[CM] Symbolen klussen in/op alu frontplaat

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Mijn diskloze linux MP3 box is inmiddels functionerend en nu wordt het tijd voor de behuizing :)

Ik wil op een geschuurde alu plaat van die zwarte letters en symbolen maken zoals je ook wel op oude stereo's ziet. Het mag eventueel iets anders, als het er maar lekker klassiek uit ziet. De PC waar de kast omheen zit moet tussen een aantal van die oude stereo componenten staan en daar moet hij natuurlijk wel tussen passen.
Ik dacht eerst om een transparant stickervel door de printer te jassen, maar dan heb ik op dat mooie doffe alu van die glimmende stukken zitten, wat niet echt tof is.

Een andere manier zou zijn om een vel papier te nemen, daar de symbolen op te printen, de geprinte stukken netjes uitsnijden en dat als sjabloon te gebruiken voor spuiten. Op zich wat omslachtig en ik weet niet of het handig is met die kleine symbolen. Ze moeten vrij klein en ik weet niet of ik ze dan scherp kan krijgen.

Nog een optie zou zijn om de symbolen op papier te drukken, dat papier achter een stuk plexiglas doen dat ik in/achter de alu plaat verwerk en daar kleine gloeilampjes achter.

Het liefst heb ik echter iets dat ik als het ware zou kunnen stempelen. Ik heb echter geen idee waar ik zoiets kan krijgen/maken. Laat staan welke lak ik daarvoor moet nemen.

Welk alternatief lijkt jullie het mooiste?
Voor de duidelijkheid: Ik zoek als het even kan iets als dit.

[ Voor 10% gewijzigd door VROEM! op 11-08-2004 20:45 ]

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:59

Exigence

dnkroz

Met Frontplatten Designer van Schaeffer Apparatebau kun je dat soort frontjes zelf designen en laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb op zich de materialen al en kan zelf frezen. Ik zou bij hun zeker 20 euri kwijt zijn als ik een voorbewerkte plaat stuur aan post en dan moet ik ook nog uren uitkeren voor hun werk. Ik probeer het dus graag even zelf als het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:45
Wrijfettertjes! Te halen bij de betere kantoorboekhandel... Zijn er volgens mij ook wel in a4 vellen waarmee je custom-design dingen kunt maken...

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Je hebt van die malletje waar je met een tekenpen letters in kunt schrijven (steaddler). Ik gebruik zelf mn plotter en een watervaste stift van 0,3mm, maar de plotter moet je hebben, ombouwen en aansturen ;)

Electronics development

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 20:26
op sheet / papier / kunstof folie je ontwerpje printen/laseren en dat achter een plexi plaatje op je frontplaat schroeven ( eventueel met de ringen op potmeters/schakelaars vast klemmen)

Repareren doe je zo.

Anoniem: 73026

de alu plaat fotogevoelig maken met positiv 20 van kontakt chemie.dan een front maken met photoshop.die uitdraai inspuiten met pauseklar 21.de boel etsen,verf erover en meteen weer los wegvegen zodat de verf wel in de ge-etste delen blijft zitten.vernissen,klaar

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 73026 op 12-08-2004 00:44 ]

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

Ik ben ook bezig met een linux-based mp3 box, mag ik vragen hoe je de software allemaal hebt gedaan en/of waarop je het gebaseerd hebt?
daarmee bedoel ik: welke distro, welke software, welke fijninstellingen voor bepaalde dingen, enz.

het zou mij een stuk helpen :)

edwindijkstra.nl

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Het is een debian bakkie, ik wil het systeem tzt uit kunnen bouwen tot audio+videobak. Nu is het dus alleen audio.

Software voor de display is LCDproc, als je dat installeert installeert alleen de LCDd daemon. Als client heb ik de perl client van www.webbastards.com/projects. Daar zelf een script bij geknipt/plakt/schreven.

Bediening gaat met knopjes aan de seriele poort volgens het schema in de faq van dit deel van GoT. Verder heb ik zelf wat scripts geklust (met hulp uiteraard) om die knopjes te gebruiken. Het script start een progje, dat progje spuugt het nummer uit van de knop die ingeduwd wordt en het script onderneemt een aktie.

