[XP] start-up blijft hangen voor 'welcome'-scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:03
(jarig!)
Mijn windows xp start niet meer goed op. Als ik opstart, komt wel het scherm met het bewegende balkje, maar daarna verschijnt dit scherm:
Afbeeldingslocatie: http://home.caiway.nl/~lydaawmh/xp-error.gif

Ik kan de cursor wel bewegen, maar verder niets. Hierna zou het welcome-scherm moet komen, als ik het goed heb, maar dat komt dus niet. Wat zou ik hieraan kunnen doen? Opstarten met F8 en dan safe modus, of een andere keus uit dat lijstje, hielp niet, ik bleef weer op dit punt steken...

Verwijderd

recentelijk iets veranderd?Lastknowngood config al geprobeerd? (neem aan van wel)

• Moons
(jarig!)
ja die heb ik geprobeerd, hielp niet.

Ik heb er recentelijk een partitie bijgemaakt op het begin van die schijf, die staat op hidden. XP is nu de 3e partitie op die schijf (vanaf het begin van de schijf). Hij begint op cilinder ~600, dus ruim onder de 1024-grens. In mijn boot.ini staat hij nu als partition(3). Ik neem aan dat dat goed is, anders zou hij al veel eerder in het opstart-proces de hal.dll error geven.

Verwijderd

als je enable boot logging kiest, blijft die dan op een bepaalde driver hangen?

Verwijderd

probeer eens de combinatie alt-tab, allicht is je ww expired, dat laat dat stoute windows dan namelijk niet zien. :(

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:15
toevallig DHCP aangezet terwijl je dat niet gebruikt? of de network setup wizard gebruikt?

Dan zou het kunnen dat hij wacht om een IP te krijgen, dat kan best lang duren, maar uiteindelijk zou hij door moeten gaan.

Als je in safe mode zónder netwerk boot, gaat hij dan wel gelijk door?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Moons
(jarig!)
Ik heb enable bootlogging aangezet, maar dat ga ik nog eens doen, en de ntbtlog.txt bekijken.

Alt-tab laat niets gebeuren.

DHCP heb ik niets in veranderd, hij heeft zelf een vast ip.

Safe-mode boot leidde tot hetzelfde scherm.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

dat ligt aan die partitie aan het begin van je schijf (heb het zelf meemalen gehad)

De plaats waar winXP staat geïnstalleerd (hoeveelste partitie) staat vermeld in de boot.ini file, wellicht als je hierin het nummer van de partitie handmatig aanpast dat het weer werkt.

edit:
zie dat je dat al gedaan hebt, misschien iets over het hoofd gezien?

Als alternatief kan je ook:
• de nieuwe partitie weghalen,
• winXP weer op zijn gewone plek zetten (verschuiven),
• dan die gewenste nieuwe partitie _na_ de winXP partitie aanmaken.

[ Voor 12% gewijzigd door MaikelG op 11-08-2004 23:11 ]

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

je kan misschien nog proberen om een repair installatie te doen. waarschijnlijk weet je wel hoe dat moet: installeer windows van cd (kies NIET voor het recovery console, maar dat je xp wilt installeren). voordat de daadwerkelijke installatie plaats vindt, zal de installer een bestaande windows installatie detecteren, en aan bieden om deze te repareren. heeft mijn windows al twee keer gefixed.
niet echt een quick solution, maar als niks anders werkt...

• Moons
(jarig!)
Ik had de nummers aangepast na de nieuwe partitie gemaakt te hebben. Dit is mijn boot.ini:

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Mijn ntbtlog.txt is hier te vinden: http://home.kabelfoon.nl/~lydaawmh/ntbtlog.txt Ik kon er niets vreemds in vinden...

Ter info mijn harde-schijf config:
code:
1
2
3
4
1. 16 MB fat16 hidden (toekomstige bootmanager)
2. 5 GB fat32 hidden (voor win98)
3. 20 GB ntfs active (voor winXP)
4. 90 GB ntfs logical (voor data)

[ Voor 45% gewijzigd door Moons op 11-08-2004 23:17 ]

• MaikelG

MaikelG

^^

tja mijn alternatief heb je nu niet veel aan, dus je zult het idd moeten proberen met een de recovery console tools, zoals 'fixboot' etc. , of een repair-install eroverheen gooien.

