[XP]RPC crash naar installatie SP2

Pagina: 1
Acties:

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 08:48

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Topicstarter
Na het installeren van SP2 voor Windows XP, kreeg ik een NT Authority melding dat RPC is gecrasht en de machine opnieuw wordt opgestart :(
Ik heb nu maar een backup terug geplaatst.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het msblaster is, omdat alle bestaande updates al geinstalleerd waren voordat ik SP2 ging installeren.

Er is het 1 en ander veranderd aan RPC, dus ik vermoed dat het daar aan ligt.
Ik heb echter niet veel spannende dingen draaien:
- MS-Office
- AVG antivirus
- Mozila Firebird & Thunderbird
en meer van dit soort gewone programma's...

Heeft iemand een idee hoe te op te lossen?

Zoek wat je niet eerder vond

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:33
Vertel eens wat er veranderd is aan RPC. Vooral als je zelf al aangeeft dat het waarschijnlijk daar aan ligt, lijkt het me handig te vermelden _wat_ er aan veranderd is :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 08:48

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Topicstarter
Morax schreef op 10 augustus 2004 @ 20:24:
Vertel eens wat er veranderd is aan RPC. Vooral als je zelf al aangeeft dat het waarschijnlijk daar aan ligt, lijkt het me handig te vermelden _wat_ er aan veranderd is :)
Ik doelde op dat RPC geen ongeauthoriseerde connecties meer accepteert.
Wat ze pcies gedaan hebben, weet ik ook niet.
Is er niemand anders die tegen het probleem is aangelopen?

Zoek wat je niet eerder vond

Verwijderd

Hier (nou ja, thuis dan) hetzelfde probleem, via shutdown -a is de boel wel draaiende te houden maar zonder RPC service kun je bar weinig doen (kan niet eens de properties oproepen van RPC om automatisch uitschakelen uit te zetten bijv.).
Mocht iemand iets weten...

Verwijderd

Ik had ook hetzelfde probleem, na 2x opstarten was het probleem met de RPC weg want nu start windows helemaal niet meer verder op dan het blauwe ' starting windows' scherm.

Verwijderd

Zarc.oh schreef op 10 augustus 2004 @ 20:20:
Na het installeren van SP2 voor Windows XP, kreeg ik een NT Authority melding dat RPC is gecrasht en de machine opnieuw wordt opgestart :(
Ik heb nu maar een backup terug geplaatst.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het msblaster is, omdat alle bestaande updates al geinstalleerd waren voordat ik SP2 ging installeren.

Er is het 1 en ander veranderd aan RPC, dus ik vermoed dat het daar aan ligt.
Ik heb echter niet veel spannende dingen draaien:
- MS-Office
- AVG antivirus
- Mozila Firebird & Thunderbird
en meer van dit soort gewone programma's...

Heeft iemand een idee hoe te op te lossen?
en je virusscanner heb je tijdens install niet uitgezet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 09:13:
Hier (nou ja, thuis dan) hetzelfde probleem, via shutdown -a is de boel wel draaiende te houden maar zonder RPC service kun je bar weinig doen (kan niet eens de properties oproepen van RPC om automatisch uitschakelen uit te zetten bijv.).
Mocht iemand iets weten...
dude. als shutdown -a werkt dan heb je gewoon een virus... heeft totaal niks met sp2 te maken.

iets weten? zekers, download de blasterremoval tool van de ms site.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 15:08:
dude. als shutdown -a werkt dan heb je gewoon een virus... heeft totaal niks met sp2 te maken.

iets weten? zekers, download de blasterremoval tool van de ms site.
Hoe moet die op m'n systeem gekomen zijn als ik voor de installatie van SP2 m'n UTP kabel losgetrokken heb? :)
Daarnaast draaien Kerio PFW en Antivir nog netjes op de achtergrond.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 15:48 ]

• pthn
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-07-2023
Ik had precies hetzelfde probleem, uiteindelijk een clean install gedaan om sp2 erop te krijgen. Ik draaide SP1 met alle updates, Norton Internet Security 2003.

De standaard msblaster oplossingen wilden bij mij niet werken.

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-05 19:44
Heb momenteel hetzelfde probleem thuis. SP2 geinstalleerd, vooraf had ik Alcohol en Sygate gedeinstalleerd, omdat ik daarover gelezen had dat deze niet goed samengaan i.c.m. SP2. Op m'n werk had ik getest of Sygate en Alcohol 120% na installatie van SP2 nog installeerbaar zijn en dat was wel het geval. Mijn plan was dus om deze twee programma's te deinstalleren, SP2 te draaien en deze weer opnieuwe te installeren.

Had ik dat nu ook maar de met aVast virusscanner en m'n diskdefragmenter gedaan, want ik vermoed dat bij één van deze twee nu de pijn zit.

Ik ga een (met Acronis TrueImage) vooraf gemaakte image terugzetten en wacht julie bevindingen af.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 15:47:
[...]

