Toon posts:

[ASP.NET] migratie: ik mis rs.bookmark etc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu een paar weekjes aan het oefenen met asp.net (met VB) en het gaat best redelijk, maar een ding kom ik maar niet uit:

ik heb een pagina die een x aantal records uit de database haalt, en ik wil met asp.net daar wat berekeningen op los laten, en dan dat ene record weergeven. mijn probleem: ik heb geen rs.movenext, moveprevious, bookmark etc meer..

deze (vooral bookmark) gebruikte ik erg veel in classic asp,

mijn vraag: wat gebruiken jullie als vervanger voor deze?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Nee. Idd.
Ik stel gewoon voor dat je eerst ff een boek neemt waarin het ADO.NET gedeelte uitgelegd staat.
Een DataReader in .NET is een readonly, forward-only cursor om data te gaan accessen.
Als je geen readonly, forward only access wilt, dan zal je eens naar DataTable/DataSet moeten kijken.

https://fgheysels.github.io/

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het ligt eraan waarvan je gebruik maakt. In het .NET framework kan je gebruik maken van (Offline)DataSets en DataTable's of van een DataReader.

Een DataTable is eigenlijk een soort van Array. De data wordt er in een keer ingelezen en is dus gewoon in je geheugen beschikbaar. Je kan er dus ook zoveel doorheen lopen als je wilt met indexen.

Bij een DataReader heb je nog steeds methoden zoals Read en NextRecord.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Sowieso zijn datareaders ontzettend enge dingen om op deze manier te gebruiken en ze horen imho niet eens buiten de DAL te komen.

Eigen objecten vullen adhv een datareader is wel weer een optie; deze resultcollection kan je dan weer teruggeven en bewerkingen op los laten. :)

[ Voor 37% gewijzigd door gorgi_19 op 11-08-2004 14:49 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
maar kun je met een datatable wel een soort rs.moveprevious doen? of is het het beste om de datatable over te gieten in een object (slim idee trouwens!)

in mn boek (starting asp.net with vb.net van wrox) wordt het wel enigsinds uitgelegd, maar het enige wat ze doen is een beetje databinden naar (htmL)tabellen, dat is simpel

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Een DataTable is een class.
Als je custom objecten wilt opvullen, dan kan je dat imo beter doen dmv een datareader in je DAL, zoals gorgi al zegt.

Een DataTAble heeft een Rows collectie, en die kan je gewoon dmv een index aanspreken:
code:
1
2
int i = 4;
myDataTable.Rows[i]["veldnaam"];

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
zie je wel...ik doe weer veelste moeilijk! hier kan ik dus gewoon door heen loopen
en die ene row daarna binden.... toch? :)

thx!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 15:05:
zie je wel...ik doe weer veelste moeilijk! hier kan ik dus gewoon door heen loopen
en die ene row daarna binden.... toch? :)

thx!
Ja, maar je hebt wel een redelijk probleem in je code als je je kolomnamen gaat wijzigen :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1