PCIe of AGP

Pagina: 1
Acties:

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03-2025
Is het de moeite om te wachten tot PCIe een beetje ingeburgerd is of zitten we met AGP 8x nog een tijdje goed?

Het snelheidsversch tussen AGP 4x en 8x zou amper merkbaar zijn maar PCIe begint bij 16x alsk me niet vergis dus dat moet wel merkbaar zijn?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:36
Voor videokaarten maakt het weinig uit... Deze hebben zulke grote geheugen, dat het nauwelijks wat oplevert...
Voor PCI -> PCIe (in het geval van Gbit netwerkkaarten en/of RAID-controller) kan het zeker wel interessant zijn...

Overigens, mijn ervaring is dat je over het algemeen weinig upgrade aan een computer... Zodra de machine ouder is dan 1 jaar, is vervangen meestal interessanter dan upgraden... Oftewel: koop NU wat je NU nodig hebt... :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07 18:59

4hp

Als 8x niet meer winst oplevert, waarom zou 16x dan wel winst opleveren :P (correct me if me = wrong :) )

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Enig voordeel dat PCIe biedt boven AGP, naast de enorme bandbreedte waar de huidige generatie videokaarten niks aan heeft, is de SLI mogelijkheid met nVidia kaarten (grafische kracht van twéé GeForce kaarten bundelen). Maar dan moet je wel een zwaar workstationchipset hebben dat tweemaal PCIe x16 sloten kan aansturen. Voorbeelden zijn de Intel E7520 Lindenhurst en E7525 Tumwater chipsets voor de Dual Xeon.

En dat is voorlopig niet interessant voor Jan met de Pet, me dunkt ;) AGP blijft nog minstens 3 jaar op mobo's bestaan. ISA werd ook nooit helemaal uitgeroeid sinds de intrede van PCI meer dan 10 jaar geleden.

Verwijderd

Het grootste voordeel van PCIe voor video kaarten zit hem in het feit dat er nu een upload channel voorhanden is die groot genoeg is om veel data over heen te pompen. En niet zoals bij AGP in een richting maar in beide richtingen tegelijk.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41
RedC schreef op 11 augustus 2004 @ 10:38:
Is het de moeite om te wachten tot PCIe een beetje ingeburgerd is of zitten we met AGP 8x nog een tijdje goed?

Het snelheidsversch tussen AGP 4x en 8x zou amper merkbaar zijn maar PCIe begint bij 16x alsk me niet vergis dus dat moet wel merkbaar zijn?
Dat PCIe videokaarten "16x" zijn goeft niet te betekenen dat ze 2x zo snel zijn als een APG 8x slot he ;)

AGP 8x is 8x zo snel als het oer-AGP-slot, en PCIe 16x is 16x zo snel als het langzaamste PCIe slot (omdat het 16 PCIe kanalen heeft) :)

Toevallig klopt je stelling wel (2 en 4 GB/s), maar die 8x en die 16x hebben eigenlijk beide een andere betekenis :)

Ik denk overigens wel dat we met AGP nog wel even goed zitten. PCIe is nog lang geen mainstream, en de beschikbare videokaarten werken allemaal met een convertor (al dan niet on die) naar AGP

Pas als er meer mobo's met, dan mobo's zonder PCIe 16x worden verkocht zullen AGP-kaarten zoetjesaan uit de schappen verdwijnen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1