Koelbox 75 Watt (absorbtiemethode??)

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DarksandII
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06-2021

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Ik heb mij net even een tweedehands Portocool gekocht, het is een koelbox dat volgens mij volgens de absorbtiemethode werkt. Aan de achterkant zie je allemaal buizen en een grote Heatsink, maar geen pomp. Het ding trekt 24V aan 3,5A (staat 75 watt bij). Ik heb hem ff aan mijn zwaarste Adaptor hangen (24V 1,5A (3.0A for 1 min)) en daar wordt de koelbox ongeveer 12 graden (met deze hitte toch nog netjes).

Mijn vraag is nu, heeft zo'n ding voldoende power om Water wat uit mijn 3x120mm rad komt (en dus al redelijk koel is), nog na te koelen, en hoeveel graden zou het dan koeler kunnen worden?
Afbeeldingslocatie: http://images2.fotopic.net/?iid=y3wqi3&outx=600&nostamp=1
dit zit er in.
Afbeeldingslocatie: http://images1.fotopic.net/?iid=y3wqi2&outx=600&nostamp=1

[ Voor 30% gewijzigd door DarksandII op 13-08-2004 13:19 ]

Lian-LiQuad, Liquid cooled Asus Maximus Formula, Intel Q6600@3Ghz, 2 x Asus EAH3870 X-fire, 2 x 2GB OCZ Reaper-X 800

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ga zelf maar na, hij gebruikt 75watt, daarvan heb je (gokje) 20% effectief. dan houd je wel erg weinig over ;)

als je eerst even gesearched had...
[search=koelkast]
[search=waterkoeler]
[search=water koelkast]
Is dus echt veel langs gekomen.

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
_ferry_ schreef op 10 augustus 2004 @ 18:32:
ga zelf maar na, hij gebruikt 75watt, daarvan heb je (gokje) 20% effectief. dan houd je wel erg weinig over ;)

als je eerst even gesearched had...
[search=koelkast]
[search=waterkoeler]
[search=water koelkast]
Is dus echt veel langs gekomen.
Is dat wel zo, met een waterpomp van 150 wat, kan ik toch ook 1000 liter water van 90 graden verpompen, dus veel meer watts aan warmte? Ik snap dat tecs dit probleem hebben, maar is het werkelijk zo dat de efficientie van een koelkast zo laag ligt?

Lian-LiQuad, Liquid cooled Asus Maximus Formula, Intel Q6600@3Ghz, 2 x Asus EAH3870 X-fire, 2 x 2GB OCZ Reaper-X 800

Verwijderd

Het vermogen wat de Portocool verbruikt is niet hetzelfde als de warmte die hij om kan zetten. Bovendien zijn in de eerder genoemde topics altijd de conclusies hetzelfde geweest: Niet doen. Nog even kort waarom: Portocool kan niet genoeg warmte verwerken, terwijl er constant energie wordt toegevoegd. Op een gegeven moment wordt de box warmer dan je water en verwarm je dus je water. Had jezelf ook wel kunnen vinden of bedenken.

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 19:03:
Het vermogen wat de Portocool verbruikt is niet hetzelfde als de warmte die hij om kan zetten. Bovendien zijn in de eerder genoemde topics altijd de conclusies hetzelfde geweest: Niet doen. Nog even kort waarom: Portocool kan niet genoeg warmte verwerken, terwijl er constant energie wordt toegevoegd. Op een gegeven moment wordt de box warmer dan je water en verwarm je dus je water. Had jezelf ook wel kunnen vinden of bedenken.
Dat hele concept snap ik, mijn vraag is ook, wanneer mijn radiator de meeste warmte reeds heeft afgevoerd, Ik gebruik de evo 360 met 3 x 120mm fans, deze houden het water behoorlijk koel, tevens heb ik een zeer lage flow, zou ik dan nog het water verder kunnen koelen met deze methode, met de zwakke voeding vormt er reeds ijs in deze koelbox, moet toch voldoende zijn wanneer je een wisselaartje maakt om nog eens 20 watt aan warmte extra af te voeren, of zou dit al teveel van het goede zijn?

Het zou toch in ieder geval iets koeler moeten worden dat water?

[ Voor 7% gewijzigd door DarksandII op 10-08-2004 23:49 ]

Verwijderd

Nog maar een keertje, maar dan op een andere manier uitgelegd:
Een koelkast/koelbox/koeler is gemaakt om een product, wat zelf geen warmte opwekt, af te koelen. Met jouw idee blijf je warmte toevoegen en dat is naar alle waarschijnlijkheid meer dan 20W. Een beetje waterchiller verstookt wel wat meer dan 75Watt om het water echt koud te maken. Maar als je het graag wil proberen, waarom niet!

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 00:36:
Nog maar een keertje, maar dan op een andere manier uitgelegd:
Een koelkast/koelbox/koeler is gemaakt om een product, wat zelf geen warmte opwekt, af te koelen. Met jouw idee blijf je warmte toevoegen en dat is naar alle waarschijnlijkheid meer dan 20W. Een beetje waterchiller verstookt wel wat meer dan 75Watt om het water echt koud te maken. Maar als je het graag wil proberen, waarom niet!
Het water wordt toch ook niet steeds warmer in mijn rad?

Wanneer ik gewoon constant 28 graden water erin pomp, dan wordt het toch niet steeds warmer :S

Met andere woorden, ik voeg niet steeds meer warmte toe (zodat het steeds warmer wordt), ik probeer hem constant op 28 graden te houden, terwijl die box het probeert te koelen.

