Toon posts:

[FreeBSD] defaultrouter, ipnat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met 2 dingen op mn FreeBSD 5.2.1 server:

1. ik heb in mn rc.conf een defaultrouter aangegeven...
defaultrouter="24.132.123.1"
Maar als ik nu een internet adres ping... werkt t niet. Haal ik de default route weg met "route delete default" en voeg m dan handmatig toe met "route add default 24.132.123.1", werkt internet wel...

Hoe kan ik toch die defaultrouter aangeven bij het opstarten?!?

2. ik heb ipf en ipnat geinstalleerd om met PC's in t netwerk toch op internet te komen via de server. De server heeft 2 NIC's (rl0: 24.132.123.93 en sk0: 192.168.0.1)... In mn ipnat.rules staat:
code:
1
map rl0 192.168.0.0/24 -> 0/32 portmap udp/tcp 20000:30000

Maar ik kom niet vanaf een PC in t netwerk op internet... en als ik "ipnat -l" doe, staat de ipnat regel wel in de lijst, maar geen active connections.
Wat doe ik hier fout?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kijk eens nadat je geboot bent wat je 'netstat -r' als output geeft, en wat de output is nadat je de route handmatig toevoegt? :)

Verwijderd

Hoi,

Ik heb het nat gedeelde op dit moment als volgt staan:

map xl0 in.ter.ne.reeks/24 -> extern.ip.adr.es/32 portmap tcp/udp 40000:65000

Waar xl0 de externe NIC is..

Heb het net getest met -> 0/32 en dit werkt ook, dus ik zie niet 1 2 3 het probleem in deze config..

Hebben die andere pc's in het netwerk wel een goede config? Wat is de default gateway daarop etc....

Verder kun je aangeven wat het verschil van netstat is met de default router in de rc.conf en het handmatig toevoegen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 22:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
De twee problemen zijn opgelost...

probleem 1:
heel vaag, maar ik had (volgens mij) niets veranderd... en t werkte gewoon ineens na een reboot.

probleem 2:
ik bedacht me ineens (kon me wel voor mn kop slaan) dat ik sysctl nog niet had ingesteld voor ip forwarding :/
(in /etc/sysctl.conf een regel toevoegen: net.inet.ip.forwarding=1)

thanx voor de replies