'n 33 graden zonder extra fans. Ideaal om te surfen, tekstverwerken etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 13:18 ]

Verwijderd

Palomar schreef op 12 augustus 2004 @ 12:55:
Beetje offtopic misschien, maar ik ben helemaal niet zo enthousiast over die boxed koeler die er standaard bij zit. Je leest vaak dat ze zo stil zijn, maar dat geldt alleen op de allerlaagste toeren (en dan nog hoor je een duidelijke zoemtoon, vooral als de rest van je systeem heel stil is). Als het iets warmer wordt in de kast gaat het ding meteen als een gek tekeer. Als je het echt stiller wilt hebben kun je beter een betere koeler kopen (zalman of arctic silencer). Ik heb er zelf gewoon een 80MM fan op geschroefd (heb zelf een msi k8t neo zonder dat smartfan gedoe). Het koelt wel iets minder, maar het maakt iig geen lawaai meer. Ik koop binnenkort denk ik een zalman oid, want die 80mm fan kan niet echt goed worden bevestigd (zit nu met 1 schroefje vast). Enige reden waarom ik dat nog niet gekocht heb ik omdat dat plaatje achterop je moederbord dan ws. gewisseld moet worden. Je hoort soms wel dat zo'n zalman gewoon op het aanwezige plaatje geschroefd kan worden (bespaard heel wat werk), maar ook soms weer dat het niet past.. :/ En moederbord helemaal weer uitbouwen heb ik weinig zin in.
Ik zit zelf ook aan een andere fan te denken. Misschien is het een goed idee een 60mm - 80mm fan-adapter aan te schaffen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Harstikke bedankt, allemaal. C en Q heb ik nu werkend gekregen.

1000 MHz
1.09 V core
1205 RPM CPU FAN

Temp
CPU 27
Case 39

Dus dat is best redelijk denk ik. Kan je idd de koeler van de Boxed versie vervangen??? Dus zonder het koelblok er af te slopen?? Dat is misschien nog we het proberen waard om er dan een Papst op te zetten, toch??

Verwijderd

fan zit gewoon met schroefjes vast, dus dat kan ;)

Maar wat was nou het probleem dat C en Q in eerste instantie niet werkte?

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 13:10:
[...]

Ik zit zelf ook aan een andere fan te denken. Misschien is het een goed idee een 60mm - 80mm fan-adapter aan te schaffen?
als jij er een kan vinden hoor ik het graag :P ow niet goed gelezen... 60 naar 80 heb je idd wel. Maar 70 naar 80 ben ik nog nergens tegengekomen (fan is nl. 70mm). Met een 60->80 zit je denk ik weer met het probleem dat je het niet goed kunt vastzetten :?

[ Voor 31% gewijzigd door Palomar op 12-08-2004 13:59 ]

Verwijderd

Palomar schreef op 12 augustus 2004 @ 13:57:
[...]

als jij er een kan vinden hoor ik het graag :P
Here you go: http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=207

edit: ja, ik twijfel nog aan of deze vast te zetten is. Ik heb nu even geen zin om de fan eraf te slopen. Zodra ik de adapter binnen heb zal ik het je laten weten

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 13:56:
fan zit gewoon met schroefjes vast, dus dat kan ;)

Maar wat was nou het probleem dat C en Q in eerste instantie niet werkte?
Het probleem was dat ik de driver niet had, en omdat ik onder energie beheer die instelling niet had veranderd. Een beetje stom , maar blij dat het verholpen is. Nu zal ik voor de volgende keer is ff kijken op het lukt met een 80mm kan op me Boxed cpu te zetten, hopen dat hij dan nog stiller is.

Onder de bios H/W monitor heb ik ze allebij op de 50 ingesteld nu, zal ff kijken wat verder het beste is.

• Palomar
  • Niet online
Is het trouwens wel vertrouwd om de voedingsfan aan te sluiten op de NB aansluiting? Nu wordt die fan aangepast adhv de temp van de NB, welke eigenlijk helemaal niks met elkaar te maken hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 12 augustus 2004 @ 15:04:
Is het trouwens wel vertrouwd om de voedingsfan aan te sluiten op de NB aansluiting? Nu wordt die fan aangepast adhv de temp van de NB, welke eigenlijk helemaal niks met elkaar te maken hebben.
Is het dan beter om die op een normale aan sluiting aan te sluiten en er op de NB Fan controler een case fan te plaatsen die dicht bij de NB zit?
Pagina: 1