Toon posts:

Beamer rechtstreeks aan (video)camera?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
we willen voor het presenteren van voornamelijk kleine dingen tijdens een veiling (ringen, zilver enzo) een camera hebben die beelden meteen naar een beamer overzet. Kan je een videocamera nemen maar misschien ook een digitale camera met zoomfunctie? Verder moet er OOK nog eens een monitor staan bij de camera zodat je kan zien wat je doet.

Volgens mij zijn er twee opties: een laptop met daaraan een cam en de beamer, en dan een of ander 'live' programma dat dat projecteert. Of een cam aan een beamer, signaal splitten naar monitor en beamer, zonder laptop.
Kan een videosignaal al wireless naar de beamer? Scheelt weer (gechat) 8 meter kabel. Of maakt die 8 meter niet uit in kwaliteit?
En de oplossing hoeft NIET op zijn aller-allergoedkoopst. Het moet WEL betrouwbaar zijn.

Rob

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-12 17:39
als de videocamera in kwestie een directe s-video of composiet (gele tulpstekker) heeft, kan je 'm direct op de projector aansluiten

Verwijderd

Topicstarter
Ow, ok. Da's dus handig met een videocam. En een gewone digitale camera, kan die dat ook? (composiet uit?). Ik fotografeer puur analoog, dus digitaal is terra incognita...

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je het over een digitale VIDEO of FOTO camera, dat maakt nogal wat. Je kan het zien aan de A/V out die op zo'n camera zit, daarmee kan je direct naar een beamerd to

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:29
De meeste digitale fotocamera's hebben inderdaad gewoon Composiet-uit. Die kun je direct op je beamer aansluiten, dat werkt wel.

Als je het alleen ook op een monitor wilt zien, wordt het lastiger. Ik zou dan bijna zeggen van: Neem een simpele TV ipv een monitor. Die heeft namelijk ook gewoon composiet-in. En dan kun je het signaal van de camera met een simpel splittertje splitten tussen Tv en beamer :)

Overigens is de (video)beeldkwaliteit van de meeste foto cameras niet echt super. Maar het voordeel van zo'n fotocamera is dat hij een macrofuntie heeft (Dichtbij fotograferen!), en dat zul je zeker nodig hebben bij juwelen etc :)

[edit]
8 meter kabel zou ik niet aan beginnen. Ik had voor een presentatie een Sony videocamera met 4 meter kabel op een beamer aangesloten; dat werkte nieteens met gewone kabel. Ik moest speciale hoog afgeschermde kabel kopen, om de beamer ookmaar een videosignaal te laten detecteren. En dan nog was het geen super beeldkwaliteit.

[ Voor 22% gewijzigd door Xandrios op 11-08-2004 17:56 ]

Verwijderd

zorg dat de kabel lang genoeg is , want een projector dien in een zo donker mogelijke kamer

en een camera moet juist veel licht hebben om te filmen

Verwijderd

Ik werk veel met beamers aangezien ik nu en dan aan het vj`n ben..

Beste als je met een pc/laptop signaal gaat werken, met een rgb-kabel
(zoals er een naar je monitor gaat) aan de beamers koppelen
800*600 / 1024*768.. etc. de meeste beamers hebben nu wel zo`n aansluiting.

Dan is je beeld is tig keer scherper/helder, dan je met een video-signaal ooit voor
elkaar kan krijgen.

Het dan maar net wat voor software je gaat gebruikt.
(Ik heb zelf wel fullscreen webcam dingen geschreven, maar dat is niet echt scherp/snel. tenminste met mijn webcam dan.)
Mischien hier iemand met ervaring firewire en fullscreen projectie?!

8 meter en werken met video-signaal?!
Dan zou ik echt met een composiet kabel gaan werken.
via tulp uitgang met tussenstukjes naar een composiet bnc kabel.
wel te koop in een beetje electro-zaak.

bnc-kabel
http://www.mat.com.au/catalog/images/nc58.jpg

Dat gaat bij mij altijd wel goed.. of het nu 10 of 20 meter is.

Niet aan te raden.. een gewone audio kabel.. beeld zwak/slecht!

