Toon posts:

Overclocken van mijn pc ???

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal...

Ik heb absoluut GEEN verstand van overclocking maar dat neemt niet weg dat ik het niet wil leren.. Dus ben nu al een tijdje bezig met dit forum door te spittuh..
Nu heb ik een compaq EVO D500 SFF. Dit werkt prima en loopt goed.. het is een pentium 4 1,7 Ghz.
Nu heb ik op dit forum een programma gevonden dat heet : Everest Home Edition.
Nu ging ik dat eens ff door lezen en zag ik dit:
( heb het op een SS staan dat is iets makkelijker zien jullie gelijk alles )
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tovalo/processor.JPG

Nu zie ik daar dus : dat mijn pentium op 1700 Mhz staan ( 1,7 Ghz )
Maar nu staat er Maximaal: 2300 Mhz ( 2,3 Ghz )
Hoe kan dit ??? En hoe kan ik hem op 2300 Mhz krijgen ?? En wat word de temperatuur.. Als jullie nog andere informatie nodig hebben hoor ik het wel..

GReetz
Tom

• tkorrel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
heb je faq gelezen ?

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:55

World Citizen

FreeReef.nl

ff rond kijken op het forum maakt je een stuk wijzer. wellicht heb je dan nog niet al je antwoorden maar ik durf te weden dat je daar genoeg info uit kunt halen om aan de slag te kunnen.

FreeReef.nl

Verwijderd

volgens mij kun je compaqs, dells en hp's niet overklokken. Mijn ouders wilden een a-merk dat goed zou werken, dus moest ik een dell :/ en nu kan ik niet overklokken

Verwijderd

Nou volgens mij heb je een processor die aan de hand van de belasting het aantal Mhz'n bepaald.
Dus stel jij speelt een spel, dan draait die misschien op 2,3ghz, als jij aant textverwerken bent, zal het wat lager liggen.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 17:16
Ik zou hem niet gelijk op 2300 Mhz zetten, maar in stapjes geleidelijk verhogen totdat hij instabiel wordt. Die 2300 betekend niet dat je processor die waarde aankan, maar is de MAX waarop je kan zetten.

Lees eerst de FAQ van het overklokken eens door.

Gaat het hier trouwens om een gewone desktop of zo'n e-pc ( kleine pc)? De behuizing van de e-pc is nogal klein, zodat je meer last krijgt van de warmte. en de e-pc is helemaal niet gemaakt om over te clocken....

Ik las in je andere topic dat je hem wilde upgraden. Dat zou ik niet doen, omdat de mogelijkheden beperkt zijn (als het dus een e-pc is). Je kan hem misschien beter verkopen en een nieuw computer kopen. Helaas zal de pc weinig opbregen (juist omdat je hem bijna niet kunt upgraden). Ik heb laatst zo'n e-pc (2,4 Ghz, 512 MB ram, 40 Gb harde schijf, cd-speler) verkocht voor €265, dat was de max die ik ervoor kon krijgen.

Edit: ik dacht dat die kleine pc van Compaq e-pc's heten, maar het is dus SFF (Small Form Factor)

[ Voor 7% gewijzigd door L.N. op 11-08-2004 15:08 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
die max slaat echt niet op wat je zelf gaat halen... toch zeker niet met een nog min of meer normale koeling.

stap maar af van het idee je pc te gaan overklooken, tenzij je bereidt bent eerst een nieuw mobo te kopen.

• tkorrel
zoals bekend is, pentium processoren zijn vrijwel niet over te clocken. in elk geval gaan deze te snel hierdoor kapot. Als je niet 100 % zeker bent van wat je doet kun je het beter zo laten...

of koop een AMD :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 14:56:
Nou volgens mij heb je een processor die aan de hand van de belasting het aantal Mhz'n bepaald.
Dus stel jij speelt een spel, dan draait die misschien op 2,3ghz, als jij aant textverwerken bent, zal het wat lager liggen.
nope!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 14:56:
mag ik eerlijk zeggen dat ik daar nix van geloof? :P Alleen Mobile CPU's doen dat toch?
ik zal eens kijken wat mijn CPU gaat weergeven in dat programma, dan 'edit' ik dit bericht wel :D

edit:
ow, bij mij geeft ie nix weer :X
maar ik kan me herinneren dat ik ook ooit een tooltje had die de maximale kloksnelheid liet zien, alleen dit klopte niet... ik kon er overheen.
maar ik weet niet waarom ie dat er neer zet... ik denk dat het de maximale snelheid is waarop die core verkocht kan worden, denk ik :9
dus dan heb je zelfs de kans dat ie sneller kan dan die maximale snelheid, maar het natuurlijk altijd de vraag of dat kan met die huis, tuin en keuken computers |:(
ik wens je iig veel succes en plezier :*)
maar wel op eigen risico he? :+

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 15:05 ]

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-02 22:31
Die 2300 geeft gewoon aan wat het programma denkt dat de maximum cpu is, die dit bordje ondersteunt.

