Toon posts:

welk moederbord voor AMD athlon 2400+ XP?

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik krijg binnekort een amd XP 2400+ uit mn vaders pc, omdat mijne al sterk verouderd is, en het niet een bepaald goede is (P III 733mhz, octek (bah) moederbord)

nu vraag ik me dus af wat voor moederbord ik het beste kan nemen? ik heb op kieskeurig gekeken, en tot 60 euro kan je volgens mij genoeg krijgen. welke raden jullie mij aan? (liefst zelfs nog iets goedkoper). ikzelf ben erg tevreden over aopen en asus, maar mag ook een andere zijn. (als t maar geen octek is)

het aantal geheugensloten mag gewoon 3 zijn, en dan deze ondersteuning die in mn oude moederbord ook pastte: (ddr is dat toch?), en verder niet echt eisen. oja, wil wel graag nog weten of mijn oude voeding hiervoor nog voldoet (250watt), en of ik verder nog iets zou moeten vervangen behalve de koeler. ik heb nu een riva tnt2 videokaart, hopelijk kan die er ook nog in?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

riva tnt2 is dacht ik al AGP, agp poorten zijn altijd downwards compatible (agp 1/2/4x).

Ik weet niet of de 2400 nog op een 266 fsb draait, anders is de kt266 van MSI wel een mooie keuze, let wel op de revisie, de oudere boorden konden maar tot de eerste 2xxx cpu's.

fsb333 is leuk, maar zal (zeker icm de riva tnt) niet veel exra's qua snelheid leveren (je hebt dan natuurlijk ook DDR333 nodig).

edit: zie net bij wat webshops, de fsb266/333 zijn al weer moeilijk te krijgen, maar er zijn al veel low-end mobo's rond de 60 euro, Asus A7V8X-X is zelfs 56 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 11-08-2004 22:55 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

DDR in een P!!! 733 :?, volgens mij bedoel jij SD ram. Dat moet je dus absoluut niet in een Athlon XP drukken. Dan kun je fluiten naar je performance.
De voeding voldoet indien het een goed merk is (en de voltage lijnen goed zijn). Als je veel optionele hardware gaat installeren kan het een probleem worden.

Een TNT2 is AGP. Hij kan wel AGP 2x zijn. Dat gaat dus niet altijd passen aangezien nieuwere borden AGP 8x hebben.
AGP 2x gebruikte 3.3V en AGP 8x heeft 1,5V

Dat van die TNT 2 in AGP weet ik dus niet zeker. Of het veilig is om te proberen :?, niet helemaal 100%. (Bij mij ging het goed, een AGP 2x in 8x slot, ik kreeg gewoon geen beeld, geen piepjes, niks. Na het installeren van de 8x kaart werkte alles weer goed ;))

Qua moederborden, kijk wat je nodig hebt. Een goedkope is de ASRock K7S8XE. Deze heeft lichte overclock mogelijkheden waarmee je leuk kunt experimenteren en toch wat extra performance uit de PC kunt halen.
Je kunt ook een wat hoger niveau nemen. Dan kom je bij de nForce 2 moederborden uit. Kijk dan welke features je wilt en neem het moederbord dat bij je past.

Controleer wel of alle hardware (zoals die TNT2) gaat passen. Ook niet alle geheugen modules werken even lekker in elk moederbord.

[ Voor 49% gewijzigd door Thandor op 11-08-2004 23:00 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Sinergy schreef op 11 augustus 2004 @ 22:52:
riva tnt2 is dacht ik al AGP, agp poorten zijn altijd downwards compatible (agp 1/2/4x).
Niet geheel waar de eerste AGP sloten waren nog 3,3 Volt en de huidige zijn 1,5 Volt, er zit ook verschil in het AGP slot B)

@TS
Er zijn zat goede socket A bordjes te koop voor dat bedrag, kijk gewoon eens welke er verkrijgbaar zijn en welke features jij belangrijk vindt voor dat geld.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hey Guidoo :P

Kijk ff rond met de Search (bovenaan) of zoek even met google wat reviews op van Socket A borden (AMD).
Er is genoeg te vinden, en het komt er vaak op neer dat je met een bord van een A-merk altijd wel goed zit. ;)

Noname/cheap-cheap 250 watt voeding is te weinig, A-merk 250 watt zal het misschien net redden.
Beetje redelijke voeding moet voor ongeveer 40 Euro wel te krijgen zijn denk ik.
Welke voeding heb ik nodig? Deel 5

Riva TNT2 kan ook in de huidige mobo's.

[ Voor 39% gewijzigd door dreeke op 11-08-2004 23:01 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Turkish schreef op 11 augustus 2004 @ 22:57:
[...]

Niet geheel waar de eerste AGP sloten waren nog 3,3 Volt en de huidige zijn 1,5 Volt, er zit ook verschil in het AGP slot B)
daarom gaf ik ook 1/2/4 aan, welke imho wel allemaal 3.3 volt waren. (8x is toch alleen 1,5 volt?)

