Toon posts:

Crash in Battlefield

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een weekje prutsen maar eens even wat hulp inroepen. Mijn Battlefield 1942 loopt tijdens het spel telkens vast. Soms gaat 'ie vanzelf terug naar desktop, soms moet ik een handje helpen met ofwel escape ofwel ctrl-alt-del. Ik heb het spel een paar weken zonder problemen gespeeld (behalve wat witte vlekken in het beeld, maar ik heb inmiddels zoveel FAQ's gelezen dat ik dat wel heb opgelost). Ik krijg regelmatig een pop-up in beeld waarin wordt aangegeven dat ik een foutenrapport naar Microsoft kan opsturen. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat daar wat meer gebeurt, maar toe maar.....

Vorige week begon het gedonder, en voor zover ik het me goed herinner als eerst in een online game, nadat ik had geprobeerd via Gamespy een buddy te vinden. Nu crash ik overal, ook in offline spellen. Ik heb wat betreft het downloaden van drivers (Video- en geluidskaart), directX (versie 9.0c) en patches (1.6) alles al geprobeerd wat ik in allerlei FAQ's ben tegengekomen, maar het werkt allemaal niet. Ben een beetje wanhopig zo langzamerhand. Overigens lijkt het wel alsof de game steeds sneller crasht.

Even mijn systeem:
Athlon 3000+
Windows XP
512MB RAM
120 Gb
Video: Radeon 9200
Geluid: Realtek AC'97 Audio

Ik heb BF al geuninstalled, inclusief de EA-folder, en opnieuw geïnstalleerd. Zowel zonder als met de 1.6 patch bleef 'ie vastlopen. Ik heb bovendien al behoorlijk met de instellingen van mijn beeldscherm gespeeld, al teruggezet naar 60 Hz enzo. Bovendien heb ik de commandline in Videodefault.con aangepast (zie oudere posts). Ik heb de harde schijf gedefragmenteerd, heb op spyware en virussen gescand, heb.... Het enige wat ik nog net niet gedaan heb is de hele computer uit het raam pleuren....

Kennelijk heb ik iets gedownload wat Battlefield niet zint? Shareaza? Gamespy? Wat?

Heeft iemand nog tips? Wat ben ik vergeten? Enne... Ik ben geen wizkid, dus probeer het simpel te houden, alsjeblieft.

Thanx,

Vetinari

Verwijderd

Als crashes niet altijd gebeuren en/of op meerdere plekken ontstaan, kan het aan de volgende dingen liggen:
• Temperatuur: In dit warme weer kan het zijn dat je koeling tekort schiet. Zeker als je processor en videokaart veel te doen hebben kan dat crashes veroorzaken.
• Een te zwakke voeding, maar dan zou je altijd last moeten hebben van crashes en niet de ene week wel, de andere week niet.
• Geheugen wat het aan het begeven is. Eigenlijk hetzelfde met de een te zwakke voeding: Het kan random crashes veroorzaken, maar dan zou je dat iedere dag moeten hebben. Voor de zekerheid zou je het toch met memtest86 kunnen testen.

Voor de rest lijk je alles gedaan te hebben, behalve het opnieuw installeren van Windows. Maar als eerst zou ik je aanraden om je computer op een koele en goed geventileerde plaats in het huis te zetten (ook al wordt het al koeler buiten) en hem bv. met een oneindig herhalende 3D Mark test een uurtje aan het werk te zetten. Als dat goed gaat, zet je computer dan terug en doe hetzelfde: Krijg je wel crashes / vastlopers, dan is het de hitte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dit vanavond even proberen, ondertussen even een -mogelijk naïeve- vraag: Ik heb de computer 3 maanden geleden splinternieuw gekocht. Kan ik er dan niet gewoon van uitgaan dat voor zo'n mep geld een fatsoenlijke koeling wordt ingebouwd?

Beetje teleurstellend.....

