Toon posts:

Door-routering van mail in Exchange

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

ik werk in een bedrijf bij het systeembeheer. Wij hebben een aantal verschillende vestigingen waarmee wij een vpn hebben.

Wij hebben hier een exchange 2003 server enterprise
Nu hebben wij dus gebruikers die een emailadres met onze domeinnaam (eigennaam@bedrijfsnaam.nl). Dit komt bij ons binnen, maar eigenlijk moet dat direct door naar de exchange server op de betreffende locatie.(over onze vpn via smtp)
Dus de meeste mail wordt hier gewoon gelezen/verwerkt en alleen in een paar gevallen willen we het gelijk doorsturen.

Hebben jullie enig idee hoe wij dat hier het beste (en snelste) kunnen laten doorsturen door onze exchange server naar de andere server.

Ik heb gezocht naar routes in de exchange, maar het probleem is dat die routes volgens mij alleen onderscheid maken op domeinnamen. En wij willen het dus juist op alias.

Alvast bedankt! _/-\o_ Hoop dat het duidelijk is B)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:42
Naar mijn bescheiden kennis, en het is al even geleden en nooit in praktijk gezet, moet je op elke site een global catalogue server zetten, op elke site een exchange server ( enterprise edition ).

Maar waarom laat je de clients niet direct het verkeer ophalen op de algemene server? of zijn het teveel gebruikers?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt! Het zijn ook verschillende domeintjes...

En wij laten liever niet de outlook clients de mail hier ophalen, want dan zal er denk ik teveel verkeer over de vpn gaan. Het zijn er idd wel een aantal.
En lokaal is de communicatie tenminste ook lekker snel...

Dus daarom wilden we het daar lokaal neerzetten....

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:57
Ik zou eerder aan POP3 denken dan een exchange server plaatsen op de andere vestigingen.

Volgens mij moet je een connector aanmaken om mail op te halen, bij de exchange server bij de andere vestigingen.

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Exchange 2003 server is juist hiervoor ontworpen :?

bij gebruik van Outlook 2003 kun je gebruik maken van cached mailboxes... de eerste keer betekent dat wat mail overpompen, maar daarna gaat het allemaal betrekkelijk soepel. Bovendien wordt de communicatie zeer goed gecomprimeerd.

Ter info, Exchange 2003 is door en voor microsoft zelf geprogrammeerd, met het doel heel europa via VPN links op 1 enkel Exchange cluster te laten draaien op het europees HQ.

Dusseehhh... spaar je de licenties uit, en zorg voor een goeie centrale omgeving :)

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Het is toch gewoon mogelijk een alternate recipient in te stellen en dan zo dat de originele mailbox nix ontvangt vinkje (leeg blijft)?
en of dat nou op alias gaat of niet who cares?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe werkt dat principe van cached mailboxes dan? En hoe zet je dat op? Of is dat gewoon bij de clients? En pomp je de mail dan over van exchange naar exchange?

En werken met alternate recipient lijkt me een beetje omslachtig niet? Dan moet je het door laten sturen naar een mailaccount die niet intern bestaat maar wel extern.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16

Arno

PF5A

Dat werkt dus alleen met Outlook 2003 ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Firefox schreef op 11 augustus 2004 @ 17:09:
Exchange 2003 server is juist hiervoor ontworpen :?
<knip>
Dusseehhh... spaar je de licenties uit, en zorg voor een goeie centrale omgeving :)
het is een leuke optie, maar is ook afhankelijk van het aantal gebruikers op een lokatie. als een gebruiker een mailtje moet sturen naar een andere gebruiker in dezelfde lokatie gaat het mailtje dus 2 keer over je lijn (vpn?). zeker niet handig als je redelijk wat gebruikers op die lokatie hebt...

en als het netwerkverkeer echt drastisch omhoog gaat is een licentie goedkoper...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 19:46 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Exchange kijkt zelf op welke server de gebruiker aangemaakt is in de organisation. en leuk een discussie over outlook terwijl TS met vragen over routing in Exchange komt |:(

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 16:38:
..Hebben jullie enig idee hoe wij dat hier het beste (en snelste) kunnen laten doorsturen door onze exchange server naar de andere server...
Je moet een SMTP connector aanmaken en daarin de juiste address space vermelden. Dus: jouw bedrijf heet bedrijfa.nl en de andere vestiging heet bedrijfb.nl, dan maak je een SMTP connector aan met als address space "@bedrijfb.nl" en je zet daar het vinkje "use DNS" uit en je laat hem afleveren op het IP-adres (of de hostname) van de andere server.
Je moet dan ook even - voor het normale uitgaande verkeer - een SMTP connector aanmaken met address space "*" en die òf DNS laten gebruiken òf laten afleveren op de SMTP server van je provider

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Owwkay... Dat is een optie, maar voorwaarde is dan wel weer we dus een verschil in domeinnaam moeten hebben, niet.?

En dat is nou eigenlijk het probeem, het is dezelfde domeinnaam. Alleen een andere alias...

En de exchanges onderling in een routing group kunnen we helaas ook niet gebruiken, want ze staan niet samen in een routing group.

Duss, verdere ideeën hoor ik graag....!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 23:28 ]

Verwijderd

dus beide exchange servers zijn in dezelfde org geinstalleerd maar in verschillende routing groups? Dan kan je er een routing group connector tussen zetten.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 23:46 ]

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:42
Inderdaad, en dan zou normaal gezien de global catalog server het moeten overnemen, aangezien hij weet in welke DC welke useraccounts steken, kan hij ook weten waar hij dit moet routen!

Ik blijf bij dit principe, zo was het toch uitgelegd op de cursus, spijtig genoeg heb ik het nooit in praktijk gezet!

Zoek misschien daar eens op, of probeer het gewoon is!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan zou ik dus een trust tussen de 2 domeinen aan moeten maken? Omdat het dus verschillende (op zichzelfstaande) domeinen zijn.....

Anders kan je de betreffende server niet aan een routeringsgoep toevoegen.

Of heb k het fout??

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 23:22:
En dat is nou eigenlijk het probeem, het is dezelfde domeinnaam. Alleen een andere alias...
In dat geval moet je in de recipient policy het vinkje "this organization is responsible for all mail delivery to this domain" uitzetten. En op de SMTP connector richting de andere vestiging specificeer je de address space "@bedrijfa.nl". De exchange server op de hoofdvestiging zal dan, als een alias niet wordt gevonden in de Active Directory, de mail doorsturen naar de andere vestiging.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nou dan ga ik dat even proberen.

Maar dan is het wel zo, denk ik, als hier dus iets van spam naar een onbekend adres wordt gestuurd elke keer naar de andere server gestuurd wordt....
Maar dat is niet zo'n probleem denk ik......

Anyway... Thanxxx
Pagina: 1