prestaties oboard raid controller: epox nforce3 250

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:22
Ik wil een epox nforce 3 250 moederbord gaan kopen hier zit een sata raid controller op geintegreerd. Nu wil ik 2 schijven gaan kopen. Ik zit te twijfelen tussen 10k rpm en 7,2k rpm. Ofwel een raptor in raid of een ""normale 7200 rpm schijf" in raid. Ik vraag me namelijk af of het de snelheid wel waard is. Is de onboar raid controller goed genoeg?

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Bedoel je in RAID-0 of in RAID-1?

Want RAID-0 levert nauwelijks snelheidswinst op (al loopt hier momenteel nog een hele discussie over, en gaat Anandtech (hopelijk?) binnenkort hier een 'definitive' guide over publiceren). Ik zou, als je de kwadratisch hogere kans op 'failure' bij RAID-0 meeneemt in je beslissing, dus niet gaan voor RAID-0 (nogmaals: t.net komt in een recent artikel over RAID-0 tot een andere conclusie; maar het laatste woord is in deze zaak nog niet gezegd ;p).

RAID-1 is wel een veilige oplossing, maar levert geen snelheidswinst op. Eerder licht verlies.

Heb je al gedacht aan een 15,000 rmp schijf in 'single-drive' setup? Kan ook schelen t.o.v. twee 10,000 rpm's in RAID-0 opstelling (ik weet niet wat het qua prijs scheelt).

Of de Nforce RAID controller een goede is, zou ik niet kunnen zeggen. Ik vraag me in ieder geval af of je met een ICH5 of ICH6 betere prestaties zou krijgen. Zoveel liggen onboard RAID controllers meestal niet uit elkaar. Maar of dat in dit geval ook zo is, durf ik niet te zeggen.

[ Voor 23% gewijzigd door tofus op 11-08-2004 14:42 ]

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-03 14:52
tofus schreef op 11 augustus 2004 @ 14:39:
Bedoel je in RAID-0 of in RAID-1?

Want RAID-0 levert nauwelijks snelheidswinst op...

RAID-1 is wel een veilige oplossing, maar levert geen snelheidswinst op....
Zeker nog nooit RAID gehad ??
Zowel RAID-0 als RAID-1 leveren een snelheidswinst van (bijna) 100% op bij lezen...
Alleen RAID-0 geeft ook een (bijna) 100% snelheidswinst bij schrijven
RAID-1 is meestal iets langzamer met schrijven, dan bij een enkele schijf...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

tofus schreef op 11 augustus 2004 @ 14:39:
Want RAID-0 levert nauwelijks snelheidswinst op (al loopt hier momenteel nog een hele discussie over, en gaat Anandtech (hopelijk?) binnenkort hier een 'definitive' guide over publiceren).
Het komt hierop neer: voor de Jan-met-de-pet, n00bs, Breezah-chicks, etc is RAID0 inderdaad zwaar overkill en levert het geen winst op. Maar voor de stevige multitasker, gamer, audio/video bewerker en voor de échte Tweaker is RAID0 weldegelijk van nut ;)
GarBaGe schreef op 11 augustus 2004 @ 14:46:
Zowel RAID-0 als RAID-1 leveren een snelheidswinst van (bijna) 100% op bij lezen...
Helaas niet altijd bij RAID1. Firmware RAID1 controllers zijn hier te "dom" voor ;)
RAID-1 is meestal iets langzamer met schrijven, dan bij een enkele schijf...
Het is vaak minimaal even snel, in sommige gevallen zelfs sneller.

Topicstarter: in de FAQ van dit subforum kun je een link vinden naar Grote benchmark topics. Daarin staat meer dan zat informatie en benchmarks. Ook kun je er de RAID FAQ vinden. Doe er je voordeel mee. In ieder geval komen we nergens met zo'n topicstart.

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 11-08-2004 15:01 ]

Dit topic is gesloten.