Toon posts:

Schijf wel herkend in BIOS, niet in XP Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier in Japan op mijn Sony VAIO PCV-J12V7 desktop computer (Intel 810 chipset, Celeron 700, 320 MB RAM) naast de standaardschijf (een 30 GB Seagate ST330621A) nu een tweede harde schijf geinstalleerd als slave. Dit is een IBM-DPTA-372730 van 27 GB.

Het probleem doet zich voor dat in Windows XP Pro de tweede schijf bij opstarten soms wel, en soms niet herkend wordt en in de Verkenner verschijnt. Als je de hardware-wizard opstart, hem even laat zoeken en dan op Annuleren klikt komt hij tevoorschijn.

De jumpersettings op de twee schijven heb ik gecontroleerd en die staan goed, in de BIOS staan de Primary Master / Slave op Auto en als je het menu daar achter oproept geeft hij netjes de namen van bovengenoemde schijven in de goede volgorde.

De tweede schijf is geformatteerd en ik heb er al een keer data op weggeschreven (toen hij dus wel werd herkend), dus hij lijkt niet volledig stuk.

Is dit misschien een bekend probleem in XP, of zou het bij mijn computer / harde schijf een eigenaardigheid zijn?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 03:59 . Reden: chipset, computernaam toegevoegd ]

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 19:14
Iets met 'opstartsnelheid van de schijf'? Dat de controller de schijf niet ziet bij het opstarten (of andersom) bedoel ik. Succes iig! ;)

Verwijderd

Heb je hem wel op de goede IDE aansluiting aangesloten?
Probeer eens een andere...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ook al gehad... is vreemd probleem

maar mij is het ooit opgevallen dat de andere drive op de zelfde kabel altijd goed herkent werd, maar in PIO-mode stond elke keer dat de slave-schijf niet direct opdook.
Kable vervangen, probleem opgelost.

Ik hoop voor u hetzelfde :)

Verwijderd

Topicstarter
>>Ettepet
"Iets met de opstartsnelheid van de schijf", ik heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt, kun je iets meer zeggen (heb niet zoveel verstand van de techniek achter computers e.d.)?

>>unnamed_player
Ik heb de schijf op de IDE-kabel aangesloten waar de eerste standaardschijf al aan zat (zaten twee stekkers aan), de andere kabel heeft maar een stekker en die loopt naar de CD-R/RW. Bedoel jij dat ik eventueel die twee kabels zou moeten omwisselen en de tweede schijf aan de kabel met de CD-R/RW zou moeten hangen?
Dat lijkt wat onlogisch, gezien de architectuur binnenin de kast. Nu past in ieder geval alles in de kast en de kabels lopen waarschijnlijk zoals ze door Heer Sony bedoelt zijn...

Met aanhoudende excuses voor mijn onbegrip.

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 19:14
@ erusan: Nee, ik bedoelde dat de één de ander niet zag omdat die nog niet klaar was met opstarten. Ik heb dat vroeger wel eens gehad. Maar de uitleg van The_Stickie kan natuurlijk ook: een slechte kabel.

• barat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Het klinkt als een verkeerde jumpering, probeer de schijf eens alleen als master op de kabel en kijken of de schijf dan wel altijd goed gezien wordt.

Ik ben niet bekend met de specs van de schijf maar als het >= ata 66 is dan dient er ook een 80 aderige ata kabel gebruikt te worden (aangenomen dat de controller ook >= ata 66 is).

Verwijderd

Heb dit ook gehad met mijn pc.. Toen heb ik als laatste mijn pc opnieuw geformateerd en alles er op nieuw opgezet.. en alles was opgelost... Was wel een tijd rovend iets.. maarja...

GReetz
Pagina: 1