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 11-08-2004 23:00 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Als je veel onboard zut wil om de kosten te drukken, kan ik je de Asus A7N8X-VM/400 aanbevelen. Ik heb hem zelf ook. nForce 2 chipsets zijn gewoon sneller dan die MSI krengen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 23:00 ]

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-07 20:17
of neem een ecs k7s5a, past ook 133mhz ram in.

edit: hmm, volgens de pricewatch ook niet meer te krijgen, volgens mij een week geleden nog wel :P

[ Voor 53% gewijzigd door TafkaT op 11-08-2004 23:04 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

Sinergy schreef op 11 augustus 2004 @ 23:00:
[...]

daarom gaf ik ook 1/2/4 aan, welke imho wel allemaal 3.3 volt waren. (8x is toch alleen 1,5 volt?)
Jij zei altijd, en dan is het toch verwarrend. Met name als je niet wist dat er verschil in zat qua voltage. Als iemand ergens niet iets vanaf weet moet je proberen duidelijk te zijn. TS had nu kunnen denken dat hij z'n oude kaartje mooi in een nieuw bord kan stoppen, terwijl dit waarschijnlijk niet eens kan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 23:00:
Als je veel onboard zut wil om de kosten te drukken, kan ik je de Asus A7N8X-VM/400 aanbevelen. Ik heb hem zelf ook. nForce 2 chipsets zijn gewoon sneller dan die MSI krengen.
MSI heeft ook een bord leverbaar met de nForce2 chipset en Shuttle ook, specs en prestaties vergelijkbaar.

Maar dan heb je wel leuk spul voor weinig geld, evengoed kan je natuurlijk ook een bord zónder onboard VGA kopen en later een keer een nieuwe videokaart. Dan ben je nóg weer een stuk beter uit. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En een 250 watt psu is niet echt genoeg als je een athlon 2400+ hebt gezien enkel je proc al 70 watt max verbruikt. En ligt ook aan wat voor voeding, wokkietokkie merk als Q-tec, Sweex oid zou ik het niet aan hangen. Antec zou ik het nog wel mee durven proberen.

• --MeAngry--
  • Laatst online: 17:53

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Volgens mij gaat de TS zich met deze tips een aanschaf plegen die niet gaat werken. Hij denkt ten eerste dat ie DDR naast z'n P3 heeft zitten en dat kan, maar ik acht de kans klein. Ik kan zogauw geen moederborden van het merk Octek vinden (is sowieso weinig van te vinden) die een Socket 370 hebben en DDR-sloten.

De TS zal dus een mobo moeten zoeken die SDR-sloten heeft en een XP 2400+ ondersteunt, nu kan ik uit eigen ervaring zeggen dat een KT266 al geen XP2400+ slikt, dus een KT133(a) (die SDR gebruikt) al helemaal niet. (Lijkt mij logisch iig.)
Het beste lijkt me dus DDR-geheugen te kopen of uit te kijken naar een moederbord als de ECS K7S5A (SiS chipset, weet ff niet meer welke), die kun je misschien 2e hands nog krijgen, het zijn geen topborden, maar ze ondersteunen je processor én hebben 2 SDR-sloten voor je huidige geheugen en daarnaast 2 DDR-sloten voor een toekomstige overstap. :)

Die 250W voeding zou het kunnen trekken, mits het een continu vermogen is. Als die 250W het maximum vermogen is ga je het niet redden.
Die TNT2 kaart hoef je btw ook niet meer te gebruiken voor games en verbruikt amper stroom dus daar ligt het niet aan. Ik heb zelf 3 van die kaartjes gehad (verschillende versies) en die waren allemaal 1.5V, compatible met de huidige mobo's dus, komt omdat het AGP2x/4x kaarten zijn. Vanaf AGP 4x was het verplicht namelijk om op 1.5V te werken.
Er schijnen echter wel hele vroege versies in de omloop te zijn geweest die puur AGP 2x waren en op 3.3V werkten, maar die zijn er maar weinig. Toch even opletten dus!

[ Voor 27% gewijzigd door --MeAngry-- op 11-08-2004 23:11 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Turkish

Turkish

zhé germans

Sinergy schreef op 11 augustus 2004 @ 23:00:
[...]

zie dit linkje uit de V&B faq, hoop dat dit alles duidelijk maakt ;)

FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02)

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

ECS K7S5A (SiS chipset, weet ff niet meer welke),
Sis 735 chipset, goed advies als de info klopt. D.w.z. guidoo maakt gebruik van SDram.
Indien guidoo aan DDR geheugen kan komen koop een Shuttle AN35/N
http://www.shuttle.com/hq...board/specs_m.asp?M_id=49
48 euro in de Pricewatch. Ik zou niet een MSI kopen zoals hier eerder werd geadviseerd, condensatorproblemen zijn bekend van de k7 bordjes, de nforce2 bordjes van MSI zijn uit de lage middenmoot.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Condensator problemen zijn inmiddels al lang en breed opgelost hoor :) (dwz bij nieuwere borden na de K7T serie vrijwel weg)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dreeke schreef op 11 augustus 2004 @ 23:18:
Condensator problemen zijn inmiddels al lang en breed opgelost hoor :) (dwz bij nieuwere borden na de K7T serie vrijwel weg)
Jup, en niet alleen MSI had daar last van, lag gewoon aan die condensatoren die mobo fabrikanten kregen, Abit heeft precies hetzelfde gehad.

en een ECS blijkt ook lang niet altijd stabiel te lopen, zou ik zelfs nog meer vertrouwen in MSI leggen.

