Toon posts:

Harddisk Koeling.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
L.S.

Ik heb een vraagje met betrekking tot harddisk koeling.

Ik heb een Chieftec Dragon Full Tower (type: DA-01B-D) met een dubbele Voeding (1x 360 Watt, 1x 300 Watt).
Ik heb in deze kast 9 Harddisks en 3 cd/dvd-rom spelers..

De enige aanwezige koeling is op de processor en de ventilator op de koelingen.
Ik ben enigszins verontrust over de hitte die de harde schijven produceren (je kan er aardig op kokkerellen). Ik heb een beetje rondgekeken en het lijkt me wel erg leuk om een 'HD COOLER COOLERMASTER COOLDRIVE 4' te halen om het zooitje een beetje te controleren en dan wat ventilators bij de harde schijven te zetten..

Helaas ben ik een volledige leek op het gebied van dit soort zaken en ik vraag me dan ook af wat wijsheid is en wat ik nog meer nodig zou hebben.
Ik zou daarom graag de mening van de welwillende expert horen.

Bij Voorbaat Dank.

P.s. Voor onduidelijkheden of als ik onvoldoende info heb gegeven, laat het ff weten en dan kan ik meer gegevens geven.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
mja ziet er wel fancy uit dat ding...

maar jouw kast heeft toch van die standaard fanholders in de rackjes voor je schijven? Steek daar gewoon een fan in die verse lucht over je hdd's blaast! Veel goedkoper alleszins!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Ik heb zelf ook een chieftec. Mijn schijven werden ook extreem warm. 60 graden ofzoow. Op het moment dat ik er een fan op zetten ging dat naar 20 - 25. Er is amper verschil als je hem hard laat draaien . Hoogstens 3 graden. Het gaat er alleen maar om dat de warme lucht wordt weggevoerd. Dus 5 volt is ZAT voor dat fannetje. Hij doet bij mij 600rpm en houdt 3maxtors op 25 graden.

Niet te veel geld uit geven aan die cooldrive's als het absoluut niet nodig is, tenzij je fancy dingen wilt.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik zou ook gewoon een stel 8x8 fans over je schijven heen laten blazen. Dat werkt perfect.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• shorty
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

shorty

tralalalala!

Idd, gewoon een paar 80x80 fans erin die direct op de hd's blazen. Ik heb er één per twee hd's en die blijven lekker cool. Eerst kon ik ze niet aanraken zo warm en nu voelen ze gewoon net of ik de PC net aan heb gezet terwijl hij 24.7 draait.

Verwijderd

Topicstarter
En als het goed is heb ik gewoon genoeg aansluitingen voor fans?

Dan zal ik straks eens kijken of ik er ff snel een paar kan ophalen..

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:19
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 14:20:
En als het goed is heb ik gewoon genoeg aansluitingen voor fans?

Dan zal ik straks eens kijken of ik er ff snel een paar kan ophalen..
Bij de meeste 8x8cm casefans krijg je een molex connector, die je dus gewoon kunt aansluiten (zelfde connector als hdd). Het is trouwens een doorlusconnector dan, niet dat je ineens geen hdds meer kunt aansluiten dan :)

Btw misschien is een goeie 550watt antec wat voor jou met zoveel hdds, in plaats van 2 voedingen? :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Btw misschien is een goeie 550watt antec wat voor jou met zoveel hdds, in plaats van 2 voedingen?
Ja misschien wel, maar hoeveel power connectors voor Hdd's krijg ik dan? Met 2 voedingen heb ik er in ieder geval 14.. ;-)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:19
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 14:54:
[...]

Ja misschien wel, maar hoeveel power connectors voor Hdd's krijg ik dan? Met 2 voedingen heb ik er in ieder geval 14.. ;-)
ooit wel eens zoiets gezien:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcboulevard.com/graphics/producten/504.jpg

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
ooit wel eens zoiets gezien:
Neen..:p

Verwijderd

kroonsteentjes werken ook uitstekend. Maar past een 12mm fan niet? Ben je met 1 fan per 4 schijven klaar ofzo.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:53

Khaine

Python liefhebber

Zoals Sluut al aangaf ... die dingetjes heten molex-splitters en elke beetje zelfrespecterende hardwaeboer kan er aankomen of heeft ze al liggen .

1 Voeding lijkt mij handiger , zeker ook met betrekking tot de hitte die er bij 2 voedingen vrijkomen tov 1 voedingsblok .

Neem dan wel een Antec oid en geen sweex/Q-tec want met zoveel harde schijven wil je wel iets goeds en kwalitatiefs onder handen hebben .

En met zoveel harde schijven weet dat fancy dure dingetje zich soms ook geen raad , gewoon 2 a 3 120 MM fans doen de truuk ook al .
Zorg voor een leuke airflow en een beetje ruimte tussen je schijven in , dat scheelt .

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag 2 80 mm fans gekocht en 3 molex splitters..
Morgen ga ik een derde RAID controller halen en dan ga ik eens kijken of me voedingen het nog trekken..Zo niet dan moet ik maar een nieuwe voeding halen..

Ik heb me een 'VOEDING THERMALTAKE 480 WATT BLACK' laten aanraden.. is dat een doen of een laten?

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 05:29:
Ik heb vandaag 2 80 mm fans gekocht en 3 molex splitters..
Morgen ga ik een derde RAID controller halen en dan ga ik eens kijken of me voedingen het nog trekken..Zo niet dan moet ik maar een nieuwe voeding halen..

Ik heb me een 'VOEDING THERMALTAKE 480 WATT BLACK' laten aanraden.. is dat een doen of een laten?
Deze in actie gezien hebbende met 5 HDD's , 3 CD-rom-alike stations en circa 10 fans geheel stabiel , doet mij vermoeden at je um best kunt nemen jah :D.

Tis iig een goed merk ! Wil je een nog beter advies , surf ff langs de topic "welke voeding heb ik nodig , dell (zoveel) ".
Daar helpen ze je er 1 op maat te vinden :D.
Suc6 iig ... en laat ff weten hoeveel het hielp !

Verwijderd

Ik zou het laten.
Thermaltake is nou niet echt bekend om haar voedingen.

Neem een Antec Truepower 550 ofzo. Dan betaal je wel meer, maar heb je ECHT nooit problemen. Dan sluit je alle risico's uit. Anders koop je dalijk een 'frotje' voeding die misschien die belasting niet altijd kan hebben en dan heb je alsnog problemen met je systeem. Ik zou 't in een keer goeddoen als ik jou was.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 08:51:
Ik zou het laten.
Thermaltake is nou niet echt bekend om haar voedingen.

Neem een Antec Truepower 550 ofzo. Dan betaal je wel meer, maar heb je ECHT nooit problemen. Dan sluit je alle risico's uit. Anders koop je dalijk een 'frotje' voeding die misschien die belasting niet altijd kan hebben en dan heb je alsnog problemen met je systeem. Ik zou 't in een keer goeddoen als ik jou was.
De antec komt er misschien beter uit maar is zeker duurder.
Thermaltake heeft beslist geen slechte voedingen , laat dat even duidelijk zijn , alleen misschien is idd de Antec beter .
We laten het aan de TS over , hij zal het beste weten wat zijn budget is :D

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19
Die Cooldrives nemen 5,25" in beslag he :) en er past maar 1 hdd in. Heb zelf 3 SCSI hdd's en gezien die echt fokking warm worden heb ik es geprobeerd te koelen met 3x Cooldrive III's. Works like a charm. :)
Pagina: 1