Ik heb dit probleem al een geruime tijd:
als het warm is (zoals nu), dan kan mijn computer maar korte tijd aan
. Na 20 tot 120 minuten stopt hij er plotseling mee:
- het beeld wordt zwart, maar de computer blijft aanstaan. Het ide ledje blijft constat aan.
Als ik hem dan opnieuw aan wil zetten krijg je hetzelfde probleem meteen weer. laat ik hem een tijdje 'afkoelen' kan doet 'ie het ook weer ff.
Leek me duidelijk een warmteprobleem. Maar helaas heeft dat
moederbord (zie specs. onderaan) geen warmtesensoren (helemaal geen sensoren). Als ik de kast openschroef voelt de cpu koeling ook niet erg warm aan. De gpu en north- en southbridge ook niet. Eigenlijk blijft alles (voor zover ik dat goed kan voelen) redelijk koel.
Ik maar eens die koeling schoonmaken (waarschijnlijk een standaard boxed kooler), er kwam erg veel stof uit, en naderhand kon ik hem harder horen draaien (en ook luidruchtiger
). Maar het probleem was nog even groot, het hielp voor geen meter.
Toen heb ik zoveel mogelijk dingen (netwerkkaart, cd speler, geluidskaart, enz.) er af gehaald, maar het hielp niet. Helaas heb ik geen vervangend geheugen, dus dat kon ik niet testen.
De harde schijf de videokaart heb ik verwisselt, maar geen beter resultaat.
Ik had nog steeds sterk het idee dat het een warmteprobleem moet zijn. Dus d8 ik , misschien is de koelpasta wel niet goed, of zit er wat tussen.
Dus ik naar de winkel, koelpasta halen. Koeling eraf gesloopt, alles schoongemaakt met wasbenzine, nieuwe koelpasta ertussen. (erg weinig, omdat ik hier gelezen had dat meer meestal slechter was). Maar het werd er deze keer hoogstens slechter van
Nog een keer met koelpasta geprobeerd, meer deze keer. Het verbeterde iets, maar nauwelijks beter dan de eerste situatie.
En nu weet ik niet meer wat ik moet doen...
Is dit inderdaad een warmteprobleem? En ook van de CPU of van iets anders?
Het zou nog het geheugen kunnen zijn (voelt niet warm aan), maar cpu lijkt mij meer logisch
Hier de specs. van het systeem (met behulp van aida32
)
- amd athlon PECM 1000+ (thunderbird), 5x200 Mhz (niet overgeklokt, kan niet met dit moederbord) corespanning: 1,75V
- msi k7m pro
- 128 mb sdram 133 Mhz
- seagate 5400 rpm hd
- geluidskaart en netwerkaart (beide pci)
- award modular bios v. 6.00PG
- GEEN casefan
- voeding onbekend (kan ik eventueel nog wel naar kijken)
als het warm is (zoals nu), dan kan mijn computer maar korte tijd aan
- het beeld wordt zwart, maar de computer blijft aanstaan. Het ide ledje blijft constat aan.
Als ik hem dan opnieuw aan wil zetten krijg je hetzelfde probleem meteen weer. laat ik hem een tijdje 'afkoelen' kan doet 'ie het ook weer ff.
Leek me duidelijk een warmteprobleem. Maar helaas heeft dat

Ik maar eens die koeling schoonmaken (waarschijnlijk een standaard boxed kooler), er kwam erg veel stof uit, en naderhand kon ik hem harder horen draaien (en ook luidruchtiger
Toen heb ik zoveel mogelijk dingen (netwerkkaart, cd speler, geluidskaart, enz.) er af gehaald, maar het hielp niet. Helaas heb ik geen vervangend geheugen, dus dat kon ik niet testen.
De harde schijf de videokaart heb ik verwisselt, maar geen beter resultaat.
Ik had nog steeds sterk het idee dat het een warmteprobleem moet zijn. Dus d8 ik , misschien is de koelpasta wel niet goed, of zit er wat tussen.
Dus ik naar de winkel, koelpasta halen. Koeling eraf gesloopt, alles schoongemaakt met wasbenzine, nieuwe koelpasta ertussen. (erg weinig, omdat ik hier gelezen had dat meer meestal slechter was). Maar het werd er deze keer hoogstens slechter van
Nog een keer met koelpasta geprobeerd, meer deze keer. Het verbeterde iets, maar nauwelijks beter dan de eerste situatie.
En nu weet ik niet meer wat ik moet doen...
Is dit inderdaad een warmteprobleem? En ook van de CPU of van iets anders?
Het zou nog het geheugen kunnen zijn (voelt niet warm aan), maar cpu lijkt mij meer logisch
Hier de specs. van het systeem (met behulp van aida32
- amd athlon PECM 1000+ (thunderbird), 5x200 Mhz (niet overgeklokt, kan niet met dit moederbord) corespanning: 1,75V
- msi k7m pro
- 128 mb sdram 133 Mhz
- seagate 5400 rpm hd
- geluidskaart en netwerkaart (beide pci)
- award modular bios v. 6.00PG
- GEEN casefan
- voeding onbekend (kan ik eventueel nog wel naar kijken)