Toon posts:

BIOS updaten zonder floppy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe HD die het niet doet en toen werd me ergens anders op GoT aangeraden om een BIOS update te doen. Aldus! :Y). Ik heb geen floppy-drive, en helaas biedt Toshiba alleen een floppyupdate (image-in-zipexe) of een Windows utility aan. Hoe los ik dit op?

Ik heb vanuit Grub geprobeerd de image direct vanuit de HD te laden, via "chainloader (hd0,0)/image.ima <enter> boot", maar na het laden van de image (die vind 'ie dus wel) krijg ik een Disk I/O Error, er wordt verder niet bij verteld waarom/wat...

Ik heb ook via een USB stick geprobeerd, via dd de image naar /dev/sda en /dev/sda1 (beiden geprobeerd) gemoved (/dev/sda1 was in dat tweede geval een bootable partitie), maar in beide gevallen kan hij de image niet laden (BIOS geeft verder geen foutmelding) en gaat 'ie na verloop van tijd (1/2 minuut, gedurende welke hij de USB stick wel leest; het lampje knippert) alsnog door naar de default boot device (Grub dus).

Blijkbaar kan mijn laptop niet van USB sticks booten en voor de rest heb ik eigenlijk ook geen idee. Hoe boot ik deze image zodat ik mijn BIOS kan updaten? Iemand tips/ideeen? :).

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19
en met je cdrom ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Bootable CD maken, bijv met Nero.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

lol, precies hetzelfde probleem gehad gisteren.

Ik heb de de flash meuk eerst naar de harde schijf gekopieerd (kan je ook op een cd doen natuurlijk. En daarna hier: http://www.nu2.nu/bootdisk/cdrom/ dat progje gedownload en een bootdisk op cd gemaakt. Ideaal :D

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14
Dank voor de link Bouncing_tom _/-\o_
Ziet er erg bruikbaar uit :*)

Verwijderd

Topicstarter
Dus, ik heb eerst die .IMA file uit Toshiba's BIOS update package naar de CD gecopieerd als bootimage (in Nero) met verder geen data op de CD, maar dan boot de CD alsnog niet, ik heb geen idee waarom... Blijkbaar wil 'ie gewoon echt een floppy zijn. Zal wel aan mij liggen... :z.

Hoe kan ik vanuit die bootdisk in bouncing_tom's post een BIOS update CD maken? Ik snap momenteel niet echt hoe ik vanuit die bootdisk de BIOS moet updaten, want dat is op zichzelf toch al een boot image?

Verwijderd

Je kan ook gewoon een fdd kopen voor een paar euro,
en hem er tijdelijk "aanhangen"...
als je klaar ben ruk je hem er weer uit.

makkelijkste manier imo

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 04:40:
Dus, ik heb eerst die .IMA file uit Toshiba's BIOS update package naar de CD gecopieerd als bootimage (in Nero) met verder geen data op de CD, maar dan boot de CD alsnog niet, ik heb geen idee waarom... Blijkbaar wil 'ie gewoon echt een floppy zijn. Zal wel aan mij liggen... :z.
.IMA bestand :?

Je kan denk ik het beste Caldera DRDOS gebruiken. Pluk ergens drdos.img vandaan (drdos.zip), en brand hiermee een CD bootable. Zet de biosimage en de flasher er ook.

http://www.biosflash.de/english/bootcd.htm#Update

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 04:40:
Ik denk eerder aan je bios...
Je moet wel de mogelijkheid hebben om van cd te kunnen booten..
sowieso, ondersteund je moederbord het?
En zo ja.. staat het opstarten van cd wel ingesteld?
Dus de opstartvolgorde.. is die in orde?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 04:53:
Je kan ook gewoon een fdd kopen voor een paar euro,
en hem er tijdelijk "aanhangen"...
Nahh, dat is natuurlijk geen optie (hint: laptop). Maar sowieso uit principe al niet; wie heeft er nou nog een diskdrive in z'n PC, laat staan laptop? Updatetools moeten maar gewoon zo gemaakt zijn dat ze ook vanaf CD/UBS-stick werken vind ik hoor!

Misschien is dat update-ding zo brak gecode dat hij hardcoded naar "A:" verwijst (driveletters :X ). Dat zou de disk I/O error misschien kunnen verklaren.

Als het zelfs op een bootable CD niet lukt is dat wel heel hopeloos zeg :X

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Leen een USB floppyding? Als je heeeel veel geluk hebt kun je daarvan booten ;)

Verder: klaag bij die prutsers die die laptop gemaakt hebben dat een bios update vanaf een floppy erg moeilijk is zonder floppydrive.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 23:04
Ik heb laatst op een Windows 98 (XP wil alleen A:, mits dat een floppy is bootable formatteren) machine mijn USB stick bootable geformatteerd, daar de biosupdate progsel opgezet, en toen kon ik daarvan booten en updaten :)

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

lees ik nu ergens overheen?
is winflash (of ander flash programma) geen optie? :)
in een pre installed omgeving 'bv: bart pe'

http://www.google.com/sea...lash+notebook&btnG=Search
http://www.nu2.nu/pebuilder/

offtopic:
die hd kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn :>

[ Voor 106% gewijzigd door Koekje op 12-08-2004 11:03 . Reden: link+offtopic tag ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

Topicstarter
possamai schreef op 12 augustus 2004 @ 10:35:
Dus de opstartvolgorde.. is die in orde?
Ja, die klopt wel. :P. Zo slim was ik ook nog net.
bonzaibuddy schreef op 12 augustus 2004 @ 10:55:
offtopic:
die hd kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn :>
Mjah, hij werkt in iemand anders z'n laptop wel gewoon (nieuwere Toshiba), dus ik denk gewoon aan een oude BIOS. Heeft mijn werkstation ook al eens gehad (die kon niet van een P-3 booten maar wel van een P-2, met nieuwere BIOS werkte 't wel).
Twilight Burn schreef op 12 augustus 2004 @ 10:50:
Ik heb laatst op een Windows 98 (XP wil alleen A:, mits dat een floppy is bootable formatteren) machine mijn USB stick bootable geformatteerd, daar de biosupdate progsel opgezet, en toen kon ik daarvan booten en updaten :)
Het probleem is dat de update image van Toshiba hetzij binnen Windows moet worden gerund (zo'n win32 flash proggie), hetzij een eigen bootable image is (en het lukt me dus niet om daarvan te booten. 8)7). Geen van de twee helpt me dus... :{. Ik heb een USB stick wel geprobeerd (image direct daarheen copieren, /dev/sda) maar dan boot 'ie niet. Ik gok dat de image ergens hard naar a: verwijst (in asm dan) of iets dergelijks.

edit:

Ik zal die Flash BIOS bootdisk eens proberen... Misschien kan ik dan van zo'n USB stick booten.

[root@shrek root]# mount -o loop -t msdos /tmp/R161VOL2.IMA /mnt/media
[root@shrek root]# cd /mnt/media
[root@shrek media]# ls
autoexec.bat biofc7ct.com chgbiosa.exe chgfirma.exe ec29v150.bin rpc2.exe
[root@shrek media]#

Hm... Vaag...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 17:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je het desnoods niet via uniflash proberen? Dan ben je gelijk van dat hele brakke windowsflash gebeuren af (vind ik ook niets, geef mij maar puur dos om te flashen, imho stukken stabieler).
Pagina: 1