• dreeke

dreeke

outdated icon

die ECS heeft problemen icm Athlon XP's en SD-RAM... gaat fout bij een bepaald aantal MB zover ik me herinner.

• Turkish

Turkish

zhé germans

dreeke schreef op 11 augustus 2004 @ 23:24:
die ECS heeft problemen icm Athlon XP's en SD-RAM... gaat fout bij een bepaald aantal MB zover ik me herinner.
Bovendien zijn er een heleboel revisies (geloof wel 5), zodat je bijna door de bomen het bos niet meer kan zien wat dat bordje betreft ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Turkish schreef op 11 augustus 2004 @ 23:27:
[...]

Bovendien zijn er een heleboel revisies (geloof wel 5), zodat je bijna door de bomen het bos niet meer kan zien wat dat bordje betreft ;)
volgens mij waren het er zelfs 6.
De ene vreet wel Athlons, de enkel wel Athlons, maar dan alleen Palominos.

pricewatch: Gigabyte GA-7N400E-L, nForce2 400 (Lan, Audio) als je een paar euro meer neerlegt heb je zo'n plankje.
Imho een stuk beter dan een ECS ding wat wel een stuk goedkoper is, maar niet erg stabiel. die gigabyte dingen met nforce chipset zijn behoorlijk stabiel, alleen heb je geen overclocker in handen (maar voor 66 euro moet je niet teveel verwachten).

• dreeke

dreeke

outdated icon

Het ging er eigenlijk om dat je op die ECS nog SD-RAM kunt stoppen. Er zijn zo goed als geen andere borden meer verkrijgbaar (nieuw) waar dat op kan.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
offtopic:
ik weet haast zeker dat ik net een reply in dit topic heb geplaatst, heeft een mod hem misschien per ongeluk verwijderd oid? ;))

Maar over die voeding. Ik zou het gewoon eerst even proberen. Ik heb zelf laatst ook een athlon xp 1800 palomino met 7200rpm schijf en radeon 8500 op een 235 watt voeding gehad (paar jaar oud uit een p2-350). Draaide allemaal prima en de voltages zagen er ook niet raar uit ofzo.

Ik zou verder als ik jou was dat geheugen gewoon verkopen (is ws. toch SDRAM) en DDR kopen voor het nieuwe systeem. Anders wordt de keus aan moederborden wel erg beperkt en bovendien levert het gebruik van sdram performanceverlies op.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dreeke schreef op 11 augustus 2004 @ 23:34:
Het ging er eigenlijk om dat je op die ECS nog SD-RAM kunt stoppen. Er zijn zo goed als geen andere borden meer verkrijgbaar (nieuw) waar dat op kan.
Dat is waar, maar een Athlon met SDR, kun je imho net zo goed niet upgraden en doorsparen. (als ik kijk hoe TRAAAAAG die ECS van mijn broertje is. Duron 1000 op dat ding en is slomer dan mijn P3 600je).
Nu zul je wel wat merken, maar denk niet dat die 2400+ echt tot zijn recht komt.

Leuke is echter dat SDR SDRAM op dit moment nieuw op begint te raken dus als je het een beetje slim speelt kun je je SDR duur verkopen en DDR kopen met een kleine bijdrage :)

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Leuke is echter dat SDR SDRAM op dit moment nieuw op begint te raken dus als je het een beetje slim speelt kun je je SDR duur verkopen en DDR kopen met een kleine bijdrage
Dat is het slimste ja.
Dan nog zou ik niet voor een msi gaan. Ik heb begin 2004 diverse systeempjes met Shuttle AN35/N en een 2500 XP in elkaar geschroefd (met een aopenkast met 300 Watt-psu) en die liepen allemaal 200 * 11 ipv 166*11. Ik zie dat een msi nforce2 60 euro kost tegen een 48 euro shuttle :).

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Tja, dat zijn jouw persoonlijke ervaringen. Ik heb weinig ervaring met allebei deze borden, maar mijn algehele ervaring met zowel MSI als Shuttle is niet geweldig.
Ik denk dat dat uiteindelijk toch gewoon een persoonlijke keus is op gebied van eigen ervaring. :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Omdat de input van de topicstarter volledig ontbreekt, gaat dit topic dicht.
In de FAQ van dit subforum onder "Welke moet ik nemen?" staat uitgelegd hoe je moet kiezen :)

Verwijderd

Riva TNT2 kan ook in de huidige mobo's.
Jammer genoeg niet, er zijn TNT2 kaartjes die mobo's gewoon opblazen :(
Verwijderd in "TNT2 videokaart geeft geen beeld op nFor..."
Topicstarter, opgelet dus ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 07:30 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.