[Word & Excel]Berekening op ingevoerde data.

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Ik krijg het niet voor elkaar...

Wij hebben een webwinkel en de data komt binnen in een spreadsheet.
Nu hebben wij een "faktuur template" die zijn data uit het spreadsheet haalt. mergefield)
Tot zover niets nieuws onder de zon...

Maar in het aangeleverde spreadsheet staat alleen de totale eindprijs.
Dus geen 19% BTW (met bijbehorend bedrag) en geen excl. BTW prijs.

Nu wil ik weten of het mogelijk is om, nadat de data geimporteerd is in het Word document, er nog een extra bewerking op los te laten zodat de faktuur (aan de hand van het eindbedrag) automagisch de BTW en de excl. BTW prijs berekent.

Ik ben bezig geweest met de vergelijkingseditor (invoegen=>object etc etc) om op deze manier mijn "probleempje" op te lossen.
Maar helaas, of het werkt niet of ik doe iets fout (in al mijn bescheidenheid waarschijnlijk het laatste ;) ) want hij importeert netjes de prijs uit het spreadsheet maar past de berekening niet toe.

BTW= <<bedrag>> / 1.19
Bedrag ex BTW = <<bedrag>> - (<<bedrag>> / 1.19)
Dit lijkt mij de manier van werken maar het werkt niet dus is het blijkbaar dús niet de manier van werken.

Waar o waar ga ik de mist in...?

[ Voor 5% gewijzigd door AKA_ACE op 11-08-2004 15:33 ]

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 17:45

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

BTW= <<bedrag>> / 1.19
Bedrag ex BTW = <<bedrag>> - (<<bedrag>> / 1.19)
Klopt niet?

BTW = Bedrag - (Bedrag / 1.19)
Bedrag ex. BTW = Bedrag / 1.19

:)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Klopt, je hebt gelijk... slordigheidje mijnerzijds...

Maar dat is mijn probleem niet (helaas).
Het probleem is dat de berekening gewoon niet word uitgevoerd.

Er staat nu gewoon het totaalbedrag met de "formule" erbij, niet een uitkomst...

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 17:45

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

AKA_ACE schreef op 11 augustus 2004 @ 15:41:
Klopt, je hebt gelijk... slordigheidje mijnerzijds...

Maar dat is mijn probleem niet (helaas).
Het probleem is dat de berekening gewoon niet word uitgevoerd.

Er staat nu gewoon het totaalbedrag met de "formule" erbij, niet een uitkomst...
Zorg er wel voor dat de berekening wordt uitgevoerd, en werk met de cellen in Excel. Dus begin de formule in de cel met '='.

Dus bv. zo: =SUM(A1+A2)

[ Voor 6% gewijzigd door Wacky op 11-08-2004 15:44 ]

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Dit begrijp ik maar ik word niet helemaal begrepen geloof ik... ;)

Het spreadsheet is een vaststaand gegeven, daar kan ik weinig aan veranderen (raar, maar o zo waar).
Het gaat mij erom dat ik de bereking in Word moet uitvoeren (of beter gezegd, Word moet de berekening doen) en niet in Excel.

Als ik het spreadsheet zou kunnen aanpassen is er geen enkel probleem, maar dit is niet te doen. Ik moet dan elke bestelling handmatig gaan aanpassen en dan pas de data importeren in mijn "template".

Als je me al snapte en ik loop te raaskallen, wijs mij dan terecht en vergeef mij... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pthn
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-07-2023
Volgens mij kan je in Word, in een tabel een berekening maken. In de help Word2000 zocht ik op Calculate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112359

Het is inderdaad mogelijk om in Word in een tabel eenvoudige berekeningen uit te voeren.

Om dit te doen moet je op de volgende wijze een zogenaamd "formula field" invoegen in de tabel: Insert > Field > Formula

Typ de gewenste formule en zorg ervoor dat de uiteindelijke opmaak van de gegevens goed is. In de help functie van word staat hoe je naar verschillende cellen van een tabel kunt verwijzen in een dergelijke formule. Dit werkt bijna precies hetzelfde als in Excel.

Stel dat in cel B2 de prijs inclusief BTW staat afkomstig van het mergefield, dan kun je in cel B3 de prijs zonder BTW weer laten geven door een formula field in te voeren met de volgende formule: {=b2/1.19 \# "€ #,##0.00;(€ #,##0.00)" } De laatste gegevens die hier vermeld staan zijn puur voor de opmaak van de getallen.

Effe de help functie van Word doorspitten zal je bovendien ook een heel stuk verder helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Anoniem: 112359 schreef op 11 augustus 2004 @ 16:22:
Effe de help functie van Word doorspitten zal je bovendien ook een heel stuk verder helpen...
Het zal je verbazen maar daar ben ik begonnen en zodoende uiteindelijk bij die "vergelijkingseditor" uitgekomen...

