[netwerk] VPN en NAT probleem

Pagina: 1
Acties:

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:34

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
Hallo,

situatie:

Ik heb hier een server staan met win2k3 erop. Hierin zitten twee netwerkkaarten. De 1 gaan naar m'n ASDL modem (speedtouch 510) en de ander naar m'n LAN. Nu heb ik op het modem de pptp config file geladen.

ip adres NIC => Modem: 10.0.0.203
ip adres NIC => LAN: 192.168.10.1

In win 2k3 staat een functie voor NAT en VPN combineerd. Ik wil namelijk routen en een VPN server draaien. Het probleem is echter dat ik nu verbinding moet maken met het internet dmv. een VPN connectie. Nu is dit opzich geen probleem en werkt dit als ik een VPN connectie maak.

Ik wil nu echter een VPN connectie maken met de server en deze dan delen over de LAN. ICS is een optie, deze werkt echter niet samen met Routing and Remote access. Ik heb dus eerst probeert een standaard VPN connectie te maken met xs4all. (m'n provider) Ik heb dan internet op de server. Ik dit interface echter niet toevoegen in Routing and Remote Access. Wel kan ik hierin een Dailup verbinding maken en dan VPN kiezen. Nu staat er in Routing and Remote Access een VPN verbinding waarmee ik ook verbinding kan maken, maar, dan houd het ook op. Ik kan nu niet op internet, niet met de server en ook niet met clients die op het LAN zitten. Ik heb al een beetje gespeeld met NAT instellingen en Static routes van de VPN verbinding.

De VPN verbinding krijgt een IP adres en een DNS. Geen Gateway. Ik kan de optie use default gateway op remote connection ook niet aanvinken. Deze is namelijk grijs. Volgens mij ligt hier het probleem.

Ik heb al op google gezocht, maar hier staan alleen howto's op om een NAT te configureren of hoe je een VPN server maakt, maar niet hoe je die 2 combineert en een VPN deelt.

het Routing gedeelte werkt verder goed. Ik kan van mijn pc gewoon naar het modem pingen. (van 192.168.10.31 naar 10.0.0.138)