USB geschakeld stekkerblok

Pagina: 1
Acties:
  • 2.703 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 07:33

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Ik wil graag dat wanneer ik mijn PC op stand-by of uit zet ook automatisch mijn printer en speakerset uit gaat. Ik heb de search gebruikt, maar de oplossingen daar kwamen neer op een 12V aangestuurd 220V-relais, wat niet gaat werken omdat er spanning op mijn moederbord blijft staan.
Ik moet dus een andere oplossing hebben, zoiets als een USB geschakeld stekkerblok. Ik heb de optie om +5V op de USB te laten staan tijdens stand-by/uit uitgezet, dus dat moet gaan werken...
Weten jullie hoe je zoiets kan maken of waar zoiets misschien al te koop is? Mijn naburige computershops (DES, Harddata, PCL) hebben zoiets niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 22:45

Rmg

zelfde manier als het 12 volt stekker blok relais ding alleen 1 die schakelt bij 5 volt ;) usb kabeltje openknippen zwart en rood (+/-) pakken en je bent zo goed als klaar

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

en, je moet dan zorgen dat je USB apparaten je PC niet kunnen opstarten
als ze dat wel kunnen, staan ze altijd onder spanning
wat je wel kan doen is een molex stekker pakken, die hebben ook een 12 volt

. . . . . Youp.net . . . . .

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

nou nou.. wat dacht je van een gewoon van een stekkerblok met schakelaar van de gamma? en das ook al vaker langsgekomen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

henkleerssen schreef op 12 augustus 2004 @ 00:20:
nou nou.. wat dacht je van een gewoon van een stekkerblok met schakelaar van de gamma? en das ook al vaker langsgekomen.
Dan moet je alsnog 2 schakelaars omzetten, immers je PC moet niet in dat blok zitten want anders schakel je die ook uit als hij in standby staat ;)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Erkens schreef op 12 augustus 2004 @ 00:22:
[...]

Dan moet je alsnog 2 schakelaars omzetten, immers je PC moet niet in dat blok zitten want anders schakel je die ook uit als hij in standby staat ;)
ja en daar krijg je rsi weer van.. kom op zeg..

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

* USB HUB met een aan/uit switchje zoeken.
* USB kabel met switchje maken.
* Alles op USB HUB aansluiten en kabel eruit trekken als Computer op standby gaat.
* Printer uitzetten. ;)

hmmzz.. weet verder geen andere oplossing op dit moment.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

T-Junkie schreef op 12 augustus 2004 @ 00:33:
* USB HUB met een aan/uit switchje zoeken.
* USB kabel met switchje maken.
* Alles op USB HUB aansluiten en kabel eruit trekken als Computer op standby gaat.
* Printer uitzetten. ;)

hmmzz.. weet verder geen andere oplossing op dit moment.
dat worden wel heel veel handelingen.. als je daar geen rsi van krijgt .. dan weet ik het ook niet meer.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er zijn geavanceerde stekkerblokken met 1 master en een aantal slave sockets. De slaves gaan dan aan op het moment dat de master socket voldoende belast wordt.
Meestal biedt zo'n blok ook bescherming tegen powersurges/spikes, wat altijd wel een veilig idee is voor je geliefde apparatuur.

Ik kan helaas zo gauw geen winkels in NL noemen die ze hebben, ik heb wel een voorbeeldje gevonden: http://www.conin.com.cn/Master-Slave%20outlet.htm

[ Voor 22% gewijzigd door Voutloos op 12-08-2004 00:44 ]

{signature}

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 20:14
Het is eigenlijk te simpel voor een schema ...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
                            230 in
                             L   N   PE
                             o   o   o
                             |   |   |
                             |   |   |
                             |   |   |
      +  o-----+------+      |   |   |
               |      |      |   |   |
               -     _|_  \  o   |   |
  naar usb/ps2 ^    |_/_|- \     |   |
               |      |     \.   |   |
               |      |      o   |   | 
         o-----+------+      |   |   |
                             |   |   |
                             |   |   |
                             |   |   |
                             |   |   |
                             |   |   |
                             |   |   |
                             o   o   o

230 uit

created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Het relais moet een 5 of 6V spoel hebben en de contacten geschikt zijn voor 220V bij een ampere of 5.
Als je niet van klapperende relais houdt (zoals ik) kun je prima een solidstate -relais gebruiken, maar wel eentje MET nuldoorgangs detectie anders krijg je bizarre effecten als je monitor demagnetiseerd bij het inschakelen.