Verder heb ik thuis 3 * 10 meter s-vhs kabels liggen, na 1/2 keer gebruik, 2 van de 3 geven alleen zwart-wit beeld nu. De 3e kleur met ruis.. die krengen kan ik dus nu wel weggooien.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan heb ik al een korte samenvatting:
Voor een goede kwaliteit beeld moet ik niet met video-composiet werken omdat ik minstens 8 meter van mijn beamer afzit. Er moeten dus BNC kabels komen (dan dus OF 4 losse, RGB en sync) OF één met alle kabels aan boord. Die heeft naar mijn weten aan de niet-beamer kant een monitor-aansluiting. Dat houdt dus in dat ik eigenlijk een laptopje er tussen moet hangen. Dan heb ik ook meteen m'n monitorbeeld. De camera kan daar dan ook aan.

Blijven er nog vragen over:
Camera: een fotocamera heeft zoom, maar levert die rechtstreekse beelden af naar de PC? Dan lijkt me een videocamera handiger, die kan ook zoomen. Bovendien bedenk ik me ineens dat zowat alle videocomera's een extern schermpje hebben zodat je daarop ook kan zien wat je doet. Dan zou je dus weer alleen het probleem van de beeldoverdracht hebben. En geen laptop nodig. Scheelt weer.

Dan is er dus nog maar één vraag, lijkt me? Hoe kun je 8 meter kwalitatief overbruggen tussen een videocamera en een beamer (op XGA scherpte?)

Rob

Verwijderd

Over welke projector gaat het eigenlijk. Het lijkt mij nogal omslachtig om met een PC te werken als je enkel foto's moet. Als je natuurlijk bewegende beelden moet hebben is het weer een ander verhaal. Zelf vind ik zelfs een overdracht op VHS niveau doenbaar. Er zullen wel iets minder details zijn.

De scherpte van het te projecteren beeld hangt natuurlijk van de bron af. Als het niet zou nauw steekt is een gewone VHS camera met kabel al genoeg. Als je dan toch met een PC gaat werken is een digitale weer beter.

Als het comact moet zijn (en enkel foto's) er bestaan ook projectoren waar je een CF, SD, memorystick, ... of zo kan insteken (de types komen niet direct in mij op) Dan speelt de plaatsing van de projector weer geen rol. Enkel stroom en voilà ;)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:29
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 10:36:
Camera: een fotocamera heeft zoom, maar levert die rechtstreekse beelden af naar de PC? Dan lijkt me een videocamera handiger, die kan ook zoomen.
Ja, maar het beeld van een videocamera krijg je sowieso niet op de Laptop: daar heb je een video-input voor nodig. Dat hebben de meeste laptops niet...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 10:36:
Ok, dan heb ik al een korte samenvatting:
Voor een goede kwaliteit beeld moet ik niet met video-composiet werken omdat ik minstens 8 meter van mijn beamer afzit. Er moeten dus BNC kabels komen (dan dus OF 4 losse, RGB en sync) OF één met alle kabels aan boord. Die heeft naar mijn weten aan de niet-beamer kant een monitor-aansluiting. Dat houdt dus in dat ik eigenlijk een laptopje er tussen moet hangen. Dan heb ik ook meteen m'n monitorbeeld. De camera kan daar dan ook aan.

Camera: een fotocamera heeft zoom, maar levert die rechtstreekse beelden af naar de PC? Dan lijkt me een videocamera handiger, die kan ook zoomen. Bovendien bedenk ik me ineens dat zowat alle videocomera's een extern schermpje hebben zodat je daarop ook kan zien wat je doet. Dan zou je dus weer alleen het probleem van de beeldoverdracht hebben. En geen laptop nodig. Scheelt weer.

Dan is er dus nog maar één vraag, lijkt me? Hoe kun je 8 meter kwalitatief overbruggen tussen een videocamera en een beamer (op XGA scherpte?)

Rob
je moet het niet moelijk maken ....
koop een 10meter composietkabel ( rca - rca )
en klaar

die kwaliteit zal er niet slechter op worden. je beelden zullen gegarandeert herkenbaar zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nog even een toelichting:
het moet 'live' zijn want tijdens de veiling worden continu objecten gewisseld, CF-kaartjes en enkele foto's gaat dan niet. Een laptop er tussen lijkt me ook niet ideaal/mogelijk. Zou de beste optie dan zijn: redelijk goeie beamer (geen instapmodelletje van 999 euro), gewone digitale videocamera met klapschermpje. En een bijpassende kabel 8 meter: dat kan dus volgens Cel-Ed niet met een composiet en volgens Anthrax wel.... Tja, als 't alleen om de kabel gaat dan is dat een kwestie van testen.

