Toon posts:

Zijn ATA133 drives hotswappable?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo mede tweakers,

Ik heb me net een ide rack aangeschaft, daarmee kan je dus je HD makkelijk uit je pc halen als je pc uitstaat.

Maar bestaat er ook zoiet waarmee je je HD er kan uithalen tewijl de pc aanstaat?hotswappable dus... ik heb iets gevonden op de promise site maar ik snap het niet helemaal...

Dit is de pagina : http://www.promise.com/pr...t_list_eng.asp?familyId=7

de producten die me interessant lijken zijn : fasttrack TX 2000 pro, Supertrak SX 6000 pro en fasttrack 100 tx2 pro...

Kan ik hierop mijn hd aansluiten en gwn swappen terwijl men pctje aanstaat?

bedankjes aan iemand die er meer van af weet:-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja :) Maar dan moet je wel die bay's (Enclosure's) gebruiken. Het is niet zomaar ff kabeltje loskoppelen en aansluiten. Volgens mij moet je ook via het OS aangeven dat de drive (los)gekoppeld moet worden.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik heb een tijd terug met een hd-rack gewerkt. Daarin zat een IDE schijf.

Om hem aan te sluiten drukte ik heb er gewoon in , daarna in configuratiescherm -> systeem scannen naar nieuwe apparaten. Om hem te verwijderen kun je hem uit apparaatbeheer verwijderen , daarna de stroom eraf en dan de IDE kabel. Als je dat niet doet krijg je volgens mij last van allemaal fouten op je schijven :)

Maar is de term hotswappable niet dat je een schijf er gewoon uit kan trekken , zonder verder iets te doen? Of zit ik nu verkeerd? :)

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Simulated Zero schreef op 10 augustus 2004 @ 21:04:
Ik heb een tijd terug met een hd-rack gewerkt. Daarin zat een IDE schijf.

Om hem aan te sluiten drukte ik heb er gewoon in , daarna in configuratiescherm -> systeem scannen naar nieuwe apparaten. Om hem te verwijderen kun je hem uit apparaatbeheer verwijderen , daarna de stroom eraf en dan de IDE kabel. Als je dat niet doet krijg je volgens mij last van allemaal fouten op je schijven :)

Maar is de term hotswappable niet dat je een schijf er gewoon uit kan trekken , zonder verder iets te doen? Of zit ik nu verkeerd? :)
volgens mij is hotswappable, zoals jij zegt, dat je je hd erin( in de "bay" zeker?) kan stoppen er ff iets opzette of afhalen en dan en andere hd erin...zonder dat de pc uit moet. MAAR ik heb ergens gelezen dat je van een ide schijf de stroom er zomaar niet mag afhalen als je pc aanstaat!!! daarom snap ik niet hoe dat promise ding werkt:( en het kost wel 76 euro dus ik wil wel weten wat ik koop:p

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 21:22:
[...]

volgens mij is hotswappable, zoals jij zegt, dat je je hd erin( in de "bay" zeker?) kan stoppen er ff iets opzette of afhalen en dan en andere hd erin...zonder dat de pc uit moet of zonder dat je iets moet afkopellen zoals de stroom of de ide kabel. MAAR ik heb ergens gelezen dat je van een ide schijf de stroom er zomaar niet mag afhalen als je pc aanstaat!!! daarom snap ik niet hoe dat promise ding werkt:( en het kost wel 76 euro dus ik wil wel weten wat ik koop:p

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 10 augustus 2004 @ 20:58:
Ja :) Maar dan moet je wel die bay's (Enclosure's) gebruiken. Het is niet zomaar ff kabeltje loskoppelen en aansluiten. Volgens mij moet je ook via het OS aangeven dat de drive (los)gekoppeld moet worden.
ik zal even zeggen wat ik er niet van snap:-) stel ik heb een HDtje gekregen van een vriend waar films opstaan bijvoorbeeld. Kan ik deze gwn "inprikken" de films kopieren naar een andere hd die al in mijn pc zit? of moet ik die hd in die enclosure bay stoppen?

De hd in die bay stoppen zou op zich niet zo erg zijn maar dan kan ik er alleen hdtjes in en uit halen die in die enclosure zitten??:p als wat ik zeg juist ik snap ik het :+

Verwijderd

je moet dan ook bij het beleid van de schijf de schijfcache uitzetten. doe je dat niet kan krijg je fouten op je schijf.

Verwijderd

volgens mij kun je voor 76 euro beter op zoek gaan naar een externe behuizing, die kosten dacht ik ook zoiets.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ATA133 is zelf niet hot-swappable tenzij je dit soort speciaal gemaakte enclosures gebruikt die het hot-swappable kunnen maken. Zoiets geldt ook voor SCSI. SCSI is zelf niet hot-swappable maar met geschikte hardware kun je het toch hot-swappable maken.

Je simpele ATA133 schijfje zomaar aansluiten/afkoppelen terwijl de PC aanstaat is op termijn dodelijk voor het schijfje en/of de harddisk controller. Maar als je dit soort enclosures gebruikt heb je dat risico niet.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Zolang je eerst de prik van de schijf haalt kan het lang goed gaan, maar vergeet niet dat ze er niet voor ontworpen zijn. Swap diskbays met powerschakelaar icm XP gaat bij mij erg goed, heb nog geen problemen gezien.

Meh ...

Verwijderd

het makkelijkste is inderdaad een usb (of firewire) behuizing. Ik gebruik dat hier al een tijdje zonder problemen (zowel voor backup als uitwisselen :)van bestanden). Als je wilt hotswappen vanop de controller op het moederbord moet je eerst zeker zijn dat de controller dat kan, de schijf hiervoor goed staat (qua cache e.d.) en de behuizing kan hotswappen. Met een usb2ide heb je dat allemaal niet

kijk hier maar eens
Verwijderd in "Trust externe usb-harddisk interface"

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Die van promise kan je echt hot swappen zonder te ontkoppelen oid.
Wij verkopen die dingen ook in onze budget servers voor scholen enzo.
Het werkt goed alleen windows 2000 wil weleens freezen als je een schijf erin douwt, hoe dit komt weet Promise niet en Microsoft ook niet en het komt ook niet vaak voor.

Als je eerst anders handelingen moest doen zou het namelijk hot pluggable heten en dat bestaat ook :)

Alle proemn in n drek

Pagina: 1