Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Driveactivity verlichting in USB case: CCFL of LED's/schema?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De aktiviteit van de harde schijf in de USB case wordt standaard weergeven met een simpele gele LED. Ik wil dat graag een stuk spectaculairder maken.

De behuizing is een Q-TEC756 C USB 2.0 case (5.25") met hierin een 80 GB Maxtor harddisk.

Het idee is om de verwijderbare frontplaat te vervangen door een stuk plexiglas van gelijke afmetingen met hierachter ofwel een blauwe ccfl ofwel een aantal blauwe LED's. Het is niet de bedoeling om de hoeveelheid aktiviteit weer te geven, alleen dat er aktiviteit is.

Het grote voordeel van een ccfl is dat deze een grotere lichtopbrengst geeft en een betere lichtverspreiding. De vraag is alleen of de tijd die een ccfl nodig heeft om te gaan branden/uit te gaan, niet zodanig groot is dat deze continu gaat branden bij aktiviteit. Heeft iemand een idee over de responsetijd van de CCFL? :?

Op electronica gebied ben ik helaas een nitwit. Kan iemand mij misschien helpen aan een schema? _/-\o_

Verwijderd

Je wil dus gewoon het LEDje vervangen door een CCFL ?

Ik denk persoonlijk dat er toch een redelijke print voor nodig zal zijn. De stroom die een CCFL nodig heeft is niet echt te vergelijken met de stroom die een ledje nodug heeft om te branden. Dus zal er ergens een printje nodig zijn die bij activitie (dus stroom op het draade van de LED) een schakeling in werking zet die op zijn beurt de CCFL in werking zet.

Ik ben ook verre van een electronica kenner, maar ik denk dat het zoiets is, verder dan dit kom ik ook totaal niet ;)

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
of gewoon een relais gebruiken.

moet je even in een elektronica zaak uitleggen wat je probleem is en dan weten ze wel welk relais je nodig hebt.

[ Voor 66% gewijzigd door Avvd op 11-08-2004 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je wil dus gewoon het LEDje vervangen door een CCFL ?
Dat is precies de bedoeling. Waar ik aan dacht was de LED te vervangen door een optocoupler die op de een op andere manier via een (vermogens?) transistor een ccfl aanstuurt. Maar ... hoe ???? :'(
of gewoon een relais gebruiken.
Een relais is in dit geval jammer genoeg niet te gebruiken. De schakeltijd van een relais is te groot om het knipperen van de aktiviteits LED te kunnen volgen. De ccfl zou dan bij drive aktiviteit ofwel continu gaan branden ofwel helemaal niet.
Het is juist de bedoeling dat de ccfl het knipperen weergeeft, vandaar dat de responsetijd van de ccfl ook van belang is.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
plus dat het ding lekker staat te klapperen :)

Je zoekt dit ...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
                                          +5

opto                   |
             .--------------.             |
        +    |           +--|-------------+
       o-----|----       |  |             |
             |   |       |  |            .-.
      HD led |   V  -->|/   |           ( X )
             |   -  -->|    |            '-'
             |   |     |>   |             |
       o-----|----       |  |
             |           |  |   2,2k      |
             '--------------'  ___      |/
                         +----|___|-----|
                        .-.             |>
                        | |               |
                        | | 10k           |
                        '-'               |
                         |                |
                         +----------------+
                                          |
                                         ===
                                         GND
created by Andy´s ASCII-Circuit  www.tech-chat.de

Het lampje vervang je door je ccfl / leds

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Sine!

Ik ga ermee aan de slag. Ik heb al gelezen dat optocoupler beter een TIL111, 4N35 of CNY17 kan zijn, dus daar zal ik specifiek naar vragen.

Over de schakeltijd van een ccfl heb ik werkelijk niets kunnen vinden. Aangezien de ccfl's als een soort lichtorgel gebruikt kunnen worden, neem ik aan dat dat wel snor zal zitten. Zo niet, dan kan ik altijd nog overstappen op LED's.

