Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

met 3 volt 12 volt schakelen.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.515 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:54

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Hallo beste tweakers.
Ik wil dus op afstand wat fans schakelen.
Nu het probleem uit de ontvangst module komt maar 3 volt en ik wil er 12 volt mee schakelen.
Nou ben ik geen complete elektro noob maar hier kom ik heel even niet uit.
Ik zie nergens een relais die al bij 3volt schakelt dus de vraag hoe los ik dit probleem op?
Dus ik moet zorgen dat ik met 3 volt schakelspanning 12 volt kan gaan geleiden,
Bij voorbaat dank :)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
je hebt best kans dat een 5V relais ook schakeld bij 3V. Zul je gewoon moeten proberen.

Alles is terug te redeneren naar 4

• MasterL

MasterL

Topicstarter
ja dat snap ik.
MAar ik zocht eigenlijk een andere oplossing als een relais.
Iets met transistor of dan soort componenten.

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

wellicht een opto-coupler
zie conrad bijv.

. . . . . Youp.net . . . . .

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 09:59
als het kan gewoon een transistor pakken dan op CE de + en - aan sluiten wat je wilt schakelen en de 3v uitgang op de B van de tor. maar je moet wel op letten welke je pakt en wat voor stromen erdoor heen lopen

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• MasterL

MasterL

Topicstarter
dat heb ik dus gedaan maar dat werkte niet
zal wel weer iets fout gedaan hebben dan.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 09:59
MasterL schreef op 11 augustus 2004 @ 23:38:
dat heb ik dus gedaan maar dat werkte niet
zal wel weer iets fout gedaan hebben dan.
je moet goed kijken naar de pootjes de middelste is de basis

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• MasterL

MasterL

Topicstarter
ohh in me elektro boek staat dat de middelste de collector is.
het was trouwens een bc547B.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 23:08
Als je de bc547 met het de vlakke kant naar je toe houdt en met de pootjes naar beneden dan is de aansluit volgorde : C B E

En het schakelingetje kan heel simpel zijn, Emitter aan massa, fan aan de collector plus fan aan 12V weerstandje van 1k tussen de 3v uitgang en de basis (voor de zekerheid kun je ook nog 10k dussen de basis en de emitter hangen)

Repareren doe je zo.

• MasterL

MasterL

Topicstarter
ok ik ga het proberen :)

• MasterL

MasterL

Topicstarter
ok ik kick dit topic even.
Het wil nog steets niet lukken.
Ik heb gedaan:
Emitter aan de massa (9volt blok min om te testen)
Collector aan de zwarte draad van de fan
De + van de fan zit direct op de + van de test batterij.
Als ik nu de basis verbind met de +9v van de batterij (met 1100 ohm weerstand ertussen) dan gaat mij fan draaien :*) .
Ik blij dus proberen de basis aan de +3v te hangen en nu draaid hij opeens niet meer :( .
Zou iemand me aub verder willen helpen bedankt.

Edit: door het sneuvelen van mij BC547 transistor gebruik ik nu een BC237B kan dat het probleem zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door MasterL op 14-08-2004 18:10 ]

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Heb je wel de massa van de 3V aan de emmiter gekoppeld?

Aan de transistor zal het niet liggen. Deze zijn nl. vrijwel identiek.

[ Voor 41% gewijzigd door Electronical op 14-08-2004 18:35 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• MasterL

MasterL

Topicstarter
ja heb ik ook al geprobeert het mocht niet baten.

• Electronical
Dan zou die het toch moeten doen eigenlijk. En de transistor is nog heel? Misschien dat die ondertussen ook gehemeld is, want na simulatie (met motortje welke 200mA trekt) blijkt dat de transistor meer dan 1W verstookt en de BC237 kan maximaal maar 500mW verstoken.
Maar je hebt het dus volgens dit schema geschakeld (waarbij het motortje de fan is):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/fan.gif.
Bij mijn simulaties doet dit het goed, afgezien van het feit dat de transistor meer dan 1W uitstoot. Dus bekijk wel eerst hoeveel mA er door de fan moet. Misschien overleven de andere transistors het dan ook allemaal niet. Als dat het geval is, zul je toch een transistor moeten kopen die meer vermogen kan dissipieren.

[ Voor 48% gewijzigd door Electronical op 14-08-2004 19:24 ]

Verwijderd

Electronical schreef op 14 augustus 2004 @ 18:45:
Dan zou die het toch moeten doen eigenlijk. En de transistor is nog heel? Misschien dat die ondertussen ook gehemeld is, want na simulatie (met motortje welke 200mA trekt) blijkt dat de transistor meer dan 1W verstookt en de BC237 kan maximaal maar 500mW verstoken.
Maar je hebt het dus volgens dit schema geschakeld (waarbij het motortje de fan is):
[afbeelding].
Bij mijn simulaties doet dit het goed, afgezien van het feit dat de transistor meer dan 1W uitstoot. Dus bekijk wel eerst hoeveel mA er door de fan moet. Misschien overleven de andere transistors het dan ook allemaal niet. Als dat het geval is, zul je toch een transistor moeten kopen die meer vermogen kan dissipieren.
1 Watt? Waar haal je dat getal vandaan? De C-E drempelspanning ligt in de buurt van de 0,7 Volt, als de tor volledig schakelt. Dat wil zeggen, als er genoeg stroom door de Basis heen vloeit.

En P = U x I

Dus Ptor = 0,7 * 200mA = 0,14 Watt

Pmotor = (9 - 0,7) * 200mA = 1,66 Watt

Totaal voor de 9V voeding is dus 9 * 200mA = 1,8 Watt, hetzelfde als je bovenstaande 2 vermogens optelt.

