melding start/stop count HD: 2

Pagina: 1
Acties:

• reindu
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik kreeg bij het diagnose programma Everest (Aida32) de melding over mijn boot-HD:

ID Attribuutbeschrijving Grenswaarde Waarde Slechtste Data Status
01 Raw Read Error Rate 11 100 253 0 OK: Waarde is normaal
03 Spin Up Time 20 70 70 3865 OK: Waarde is normaal
04 Start/Stop Count 8 2 2 64601 Advies: Gebruiks- of tijdlimiet overschreden
05 Reallocated Sector Count 10 100 100 0 OK: Waarde is normaal
07 Seek Error Rate 10 100 1 24 OK: Waarde is normaal
09 Power-On Time Count 1 78 78 14730 OK: Waarde is normaal
0B Calibration Retry Count 10 100 80 3 OK: Waarde is normaal
0C Power Cycle Count 8 96 96 2926 OK: Waarde is normaal
0D Soft Read Error Rate 15 100 100 0 OK: Waarde is normaal
C7 Ultra ATA CRC Error Rate 0 150 150 50 OK: Altijd doorlopen

De melding: 04 Start/Stop Count 8 2 2 64601 Advies: Gebruiks- of tijdlimiet overschreden
baart zorgen, wat wil dat zeggen? Het programma heeft geen help.

Rein

reindu

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dit is de geweldige SMART uitlezing.
Imho zuigt die zwaar, maar anderen zweren erbij. SMART is het Self Monitoring And Reporting Tool wat bijhoudt of de hdd nog goed is of niet. Wat die waardes precies inhouden is makkelijk op te google-en. Maar 9 van de 10 keer kloppen die waardes niet echt lekker en zit hij te zueren dat de hdd defect gaat terwijl het ding nog perfect werkt.

niet veel waarde aanhechten dus.

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-03 17:22

GreyGhost

Het is een spook

SMART kan wel handig zijn, je moet alleen wel weten welke parameters het belangrijkst zijn, deze pagina's zijn daarvoor wel handig: 1, 2

Start/Stop Count : Count of spindle start/stop cycles. Raw value probably shows total number of on/off HDD.

Die waarde valt wel mee dus, geeft aan dat je hd al vaak is opgestart, niet perse een probleem.

Ik heb gemerkt dat vooral Reallocated Sector Count (eigenlijk gewoon bad sectors), wanneer vergeleken met de threshhold (grenswaarde) wel handig is om te kijken of je hd er binnenkort mee ophoudt. Ook als je een hoge "spin retry count" hebt kan dit een aanduiding zijn van een slechte hd Of een slechte voeding die niet genoeg power heeft om op te starten.

For I am grey, between the darkness and the light

• reindu
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04-2024
Ook via powermax, een diagnostic tool voor Maxtor Hd's moet ik hem vervangen. Dat zal ik dan maar doen. Dan moet ik weer gaan opzoeken hoe ik een complete backup maak voor je boot HD. Een computer betekent wel vaak een hoop zinloos werk!
Bedankt voor de reacties!
Rein

reindu

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

reindu schreef op 12 augustus 2004 @ 00:13:
Ook via powermax, een diagnostic tool voor Maxtor Hd's moet ik hem vervangen. Dat zal ik dan maar doen. Dan moet ik weer gaan opzoeken hoe ik een complete backup maak voor je boot HD. Een computer betekent wel vaak een hoop zinloos werk!
Bedankt voor de reacties!
Rein
gewoon ghosten is het makkelijkst, maar heb je ook serieus problemen met je hdd of werkt alles gewoon. Dan zou ik gewoon regelmatig backuppen maar beetje loos om hem zo te vervangen (omdat ik dat hele powermax niet geloof namelijk. Op een compleet gare schijf geeft die bijvoorbeeld doodleuk aan dat het ding goed werkt :?)