Om de client diskless te maken heb ik hem eerst gewoon klaargemaakt op een normale harddisk en vervolgens het hele root fs naar een directory op de server gezet.
Om te swappen over nfs een kleine hack. Met dd een file gemaakt van zeg 50MB. Die gekoppeld aan /dev/loop0 met losetup /dev/loop0 /var/swap. Dan swapon /dev/loop0 en voila je heb swap over NFS. Swappen over een half duplex 10Mbit lijn (bij een 10MBit hub) is trouwens een slecht plan, het werkt wel, maar erg traag. Over een 100MBit switch (full duplex dus) gaat best acceptabel.

Voor netboot heb ik op dit moment etherboot dat van een diskette boot. Maandag komen rommetjes binnen en dan kan ik zonder flop booten :)

Enige probleem is nog dat ik eigen kernels moet bakken en omzetten naar etherboot bootable kernels. Ik zou liever hebben dat hij een grub image aanbiedt en dat ik dus gewoon met apt-get update mijn kernel kan upgraden. Er is manier om de bootloader te etherbooten, ik heb me alleen nog niet verdiept in hoe en wat.

Ik wil er nog een mooi topic van maken tzt hier als de boel af is. Het is denk ik wel een leuke howto voor in de faq. Het systeem dat ik nu heb draait op een P166 met 32 MB ram en swap is alleen nodig als ik even apt wil gebruiken.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Anoniem: 73026 schreef op 12 augustus 2004 @ 00:43:
de alu plaat fotogevoelig maken met positiv 20 van kontakt chemie.dan een front maken met photoshop.die uitdraai inspuiten met pauseklar 21.de boel etsen,verf erover en meteen weer los wegvegen zodat de verf wel in de ge-etste delen blijft zitten.vernissen,klaar
Krijg ik als ik ga vernissen niet meteen een glimmende voorkant? Dat is niet de bedoeling namelijk. Verder ziet dit er wel oke uit. Ik moet dan wel een lichtbak zien te krijgen/maken.

@3mlwowww: Zou ik evt de plaat voor een klein prijsje door jouw plotter kunnen laten beschrijven?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

VROEM! schreef op 12 augustus 2004 @ 09:16:
[...]

Krijg ik als ik ga vernissen niet meteen een glimmende voorkant? Dat is niet de bedoeling namelijk. Verder ziet dit er wel oke uit. Ik moet dan wel een lichtbak zien te krijgen/maken.

@3mlwowww: Zou ik evt de plaat voor een klein prijsje door jouw plotter kunnen laten beschrijven?
Als de plaat niet te dik is wel ;) Ik moet binnenkort zelf ook weer een stapel fronts maken.

Electronics development

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 08:21
Persoonlijk zou ik voor de wrijfletters gaan. Ik heb zelf een labvoeding gebouwd, ook met een alu frontje. Je wrijft de letters erop, als ze niet goed zitten zijn ze gemakkelijk te verwijderen. Als je tevreden bent met de letters even een beetje blanke lak erover en je bent klaar.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
3lmowww schreef op 12 augustus 2004 @ 09:44:
[...]

Als de plaat niet te dik is wel ;) Ik moet binnenkort zelf ook weer een stapel fronts maken.
Hij wordt 1.5 of 2mm dik (liefst 2) en 400x100mm qua oppervlak. Maar ik heb het frontje niet binnenkort klaar. Er komen nog tentamens aan en ik ben zonder frontje ook al veel te druk met verdeerde dingen :P

Anoniem: 73026

als je gaat vernissen dan krijg je idd een glimmende front.echter zal je met alle methodes iets moeten verzinnen om de plaat te beschermen.met plakletters is dat zelfs erger.wat je erop plakt wrijf je er ook zo weer af..

waar je wel rekening mee moet houden met het etsen is dat je een negatief gebruikt.want het gedeelte wat ge-etst wordt komt dieper te liggen en wordt dof.
voor de verf ideaal maar ik denk dat de bedoeling is dat de letters een kleur krijgen dus die moeten ge-etst worden.dus op de printer-layout moet de hele front zwart en de letters UV doorzichtig.
alhoewel het hele frontje zwart met glimmende letters ook mooi en "retro" is.

Anoniem: 67397

bij ons op het werk hebben we een ets apparaat waarmee we in rvs etsen. het brand als het ware iets in mar zo weinig dat je het nauwelijks kunt voelen. Het is wel erg goed zichtbaar. Je kunt de mallen ervoor met een matrix printer zelf uitprinten op speciaal papiet en zo kun je eigenlijk van alles maken.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ben bij de boekhandel in groningen doorverwezen naar een medailleshop (hun letters waren veel te groot). Maandag komen die terug van vakantie en dan ga ik daar ook eens kijken. Ze adverteren in ieder geval met graveren en bedrukken en zo, dus dat ziet er goed uit :)
Als ze kunnen wat ik erover gehoord heb zijn ze zeker een linkje in de faq waard.

