Toon posts:

[ALG] UML Meta-model *

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar het Meta-model van UML (Unified Modeling Language)
En dan als t kan met (NL)-uitleg.
M.a.w. ik zoek dus een model waarin in UML-taal het UML-model wordt uitgewerkt.
Iemand die me hier aan kan helpen?

Verwijderd

Je zoekt dus UML diagrammen waarin UML wordt beschreven? Bestaat dit? Kan dit?
Ik heb zelf met UML gewerkt tijdens een aantal projecten maar UML is een taal om modelleren. En een taal kun je niet modelleren.

Of zoek je hele goede voorbeelden van UML?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad ik zoek een UML diagram waarin UML wordt geschreven.
Dat 'n taal niet te modelleren is ben ik met je gedeeltelijk eens. Toch bestaan dit soort diagrammen wel degelijk, die modellen worden de Meta-models genoemd.

Mocht je goede UML-model voorbeelden hebben die niet te omvangrijk zijn dan ben ik daar ook zeker in geinteresseerd.

Verwijderd

We hebben zelf gekeken naar welke UML tool we gingen gebruiken tijdens projecten. Daar is er 1 als winnaar met zeer grote voorsprong uitgekomen:

Enterprise Architect: http://www.sparxsystems.com.au/

Goedkoop en zeeeeeeer uitgebreid, werkt samen vs.net.. je kunt het allemaal zelf lezen.

Ook staat er op die website een zeer goede beschrijving van UML.

Zeker een aanrader.

Verwijderd

Topicstarter
Is dat http://www.sparxsystems.com.au een soort CASE tool?
Zelf heb ik wel eens gewerkt met Rational Rose. Is omvangrijk pakket, maar als je er echt voor gaat zitten dan kun je zeeeer veel voordeel halen uit dat pakket.

Maar goed, ik blijf stug doorzoeken naar mijn metamodel van UML
Helaas helpt www.metamodel.com me ook niet verder :(

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 11:46:
Inderdaad ik zoek een UML diagram waarin UML wordt geschreven.

Dat 'n taal niet te modelleren is ben ik met je gedeeltelijk eens. Toch bestaan dit soort diagrammen wel degelijk, die modellen worden de Meta-models genoemd.
Ik vind het een beetje vreemd. UML is gemaakt om software systemen mee te modeleren, maar niet om zichzelf mee te modeleren. Het lijkt me dus erg vreemd (je kan natuurlijk wel allerlei uml diagrammen verkrachten om het voor elkaar te krijgen.)

Verwijderd

Ja ook casetool en nog een hoop meer.

Ik heb ook met Rational gewerkt, maar vindt EA toch fijner, sneller... en kan ook SQL database als opslag van modellen gebruiken... werkt fijner vind ik.

Verwijderd

Topicstarter
@alarmnummer:
waar meta-modelling goed voor is? zie http://www.metamodel.com/...hp?page=20021010231056977
Iedere taal is te modelleren in zijn eigen taal.
daarnaast is UML meer dan enkel een ss mee te modeleren: het geeft meer draagkracht bij visualizing, specifying, constructing en documenting van systemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 12:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb ondertussen dit gevonden...

Afbeeldingslocatie: http://www.mschumacher.net/temp/uml-metamodel.jpg

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 12:04:
Iedere taal is te modelleren in zijn eigen taal.
1) ik betwijfel het
2) ik betwijfel zelf (als het zou kunnen) dat het praktisch is.

Het kan soms handiger zijn om een ander soort taal te nemen om een model in uit te drukken (een metataal).

vb: in het nederlands kan je bv beschrijven hoe een vierkant eruit ziet. Maar ik zou nederlands niet willen gebruiken om de nederlandse taal te beschrijven. Dan zou ik meer kijken naar bv BNF.
daarnaast is UML meer dan enkel een ss mee te modeleren: het geeft meer draagkracht bij visualizing, specifying, constructing en documenting van systemen.
UML is leuk.. maar wel overhyped. Allerlei diagrammen worden verkracht voor zaken waar ze niet voor gemaakt zijn.. Daarom zie je ook allerlei extensies komen zoals AUML waarin bv uitbreidingen zitten voor architectuur elementen. Verder wordt UML nog steeds tot op veel te laag nivo doorgevoerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Alarmnummer op 11-08-2004 12:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me sterk af of UML overhyped is.
Je zegt zelf al dat er meer en meer extensies ontstaan. Wanneer t echt een hype zou zijn zouden dit soort extensies niet gemaakt worden.
Daarnaast is met de komst van steeds omvangrijkere apps/dbases/sys het object georienteerd modeleren een grootse vinding.
Mijn OO kennis is niet van hoog niveau maar vraag me toch wel met veel interessa af welke alternatieven er zijn voor UML om Object Oriented (OO) te kunnen ontwerpen/modeleren

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 12:43:
Mijn OO kennis is niet van hoog niveau maar vraag me toch wel met veel interessa af welke alternatieven er zijn voor UML om Object Oriented (OO) te kunnen ontwerpen/modeleren
Een eigen notatie. Of het allemaal in je hoofd doen.

UML is niet `magisch', of geweldig, of revolutionair. Het is gewoon een (grafische) manier om het objectmodel dat in je hoofd zit op te schrijven. En als je dat niet in UML wilt doen, dan schrijf je het op zoals jij wilt. Of gewoon beschrijven in tekst. Of helemaal niet.

