Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

pid tec regelaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb twee 225 watt peltiers op een Meanwell SP500 watt 12 Volts voeding die ik graag op temperatuur wil regelen via een PID regelaar. Wie heeft daar verstand van en kan mij adviseren waar en of ik zoiets kan verkrijgen?

Verwijderd

Heb je de nodige kennis van elektronica? Als dat het geval is zou ik gaan voor de aanpak met een simpele microcontroller. Ik neem aan dat je weet hoe een algemeen regelsysteem eruit ziet?

Setpoint - vergelijkingsorgaan - Regelorgaan - Actuator - Sensor

De sensor waarde wordt weer teruggevoerd naar het vergelijkingsorgaan.

Het regelorgaan is dus het deel dat je gaat oplossen met een PID regelaar. Heb je trouwens een reden dat je kiest voor een PID regelaar en niet een simpelere regelaar als een P, I, of PI regelaar? Een I (Integrerende) - regelaar is heel eenvoudig te maken in een microcontroller.

Misschien kun je es wat meer informatie posten over de mogelijkheden die je hebt en eventueel zou willen toepassen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kennis van elektronica is niet erg sofisticated ja ik weet de fundamentals maar dat is het wel. Zeld een schakeling bouwen wordt te moeilijk denk ik maar wie weet. Ik heb gekeken naar een simpel relais aan/uit systeem maar dat is funest voor een tec op de lange duur. Eigenlijk zou je bijv. 6 of 8 V minimaal moeten hebben waarbij het resterende voltage geregeld zou worden van 6/8-12 V
De controller wordt gevoed met 12V max. 40 A en regelt de beide TEC 12 V 14 A oid.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 23:08
Een PWM contoller ( of liniair als je van stoken houdt ) met een proportionele regelaar is gemakkelijk zelf te opampen. ( makkelijker dan met een uC ).

heel er basic : http://www.andrew.cmu.edu...abs/lab2/lab2/propcon.htm

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ja, als je een regelaar bouwt, dan moet je wel in het volledige gebied kunnen regelen. Een PWM aansturing zou een goede oplossing zijn. Vooral als je rekening houdt met de vermogens waar het hier om draait.
Persoonlijk ga ik overigens liever voor een I-regelaar omdat deze geen error (afwijking) heeft in het uiteindelijke stabiele niveau.

P regelaar:

Uitgang = P * Error
waarbij P een willekeurig eigen gekozen waarde is. (de P-factor)

I regelaar:

Uitgang = I * Error + vorige uitgang waarde
waarbij I een willekeurig eigen gekozen waarde is. (de P-factor)
Dit is dan integrerend omdat er eigenlijk een som wordt bepaald van de error en de uitgang.

Zoals je aangaf heb je dus niet echt veel kennis van elektronica, dus dan wordt het al wat moelijker. Als je met PWM en Regelaars aan de gang wilt gaan, dan zul je toch echt wat moet leren over elektronica. En je hoeft ook echt niet alles te snappen, zolang je maar weet hoe je moet solderen, eventueel printplaten etsen, IC's moet aansluiten en datasheets van IC's intepreteren.

• Sine
een met een spanning instelbare pwm regelaar kun je zelfs al bouwen met een 555 en een opampje, maar een beetje basic electronica (vooral opamps) heb je hier wel voor nodig ja

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
prima reacties, thnx.

IK heb al eens de volgende PID controllers bekeken. Die doen precies wat ik graag wil en zijn dus geschikt voor TEC controle . Maar is zoiets hier ten lande ook verkrijgbaar? Dat lijkt me te ingewikkeld om zelf te bouwen, of niet?

http://mcshaneinc.com
http://www.audon.co.uk

Verwijderd

Dit soort regelaars zijn natuurlijk uitermate geschikt, maar wel wat aan de prijzige kant. Met een beetje kennis van elektronica kun je zoiets makkelijk zelf maken. Maar misschien dat het voor jou iets te hoog is gegrepen. Dit soort regelaars zijn ook wel in Nederland te krijgen. Ik heb alleen geen idee waar.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42
Een PWM stuurtrap is bruikbaar bij peltiers, maar zeker niet ideaal voor het rendement! De beste oplossing om dergelijke vermogens te regelen is een SMPS. Bij een SMPS heb je net als bij een PWM bijna geen vermogensverlies, maar de uitgangsspanning van een SMPS vertoont bijna geen rimpel.

Aangezien je Meanwell voeding al een SMPS is, lijkt het mij logisch om dat ding te gaan modden en de uitgangsspanning op die manier variabel te maken. Normaalgezien hoef je enkel de referentiespanning van die voeding te faken, en het circuit dat de uitgangsspanning in de gaten houdt eruit te slopen.