Suxes

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:12

Tim Schuhmacher

abasios

Hoe lang heb je bij dat scherm gewacht? Ik heb namelijk ook een probleem met het opstarten van XP. Ik had ook het idee dat hij niet meer opstartte, maar als ik lang wacht, paar minuten tot het inlogscherm. Na het inlogscherm duurt het weer enkele minuten, maar uiteindelijk kom ik wel in windows. Na het inloggen kan ik met ctrl-alt-del de taakbeheer er ook voor krijgen. Niet dat ik daar wat aan heb, maar misschien dat er bij jouw een programma 100% cpu neemt en dus de rest geen tijd geeft.
Bij mij is een bepaalde partitie zomaar ontoegankelijk en daar blijft windows steeds naar zoeken, wat de boel dus vertraagd.

• Moons
(jarig!)
ik heb hooguit een halve minuut gewacht, ik zal dit keer wat meer geduld uitoefenen... Je hoort het zo.

Verwijderd

een halve minuut?
als ik elke keer dat ik een halve minuut op windows moet w88 een thread in een forum zou openen... 8)7

• Moons
(jarig!)
Ik heb nu bijna twintig minuten gewacht, en er gebeurde niets in die tijd.

Wel was er heel ff dat als ik op alt-tab drukte dat ik de naam van een ander venster te zien kreeg, dat heette iets van 'logon', maar verder kon ik er niets mee. En later lukte dat ook niet meer. Verder zit er geloof ik maar 1 user op, met administratorrechten, en zonder wachtwoord.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:36
o2h schreef op 11 augustus 2004 @ 23:45:
Ik heb nu bijna twintig minuten gewacht, en er gebeurde niets in die tijd.

Wel was er heel ff dat als ik op alt-tab drukte dat ik de naam van een ander venster te zien kreeg, dat heette iets van 'logon', maar verder kon ik er niets mee. En later lukte dat ook niet meer. Verder zit er geloof ik maar 1 user op, met administratorrechten, en zonder wachtwoord.
Oeioei, begin maar te zweten.
Zelf ook gehad, nadat ik dacht een mooie backup van Acronis true image terug gezet te hebben. Eerst was mn HD gecrashed, maar gelukkig had ik een backup.
Glimlachend na de restore verdween mijn goede humeur omdat ik ook niet voorbij dit scherm kwam. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een format en reinstall. En dat nadat ik echt *alles* had geprobeerd. fdisk /mbr, fixboot, repair noem maar op. Overigens was via de XP cd de install wel gewoon te benaderen (repair console).
Ik heb slechte hoop voor je... :'(

Homo sapiens non urinat in ventum

• Moons
(jarig!)
Jan Smit schreef op 12 augustus 2004 @ 00:03:
[...]Overigens was via de XP cd de install wel gewoon te benaderen (repair console).
Ik heb slechte hoop voor je... :'(
Gelukkig kan ik de installatie nog prima benaderen via mijn andere xp-installatie op harde schijf nummer 2, dus data-verlies zal ik geen last van krijgen. Maar ik zal morgen de cd er ns in frotten, en kijkt of dat wat helpt.

Wat mij verbaast, is dat er na elke poging die windows op te starten, er een hiberfil.sys van 511 MB verschijnt in de root. Dat vind ik raar..

De partitie checken voor errors leverde niets op.

edit:
Ik heb het nog eens geprobeerd, met alt-tab krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~lydaawmh/xp-error2.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~lydaawmh/xp-error3.gif
(Er staat: "Log On to Windows" en "Windows Logon")
Dit lukt steeds maar 1x. Ik weet niet of het echt iets is, maar toch vermeld ik het maar..

[ Voor 42% gewijzigd door Moons op 12-08-2004 00:35 ]

Verwijderd

dan is op zeker je wachtwoord verlopen zoals ik al eerder zei 8)
ik heb dat ook gehad.
bij mij komt er met alt tab echter wel een window naar voren, waarop ik op OK moet klikken, en dan kan ik m'n wachtwoord veranderen. en dat window heet ook iets met logon.

• MaikelG

MaikelG

^^

Moet je die nieuwe partie gewoon eens verwijderen, dan start ie gewoon weer op zoals je gewend was (zolang je de boot.ini weer terug-verandert). Het ligt echt puur aan welk partitienummer winXP is, dit zet-ie volgens mij op meerdere plekken in de instellingen.

