Nieuwe Luidsprekers, maar is het niet overdone

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 18:10
Ik ben aan het kijken naar een stel nieuwe luidsprekers, ik heb nu 2 oude dingen (niet noemenswaardig) en als reciever een Yamaha RX-V 540RDS

Ik wil graag in 1e instantie 2 goede frons hebben (luister veel muziek) en dan surrounds en een center speaker er later bij kopen. (nu doet dat er op dit moment niet toe, want het gaat over 2 fronts, maar ik begin wel steeds meer dvd te kijken.)

Nu had ik wat rondgekeken op internet en nu leken de Kef q5 en de B&W DM 603 S3 me mooie luidsprekers, (aangezien ik perse zuiltjes wil) maar ik vroeg me af, (voordat ik ga luisteren) zijn deze speakers niet een beetje overdone op een vrij goedkope reciever als een 540RDS, hoor je met goedkopere speakers geen verschil, of hoor je het verschil wel zeker. en is het dus de moeite waard deze speakers te kopen, en eventueel later (als de 540 dus echt slecht is) een andere reciever (of losse stereo amp) te kopen, of is dit niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Powermage op 10-08-2004 22:23 ]

Join the club

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-04 20:02
t is natuurlijk nooit weggegooid geld... de speaker is uiteindelijk het apparaat daar je naat moet luisteren...
als je een paar speakers hebt die misschien een beetje "buiten proportie zijn qua specs", die zullen altijd mooier klinken dan een paar speakers van een mindere kwaliteit.
als je deze speakers aansluit op die yamaha (ff luisteren welke t lekkerst klinken... luister ook eens naar andere merken, vooral de Kef Q-serie heeft een eigen geluid, zoals Dali, tannoy, mission etc etc) zullen ze nooit slecht klinken en je kan later als je weer opnieuw wat geld te besteden hebt, een nieuwe versterker kopen.
Indien je dit dus van plan bent, zou je hier ook al een beetje rekening mee moeten houden qua specifieke klank, anders zal je altijd redelijk "merk"gebonden blijven qua versterker...

• David_p3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-04 23:04
Wat wel kan gebeuren is dat de B&W's laten horen van wat voor kwaliteit de rest van je installatie is. met als gevolg grote dwang naar nieuwe electronica :D.

natuurlijk zijn goede luidsprekers een must en de B&W603S3 klinkt erg goed, maar denk er aan dat je receiver kan tegenvallen op de luidsprekers.

dus luister dan eventueel ook naar een bijpassende versterker(bijvoorbeeld de Rotel RA02) zodat je electronica luidspreker niet uit verhouding raakt

Q6600@3.29 | Gigabyte X38-DS4 | 4096MB DC PC6400 | HD3870

• Powermage
Voorlopig zal ik nog niet van plan zijn een nieuwe versterker te kopen, mocht het uiteindelijk zeer zwaar tegenvallen zal ik dat natuurlijk wel doen, maar dat zal dan binnen nu en een half jaar zijn.

Maar op mn huidge brakke luidsprekers vind ik het redelijk goed vinden, met de oude amp die er eerst tussen zat klonk alles nog brakker, dus de yamaha is al een vooruitgang tov wat ik eerst gewend was, dus ik denk niet dat nieuwe luidsprekers het slechter zullen doen dan mijn huidige, maar met een andere amp kan het alleen nog beter worden (het beste wat ik ben gewend zijn mn vader's Dali 606's maar die heb ik zelf niet).

Join the club

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geen idee waar je woont, maar Correct aan de Ceintuurbaan in Rotterdam heeft bijna altijd wel overjarige speakers in de aanbieding voor behoorlijk lage prijzen.

ARME AOW’er

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 15:25

Boekster

Naimoholic

Ik denk niet dat een 603 snel overdone is. Het de 600-serie is redelijk vergevingsgezind en zal niet zo snel het gebrek aan kwailiteit van de apparatuur laten horen. De B&W's willen wel een hoop vermogen. Een oudere receiver kan hier moeite mee hebben, maar ik denk dat de Yamaha hier niet zo veel problemen mee zal hebben.

Wat betreft verhoudingen: Er IS geen verhouding ;) . Die bepaal je vooralsnog zelf :) . Luidsprekers vertonen vaak verdomd veel rek. Je kunt met simpele luidsprekers een eind komen. Met hele goede luidsprekers en simpele electronica bereik je over het algemeen maar weinig, behalve dat je ze tekort doet ;) .

Dure luidsprekers op een goedkoop systeem wordt ook wel een 'mullet' gnoemd in het Engels. Ik heb zo'n systeem :D , maar dan alleen op het geboed van versterkers. Daar komt echter verandering in.
Een andere stroming roept 'source-first' . Het is immers 'garbage in, garbage out'.

Zelf vind ik ertussenin een goede plek, eerlijk gezegd :) . Mijn luidsprekers hoeven voorlopig nergens heen (die zijn prima zo en kunnen veel beter met betere apparatuur, die er eerst komt).