Vetinari

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37
Jawel, daar mag je van uit gaan, maar het is nu eenmaal in realiteit niet altijd zo :)
Daarnaast komt de videokaart koeling zo met die koeling standaard van de fabriek af, en de shop heeft hier geen invloed op, alleen als ze de koeler zelf vervangen voor een andere (passieve Zalman koeler bijvoorbeeld).
Mede door dit warme weer wil de temperatuur wel eens ooit zo hoog oplopen dat het een en ander niet meer naar behoren wil werken. Probeer dus eerst even Terr zijn tips uit voordat je terug rent naar de shop en daar gaat klagen :P

[edit]
Overigens hoef je niet onder iedere post je naam te zetten :)
Wij Tweakers groeten elkaar permanent bij iedere post.

[ Voor 12% gewijzigd door Crash op 11-08-2004 11:58 ]

Verwijderd

Probeer eens een tijdje te spelen met muziek EN geluid uit ervaar je dan nog crashes of andere rare dingen?

Wel ff irri misschien als je ff niks hoort maar mocht dit de oorzaak zijn dan kan het aan de ac97 geluid liggen, voor een paar tientjes heb je dan wel een betere geluidskaart aangezien BF slecht omgaat met ac97 sound.

En WANNEER crasht de game precies? Bijvoorbeeld: als jij een server joined en je wilt de welkoms menu wegklikken: dan al?

Verwijderd

Topicstarter
Hij crasht willekeurig in het spel. Ik kom er altijd wel in (zowel online als offline), na een tijdje loopt de zaak gewoon vast. Soms blijft daarbij naast het beeld het geluid overigens ook hangen, dat kan misschien ook relevant zijn? (als er bijvoorbeeld net een vliegtuig overkwam op het moment van crashen, blijf ik constant dat geluid horen tot ik escape druk).

Verwijderd

Topicstarter
Even verduidelijken: Met "in het spel" bedoel ik tijdens het rondrennen, rondrijden of rondvliegen :). Niet in de menu's ofzo dus.

Verwijderd

Als je al op spyware e.d. gecontroleerd hebt dan mogen we dit in principe uitsluiten dat het een oorzaak kan zijn.

Daarom: drivers? Heb je een VIA chipset? installeer VIA drivers. En je zegt dat je DirectX 9.0c hebt, heb je dan ook nieuwe ATI drivers geinstalleerd die hiermee overweg kan? Heb niet veel verstand van ATI hoe dat precies zit, maar klinkt opzich wel logisch dat er een update voor moet komen :P

en nogmaals probeer ff een flinke tijd te spelen met het geluid (muziek ook) helemaal UIT, dus niet het knopje van je speakers ;) maar echt ingame ff instellen (en als je dat gedaan hebt BF opnieuw opstarten voordat je met de nieuwe instellingen gaat spelen): dan hebben we mogelijk een oplossing of weer iets om uit te sluiten.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:38
Heb je dit probleem ook bij andere games? Ik had ook een tijd vastlopers (mijn processor was brak)

Probeer eens met het programma prime95 een cpu test te doen, als hij dit gewoon een uurtje volhoud kan je in ieder geval uitsluiten dat je processor brak is.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een VIA chipset?

Ik heb de nieuwste ATI-driver van mijn videokaart al geïnstalleerd nadat de vastlopers begonnen, hoewel het spel met de oude driver in eerste instantie wél werkte. Hetzelfde geldt voor de geluidskaart.

Met het geluid uit zal ik zeker even proberen, evenals de andere tips. Vanavond kom ik op de resultaten terug.

Verwijderd

op je moederbord zitten bepaalde chips..
de grootste zijn Sis, NForce en VIA. Deze chips hebben natuurlijk ook bepaalde drivers nodig goed te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Okeeee.... :?

Die zitten op elk moederbord? En hoe kom ik er achter welke ik heb en waar ik de driver kan downloaden? Kun je zoiets via dxdiag vinden of zo? Ik heb nog veel te leren zie ik wel.