Intels zijn even goed te overklokken als AMD's, lees aub de FAQ, en je zal er veel wijzer uit worden.

De kans is zeer groot dat je met je huidige moederbord geen overklokkant op kan.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Die maximale kloksnelheid van 2300 Mhz slaat niet op jouw cpu, maar op de serie waar jouw type cpu deel van uit maakt. M.a.w. er is absoluut geen garantie dat je 'm op 2300 Mhz krijgt, maar dit staat inderdaad zoals hierboven vaker gezegd in de faq.

Verwijderd

Nou volgens mij ken dat wel hoor, idd in mobile proc's ken dat, om stroom te sparen i guess. Maar er staat toch ACTUELE....oftewel..op die tijd heeft die een snelheid van 1.7ghz....blijkbaar kan het dus op een ander moment meer/minder zijn.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 22:07

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

tkorrel schreef op 11 augustus 2004 @ 15:00:
zoals bekend is, pentium processoren zijn vrijwel niet over te clocken. in elk geval gaan deze te snel hierdoor kapot. Als je niet 100 % zeker bent van wat je doet kun je het beter zo laten...

of koop een AMD :)
Wat een onzin

Mr. T.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 17:16
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 15:06:
Nou volgens mij ken dat wel hoor, idd in mobile proc's ken dat, om stroom te sparen i guess. Maar er staat toch ACTUELE....oftewel..op die tijd heeft die een snelheid van 1.7ghz....blijkbaar kan het dus op een ander moment meer/minder zijn.
Dat is niet waar. Er zit in dit systeem geen mobile processor en bij Intel alleen de mobile processoren kunnen terugklokken (de AMD64 kan het ook, maar die is niet van Intel). De 2300 Mhz is de max die het moederbord aankan....

Bovendien kun je Intel-processoren WEL goed overclocken. Het ligt meestal aan het moederbord (chipset) en de instelmogelijkheden van de bios hoever je komt. Natuurlijk moet je wel zorgen dat je geheugen de overklok aankan, goede airflow (wat in deze kleine behuizing niet goed is), etc...

[ Voor 21% gewijzigd door L.N. op 11-08-2004 15:16 ]

• tkorrel
mjah , dan ben ik verkeerd geinformeerd :) .. stelletje prutsers die stage bedrijven :S

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Kijk welk type moederbord, kijk in het boekje of je jumpertjes heb om de FSB te kunnen veranderen en check je bios voor overclock instellingen (Beide betwijfel ik omdat het een Compaq is)

Lukt het wel: Take it easy. Rustig opbouwen totdat je pc instabiel wordt. En idd lees de faq van dit forumgedeelte: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)
tkorrel schreef op 11 augustus 2004 @ 15:14:
mjah , dan ben ik verkeerd geinformeerd :) .. stelletje prutsers die stage bedrijven :S
Mjah kan erger: Op me school een leraar die 100% zeker weet dat een Pentium 4 64bit is :P

[ Voor 28% gewijzigd door Illegal_Alien op 11-08-2004 15:16 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• tkorrel
vond het al een beetje raar aangezien ze dacht dat op een dvd net zoveel data kom als op een cd-r. maar een dvd kon meer video enzo :S

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 14:55:
volgens mij kun je compaqs, dells en hp's niet overklokken. Mijn ouders wilden een a-merk dat goed zou werken, dus moest ik een dell :/ en nu kan ik niet overklokken
Niet over te clocken?

Daar denk ik iets anders over....

Afbeeldingslocatie: http://www.voidyourwarranty.nl/images/misc/ocfinal_20rsjpg.JPG
http://www.voidyourwarranty.nl/images/misc/ocfinal_20jpg.JPG

Overigens is dit een Dell Piv met i845 chipset
OC gedaan met clockgen (www.cpuid.com) voor een Aopen AX4G PRO

@ TS: zoek uit welk chipset er in je pc zit, en probeer een aantal clockgen versie's uit van mobo's die hetzelfde chipset hebben :)

[ Voor 12% gewijzigd door Syngrow op 11-08-2004 15:24 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Goeie vraag voor de topicstarter ja.

Tommpie, lees eens de volgende zaken door:

PMG FAQ
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

En vooral ook: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Van een dergelijke topicstart valt geen soep te koken: verdiep je eerst in de basisprincipes van hardware (PMG faq) en lees daarna de DOC faq. Dit had je moeten doen voordat je een topic opende, maar dat kan nu alsnog :)

Deze gaat iig dicht: eerst zelf proberen, alles lezen, en ervan leren. Pas als je echt ergens niet uitkomt kan je weer een topic openen ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.