Toon posts:

USB 802.11b

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Belkin USB WiFi adapter. Deze is gebaseerd op de ZyDAS 1201 chip. Nu heb ik daar een driver voor gevonden. De module hiervan laad in de kernel. Het apparaat wordt gedetecteerd, want /proc/bus/usb/devices zegt:
code:
1
2
3
S:  Product=USB WLAN
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=80 MxPwr=500mA
I:  If#= 0 Alt= 0 #EPs= 4 Cls=ff(vend.) Sub=00 Prot=00 Driver=(none)

Maar zoals je ziet wordt er geen driver aan gekoppeld. Moet ik hier iets voor doen, een andere driver laden ofzo?

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Heb je WiFi (non hamradio) wel in je kernel zitten?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Dat staat beschreven in de README, onder de sectie 'FOR USB USERS'.

• igmar

igmar

ISO20022

racoontje schreef op 11 augustus 2004 @ 12:46:
Heb je WiFi (non hamradio) wel in je kernel zitten?
't is een wlan-ng driver, dus dan moet je dat vooral niet aanzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus het volgende gedaan:
code:
1
modprobe prism2_usb prism2_doreset=1

Maar dan geeft hij geen wlan interface weer in ifconfig, en wlanctl-ng zegt:
code:
1
No such device

• igmar

igmar

ISO20022

Je moet de driver laden via hotplug, mijn pcmcia wlan-ng kaart doet het anders ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Is dat gewoon een kwestie van de dongle er in stoppen terwijl de computer aan staat? Dan krijg ik namelijk weer andere problemen en wordt hij helemaal niet gedetecteerd.

• igmar

igmar

ISO20022

Nee, het is een kwestie van hotplug vertellen welke driver er geladen moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet iets in /etc/hotplug/usb.handmap zetten? Wat dan?

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 13:38:
Dus ik moet iets in /etc/hotplug/usb.handmap zetten? Wat dan?
Dat zal wel ergens in de README en/of hotplug docs staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek me een kapotje, maar ik heb nogal moeite om het te vinden. Verder ben ik ook helemaal niet geinteresseerd in hotpluggen, maar het lijkt er wel op dat ik de kernel moet vertellen welke driver die moet gebruiken.

• it0
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Vergeet even wat iedereen hierboven heeft gezegd, want de driver is een hack, ik kan het weten omdat ik zwaar in de code heb meekloot.

Ten eerste welke kernel draai je?
in geval van 2.4 dan haal de 0.3 driver anders voor 2.6.x even in het forum kijken dan zie je dat Jeroen Vreecken geloof ik er flink op los code voor een betere driver.

Het is van belang dat je ook je usb.c patched. Aangezien het een gaar usb device is moet je eerst een usb descriptor opvragen voordat die stick het doet.

Dus je zal een nieuwe kernel (module) moeten bakken.

Als het device een usb device address kijgt dan hoef je alleen nog de juiste module te laden en dan kan je hem configureren( zie docs)

• igmar

igmar

ISO20022

it0 schreef op 11 augustus 2004 @ 22:24:
Ten eerste welke kernel draai je?
in geval van 2.4 dan haal de 0.3 driver anders voor 2.6.x even in het forum kijken dan zie je dat Jeroen Vreecken geloof ik er flink op los code voor een betere driver.
hetgeen de makers afraden.
Het is van belang dat je ook je usb.c patched. Aangezien het een gaar usb device is moet je eerst een usb descriptor opvragen voordat die stick het doet.
Dat staat in de readme.
Als het device een usb device address kijgt dan hoef je alleen nog de juiste module te laden en dan kan je hem configureren( zie docs)
Mijn ervaring is dat de meeste drivers het niet doen zonder hotplug support. Da's eveneens het geval met PCMCIA : los de driver laden werkt niet, via hotplug wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb kernel 2.6.7. Die patch van usb.c om een goede descriptor te maken werkt niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn kernel gepatched, de 0.8 driver geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet. De driver lijkt goed te laden, het apparaat wordt ook gedetecteerd, zelfs als ik het in mijn computer stop als deze aan staat, maar de driver lijkt niet gebruikt te worden.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

kan je je dmesg is plaatsen als je het device erin stopt en vervolgens de module laad voor de stick.

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 19:42:
Ik heb mijn kernel gepatched, de 0.8 driver geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet. De driver lijkt goed te laden, het apparaat wordt ook gedetecteerd, zelfs als ik het in mijn computer stop als deze aan staat, maar de driver lijkt niet gebruikt te worden.
De 0.8 versie van de driver werkt voor mij perfect.

Zoals in de handleiding staat heb je wel hotpug support nodig, de hotplug tools *en* de bijgeleverde firmware geplaatst op een lokatie waar de tools deze kan vinden.

Wanneer je dit allemaal hebt (gedaan), en het werkt nog niet, dan lijkt me de dmesg output wel handig. Ook lojkt het me dan handig dat je op het sourceforge forum voor de driver je problemen duidelijk maakt, zodat er wat aan gedaan kan worden.

edit:
Oh, ik zie dat je al op het betreffende forum hebt gepost. Goed idee van je :-)

[ Voor 6% gewijzigd door PolarWolf op 18-08-2004 13:11 ]

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn USB stokkie omgeruild voor een Belkin F5D6001 v.3 PCI kaart, met een RTL8180 chipset. Doet de RTL8180 driver het ook niet! :(

Maar nu heb ik Linuxant DriverLoader geinstalleerd en hij lijkt het lekker te doen, zolang ik WEP uit laat.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 20:18:
Ik heb vandaag mijn USB stokkie omgeruild voor een Belkin F5D6001 v.3 PCI kaart, met een RTL8180 chipset. Doet de RTL8180 driver het ook niet! :(

Maar nu heb ik Linuxant DriverLoader geinstalleerd en hij lijkt het lekker te doen, zolang ik WEP uit laat.
Hmm, dan had je iets meer research moeten doen voordat je ging ruilen.
De RTL8180 drivers zijn een ramp. Een en al ellende. Om nog maar niet te noemen dat de drivers die er zijn al een eeuw oud zijn, ik nog steeds geen reactie heb op mijn vraag aan de ontwikkelaar of 'ie nog van plan is deze uit te brengen voor 2.6, etc. Op zich leuk dat Realtek een linux driver aanbiedt, maar veel hebben we er niet aan...performance van dat ding is nog om te huilen ook.

Driverloader werkt met dat ding, maar ook ndiswrapper voor het geval je geen zin hebt om te betalen voor driverloader. Het is maar dat je het weet :-)

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Pagina: 1