uitvalprobleen athlon

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:15
Ik heb dit probleem al een geruime tijd:

als het warm is (zoals nu), dan kan mijn computer maar korte tijd aan :( . Na 20 tot 120 minuten stopt hij er plotseling mee:
- het beeld wordt zwart, maar de computer blijft aanstaan. Het ide ledje blijft constat aan.

Als ik hem dan opnieuw aan wil zetten krijg je hetzelfde probleem meteen weer. laat ik hem een tijdje 'afkoelen' kan doet 'ie het ook weer ff.

Leek me duidelijk een warmteprobleem. Maar helaas heeft dat :r moederbord (zie specs. onderaan) geen warmtesensoren (helemaal geen sensoren). Als ik de kast openschroef voelt de cpu koeling ook niet erg warm aan. De gpu en north- en southbridge ook niet. Eigenlijk blijft alles (voor zover ik dat goed kan voelen) redelijk koel.

Ik maar eens die koeling schoonmaken (waarschijnlijk een standaard boxed kooler), er kwam erg veel stof uit, en naderhand kon ik hem harder horen draaien (en ook luidruchtiger :( ). Maar het probleem was nog even groot, het hielp voor geen meter.

Toen heb ik zoveel mogelijk dingen (netwerkkaart, cd speler, geluidskaart, enz.) er af gehaald, maar het hielp niet. Helaas heb ik geen vervangend geheugen, dus dat kon ik niet testen.
De harde schijf de videokaart heb ik verwisselt, maar geen beter resultaat.

Ik had nog steeds sterk het idee dat het een warmteprobleem moet zijn. Dus d8 ik , misschien is de koelpasta wel niet goed, of zit er wat tussen.
Dus ik naar de winkel, koelpasta halen. Koeling eraf gesloopt, alles schoongemaakt met wasbenzine, nieuwe koelpasta ertussen. (erg weinig, omdat ik hier gelezen had dat meer meestal slechter was). Maar het werd er deze keer hoogstens slechter van :'(

Nog een keer met koelpasta geprobeerd, meer deze keer. Het verbeterde iets, maar nauwelijks beter dan de eerste situatie.

En nu weet ik niet meer wat ik moet doen...
Is dit inderdaad een warmteprobleem? En ook van de CPU of van iets anders?
Het zou nog het geheugen kunnen zijn (voelt niet warm aan), maar cpu lijkt mij meer logisch

Hier de specs. van het systeem (met behulp van aida32 ;) )
- amd athlon PECM 1000+ (thunderbird), 5x200 Mhz (niet overgeklokt, kan niet met dit moederbord) corespanning: 1,75V
- msi k7m pro
- 128 mb sdram 133 Mhz
- seagate 5400 rpm hd
- geluidskaart en netwerkaart (beide pci)
- award modular bios v. 6.00PG
- GEEN casefan
- voeding onbekend (kan ik eventueel nog wel naar kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik had dat laatst bij mijn pc ook (zie specs) en dat kwam door een ultra-brakke oude el-cheapo voeding die ik erin had gehangen... You might give that a try :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou wel een casefan aanschaffen, met dit weer is dat wel verstandig (beter airflow --> betere koeling --> pc niet "gestressed " :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 17:16:
ik zou wel een casefan aanschaffen, met dit weer is dat wel verstandig (beter airflow --> betere koeling --> pc niet "gestressed " :P )
opzich waar, maar dan zou je verwachten dat als de kast open blijft staan, de pc geen kuren meer moet geven. Dus laat je kast open en kijk of hij dan nog steeds uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
Ik had dat laatst bij mijn pc ook (zie specs) en dat kwam door een ultra-brakke oude el-cheapo voeding die ik erin had gehangen... You might give that a try
Sorry, vergeten te zeggen, maar ik heb het ook al geprobeerd met een andere voeding (300Watt), wat met zo'n oud dingetje zat zou moeten zijn.
ik zou wel een casefan aanschaffen, met dit weer is dat wel verstandig (beter airflow --> betere koeling --> pc niet "gestressed " )
is wel een goed idee, en heb ik ook wel aan gedacht, maar de onderdelen voelen nauwelijks warm aan, en het is al erg warm weer, dus betwijfel ik of het genoeg effect heeft.

Bovendien wil ik eigenlijk het probleem bij de bron aanpakken: op deze koeling heeft hij het ook al een jaar of 3 goed gedaan, zonder uitval.
Nu ik alles schoongemaakt heb, zou het toch niet veel warmer mogen worden dan eerst?

[ Voor 9% gewijzigd door diederik77 op 11-08-2004 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:31
MSI K7M is bij niet bekend, bedoel je misschien een MSI K7TM Pro?

Dit lijkt me een redelijk oud moederbord, ik zou de condensators eens nalopen of die niet zijn gaan lekken of bol staan, dit is bij mij namelijk wel het geval (MSI K7T Turbo).

Zie MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
matthijsln schreef op 11 augustus 2004 @ 17:26:
MSI K7M is bij niet bekend, bedoel je misschien een MSI K7TM Pro?

Dit lijkt me een redelijk oud moederbord, ik zou de condensators eens nalopen of die niet zijn gaan lekken of bol staan, dit is bij mij namelijk wel het geval (MSI K7T Turbo).

Zie MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*
Het is inderdaad dat moederbord (in aida32 stonden twee namen :? )

Klopt die condensatoren lekken! (ik zal nu ff de site lezen die je er bij hebt gezet)
Heeft dit inderdaad met het uitvallen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Jazeker. Als je condensatoren lekken, kan dit leiden tot instabiliteit en dus eventueel uitval.