• SNEAK-NL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 16:17

SNEAK-NL

galloooooooooooo

boekje van je moederbord moet het staan , geef anders ff het typenr en merk van je mobo

Verwijderd

Topicstarter
Heb het al. Ik heb een VIA KM400a chipset..... Ik zoek wel even op internet hoe het met die drivers zit ofzo....

Verwijderd

Topicstarter
De geluidskaart is niet het probleem. Ook zonder geluid loopt het spel vast. Het duurt wel wat langer, lijkt het, maar evengoed.....

Volgende test.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37
Vetinari, zou je voortaan het edit-knopje (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) willen gebruiken als de laatste post van jou is eer je zelf opnieuw post? Dat scheelt monologen :P

Wat je eens kunt doen is kijken hoe je hardwarematige acceleratie is ingesteld van het geluid. Dit doe je door naar 'start' en dan 'uitvoeren' (of 'run') te gaan en daar 'dxdiag' in te voeren. Onder het tabblad 'geluid' (of 'sound') kun je daar een schuifje/slider vinden.
Wat is het resultaat als je deze bijvoorbeeld 1 stapje terug zet? :)

En check ook voor de zekerheid je moederbord drivers nog eens. Daar moet je de Hyperion drivers voor hebben (nieuwe naam voor de VIA-4-in-1 drivers).

[edit]
En je kunt natuurlijk ook eens proberen of andere videokaart drivers enig effect hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door Crash op 11-08-2004 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de edit-tip. Zal ik doen.
Als het spel al vastloopt als ik het geluid helemaal uitzet, kan het dan wél werken als ik de hardwarematige accelleratie van het geluid verlaag? Dat begrijp ik niet. Ik wil het uiteraard proberen, maar kun je uitleggen hoe dat zit?

De 3D Mark test heb ik gedownload, maar die gaat mijn begrip enigszins te boven. Ik heb een benchmark test gedaan, en kwam op een score van 4520, maar hoe moet ik dat interpreteren? Wat kan ik verder met het programma? Hetzelfde geldt eigenlijk voor de memtest. Kan iemand me een site aanwijzen waar wat uitleg voor computerleken wordt gegeven of zoiets? Prime95 moet ik nog proberen, maar ik verwacht dat daarvoor hetzelfde zal gelden. Beetje griezelig om met dat soort programma's aan de slag te gaan als je niet weet wat je aan het doen bent.

Waar kan ik overigens de cpu-temperatuur vinden?
(Ah. Met SpeedFan moet dat te regelen zijn, neem ik aan?)

Als antwoord op de vraag van Nippletwister (lol): Ik heb nog geen andere grotere games geprobeerd. Misschien dat ik binnenkort MOH:AA ga proberen.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of het koelere weer vandaag wat verschil maakt. Ik ben nog niet toegekomen aan het verplaatsen naar een beter geventileerde plaats. Is ook wat ingewikkeld in mijn appartementje :)

Even naar die melding van Windows als Battlefield vastloopt. Het feit dat Windows constateert dat er een fout optreedt in het programma en een foutenrapport op wil sturen, heeft dat nog een betekenis?

Enne, als ik via CTL-ALT-DEL alle "eigenaar"-programma's (behalve explorer) uitschakel, kan ik dan ook uitsluiten dat een ander programma de crash veroorzaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 14:10 ]

Verwijderd

Las ik nou in je beginpost dat je Shareaza hebt?

Die wil ook nog wel eens voor BSOD's en dergelijke zorgen. Die zou ik er af gooien en dan nog eens proberen. B)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad Shareaza, maar het lijkt erop dat het probleem al duidelijk is, en Shareaza is het niet.

Ik heb zojuist 3 games volgemaakt zonder problemen, 2 offline en 1 online. Nu het weer iets koeler is kennelijk geen problemen. Volgende stap is wat mij betreft de temp van de cpu en van de videokaart een tijdje monitoren. Als blijkt dat het daaraan ligt vraag ik nog wel even hulp voor het aanpassen van mijn systeem zodat ik ook in de zomer door kan gamen.
Pagina: 1