Als het allemaal lukt, zal ik in de toekomst wat foto's posten bij "Kleine mods"

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 16:32 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42
CCFL's kan je heel erg snel schakelen, zo snel dat je ze zelfs als stroboscoop kan gebruiken. Het enige dat roet in het eten kan gooien, is de afvlakcondensator op de inverter. Meestal is die voldoende klein (10µF oid) om geen noemenswaardige invloed te hebben.

Verwijderd

Tis mss beetje verbodig, maar ik wil toch verwittigen dat een CCFL op 12V werkt en niet op 5V (zoals et schema)
Owja, btw, ik ben "nieuw" naja, ik lees al lang het forum,maar nooit echt gepost :)

• -Sander1981-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2020
Is het niet een idee, om een geluidsgestuurde CCFL te gebruiken, en dan de microfoon wat aan te passen? (dus ipv microfoon HDD signalen gebruiken?)

(hier nog een electronica-n00b :P)

I don't have a solution; but I do admire the problem.

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 12 augustus 2004 @ 16:04:
CCFL's kan je heel erg snel schakelen, zo snel dat je ze zelfs als stroboscoop kan gebruiken......
De schakelsnelheid zal dus geen probleem vormen. (en dat is prettig om te weten) _/-\o_
Als nu ook nog de voeding het trekt .....
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 17:34:
... een CCFL op 12V werkt en niet op 5V (zoals et schema) ....
Bij 12V zou het schema gelijk moeten blijven volgens een vergelijkbaar schema van Sine (wat ik pas later vond).
-Sander1981- schreef op 13 augustus 2004 @ 00:49:
Is het niet een idee, om een geluidsgestuurde CCFL te gebruiken, en dan de microfoon wat aan te passen? (dus ipv microfoon HDD signalen gebruiken?)
(hier nog een electronica-n00b :P)
Dat zal in theorie wel mogelijk zijn, maar levert waarschijnlijk meer problemen op dan dat het oplost. Het schema van Sine is lekker eenvoudig (dat moet ik kunnen maken 8) ).
Bij de aangepaste geluidsbesturing moet de electronica aangepast worden (ik zou niet weten hoe). Daarbij liggen de kosten van de geluidsgestuurde CCFL een stuk hoger, waarbij dan ook de de aanpassingskosten nog komen (nu alleen CCFL, 1 transistor, 1 optocoupler en 2 weerstandjes). De geluisbesturing neemt ook weer ruimte in, ruimte die ik misschien niet kan missen
(als de voeding het niet aan kan, moet er een kleine voeding bijgeplaatst worden, als de temperatuur te hoog wordt, moet er een fan bijgeplaatst worden, enz).

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, kweenie hoor, maar zou je inverter het wel fijn vinden om met zo'n snelheid geschakeld te worden? Ik kan me voorstellen dat zo'n ding een paar ms nodig heeft om op gang te komen en dat 'ie het niet fijn vind om dat tig keer in een seconde te doen. Mocht dat het geval zijn, kan je misschien beter iets in de hoogspanningslijn doen (thyristor ofzo)

Nja, on the other hand: invertertjes kosten ook de wereld niet en er is best een grote kans dat het hetzij helemaal goedgaat hetzij pas naar jaren stukgaat, wat dat betreft zou ik zeggen: leef je uit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 13-08-2004 11:37 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42
Nee hoor, inverters kunnen daar prima tegen :)

• Erikjuuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kheb z'n sound sensitive ccfl en die kan nogal lekker flikkeren :) Alleen volgens mij wordt dit gedaan door een schematje achter de inverter. Maarja kheb ook een aan uit schakelaar erop en die kan ik heel snel op en neer bewegen maar de ccfl reageert gewoon perfect :)

Kwilde er wel ff filmpje van maken maarja me camera is niet snel genoeg ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Erikjuuh op 13-08-2004 18:17 ]

Pagina: 1