Je kun het bordje terug sturen naar MSI, ik _geloof_ zelfs dat ze nu nog garantie geven op deze serie...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
Prutz0r schreef op 11 augustus 2004 @ 17:41:
Jazeker. Als je condensatoren lekken, kan dit leiden tot instabiliteit en dus eventueel uitval.

Je kun het bordje terug sturen naar MSI, ik _geloof_ zelfs dat ze nu nog garantie geven op deze serie...
Ok het kan leiden tot uitval.... Maar is dat dan ook temperatuurafhankelijk? En hoe komt het dan dat de computer een 'afkoelperiode' nodig heeft als hij een tijd aan heeft gestaan en vast is gelopen?

Mijn kennis van condensatoren is dat ze werken als zeer klein batterijtje. Hoe kan het dat de computer het dan eerst wel doet, en later niet meer?

Zo'n condensator is toch gwoon kapot, en niet alleen als het warm is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diederik88 schreef op 11 augustus 2004 @ 17:45:
[...]

Ok het kan leiden tot uitval.... Maar is dat dan ook temperatuurafhankelijk? En hoe komt het dan dat de computer een 'afkoelperiode' nodig heeft als hij een tijd aan heeft gestaan en vast is gelopen?

Mijn kennis van condensatoren is dat ze werken als zeer klein batterijtje. Hoe kan het dat de computer het dan eerst wel doet, en later niet meer?

Zo'n condensator is toch gwoon kapot, en niet alleen als het warm is ofzo?
mijn oude comp ook een tbird met een msi k7m heeft hetzelfde gehad.
3x keer terug gestuurd voor garantie en de 4e keer ging ik zelf onderzoeken.
Ook werkte hij na een afkoelperiode weer goed. Kwam er een monteur langs liet
ik hem uitstaan. toen hij er was werkte hij weer, en kon de monteur niks doen :S

Toen heb ik zelf onderzoek gedaan en kwam ik op het spoor dat deze msi mobos
wel is last konden hebben van de condensators. Heb comp toen opgestuurd en er
is een nieuwe mobo ingezet.

Denk dat het hier hetzeflde geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
Oké bedankt voor de info allemaal! Ik hoop dat er nog garantie op zit, want dit ding is al aardig oud.
3x keer terug gestuurd voor garantie en de 4e keer ging ik zelf onderzoeken.
Hoezo 3x ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
zitten op dat moederbord echt geen warmtesensors? Ook niet als je in de bios kijkt? Mijn K7T Turbo (wel iets ander plankje dus) had dat iig wel. En voor zover ik weet heeft sinds een jaar of 4/5 elk mobo wel zulke sensors. Het is nl. wel handig om die temp even te weten, dan weet je meteen of die vastlopers daardoor komen.

Verder zou je ook nog een geheel nieuwe cpu koeler kunnen proberen. In de athlons van die tijd zat er vaak nog een best kleine heatsinkje op met een ventilatortje die ontzettend hard draait. Eigenlijk was dat soms helemaal niet toereikend met warm weer. Als je gewoon even een nieuwe koopt met 80mm fan (kosten tegenwoordig nog maar een tientje ofzo, spire of coolermaster ding oid) heb je iig een koeler met voldoende capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
Dat het vreemd is dat hij dat niet heeft, dat heb ik al vaker gehoord. Maar ik heb er al vaak naar gezocht, en het bios en het prog. aida 32 geven beide helemaal niks.

Is wel erg jammer.

Maarum... zo langzamerhand weet ik nog steeds niet wat nou echt het probleem is: de koeling van de cpu of de kapotte condensatoren.
Nog iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Reageert de PC wel op het keyboard als je dat zwarte beeld hebt? Kun je met ctrl-alt-delete rebooten?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

diederik88 schreef op 11 augustus 2004 @ 23:11:
Dat het vreemd is dat hij dat niet heeft, dat heb ik al vaker gehoord. Maar ik heb er al vaak naar gezocht, en het bios en het prog. aida 32 geven beide helemaal niks.

Is wel erg jammer.

Maarum... zo langzamerhand weet ik nog steeds niet wat nou echt het probleem is: de koeling van de cpu of de kapotte condensatoren.
Nog iemand die hier ervaring mee heeft?
Zeker de condensatoren, heb hier zelf ook nog zo'n bordje liggen met 1 geplofte en die liep steeds onstabieler. Heel vreemd, je zou idd zeggen dat het gewoon ineens afgelopen zou moeten zijn, maar dat blijkt dus van niet. :?
Ik zou kijken of je het mobo nog kostenloos kunt laten vervangen, anders kun je het zelf proberen te reparenen, en anders wordt het een nieuwe mobo vrees ik.

Tesla Model Y RWD (2024)

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:31
Zoals in dat topic is te lezen kan je bij MSI misschien nieuwe condensators krijgen die je erop kunt (laten) solderen.

Ik heb net een mailtje gestuurd naar MSI voor een stuk of 10 nieuwe condensators, maar al wel een nieuw moederbord in bestelling.

• diederik77
GuardianAngel schreef op 11 augustus 2004 @ 23:14:
Reageert de PC wel op het keyboard als je dat zwarte beeld hebt? Kun je met ctrl-alt-delete rebooten?
Nee dat kan niet, helemaal geen reactie meer.

Verder: Bedankt allemaal!

Dit moederbord is meer dan 3 jaar oud, dus zal wel niet meer onder de garantie vallen :| . Maar als ik goedkoop nieuwe condesators kan bestellen, dan is dat fijn.
Pagina: 1