Maar je bent een echte kanjer.
Hartelijk dank voor je tip. _/-\o_
Morgen gelijk even kijken of ik het op de door jouw voorgestelde manier voor elkaar kan krijgen.

P.s.
Logisch eigenlijk, nu ik het zo voor me zie staan, dat je dmv een tabel eigenlijk een soort van minispreadsheet kan maken.

Ik zag vroeger Word en Excel etc etc als echte nerd programma's maar nu ik er zelf mee werk (en dan niet gewoon memo'tjes oid maken) raak ik er steeds meer van onder de indruk...
Krachtig spul, die office progjes...
Oprecht respect.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112359

De vergelijkingseditor die in Word (en de rest van Office) ingebouwd is, is er alleen maar voor bedoeld om verschillende ingewikkelde formules weer te kunnen geven. Het is dus niet iets om formules mee te kunnen bouwen waarmee iets uit te rekenen valt in bijvoorbeeld een word bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
I stand corrected..... ;)

Diep in mijn hart kon ik me al niet voorstellen dat het zo moeilijk zou zijn om zo'n simpel rekensommetje voor elkaar te krijgen. En verdomd, het kan een stuk simpeler.... (gelukkig).

Op naar de helpfiles van Word.....

[ Voor 10% gewijzigd door AKA_ACE op 11-08-2004 16:58 ]

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Mensen bedankt, zoals het me verteld is werkt het bijna perfect....

Jawel, bijna perfect want er gebeurt iets heel vreemds...

Situatie schets:
Doormiddel van spreadsheet vullen wij onze facturen.
In het spreadsheet staan geen "BTW " en "bedrag ex. BTW" maar wel een "totaal inc. BTW bedrag".
Ik heb dmv een tweetal formules, aan de hand van het totaal bedrag, de BTW en Bedrag ex. BTW laten uitrekenen.
(Zie hierboven...)
Dit lukt en de bedragen kloppen.

Nu staan er in het spreadsheet 4 bestellingen onder elkaar (allemaal een eigen rij) en zodra ik Word de opdracht "afdruk samenvoegen" geef dan verschuift de "BTW Formule" er ééntje naar beneden.
(Bestelling 1 heeft BTW en Ex bedrag van bestelling 2, bestelling 2 heeft die van bestelling 3, bestelling 3 heeft die van bestelling 4 en bestelling 4 heeft logischerwijs die van bestelling 1.
(Op een of andere manier zit er wel logica in... ;) )

Het maffe is dat ik ook geen foutmeldingen krijg oid.

Wat is hier aan de hand?
Ligt dit aan mij of is dit een Word iets...?

Edit: Ik ben er achtergekomen dat als ik in het samengevoegde document op de berekening (BTW) rechtsklik en dan op "veld bewerken" en daarna gewoon zonder iets te doen op "OK" druk er dan wel de juiste waarden worden weergegeven...
Vreemd.....

[ Voor 14% gewijzigd door AKA_ACE op 12-08-2004 16:46 . Reden: iets extra's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
^^ Eerste en enige KICK ^^

Niemand die dit eerder is tegengekomen?

[ Voor 14% gewijzigd door AKA_ACE op 13-08-2004 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11-2009
Ben bang van niet, omdat de oplossing niet in Word maar in je bron (excel) ligt.
Als je niet je bron rechtstreeks kan of mag bewerken, dan lijkt het mij nog steeds handiger om een tussenstap van nog een spreadsheet te maken beter.
Je maakt dus een nieuw spreadsheet waarin je alle relevante gegevens importeert, er de berekeningen op loslaat die je wilt en de uitkomstvelden in je worddocument integreert.
Je bent uiteindelijk dan ook flexibeler als er later nog wijzigingen nodig zijn. en de opbouw is veel doorzichtiger, wat weer beter is voor controle en foutopsporing.
Mocht je per sé in Word willen blijven dan moet je wat gaan "spelen" met de "voorwaarden" en stuurelementen zoals "next record" en "if not equal to". Uiteindelijk moet 't wel kunnen, maar 't is een bitch om 't op die manier te doen: zoals je al hebt gemerkt is in deze opzet debuggen meer een kwestie van trial en error dan van logisch redeneren.
Ik raad je echt aan die spreadsheattussenstap te creëeren

Jikra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Ok, point taken.
Ik ga het op de door de jou voorgestelde manier doen.

Dank jullie wel.... _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door AKA_ACE op 16-08-2004 12:21 ]

Pagina: 1