Ik heb nl ook op deze manier winXP van partitie 1 naar partitie 2 te klonen, inclusief aanpassen boot.ini, fixboot etc. , dit hielp toen ook allemaal niets. Heb van ellende winXP dus 2x naast elkaar lopen installeren :/

Als ik een image maak, zet ik bij de opmerkingen tegenwoordig maar waar op de schijf ie teruggezet moet worden (1e of 2e partitie)

Wellicht kan je bootmanager ook op de win98 partitie? Ik gebruik nl. Bootmagic, enige eis is dat ie op een FAT32 partitie komt te staan en dat is jouw win98.

Win98 kan trouwens ook vanaf een tweede hardeschijf opstarten, misschien kan je daar iets mee (win98 naar 2e HD, oude plaats van win98 gebruiken voor je bootmanager)

[ Voor 7% gewijzigd door MaikelG op 12-08-2004 09:44 ]

• Moons
(jarig!)
De partitie weghalen heeft niet geholpen, ik kwam tot hetzelfde scherm en niet verder. De bootmanager heb ik het liefst op een aparte partitie, dan kan ik de win98-schijf gewoon formatteren als ik wil.

Ik denk dat ik maar ga re-installen..

edit:
Het rare vind ik dat elke keer dat ik probeer op te starten, er een hiberfil.sys van 511 MB wordt aangemaakt. Snappen jullie hoe dat kan?

[ Voor 24% gewijzigd door Moons op 12-08-2004 22:13 ]

Verwijderd

er is niks mis met je xp |:(

het heeft geen enkele zin om te gaan goochelen met partities en opstart bestanden. xp boot immers toch gewoon!!

geloof me nou ajb: je ww is verlopen
(moge de venstertjes die je ziet als op alt-tab drukt mijn getuigen zijn).

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:37

DizzyWeb

Ondertiteld

Hoe weet XP nou dat je wachtwoord verlopen is zonder dat je verteld hebt welke user je bent?

• MaikelG

MaikelG

^^

je ww is toevallig precies op het moment verlopen als je een nieuwe partitie aanmaakt? Bij de ts, en toevallig ook bij mij?

En idd weet winXP waarschijnlijk nog nieteens wie je bent, tenzij je auto-logon gegevens had ingevoerd (tweakUI optie)

Verwijderd

ik heb nergens gelezen dat auto-logon niet aan zou staan.

• Moons
(jarig!)
Het probleem lijkt dus in de log-on te zitten. Hoe los ik dit op? Bij het opstartscherm alt-tabben levert geen venster oid op.

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Heb ik 't goed gezien dat er ook een W98 OS op staat? Zo ja, heb je dan W98 misschien ná (een van de ) xp-installatie gedaan?
Je zou je mbr een keer opnieuw kunnen doen (in recovery console: fixmbr), wellicht dat daar iets mis is gegaan bij je partities aanmaken.

Jikra

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 01:51:
er is niks mis met je xp |:(

het heeft geen enkele zin om te gaan goochelen met partities en opstart bestanden. xp boot immers toch gewoon!!

geloof me nou ajb: je ww is verlopen
(moge de venstertjes die je ziet als op alt-tab drukt mijn getuigen zijn).
o2h schreef op 11 augustus 2004 @ 23:45:
Verder zit er geloof ik maar 1 user op, met administratorrechten, en zonder wachtwoord.
8)7 |:(

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Moons
(jarig!)
Jikra schreef op 17 augustus 2004 @ 07:55:
Heb ik 't goed gezien dat er ook een W98 OS op staat? Zo ja, heb je dan W98 misschien ná (een van de ) xp-installatie gedaan?
Je zou je mbr een keer opnieuw kunnen doen (in recovery console: fixmbr), wellicht dat daar iets mis is gegaan bij je partities aanmaken.
Ik ga zo eerst wel een fdisk /mbr proberen, en anders de recovery console. Ik hoop dat dat gaat werken.

Wachtwoord verlopen lijkt me vrij onlogisch bij een blank password.

• Moons
(jarig!)
Fdisk /mbr hielp niet.
Daarna heb ik de recovery-console gestart, en fixmbr \device\harddisk0 gedaan. Ook dat veranderde niets..

Er zit trouwens geen blank password op, ontdekte ik, bij het recovery console openen moest ik dat password inkloppen, ik wist hem gelukkig nog.

Ik heb geen idee hoe ik het nu op kan lossen (behalve opnieuw windows installeren).

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
je zou nog even met SFC (commandprompt: type SFC /? for options) kunnen proberen

Jikra

Pagina: 1