Toon posts:

cpu probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb laatst een nieuwe computer samengesteld en gebouwd. Dit zijn de specs:

voeding: 400 wattt van codegen
mainboard: gigabyte ga-8ik1100
cpu: p4 3ghz northwood
cooler: intell prescott cooler (dacht dat die beter zou zijn)
geheugen: 2x 512mb pc3200 van Twinmos
vga: asus 9600XT tvd
sound: creative soudblaster live
cd/dvd: nec 2500a brander en een samsung dvd rom
hdd: 2x 120gb van maxtor IDE, 1x 160gb samsung SATA
software: microsoft windows XP professional met SP1 en alle updates

nu is het zo dat ik geregeld een BSOD krijg, met verschillende mededelingen, ook herstart mijn computer zeer vaak zonder enige reden. Daarnaast krijg ik vaak de melding dat mn systeem van een ernstige fout is gerepareerd, en als ik dan op rapport verzenden klik, dan krijg ik ook verschillende oorzaken.

De ene keer is het mn videokaart, de andere keer mn processor, dan weer een driver van mn videokaart of soundcard. Ik heb alles al een keer vervangen (mainboard, geheugen, voeding, vga) zowel de drivers, als de hardware. het enige dat niet vervangen is, is de cpu. Nu vraag ik mij af of al deze fouten die ik krijg, allemaal door mn cpu kunnen komen, of niet. Ik dacht een keer een duur systeem te kopen, zodat het allemaal goed zou lopen, maar ik heb nog nooit een systeem gehad dat zo onstabiel loopt!

Als het had gekund, had ik mn cpu al geruild, maar ze zijn niet meer te krijgen, alleen prescotts, en nu wil ik graag mn northwood houden, dus vraag ik eerst hier of het wel aan mn cpu zou kunnen liggen.

alvast bedankt

• tkorrel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
het kan aan je cpu liggen. Is er anders een mogelijk dat je een cpu van iemand leent zechmaar ?

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Trek zoveel mogelijk van je mobo af; geluidskaart, 1 DIMM, DVD, CDROM, harddisks enzo. Probeer dan nog eens. Als 'ie dan werkt moet je 1 voor 1 de spullen er weer opzetten en tussendoor steeds testen. Dan kom je er vanzelf wel achter.

Doet hij het na het kaalplukken nog niet, wissel dan je DIMM en weer proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roko op 11-08-2004 15:20 ]

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 20:41

Hendal.

Chocolate moose

Wat heb je verder zelf eigenlijk geprobeerd?

Heb je al eens memtest86 e.d. geprobeerd om dingen goed uit te sluiten?

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 12:55
Heb je de cpu-koeler wel goed geplaatst?

Burp

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry, vergeten om dat er nog bij te zetten.

Ik heb al een memtest gedraaid, zonder problemen. Ook heb ik alles uit mn kast gehaald, en dus alleen een losse moederbord met cpu,vga, dvdrom, 1 geheugen etc gedaan, maar toen viel ie ook weer uit.

Heb ook windows opnieuw geprobeerd te installeren, maar valt al uit voordat ie klaar is.

Wat ik ook merk, is dat mn cpu al 45 graden is met opstarten.
wat helemaal raar is: als ik gewoon een spelletje speel, dan valt ie eigenlijk zo goed als nooit uit (ik speel dan quake 3).
Als ik mn videokaart voel, dan merk ik dat die ook wel behoorlijk heet is, de fan draait wel gewoon, heb er ook casefans in en dergelijken.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Misschien handig voordat je de hele pc gaat ontmantelen is te kijken naar de temperaturen van zowel de cpu als de vga kaart. Zeker in deze hete tijden kan dit een probleem zijn.
Je hebt een radeon 9600XT, die heeft een temp sensor en zal je denk ik kunnen uitlezen met een applicatie die is meegeleverd. Voor de cpu raad ik motherboard monitor aan (mbm)

edit:
niet stiekum iets posten als ik dat doe he? :+

installeer anders even een programma dat je cpu belast zodat je de temperaturen in de gaten kan houden. Je kan sisoft sandra hiervoor gebruiken, maar je kan ook een aardig idee krijgen met sati@home oid.

Je kan altijd tijdelijk even je kast open zetten en een tafel ventilator recht op je vga en cpu laten blazen om de boel goed te koelen.
Zet ook je pc zo neer dat hij zijn warmte goed kwijt kan, dus niet helemaal inbouwen en vooral aan de achterkant genoeg ruimte. Beste is zelfs helemaal vrij te zetten (dus op een buro), maar niet altijd de meest elegante oplossing (zoals met mijn kast, een bigtower)

[ Voor 49% gewijzigd door nhimf op 11-08-2004 15:52 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Hendal.

Hendal.

Chocolate moose

Je blijft wat aan magere kant,

Andere vid. drivers geprobeerd?
Harde schij(-f)(-ven) gecheckt?
Gechecked op bv. mal- en spyware, virussen e.d.?
Pci vid. kaartje geprobeerd?
etc.

Je zegt dat het bij spellen niet gebeurd.
Wanneer gebeurd het dan wel?
En sinds wanneer is dit probleem aan de hand?(sinds warm weer misschien ?;) )

Als je comp. opnieuw opstart, wat zijn je temps dan in je bios?

Heb je ge-oced??

Veel vragen die nog openstaan.(en nog meer). :/

[ Voor 10% gewijzigd door Hendal. op 11-08-2004 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik had al neergezet in de openingspost, dat ik alle drivers al heb vervangen.
- Ik heb niets overclocked.

- Ik heb nog geen pci videokaart geprobeerd, maar wel een nieuwe vga kaart + een nieuw moederbord, dus neem aan dat het niet aan mn agp slot kan liggen.

- Verder heb ik de harde schijven gechecked + die samsung sata schijf nieuw gekocht.

- Ook weet ik zeker dat het geen virus heb. Heb hem al vaker gescanned, en niets gevonden.

- Hij valt dus niet uit tijdens een spel, dus wel als ie gewoon idle is, of als ik gewoon surf, mirc, of muziek luister.

- De temperatuur can de cpu is dus als ie opstart aan de hoge kant (45 graden), de fans draaien wel gewoon op normale snelheden.

- Ik heb de computer enkele maanden geleden gekocht, toen het dus nog geen warm weer was, en heb het al vanaf dag 1 eigenlijk.

- Ik heb ook al een ventilator recht op mn computer gezet, met zijkleppen eraf. Dit hielp echter ook niets.

ik geloof dat ik het even met een andere cpu mag proberen van iemand, dus dat ga ik maar even proberen.

hoop dat ik nu aardig wat info heb gegeven :)

• barat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik vind het erg onwaarschijnlijk dat de cpu stuk is. Ik zou eerder denken aan bord, geheugen of voeding.

even offtopic, die cpu koeler is niet zozeer beter hoor. De Intel koelers maken een hele hoop lawaai terwijl er zat andere koelers zijn die evengoed koelen en stiller zijn, ik spreek uit ervaring ;)

• Hendal.

Hendal.

Chocolate moose

Heb je al eens naar de temps. gekeken direct nadat ie een bsod had? (dus meteen ff in bios koekeloeren :+ )

En heb je al een clean install zonder mirc en winamp(of whatever je gebruikt om muziek te luisteren), i.i.g. alleen win xp zonder en met updates geprobeerd om te kijken hoe dat gaat?
Mogelijk een software probleem nl. bij spellen zou je wel verwachten dat je systeem flink belast word en dan krijg je geen bsod.

En ja je had gelijk, je had er al in gezet dat je andere drivers had geprobeerd(my bad 8) )

Pagina: 1