- Edit -

Ik geloof dat de datasheet van de bc547 zelfs nog lagere waarden opgeeft:
Vce(sat) = 0,25V min; 0,60V max;
Voor de bc237: Vce(sat) = 0,2V min; 0,6V max

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 19:21 ]

Verwijderd

In je huidige opzet is de stroomversterking van je tor niet voldoende om geheel in verzadiging te komen. Ook is de maximaal toelaatbare stroom aan de lage kant.
Dit kun je oplossen door een NPN darlington transistor uit de TIP serie te gebruiken

• Electronical
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 19:15:
[...]
Totaal voor de 9V voeding is dus 9 * 200mA = 1,8 Watt, hetzelfde als je bovenstaande 2 vermogens optelt.
Is 1.8W dat niet MEER dan 1W dan? Het ligt idd dichter bij de 2W, maar het gaat erom dat de transistor het mogelijk niet aan kan. De transistor knapte in dat simulatieprogje als het meer dan 1W moest verwerken. Het knapte, dus het moest meer dan 1W verwerken... wat de BC547 en BC237 niet kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Electronical op 14-08-2004 19:26 . Reden: Moest quote toevoegen, kwas te langzaam ]

• MasterL

MasterL

Topicstarter
hmm ok.
Jongens het maakt niet zo heel veel uit hoeveel stroom er doorheen moet.
Waarschijnlijk hoeft hij alleen maar een relais te schakelen voor nog geen sec waarnaar het overneem contact het overneem.
Als deze tor knak zegt boeit het niet ik heb hem toch uit een oud aparaat gesloopt O-) . overigens is mijn schema anders als die van Electronical.
Het vershil hierin is dat de massa van de 9v en van de 3v NIET aan elkaar zitten, kan dit het probleem geven?
Ofmoet ik een andere tor of andere onderdelen kopen?

• Electronical
Ja dat zal het zijn. De emitter moet natuurlijk aan beide massa's gekoppeld zijn. In de 9V-op-basis-situatie was dat natuurlijk al, maar ook bij de 3V-situatie moeten beide massa's op de emmiter aangesloten zijn.

• MasterL

MasterL

Topicstarter
man echt helelemaal super gewoon het werkt en op afstandbediening
_/-\o_ _/-\o_ .
Echt super bedankt.

Verwijderd

Electronical schreef op 14 augustus 2004 @ 19:24:
[...]

Is 1.8W dat niet MEER dan 1W dan? Het ligt idd dichter bij de 2W, maar het gaat erom dat de transistor het mogelijk niet aan kan. De transistor knapte in dat simulatieprogje als het meer dan 1W moest verwerken. Het knapte, dus het moest meer dan 1W verwerken... wat de BC547 en BC237 niet kunnen.
Lezen is ook een kunst. Een paar regels eerder staat vermeld dat Ptor (het vermogen dat de transisTOR moet verwerken) gelijk is aan 0,14 Watt. Nu is 0,14 watt absoluut binnen de grenzen van wat deze tor aankan.

Die 1,8 Watt ging over het TOTAAL vermogen dat de 9 Volt voeding kwijt is aan vermogen. Daarbij gaat dus 0,14W naar de tor en 1,66W naar de Fan.

Maar goed, als het inmiddels allemaal werkt dan zit het wel goed. De tor zal het makkelijk houden en de versterkingsfactor is ook meer dan voldoende.
(3-0,7) / 1100 * 400 = 836 mA maximaal.
Uitgaande van een versterkingsfactor van 400. De tor zit dus al duidelijk in de verzadiging.

Kortom, nog veel plezier van je nieuwe op afstand geschakelde fans :)

• Electronical
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 23:30:
Lezen is ook een kunst. Een paar regels eerder staat vermeld dat Ptor (het vermogen dat de transisTOR moet verwerken) gelijk is aan 0,14 Watt. Nu is 0,14 watt absoluut binnen de grenzen van wat deze tor aankan.
Klopt idd, lees het nu pas... en dat zit idd onder het maximaal te dissipieren vermogen. Met ook nog een foute instelling in het simulatieprogramma (Rmotor was 0 ohm) ging het helemaal mis... 8)7 . Maar het doet het nu gelukkig, is alles toch nog tot een goed einde gekomen!

offtopic:
Tis hier kermis, dus kwas niet helemaal helder bij het lezen en het rekenen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Electronical op 15-08-2004 11:19 ]

Verwijderd

Er zijn ook 3volt relais hoor :) deze zijn vrij gevoellig en doen het al bij 2,6 volt en anders heb je nog de mogelijkheid om met een reedrelais voor te schakelen om het eenvoudig te houden, heb je alleen weer een aparte voeding nodig voor de volgende relais :p

• Electronical
Er staat hierboven dus al dat het het doet en ver daarboven staat zelfs dat hij iets anders zoekt dan een schakeling met een relais. Dus nu heeft hij een werkende schakeling op basis van een transistor... ;)

Verwijderd

Btw, voor diegene die relais mat transistoren gaan schakelen, denk er even aan een diode in sper over het relais te hangen. Dit voorkomt dat je de transistor opblaast door de hoge spanningspiek die onstaat als je het relais afschakeld.

Ook al hang je een relais aan een uitgang van een (remote) controller, neem deze deze voorzorgs maatregel als je niet zeker weet dat er een diode in het relais zit. Het kost je een paar cent voor een simpele diode, maar kan je de eindtrap van je schakening sparen... Zo'n simpel ding als de 1N4448 (of hoe heet dat ding ook al weer) is meestal wel afdoende.

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Ik in de eindschakeling over de spoel van het relais een 1N4148 zetten met de kathode aan de 12v zijde.
Pagina: 1