Bij de gemiddelde usb en ps/2 kabels is zijn rood en zwart respectievelijk plus en min. voor de zekerheid nog ff de pinout :

Afbeeldingslocatie: http://www.starmount.co.uk/usb_skta.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.bbdsoft.com/images/minidin6m.jpg
code:
1
2
3
4
5
6
Pin 1 KBDAT (data) 
Pin 2 not used 
Pin 3 GND 
Pin 4 VCC (+5V) 
Pin 5 KBDCLK (clock) 
Pin 6 not used

Ik heb een usb- stekker aan mijn brouwsel zitten maar mijn usb poort blijft netjes onder spanning staan als ik de pc uitzet, m'n ps/2 poorten niet dus ik prik hem met zo'n standaard ps/2 naar usb verloopje op m'n ps/2 poort.

kosten 1 stekkerdoos 1 relais een doosje voor het relais en een ps2 verlengkabel

Zo ziet die van mij er uit

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/master.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 12-08-2004 00:47 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Opzich krijg ik hierdoor een ander idee. Ik zal binnekort eens een relais print kopen (of bouwen) :9

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Stom, stom, stom, altijd eerst bij Conrad kijken: PC-Powerswitch productnr. 620015 - 8B |:(

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/6000_6999/6200/6200/6200/620015_BB_03_FB.EPS.jpg

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt ook voor een solid state relais gaan, dan hoef je in principe maar een ledje aan te sturen :)

Als er spanning op je 5v USB blijft staan kan je ook gewoon van binnenuit een molex stekker aftappen, kan je nog voor de 5 en de 12v kiezen.

En een laatste optie is als je nog een gamepoort hebt, ook die 5v op de poort is zeker geschakelt

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

@ sine
Dat gaat toch alleen werken als je je PC via een ander stopcontact hebt lopen :)
Of kan jij je pc alleen uit zetten en niet weer aan?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13
jfeelders schreef op 11 augustus 2004 @ 23:42:
Ik wil graag dat wanneer ik mijn PC op stand-by of uit zet ook automatisch mijn printer en speakerset uit gaat. Ik heb de search gebruikt, maar de oplossingen daar kwamen neer op een 12V aangestuurd 220V-relais, wat niet gaat werken omdat er spanning op mijn moederbord blijft staan.
Dat lijkt me sterk.

Je hebt een 5Vsb, DAAR blijft wel spanning op staan als je pc uitstaat, maar een 12v van een molex gaat gewoon uit als je pc uitgaat.
Anders zouden je harde schijven blijven draaien etc

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Ik kan in de BIOS van mijn Asus P4B533 instellen of er +5V op de USB en/of op de PS/2 blijft staan zodat je met je keyboard ofzo kan opstarten. Die optie voor de USB heb ik dus uitgezet. Er blijft dus geen spanning op de USB staan als mijn PC uit of in stand-by staat...

[ Voor 5% gewijzigd door jfeelders op 12-08-2004 19:01 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Armageddon_2k schreef op 12 augustus 2004 @ 18:19:
@ sine
Dat gaat toch alleen werken als je je PC via een ander stopcontact hebt lopen :)
Of kan jij je pc alleen uit zetten en niet weer aan?
het idee is dat je apparaten die gelijk met je pc aan/uit wil gooien aan dat stekkerblok hangt, niet de pc zelf natuurlijk :P

Heb het zelf wel 's gebruikt om een monitor tegelijk met de pc aa/uit te zetten ;) (was nog een 486 maarjah :P)

Gewoon een stekkerdoos gepakt, draad doormidden, de 3 polen op een relais gehangen (had nog een 12v 4voudig relais liggen en de 12 van de spoel aan een molex gehangen, heeft altijd prima gewerkt

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 09:06
Ik wil niet lastig doen, maar ik zou er toch een optische schijding tussen plaatsten. Je wilt geen 220V Door je USB poort. Je pc nog minder.

• virus.elektro
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

optische scheiding waarom dat. een (solid state)relais werkt standaard als een galvanische scheiding, tenzij je hem wel erg dom schakelt.

in principe kan je elk voltage gebuiken voor dit doel zolang het maar uit gaat als de pc op standby gaat

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

ik heb er 1 liggen van Trust, 14,95 oid, werkt perfect!
de 525u power master
http://www.trust.com/home...oduct.htm%3Fartnr%3D13592

Verwijderd

Een goede mogelijkheid is het Sweex Master/Slave stekkerblok.
Kost maar 15 euro als je het ophaalt in Haarlem, anders komt er 6,20 bij.
Zie: www.stopstandby.nl

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Leuke tip, maar na 4 jaar heeft TS er wellicht weinig aan.
Slotje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

hé daar was ik ook net mee bezig :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.