[ Voor 6% gewijzigd door VROEM! op 12-08-2004 17:35 ]

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 16:50
Iets wat ik wel eens heb gebruikt voor gitaar effect pedaal: Neem van die opstrijk A4 vellen voor op DONKER/ZWART (!!!) t-shirts, gewoon printen en opstrijken alsof je aluplaat een shirt is, werkt perfekt en gaat niet glimmen, dus mooi dof effect hou je.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dat klinkt goed, waar haal je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Wat ook mooi kan uitzie is de bedrukking etsen op de alu-plaat.

Benodigheden:
watervaste stift (steadler lumicolor) EN een vaste hand (of plotter)
OF transfer-folie (wrijfletters/symbolen, te krijgen in de meeste electronica dhz zaken)
en natronloog (zit in ontwikkelaaar voor fotogevoelige printen, en soms ook in onstoppingsmiddel voor sanitair)
aceton (nagelac-remover)

werkwijze:
-maak alu frontje vetvrij
-breng symbolen/letters aan (hetzij et de hand, het zij met plotter of transferfolie)
-dompel de plaat enkele minuten onder in de oplossing met NaOH-oplossing.
-haal plaat uit de oplossing en spoel deze goed af!!

alles wat niet bedekt is geweest is nu mooi dof, de symbolen zijn (na schoonmaken van de plaat met aceton) mooi glimmend.

Hierna zou je de plaat ook nog eens kunnen anodiseren en een kleurtje kunnen toevoegen:

hier heb je wat meer spullen voor nodig:
-een acculader
-accuzuur (dit is een zwavelzuur oplossing, te verkrijgen in een auto-onderdelen shop) !! LET OP accuzuur is een gevaarlijk produkt, gebruik het alleen in goed gefentileerde ruimten en gebruik altijd persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen en beschermbril)!!
-aluminium kathode (negatieve pool) hier kan je alufolie voor gebruiken en aludraad (wordt als aardings-draad gebruikt, is makkelijk te krijgen).
tevens kan je een OUDE aluminium pan gebruiken, dan hoef je niet te klooien met aludraad..
-als kleurstof kan je kledingverf gebruiken (werkt uitstekend)

werkwijze:

-maak een verdunde accuzuur oplossing aan (1 op 2 delen demiwater is al zat)
-sluit de min van je baterijlader aan op de pan of de kathode (zet de acculader nog niet aan)
-sluit de plus aan op het deel dat je wil anodiseren , en dompel het object onder in de oplossing, zorg hierbij dat de anode en kathode elkaar niet raken dat het object volledig is ondergedompelden dat de koperdraad van de anode niet in de vloeistof komt (gebruik dan liever een aludraad) !!gebruik desnoods een oud bord ofzo om op de bodem te leggen (nogmaals draag handschoenen)
-zet nu de acculader voor zo'n 10 tot 15 min aan..

zet ondertussen andere pan klaar met daarin de geconcentreerde textielverf-oplossing.
en kook een pan met water.

-na 15 min zet je de acculader uit, en spoel je het object af onder KOUD! stromend water.
-het object is nu bedekt met een poreuze oxidelaag
-gooi het object zonder draden ofzo eraan in de verfoplossing en verwarm de pan met textieloplossing lichtjes (tot lauw!! niet warmer anders seal je de oxidelaag en neemt de laag geen verf meer op) en laat het object in de pan tot het iets donkerder is dan dat je zelf wenst.
-is het object gekleurd (zoals ik al schreef: net iets donkerder) gooi het dan in de pan met kokend water, hierdoor seal je de oxidelaag en daarbij de kleur in de oxidelaag (het kokende water zal weer wat kleur opnemen, en dus het object iets ontkleuren, zodat je de juiste kleur krijgt).

Als je alles goed heb gedaan heb je een mooie harde egale gekleurde laag op je aluminium object (net zoals op fietsen auto-onderdelen).

De pan waar het water en de kleurstof heeft ingezeten zijn zeer goed schoon te krijgen.

NOTE: als je de ballen verstand hebt van chemie en de veiligheid die hier bij komt kijken:
begin er niet aan!!
Pagina: 1