UML heeft daarbij het voordeel dat het redelijk gestandaardiseerd is; als jij dus een UML model volgens de standaard maakt, kan iedereen dat meteen lezen, zonder dat je ze eerst hoeft uit te leggen hoe jouw notatie precies werkt.

Maar het is geen be all and end all here, en het is zeker niet verplicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 13:29 ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Iets dat overhyped is kan wel goed zijn. Maar er wordt imho te veel aandacht aan geschonken. Als je goed met UML overweg kan is geen garantie dat er ook een goed ontwerp neer kan zetten.
Daarnaast is met de komst van steeds omvangrijkere apps/dbases/sys het object georienteerd modeleren een grootse vinding.
Het probleem is dat grote applicaties complex zijn en dat je moet leren door vallen en opstaan. Daarbij zal een UML tool je niet veel helpen. Wat je wel kan helpen bv zijn design patterns (eventueel uitgedrukt in UML). Je krijgt een scala aan patronen waarvan goed beschreven is wat het nut is, wat de voordelen en de nadelen zijn. En verder hebben ze een duidelijke naam als ik zeg: PersoonProxy, SearchStrategy of een ChildIterator zullen de meeste pattern kenners weten wat ik bedoel.
Het vervelende is dat er niet altijd echt modeleringstalen zijn (en volgens mij ook niet altijd nodig zijn).

• Ximinez
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05 12:13
Dit is de OMG Unified Modeling Language specification

http://www.omg.org/cgi-bin/apps/doc?formal/03-03-01.pdf

In hoofdstuk 2, UML semantics staat het meta model beschreven.

• Ximinez
Alarmnummer schreef op 11 augustus 2004 @ 11:59:
[...]

Ik vind het een beetje vreemd. UML is gemaakt om software systemen mee te modeleren, maar niet om zichzelf mee te modeleren. Het lijkt me dus erg vreemd (je kan natuurlijk wel allerlei uml diagrammen verkrachten om het voor elkaar te krijgen.)
Nee dat is helemaal niet vreemd. UML zelf is een instantie van het meta model.

Neem bijvoorbeeld een natuurlijke taal. De semantiek van de taal wordt beschreven met elementen uit de taal die het beschrijft. Wat een "bijvoegelijk naamwoord" is wordt beschreven met diezelfde taal elementen. Het is ook logisch want hoe zou je anders het hoogste niveau kunnen beschrijven als daar telkens een andere meta vorm voor nodig is. Het lijkt paradoxiaal.

UML bestaat uit model elementen. Een diagram is een middel om het model te visualiseren. Een diagram laat model elementen zien in een bepaalde context. Je gaat bij UML niet uit van de diagrammen maar je gaat uit van de model elementen. Je kunt in UML modelleren zonder diagrammen. Een diagram is de representatie van een verzameling model elementen. Het meta model bestaat uit diezelde model elementen en kan daarom in een diagram worden afgebeeld. Er is geen enkele verkrachting nodig.

Het zou niet verkeerd zijn het model een beetje te bestuderen voor een beter begrip van UML.

• Ximinez
Je zegt zelf al dat er meer en meer extensies ontstaan. Wanneer t echt een hype zou zijn zouden dit soort extensies niet gemaakt worden.
Er zijn alternatieven maar UML is nu juist de convergentie van een aantal. Het zijn juist de grootheden Booch, Jacobson en Rumbaugh elk hun eigen modellerings technieken bij elkaar hebben gebracht. De U van Unified zegt het al. Je moet niet zoeken naar alternatieven voor UML want dat is terug naar af.

Het meta model van UML voorziet juist in extensies voor specieke toepassing.
UML zelf omvat geen proces. Het is een modellerings techniek. Waar UML werd gehyped is bij die lieden die dachten een bestaand software systeem even in UML te reverse engineren of vanuit een UML model software code te genereren.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Hmm. Bij compilers bestaat er vaak wel een milestone "compiler compiles itself". Dat is het moment vergelijkbaar met die metamodels bij UML ;)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ximinez schreef op 11 augustus 2004 @ 14:30:
Het meta model van UML voorziet juist in extensies voor specieke toepassing.
UML zelf omvat geen proces. Het is een modellerings techniek. Waar UML werd gehyped is bij die lieden die dachten een bestaand software systeem even in UML te reverse engineren of vanuit een UML model software code te genereren.
Meer in de geest van: het is met UML gemaakt.. dus het is goed. Je kan nog steeds bagger producten schrijven die in UML zijn 'opgezet' en dat vind ik dus het 'gehypte' gedeelte. UML heeft nog steeds zijn meerdwaarde, maar UML zelf is geen oplossing,

Verwijderd

Het metamodel van UML is overigens (tenminste, zeer sterk gelijkend met) MOF, ook van OMG. Het metamodel van MOF is overigens wederom MOF (dus MOF kan zichzelf beschrijven) vanuit een praktisch oogpunt: je moet ergens een keer ophouden met metamodellen :)

MOF bij OMG

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:26
Kijk ook even of je nou UML 1.5 of UML 2.0 wilt/moet gebruiken, zeker op het gebied van het meta-model is er vrij veel veranderd.
Pagina: 1