metaalfilmweerstand of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.002 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
Ik ga een voorversterker bouwen voor een microfoon volgens een van deze schama's

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/58
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/10

moet ik hiervoor metaalfilm weerstanden gebruiken?
ik las nl dat voor audiotoepassingen dat de kwaliteit verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Ja, moet je zeker doen, levert minder ruis op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

:( net te laat, ik wilde het zelfde zeggen.

Metaalweerstanden zijn dacht ik ook nauwkeuriger.
Koolweerstanden ruisen meer :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 12:50

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Resistor schreef op 11 augustus 2004 @ 15:56:
:( net te laat, ik wilde het zelfde zeggen.

Metaalweerstanden zijn dacht ik ook nauwkeuriger.
Koolweerstanden ruisen meer :P
Apart, zeker als je bedenkt dat de metaalfilm vaak veel goedkoper zijn.
Waarom zou je dan nog kool nemen?

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Elke weerstand heeft weer zijn eigen voordeel. Koolfilm kun je tov de metaalfilmweerstanden beter gebruiken bij highspeed applicaties. De koolfilmweerstanden hebben nl. een lagere zelfinductie, terwijl mensen met meer ervaring zeggen dat dit marginaal. Maar dat is nu niet echt van belang. Gewoon metaalfilmweerstanden gebruiken dus ivm met die ruis...

[ Voor 10% gewijzigd door Electronical op 11-08-2004 16:18 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
ah ik dacht dat die metaalfilmdingen juist duurder waren, vandaar de vraag, anders was het snel beslist natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Als je bij Conrad kijkt dan zijn die koolfilmweerstanden van 1/4W even duur als de metaalfilmweerstanden van 0.6W. Dus je krijgt zelfs nog meer voor dezelfde prijs. Metaalfilm heeft nog een betere temperatuurcoƫfficient: de weerstand verandert niet zo snel bij temperatuurwisselingen als een koolfilmweerstand. Zie bijv. CO - Foutzoeken op component niveau en dan onder het kopje weerstanden (1e blz.)

[ Voor 3% gewijzigd door Electronical op 11-08-2004 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
Electronical schreef op 11 augustus 2004 @ 16:11:
Elke weerstand heeft weer zijn eigen voordeel. Koolfilm kun je tov de metaalfilmweerstanden beter gebruiken bij highspeed applicaties. De koolfilmweerstanden hebben nl. een lagere zelfinductie, terwijl mensen met meer ervaring zeggen dat dit marginaal. Maar dat is nu niet echt van belang. Gewoon metaalfilmweerstanden gebruiken dus ivm met die ruis...
Dat werdwordt geroepen omdat metaalfilm weerstanden een uitgelazerde spiraalvormige baan hebben. en dus meer als een spoel zouden werken, de voegere koolweerstanden bestonden uit een min of meer massief staafje kool ( of op een opgedampt laagje op een keramisch buisje). maar deze worden tegenwoordig ook met een laser gespiraald dus daarmee heb je weer dat zelfde spoel effect)
The_Stickie schreef op 11 augustus 2004 @ 16:11:
ah ik dacht dat die metaalfilmdingen juist duurder waren, vandaar de vraag, anders was het snel beslist natuurlijk :)
Dat valt reuze mee, het ligt er ook een beetje aan waar je ze koopt. Als je van plan bent meer in elkaar te gaan bakken kun je het beste een assortimentje weerstanden kopen, dan krijg je veel meer weerstand voor je geld. in het gulden tijdperk betaalde je 10ct voor een weerstandje ( inkoop waren ze toen 1,2 ct !) per 100 stuks betaal je afhankelijk van je leverancier iets meer dan 2 euro tegenwoordig

[ Voor 28% gewijzigd door Sine op 11-08-2004 18:55 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Dan was de informatiebron die ik gebruikte dus niet meer uptodate 8)7. Weer wat geleerd en des te meer reden om metaalfilmweerstanden te gebruiken. ;)

Over die prijzen: we zeiken vaak over de prijzen bij Conrad, maar de prijzen liggen hier op 1,85 per 100 stuks 1/4W metaalfilmweerstandjes... :) Maar als dat het enige is wat je besteld komen die irritante bijkomende kosten er ook nog eens bij.

offtopic:
Ik snap nu niet meer waarom koolfilmweerstanden nog verkocht worden...

[ Voor 61% gewijzigd door Electronical op 11-08-2004 19:03 ]

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 11:02
als je daarentegen bij reichelt kijkt zijn de koolweerstanden WEL goedkoper dan de metaal...

• the_stickie
de winkel waar ik geweets ben verkoopt normaal gezien enkel metaalfilmdingen... kooldingen enkel op bestelling en de verkoper vraagt zich af waarom ze dat eigenlijk nog doen...

ik zou misschien idd beter eens een heel pakket kopen ofzo, maar't punt is dta ik nog maar net begonnen ben met electronica en dus geen idee heb van wat zoal "standaard" componenten zijn. En als ik dan toch naar de winkel moet voor de condensatoren ofsow, kan ik net zo goed gelijk de weerstandjes kopen, 't zijn nu eenmaal geen bedragen waar ik arm van ga worden...

