[XP Pro] Extern bureaublad over WAN

Pagina: 1
Acties:

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-05 22:29
Je kent het, pa zit thuis op zijn pc te klooien en zoon kan het opruimen. Dus ik wil niet alleen via hulp op afstand maar ook gewoon extern bureaublad gebruiken.
Zowel ik als pa hebben XP pro en een adsl lijn. Het gaat dus niet over een LAN maar over een WAN. Hulp op afstand werkt overigens gewoon wel!
Zowel ik als pa hebben een multi pc modem. Omdat Hulp op afstand gewoon werkt ga ik ervan uit dat het NAT gebeuren goed staat ingesteld.
Bij mij thuis in mijn LAN zit nog een XP pro pc die ik netjes via extern bureaublad kan overnemen. Dus op mijn LAN werkt het ook goed.

Ik heb met de search alle(?) topics hierover nagezocht, maar ik kom er niet uit.
Misschien naief maar wat vul je precies in bij het maken van de verbinding:

Computer: ip adres van de over te nemen pc?
Gebruikersnaam: iig de naam van het account met beheerdersrechter, zover was ik al.
Wachtwoord: duh, da's wel duidelijk
Domein: ?

Ik krijg deze foutmelding:

de client kan geen verbinding met de externe computer maken.
Mogelijk is de computer niet op externe verbinding voorbereid of is de computer te druk om nieuwe verbindingen te accepteren. Er kan ook sprake zijn van een netwerk probleem. Probeer later nog eens.

(enne, ja, extern bureaublad staat aan!)

Homo sapiens non urinat in ventum

Verwijderd

zover iik weet heeft xp niet standaard de server geinstalleerd. En dus kun je geen verbinding maken.. En ik neem aan dat je nog geen poorten gemapt hebt naar de client pc?

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 21:44

Santford

FP PowerMod
Je kan ook real-vnc gebruiken, een handig programmaatje om iemands anders computer te besturen op een WAN/LAN, je installeert op de ene computer de server, op de andere open je de viewer, je vult het ip in van de server en je connect, let wel op dat de firewall v/d server uitstaat of het toelaat, je krijgt dan vervolgens het scherm van de server te zien en je kan de computer gewoon besturen met je tobo/muis.

het proggie is (gratis!) te dowloaden op http://realvnc.com/

• Jan Smit
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 22:35:
zover iik weet heeft xp niet standaard de server geinstalleerd. En dus kun je geen verbinding maken.. En ik neem aan dat je nog geen poorten gemapt hebt naar de client pc?
Poorten mappen...
Aangezien 'Hulp op afstand' ook werkt op 3389 en dit dus ook werkt lijken mij de poorten juist gemapt.

Ehhh </naief aan> server? externe bureaublad is toch gewoon hulp op afstand maar dan andersom? leg eens uit dan? </naief uit>

Verwijderd

Aangezien 'Hulp op afstand' ook werkt op 3389 en dit dus ook werkt lijken mij de poorten juist gemapt.
Pas als je een Remote Assistance verzoek stuurt laat de firewall van windows poort 3389 door. Het zal me niets verbazen als Windows tegelijkertijd via UPnP tijdelijk die port forward maakt in de router. Wil je er op elk moment bij dan zal je die poort handmatig moeten mappen. Nadeel is wel dat jij en je vader niet tegelijkertijd op het scherm kunnen kijken, als je dat wilt is VNC wellicht beter.

• Jan Smit
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 23:48:
[...]
Pas als je een Remote Assistance verzoek stuurt laat de firewall van windows poort 3389 door. Het zal me niets verbazen als Windows tegelijkertijd via UPnP tijdelijk die port forward maakt in de router. Wil je er op elk moment bij dan zal je die poort handmatig moeten mappen. Nadeel is wel dat jij en je vader niet tegelijkertijd op het scherm kunnen kijken, als je dat wilt is VNC wellicht beter.
Inderdaad logische verklaring.
VNC geinstalleerd, werkt prima.
(Toen moest ook de PC van *ma* nog eens via extern bureaublad. En tja, beide pc's achter dezelfde router, dat wordt lastig.)
Uiteindelijk heb ik toen VNC werkte nog eens de NAT settings in de router aangepas en TCP èn UDP 3389 geforward naar het ip van pa z'n pc. En toen werkte het!. Opvallend was het snelheidsverschil: EBB van XP werkt veel sneller dan VNC.
Bedankt voor de hulp!

Pagina: 1