Mee eens?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 16:40:
Ok, nog even een toelichting:
het moet 'live' zijn want tijdens de veiling worden continu objecten gewisseld, CF-kaartjes en enkele foto's gaat dan niet. Een laptop er tussen lijkt me ook niet ideaal/mogelijk. Zou de beste optie dan zijn: redelijk goeie beamer (geen instapmodelletje van 999 euro), gewone digitale videocamera met klapschermpje. En een bijpassende kabel 8 meter: dat kan dus volgens Cel-Ed niet met een composiet en volgens Anthrax wel.... Tja, als 't alleen om de kabel gaat dan is dat een kwestie van testen.

Mee eens?
Sure ....een goed kabeltje kost vanaf 25euro voor 10meter.

Verwijderd

Aangezien je enkel beeldsignaal wilt kan het geen probleem zijn. Je kan eventueel zelfs een draadloze oplossing gebruiken. Ik begrijp niet waarom je een digitale camera wilt. Het is ook mogelijk met een gewone, die hebben ook een zoom. Juist geen schermpje, maar je hebt toch het beeld van de projector ;)

Verwijderd

Als je live wilt filmen.. gebruik dan een 'goede' bnc/composite kabel.
Je hebt speciale bnc splitter-stukjes, zodat je het signaal ook nog kan verdelen naar beamer en een monitor/tv, alleen wordt het signaal dan ietsje minder.
Als je er een video mixer tussen zet, heb je daar geen last van,
en kan je ook makkelijk naar zwart faden etc. of naar een ander promotie beeld.

Alleen als je met een laptop werkt, en een vga-kabel (ik noemde dit eerst een rgb-kabel) gebruikt is je beeld tich keer scherper. Maar ik ken persoonlijk nu geen software. Die scherp realtime beelden van je camera/webcam fullscreen kan projecteren. Dit is meer als je een aantal plaatjes van te voren hebt opgenomen,
en dat projecteren, vanaf je laptop.

kort door de bocht zou ikzelf nu zoiets doen;

-video camera - filmt de live beelden.
-laptop (of dvd). voor promo/info/text beelden & graphics of animaties.

een videomixer, waar je makkelijk mee deze 2 signalen kan over mixen.
en vanaf de videomixer-out een 10 meter bnc kabel naar de beamer.

Ikzelf heb een tweedehands panasonic wj-awe5 videomixer, die is nu rond de 200-400 euro's is in tweedehands circuit...

cheapo oplossing;
- videocamera
bnc kabel met splitter-tussenstukje
een kabel naar je tv/monitor
andere naar de beamer.

edit:
composite 10 meter kan wel... maar gebruik dan een goede bnc kabel!!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 00:39 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
http://www.willingsoftware.com/
(Eerste hit van Google)
Wat je zoekt is (afaik) het volgende, als je het met een laptop doet:
Full screen weergave van een digitale videobron (aka een webcam)
De meeste camera's kunnen (foto zoiezo, video moet misschien iemand even kijken) als webcam gebruikt worden.

Maar goed, dat was een losse software hint.
Volgens mij kom je ergens hier uit:

Foto:
+ Hoge resolutie mogelijk
+ scherp beeld
- Laptop verplicht (of composite, wat rommel is bij veel camera's)
Video
+ Eenvoudig aan te sluiten
- minder beeld (een 300 euro kostende camera geeft snel problemen, een fotocamera in dat segment geeft haarscherpe foto's)
- TV ipv monitor nodig (bij ruimte gebruik is dit lastig, tenzij je een LCD TV hebt staan)

Als ik jou was zou ik gokken op de digitale camera, vooral vanuit het oogpunt van de kosten. De goedkoopste laptop en camera voldoen waarschijnlijk al. Bij het video gebeuren gaan er dingen meespelen als bekabeling, een TV toestel is vaak lomp, en een LCD TV kost ook redelijk wat. En een laptop die windows 98 of hoger draait is waarschijnlijk al voldoende, en vaak wel te lenen. Een digitale camera is ook niet zo'n probleem. Dan kun je het alvast testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles gelezen en nou ga ik het laten bezinken door een week op vakantie te gaan. I'll be back...

Zenx tot zover,
Rob
Pagina: 1