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-07 19:08
Het kopen van totaal pakketten gaat in reeksen. Voorbeelden hiervan zijn de E6 en E12 reeks. Hoe hoger het reeks nummer des te meer weerstanden je koopt met waarden die dichter bij elkaar liggen.

E12 reeks:

0,47 0,56 0,68 0,82 1,00 1,20 1,50 1,80 2,20 2,70 3,30 3,90 4,70
5,60 6,80 8,20 10,00 12,00 15,00 18,00 22,00 27,00 33,00 39,00 47,00

E6 reeks:

0,22 0,33 0,47 0,68 1,00 1,50 2,20 3,30 4,70
6,80 10,00 15,00 22,00 33,00 47,00

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En je vergeet te vermelden: hoe groter de reeks, hoe nauwkeuriger de weerstanden zijn (vroeger iig, tegenwoordig maakt het niet veel meer uit)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• the_stickie
bestaan er ook zo'n paketjes van bijv condensatoren?
en als je zo'n reeks koopt, is de kans dan niet heel groot dat je altijd met een massa weerstanden blijft zitten, omdat die waarden in schakelingen zo goed als nooit voorkomen?

Anoniem: 26576

The_Stickie schreef op 12 augustus 2004 @ 11:53:

als je zo'n reeks koopt, is de kans dan niet heel groot dat je altijd met een massa weerstanden blijft zitten, omdat die waarden in schakelingen zo goed als nooit voorkomen?
Ik heb een doos met ca 2000 weerstanden en toch bestel ik geregeld een waarde bij, zegt dat genoeg?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 12-08-2004 13:03 ]

• Electronical
Big4SMK schreef op 12 augustus 2004 @ 00:58:
als je daarentegen bij reichelt kijkt zijn de koolweerstanden WEL goedkoper dan de metaal...
Dan moet je me toch eens zeggen, waar jij dat leest. Op hun website lees ik iets anders:
1/4W 1% Metalschicht: 0,08/stuk linkje
1/4W 5% Kohleschicht: 0,10/stuk linkje
En dan heb ik de 10k als voorbeeld genomen en de andere waarden kosten net zoveel.
Of zijn de prijzen van de website zo anders dan waar jij je informatie vandaan hebt.

• the_stickie
Anoniem: 26576 schreef op 12 augustus 2004 @ 13:03:
[...]

Ik heb een doos met ca 2000 weerstanden en toch bestel ik geregeld een waarde bij, zegt dat genoeg?
dat bedoel ik nou net: je hebt 2000 weerstanden liggen in waarden die zelden gebruikt worden; maw sommige waarden gaan sneller op dan anderen... en sommige gaan missch nooit op...

Anoniem: 103268

Jongens, hoort dit topic niet meer onder Audio, Video & HiFi Forum?

• the_stickie
mja eig wel, maar eig ook weer niet! 't gaat in eerste instantie wel over een microfoonvoorversterker, maar de vraag gaat over electronica Ʃn dat dingetje komt in me pc terecht! dus lijkt me hier wel juist te staan :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20
The_Stickie schreef op 12 augustus 2004 @ 15:00:
[...]

dat bedoel ik nou net: je hebt 2000 weerstanden liggen in waarden die zelden gebruikt worden; maw sommige waarden gaan sneller op dan anderen... en sommige gaan missch nooit op...
Mwaah, dat gaat sneller dan je denkt.

Ik heb een rekje met de belangrijktste waardes van de E 12 reeks en ik heb elk laadje al eens moeten bijvullen op het 10 Ohm bakje na waar er nu nog maar 3 in zitten.

ik begon met 100 stuks per waarde.

Repareren doe je zo.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Ik heb een keer een assortiment weerstandjes bij Display gekocht. Dat was een lange "band" met weerstandjes. Er zaten er minimaal 5 per waarde in, maar vaakgebruikte waardes zaten er tot 20x in. Natuurlijk gebruik je sommige waardes nooit, maar daar kan je wel omheen werken. Als ik bijv. iets aan het klussen ben, en ik een weerstandje nodig heb, dan maakt het vaak niet uit of die weerstand nou 50% groter of kleiner is. Daar gebruik ik de meer exotische waarden dan voor.

• the_stickie
moet ik dus eerst nog te weten komen welke exotisch zijn :P
volgende keer ineens reeksje kopen (komt blijkbaar serieus goedkoper uit :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
is
conrad art nr.: 418714 - 8B
een goeie keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Of je neemt die exotische waarden, om een "normale" waarde te maken. Doe ik meestal bij probeersels.
Pagina: 1