[winxp]9800Pro vervormd beeld

Pagina: 1
Acties:

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:30
Geachte medetweakers,

Na een upgrade, zit ik met het volgende probleem:

Ik heb een nieuwe Sapphire 9800 Pro VGA kaart in mijn, tevens geüpgrade, systeem zitten. Nu doen echter zit geregeld de volgende problemen voor:

- ik krijg bij het draaien van verschillende spellen ( CoD, MoHAA, FarCry ) ineens een melding over een VPU recoverer en dat er een foutenrapport naar ATI zal worden gezonden. Via tweakers ben ik er al achter gekomen, dat je de VPU recover uit kunt zetten. So far, so good.

- Af en toe vervormt ineens mijn gehele beeld. Ik krijg allerlei paarse, groene, gele strepen dwars over mijn beeldscherm heen. Heel vaag zie ik op de achtergrond mijn mouse pointer in een vierkantje veranderen. Dit gebeurd af en toe ineens. In Windows, of in welk spel of programma dan ook. De enige oplossing is dan een reset van mijn systeem.

Hiervan heb ik echter helemaal niks kunnen vinden op tweakers. Als ik zoek op: "beeldscherm stoort" krijg ik allerlei topics te zien waarin beeldschermen storen door invloeden van buitenaf.

Wat heb ik allemaal al gedaan:

- Windows ( Windows XP incl. SP1 ) compleet opnieuw geïnstalleerd, na een complete format van mijn HD
- Directx 9.0a geïnstalleerd
- Catalyst 4.7 drivers geïnstalleerd ( op install cd staat versie 4.6 )
- gezocht op de website van tweakers en ati
- in SmartGart de schrijfsnelheid op 4x gezet ( na een herstart zet deze alles automatisch terug op 8x )

Ik heb de volgende systeemspecs:

- P4 2.8 GHz CPU ( temp: 55 )
- Asrock P4VT8+ ( temp: 45 )
- 1024 MB DDR-400 intern geheugen
- 300 Watt voeding
- Sapphire 9800 Pro 128 MB ( temp onbekend )
- DVD brander
- CD brander
- 3 x HD
- 3com netwerkkaart
- E-tech WLAN kaart
- Sound Blaster Live 5.1
- PCI IDE controller

Weten jullie iets wat ik hieraan kan doen, want op dit moment baal ik ff als een stekker dat ik m'n geld hieraan heb uitgegeven...

UPDATE:

Ik ben er ondertussen al achter, dat het beeld vervormt wordt, zodra er prestaties worden verwacht van mijn VGA kaart. Bijvoorbeeld in 3Dmark03, vervormt het beeld al halverwege de 1e test.
Kan dit duiden op te weinig stroom (300W) of moet ik gaan denken, dat mijn VGA kaart aan het overlijden is ?

[ Voor 12% gewijzigd door nextware op 11-08-2004 09:21 . Reden: info + update toegevoegd ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
heb ik ook gehad met mijn 9800se kaart... Is niets aan te doen - heb alles al geprobeerd... Uiteindelijk een RMA gedaan !

success

• sailor_ej
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 13:07
Draait de fan op de videokaart wel goed
Dit lijkt op warmte problemen

Je hebt niet je kaart overclocked??
eventueel testen door underclocken

en wanneer je eventueel het zij paneel eraf haalt en er een extra grote tafel fan op je kast richt en dan de testen uitvoerd
Gaat het dan wel goed??

We cannot direct the wind, but we can adjust the sails

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:21

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Heeeeeeeeeeeeeeeel herkenbaaar !!! :o
nextware schreef op 11 augustus 2004 @ 00:17:
Geachte medetweakers,

Na een upgrade, zit ik met het volgende probleem:

Ik heb een nieuwe Sapphire 9800 Pro VGA kaart in mijn, tevens geüpgrade, systeem zitten.
Same here :*)
Nu doen echter zit geregeld de volgende problemen voor:

- ik krijg bij het draaien van verschillende spellen ( CoD, MoHAA, FarCry ) ineens een melding over een VPU recoverer en dat er een foutenrapport naar ATI zal worden gezonden.
Same here :/
Via tweakers ben ik er al achter gekomen, dat je de VPU recover uit kunt zetten. So far, so good.
.. wat schiet je daar mee op als ik vragen mag?
- Af en toe vervormt ineens mijn gehele beeld. Ik krijg allerlei paarse, groene, gele strepen dwars over mijn beeldscherm heen. Heel vaag zie ik op de achtergrond mijn mouse pointer in een vierkantje veranderen. Dit gebeurd af en toe ineens. In Windows, of in welk spel of programma dan ook. De enige oplossing is dan een reset van mijn systeem.
Same here :(
Hiervan heb ik echter helemaal niks kunnen vinden op tweakers. Als ik zoek op: "beeldscherm stoort" krijg ik allerlei topics te zien waarin beeldschermen storen door invloeden van buitenaf.
Storen duidt eerder inderdaad op storingen van buitenaf .. magnetische velden, that stuff! "Vervormd beeld" is een betere benaming .. of in het engels "Distorted image" :?
Wat heb ik allemaal al gedaan:

- Windows ( Windows XP incl. SP1 ) compleet opnieuw geïnstalleerd, na een complete format van mijn HD
Nou, ik heb hetzelfde OS, maar zover ga ik niet, want dat is een beetje nogal .. euhm .. kl*tuh :o .. en ik denk niet zozeer dat het daar in zit.
- Directx 9.0a geïnstalleerd
euh .. had je eerst 9.0b en ben je teruggegaan naar 9.0a of had je nog een oudere versie?