Hoe moet die op m'n systeem gekomen zijn als ik voor de installatie van SP2 m'n UTP kabel losgetrokken heb? :)
Daarnaast draaien Kerio PFW en Antivir nog netjes op de achtergrond.
het heeft waarschijnlijk al veel langer op je pc gestaan... maar shutdown.exe is geen standaard xp tool en die 60 secs countdown is geen standaard xp melding (zou je drwatson of bsod krijgen) dus virus!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 17:23:
het heeft waarschijnlijk al veel langer op je pc gestaan...
Dan had ik er voor de installatie van SP2 ook al last van moeten hebben. Was me denk ik wel opgevallen als ik elke 5 minuten een shutdown -a moest intikken 8)7 En zoals gezegd houden m'n firewall en virusscanner die meuk al tijden buiten de deur. Ook zit ik achter een hardware-router.
1) Voor de installatie geen problemen.
2) Geen netwerkverbinding voor/tijdens/na de installatie.
3) Na de installatie duurt het opstarten opvallend lang, zodra er een service start die gebruik maakt van RPC gaat laatstgenoemde onderuit.
Dus het lijkt me wel overduidelijk dat het aan SP2 ligt.
edit:
Ik heb in de Recovery Console spuninst.bat gedraaid, die heeft SP2 voor een gedeelte terug kunnen draaien (kreeg opvallend veel "Access is denied" meldingen, dus waarschijnlijk heeft ie niet alles op kunnen ruimen). Daarna weer gereboot en voila: XP start weer netjes op. Wel nog wat aan de trage kant, maar geen crashende RPC meer. Al deze tijd is m'n UTP kabel los geweest, en heb ik geen msblaster tooltjes oid gedraaid.
Dit lag dus voor de volle 100% aan SP2. Waar het vandaan komt, geen idee. Misschien houd SP2 er niet van dat ik met XPLite nogal wat (voor mij) overbodige dingen had verwijderd, of dat ik de WPA omzeild had (geen zin om voor elke scheet die ik laat MS te bellen :))
Daarna een schone installatie gedaan, meteen SP2 erop gezet en die werkt nu als een zonnetje.
maar shutdown.exe is geen standaard xp tool en die 60 secs countdown is geen standaard xp melding (zou je drwatson of bsod krijgen) dus virus!!!
Shutdown geen standaard XP tool :?
Kijk maar eens op je XP cd, in de I386 map staat shutdown.ex_ van 8,2K :)
Die 60 secs countdown is vrij normaal voor een crashende RPC (da's gewoon de standaard waarde waar hij op staat, kun je zelfs aanpassen met services.msc), en dat RPC crashed hoeft echt niet per definitie aan een virus te liggen. Dat kan ook andere oorzaken hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 23:01 ]

Verwijderd

shutdown.exe staat niet op een default install van xp en die tool is maar een paar kb. ik blijf erbij dat het een virus is...

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-05 19:44
Fijn, dan blijf jij er (eigenwijs als je bent) bij dat het een virus is, maar het is géén virus (tenzij je Windows een virus vindt, maar dat noemde je niet). Ik zit hier achter een firewall met virusscanner en zal last hebben van Blaster... heb voor de zekerheid nog gescand d.m.v. Linux/F-Prot ... niets! :)

Wij weten nu (door schade en schande) gewoon dat SP2 slecht kan reageren op een Windows installatie die afwijkt van een clean install.

Gisteren heb ik opnieuw getracht om SP2 te installeren na het verwijderen van Acronis TrueImage, AVast, Sygate FW, DiskKeeper, Alcohol 120% - nog steeds die RPC fout. Ga nu (als ik tijd & zin heb) eens beginnen met die clean install. Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is: Roxio Easy CD Creator 5.5.x... die deinstalleren. Weinig hoop dus.

Citaat van Yahoo News: "What can users -- both businesses and consumers -- expect from Microsoft's newly released, long-awaited and many-times-delayed Windows XP Service Pack 2? For starters, probably an awful lot of glitches. It is widely expected that the update -- an unusually large size, reportedly in the neighborhood of 250 MB -- will affect other applications and cause system crashes."

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 17:28:
shutdown.exe staat niet op een default install van xp en die tool is maar een paar kb.
Aangezien ik gisteren een default install heb gedaan kon ik dat meteen nakijken, en guess what: hij staat er gewoon op hoor :)
C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe (19K, SP2 heeft er zelfs een nieuwere versie op gezet)
Heb ik niets extra's voor hoeven doen, wordt standaard geinstalleerd (let wel, ik draai XP Pro, misschien dat 't bij XP Home anders is).
ik blijf erbij dat het een virus is...
En ik zeg je dat dat niet het geval is. Ik ben echt geen n00b op dit gebied hoor, ik had al een virusscanner op m'n Commodore Amiga.
Ik zit achter een router, en ik draai altijd een firewall. Ten tijde van de "infectie" had ik ook nog eens de UTP kabel los, dus via het netwerk/internet kan ie zowiezo niet binnengekomen zijn. En laten de virussen die voor RPC crashes zorgen nou net die route nemen. Knap staaltje programmeerwerk als dat "virus" dwars door de lucht m'n case binnengedrongen is en m'n HD ingestraald heeft, exact op het moment dat ik SP2 installeerde. En die kwam bij de officiele Microsoft server vandaan, dus 't lijkt me erg sterk als daar iets geks in zat (zeker gezien ik er nu een goeie install mee gedaan heb).

Ik hou ook altijd m'n AntiVir up-to-date, én ben ontzettend paranoid wat executables betreft (laatste keer dat er hier een virus tussendoor glipte was in maart 1998). Ik gebruik geen IE/OE maar Mozilla. Ik had op m'n oude install zelfs nog maar een stuk of 10 services draaien (alleen wat ik écht nodig had), en als klap op de vuurpijl had ik niet eens explorer als shell draaien, maar blackbox (ja, ik ben minimalist :)).

Verwijderd

ik had hetzelfde probleem. als ik bij opstarten van XP een ander profiel koos (en dus met andere services) dan kreeg ik die boodschap niet en kon opstarten.
dat er daarna hele andere dingen niet werkten is een ander probleem.
ik heb XP uit eindelijk opnieuw moeten installeren omdat
- restore niet meer werkte (error ivm Highpoint raid)
- diskimage niet meer opstartte en ik dus mijn backup niet terug kon zetten.

ik wacht nog even met SP2
Pagina: 1