Zelf luisteren wat je dan goed vindt. Luister verschillende dingen.Trek desnoods dingen echt uit z'n verband. Dan pas horo je waar je naar op zoek moet :) .

Music Addicted

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-04 17:34
Die speakers die jij daar noemt zijn naar mijn mening helemaal niet overdone op de Yamaha receiver die je hebt. Naar mijn gevoel wordt de invloed van de elektronica op de uiteindelijke klank van de setup geregeld sterk overschat. De verschillen tussen bv. 2 versterkers zijn doorgaans ERG miniem, je moet al een heel duidelijke A-B vergelijking maken om het überhaupt te horen. De verschillen tussen meerdere types luidsprekers zijn dan weer zeer duidelijk te horen, hoewel die ook kleiner worden eens je een bepaalde prijsklasse bereikt hebt.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

subsonik schreef op 10 augustus 2004 @ 23:35:
Die speakers die jij daar noemt zijn naar mijn mening helemaal niet overdone op de Yamaha receiver die je hebt. Naar mijn gevoel wordt de invloed van de elektronica op de uiteindelijke klank van de setup geregeld sterk overschat. De verschillen tussen bv. 2 versterkers zijn doorgaans ERG miniem, je moet al een heel duidelijke A-B vergelijking maken om het überhaupt te horen. De verschillen tussen meerdere types luidsprekers zijn dan weer zeer duidelijk te horen, hoewel die ook kleiner worden eens je een bepaalde prijsklasse bereikt hebt.
Oneens, naarmate je een bepaalde kwaliteit in luidsprekers hebt bereikt ga je meer verschillen horen in verschillende setups. Versterkers krijgen hele andere karakters. Ik heb een keer een levenloze combinatie gehoord op exact dezelfde luidspreker waarop ik het moment daarvoor nog een hele goede, betrokken set had gehoord. Alles was hetzelfde. Ik heb de levenloze set na 2 nummers uitgezet (Rock DJ klinkt niet leuk als er geen leven in zit) terwijl ik diezelfde luidspreker een uurtje had beluisterd met de set daarvoor.

Music Addicted

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-04 11:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dat kan inderdaad heel goed Boekster maar met brakke luidsprekers had je dat nooit gehoord. Betere luidsprekers kunnen inderdaad genadeloos de tekortkomingen van je versterker weergeven maar dan blijft het toch een beetje luidsprekers eerst. Bovendien is die yammie zo slecht nog niet dat ie niet een redelijke luidspreker verdient. Bovendien zijn die B&W's heel redelijk getest dus waarschijnlijk een goede keus (altijd eerst luisteren)

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Met brakke luidsprekers niet, maar op een bepaald niveau kunnen luidsprekers heel goed meegroeien met electronica. Het waren dure luidsprekers, maar met veel mindere had het zeker ook duidelijk hoorbaar kunnen zijn.

Ik ben het wel eens met de stelling dat luidsprekers belangrijker zijn in de keten wat het geluid betreft, maar matchen is zeker belangrijk. Ook smaak komt om de hoek kijken. Ik vond het geluid op dat moment helemaal niets, maar als je daarvan houdt, so be it.
Maar dat electronica vrijwel geen onvloed heeft op geluid is voor mij niet waar. En dat geldt van mij voor elk component :) .

Overigens zou ik zeker nog meer proberen dan de B&W's. Je zult niet de eerste zijn die ze komt na lovende reviews en er uiteindelijk niet tevreden mee is ;) . Ook reviewers hebben een eigen smaak (ofwansmaak, hoe je wilt :P ). Opstellen tegen andere luidsprekers. Dat is de beste manier van kiezen.

[ Voor 20% gewijzigd door Boekster op 11-08-2004 00:14 ]

Music Addicted

• Powermage
Ik was zo op het 1e gezicht al van plan ook de Kef q5's te beluisteren.

Nu eens even kijken wanneer ik tijd heb om te gaan luisteren, is namelijk wat werk bijgekomen bij ons, dus heb t druk, plus vakantie, dus duurt jammergenoeg nog ff :(

Join the club

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, overdone... Ik vind iig speakers veel belangrijker dan de versterker. Een vriend van me heb ik een simpele JVC 5042 receiver verkocht met een tweetal Canton M80's erbij. Klinkt echt super en hij is er heel blij mee. Mocht hij later upgraden naar een beter merk, gaan die Cantons ongetwijfeld beter klinken, maar ik denk dat relatief goede speakers op een gemiddelde versterker beter klinkt dan gemiddelde speakers op een relatief goede versterker. Maar goed, wat is relatief goed en wat is gemiddeld he? ;) Bedenk iig wel dat speakers normaalgesproken langer meegaan dan je Yamaha receiver. Zeker met de snel vooruitgaande techniek van tegenwoordig.

[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 11-08-2004 19:23 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1