[ Voor 3% gewijzigd door subsonik op 13-08-2004 00:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
De meanwell modden is inderdaad mogelijk als je over het schakelschema van de fabrikant beschikt en er verstand van hebt. Dat is onder de volgende link ook te vinden.

http://www.gendata.com.tr/peltier/Page3.htm

Maar dat durf ik gezien mijn kennis niveau niet aan.

• subsonik
Als je een foto van de binnenkant van de Meanwell kan posten, kunnen we je wellicht verder helpen... Vooral de typenrs. van de gebruikte ICs zijn belangrijk. De meeste dergelijke SMPS voedingen werken grofweg op dezelfde manier.

Dit is weldegelijk de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Zelf een SMPS naregelaar ontwikkelen wil ik je niet toewensen, dat is nogal wat werk :) (ik weet het uit ervaring :P)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de voeding ingebouwd daar zal ik in het weekend naar kijken, dan heb ik misschien ook de fotos. Maar mischien staat er iets op de menawellcom site ik zoek wel even. Toch preferee ik een aparte controller zoals bijv. de 5c7-350 van macshane. Zou je die kunnen bouwen?

http://mcshaneinc.com/html/5C7-350.html

• subsonik
Zo te zien is dat een eenvoudige PWM regelaar. Is relatief simpel zelf te bouwen, maar je blijft zitten met de bijhorende nadelen: lager rendement van de peltiers, en vermoedelijk is het ding ook niet stil. Als je 40A schakelt in een 400Hz tempo, kan je er zeker van zijn dat je daar wat van gaat horen :)

Nog een ander vraagje: hoe nauwkeurig moet de temperatuur door de regelaar gevolgd worden? Als het is om een CPU te koelen ofzo steekt het niet op enkele °C, maar als het voor wetenschappelijke doeleinden is kan ik mij wel voorstellen dat zo'n nauwkeurigheid niet genoeg is.

• Sine
Ik heb op marktplaats een leuke switcher gevonden die 0 - 24 volt output op 10 A, het mooiste is dat ie met een spanninkje van 0 tot 6 V te sturen is, met een opampje of 3 ben ik dan helemaal klaar :)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende schema staat op de site van meanwell:

http://www.meanwell.com.tw/product/sp-500/specpdf.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de meanwell open om de IC nummers te vinden zegt een van de volgende je wat:

S0336 ; Tf360-ri; Pa3a070338; HA17324A; 3H3HA17324A,

Wat zoeken we precies?

Mij gaat dit boven mijn pet, fotos kan ik pas volgende week maken daar de camera op vakantie is.

• subsonik
De enige die mij wat zegt is de HA17324A, das een quad opamp van hitachi. Niet wat we zoeken...

Verwijderd

Waarom specifiek een PID regelaar?

Begrijp ik het goed als je dus de peltiers aan/uit wil zetten al naar gelang de temperatuur?
In dat geval, kijk eens op bv Conrad.nl

Die verkopen kant en klare temperatuur regelaars waar je de gewenste Temp. insteld waarna een relay open of dicht gaat.
Zelfs met leuke LCD paneltjes erbij.

ff de link zoeken

http://www1.nl.conrad.com...?~event=home&~target=_top

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja en nee. Alles wat ik lees over TEC aansturing zegt dat een relais aan/uit funest is voor de TEC. Daarom wil ik de begrenzingen aangeven waarin de TEC aangestuurd wordt bijv. 8 -12 V of zo aangestuurd naar gelang de temperatuur varieert.

Verwijderd

Topicstarter
Subsonic ik heb gezien mijn gebrek aan kennis besloten om de meanwell voeding te laten voor wat die . Het modden daarvan vereist meer know how dan ik heb jammergenoeg.

• subsonik
Je kan je voeding ook "laten" modden, maar dan ben je wel meer kwijt dan wat die kant-en-klare regelaar daar kostte vrees ik...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, kosten staan in redelijkheid tegenover de baten. Een op temperatuur regelbare TEC voeding zou toch wel heel interessant zijn. Wie zou dat kunnen en willen denk je?

• subsonik
Volgens mij lopen hier wel enkele tweakers rond die dat kunnen en willen :)

Ik wil het ook wel fixen voor je, moet je maar even contact opnemen met mij. (icq/email, gegevens in m'n profiel)

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik neem kontakt op, dit kan nog leuk worden, ideen welkom.
Pagina: 1