Ik heb vanaf de verse install er al 9.0b op staan .. de web-update onder Windows-update zegmaar.
- Catalyst 4.7 drivers geïnstalleerd ( op install cd staat versie 4.6 )
Eerst 4.5 geïnstalled en nu inderdaad 4.7 .. ook eventjes de Doom3 4.9 Hotfix erop gehad, maar die vertrouw ik iig niet, dus die er meteen weer af gehaald.
Draai momenteel (sinds gisteravond) weer 4.7 en Rage3D .. maar overklokken wil momenteel absoluut niet meer !! (eerder nog wel!) :?
Tussendoor ook nog de Catalyst un-installer van www.ati.com gedraait!!
- gezocht op de website van tweakers en ati
- in SmartGart de schrijfsnelheid op 4x gezet ( na een herstart zet deze alles automatisch terug op 8x )
Hier heb ik niets mee gedaan.
Ik heb de volgende systeemspecs:

- P4 2.8 GHz CPU ( temp: 55 )
- Asrock P4VT8+ ( temp: 45 )
- 1024 MB DDR-400 intern geheugen
- 300 Watt voeding
- Sapphire 9800 Pro 128 MB ( temp onbekend )
- DVD brander
- CD brander
- 3 x HD
- 3com netwerkkaart
- E-tech WLAN kaart
- Sound Blaster Live 5.1
- PCI IDE controller
Vergelijkbaar met mijn systeem .. zie sig :|
Weten jullie iets wat ik hieraan kan doen, want op dit moment baal ik ff als een stekker dat ik m'n geld hieraan heb uitgegeven...
Neuh .. meestal gaat het goed. De kaart heeft potentieel maar ergens is de aansturing nog wat brak.

Ik speel voornamelijk Bf1942 met de Desert Combat Mod en het schijnt dat die wel vaker freezed en anders moeilijk doet ... 3Dmark2001 draait pas weer nu ik alles weer default geklokt heb .. eerder deed ie nog niet zo moeilijk :?
UPDATE:

Ik ben er ondertussen al achter, dat het beeld vervormt wordt, zodra er prestaties worden verwacht van mijn VGA kaart. Bijvoorbeeld in 3Dmark03, vervormt het beeld al halverwege de 1e test.
Dat idee had ik ook .. weet niet of het ook zo is hoor .. maar het heeft er wel wat van.
Kan dit duiden op te weinig stroom (300W) of moet ik gaan denken, dat mijn VGA kaart aan het overlijden is ?
Ik weiger beide te accepteren .. de kast + voeding zijn pas een jaartje oud en de voeding is wel een fijn ding dacht ik. Vind alleen mijn 12V met 11,7~11,8V wat aan de lage kant.

De grafische kaart is splinternieuw en draait 99% van de tijd goed .. kan soms ook vrij lang goed Bf1942 spelen, maar kon gister slechts na het terugklokken van me systeem 1x volledig 3Dmark2001 SE draaien (en toen was het bedtijd) :z

Ik ga vanavond weer de Catalyst un-installer eroverheen halen en dan ga ik terug naar Catalyst 4.5 waar ik de eerste dagen ook mee gedraait heb .. die vertrouw ik beter dan 4.7 B)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:30
Ok.. wederom een update. Ik zet deze hier, anders wordt het zo onoverzichtelijk in mijn openingspost.

Ik heb mijn leverancier gebeld met de vraag, of zij iets wisten over het bestaande probleem. Ik heb de kaart mogen omruilen. Nu heb ik een MSI NX6800 TD128...
Echter heb ik deze geïnstalleerd en direct heb ik wederom hetzelfde probleem :X

Wel heb ik, voordat ik de nieuwe kaart heb geïnstalleerd eerst die ATI verwijderd uit het systeem (hardwarematig *dûh* en software matig in Windows ).

Nieuwe kaart geïnstalleerd, maar wederom kreeg ik direct hetzelfde probleem, alleen werd nu alles wit...
Daarop ben ik maar een voeding ( 400 Watt ) gaan halen.

Ik heb de nieuwste driver gedownload en geïnstalleerd. Alles werkt nu een beetje naar behoren voor +/- 10 min. Hopelijk blijft het zo...

Zodra ik iets meer info heb, zal ik het direct laten weten...

===========================================================

Update (11-08-2004; 21:50 uur):

Nou, alles werkt zoals het hoort. Net nog even geprobeerd om 3Dmark2003 te draaien. Deze geeft echter een foutmelding in het programma zelf aan. Gaan we even kijken of we 3Dmark2001se ergens kunnen vinden..

Voor zover de gegeven reacties: BEDANKT !! _/-\o_

===========================================================

Update ( 16-08-2004; 15:30 uur):

Alles loopt nu al een paar dagen als een trein. Inmiddels al contact gehad met leverancier van ATI kaart. Er bleken enkele defecten op de kaart te zitten...

[ Voor 28% gewijzigd door nextware op 16-08-2004 15:30 ]