[ Voor 22% gewijzigd door DarksandII op 11-08-2004 01:08 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het feit dat jou 'water' altijd ongeveer 28 graden is betekend gewoon dat je continu warmte toevoert. De lucht in de box is kouder, maar jou water blijft met 28 graden binnenkomen -> continue stroom van warmte toevoer.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
kiddyl schreef op 11 augustus 2004 @ 11:37:
Het feit dat jou 'water' altijd ongeveer 28 graden is betekend gewoon dat je continu warmte toevoert. De lucht in de box is kouder, maar jou water blijft met 28 graden binnenkomen -> continue stroom van warmte toevoer.
Ok, als ik hem nu vul met 28 graden water, dan weet ik zeker dat als ik een kwartiertje later kijk, dat de temp gedaalt is, ook al is het maar 1 graad.
Wanneer ik continu, laten we zeggen 1 liter per minuut (dit schat ik ongeveer mijn flowrate) 28 graden water toevoeg, dan klopt het dat het water minder snel koelt, maar dat het water heter wordt dan 28 is volgens mij dikke onzin.

Als ik kijk naar de langzame afkoeling van deze box, dan geef ik toe dat de koeling heel mager is, en dat de enige voordeel kan zijn (als je snachts de pc uitzet) dat je een groot reservoir hebt van 10 graden water (had hem ff vol met blikken bier gezet en was daarnet 10 graden) en dus een vooraadje, dat het water op den duur weer precies 28 graden wordt
weet ik niet, maar dat het die richting gaat lijkt me logisch.

[ Voor 7% gewijzigd door DarksandII op 11-08-2004 16:40 ]

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Ik zou het even proberen als ik u was.
Als het gaat je reservoir in de koelbox zetten en kijken wat het geeft.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je meer warme toevoert dan je koelbox kan verwerken gaat hij werken als een isolatiebox die echter steeds warmer wordt omdat de warmte nergens naar toe kan gaan. Je moet in dit geval niet kijken naar die 28 graden celcius maar naar de toegevoerde energie stromen in KJ/min. Warmte toevoeren in een isolatiebox die zijn warmte niet kwijt kan resulteerd in steeds hogere temperaturen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
kiddyl schreef op 11 augustus 2004 @ 13:42:
Als je meer warme toevoert dan je koelbox kan verwerken gaat hij werken als een isolatiebox die echter steeds warmer wordt omdat de warmte nergens naar toe kan gaan. Je moet in dit geval niet kijken naar die 28 graden celcius maar naar de toegevoerde energie stromen in KJ/min. Warmte toevoeren in een isolatiebox die zijn warmte niet kwijt kan resulteerd in steeds hogere temperaturen.
Dit klopt echt niet, na mijn rad wordt hij nu weer naar mijn cpu geleid, ook al zou ik hem door een koelbox lijden, er is niets dat er voor zorgt dat het water warmer wordt, niet als je continu 28 graden water door een koelbox pompt, dat is onzin, het water zou dan enkel langer 28 graden blijven dan wanneer het door een aluminium reservoir gepompt wordt.

Zoals jij nu praat zal het water op den duur gaan koken in een gewone koelbox, das klinklare onzin.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

idd, maar de koelbox heeft gewoon niet de power om continu water af te koelen. dat ding is gemaakt om de inhoud (welke niet door iets wordt opgewarmd) koel te houden. Ik geloof ook dat ie continu kan blijven werken zonder dat de inhoud bevriest. Naast het feit dat er dan meer rendements verlies heeft, heeft ie denk ook gewoon de kracht daar niet voor.

Maarjah, dat soort dingen zijn al vele keren verteld, zo'n ding heeft gewoon de power niet, en die 20watt OID waarmee je het water afkoelt is gewoon de moeite niet. Ik geloof dat de soortelijke warmte van water 8400 is, dat betekend dus dat je 8,4watt moet toevoegen om 1 liter water 1 graden te laten afkoelen. ga dan zelf maar na....

Verwijderd

als je koelbox 75 W is wil het niet zeggen dat hij maar 75 W kan koelen.
koelkasten en van ander soort koelapparaten hebben vaak een rendement dat hoger dan 100% ligt.
dit noemen ze een koudefactor.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Waarom test je het gewoon niet uit, je vraagt of het kan, het antwoord is 'duidelijk' en 'kort' gezegt NEE.

Vraag dan niets en probeer het uit zou ik zeggen!

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Mister_X schreef op 11 augustus 2004 @ 17:32:
Waarom test je het gewoon niet uit, je vraagt of het kan, het antwoord is 'duidelijk' en 'kort' gezegt NEE.

Vraag dan niets en probeer het uit zou ik zeggen!
Het vervelende is echter dat er dan of geen uitleg komt waarom (zoals jij nu doet) of dat er dus gewoon dom gepraat wordt dat het water heter wordt, tevens heb ik andere topics gelezen (meestal peltier topics) waar idd de power onbreekt om een pc te koelen, maar misschien niet om het water na te koelen. Heel vaak lees ik dat er wordt gevraagd of water nagekoeld kan worden na een radiator, en heel vaak lees ik dan het domme antwoord dat een pc teveel warmte afgeeft, zoals het er nu uitziet is mijn systeem in ballans bij 28 graden en wordt het water niet steeds warmer, wanneer je er ook maar 1 ijsklontje ingooit, zal je een koeleffect krijgen.

Verder heb ik dus nog geen topic gevonden van iemand die dus idd net zo'n koelbox (dus met dit systeem) hebben geprobeert om hun water na te koelen en dus kan ikzelf nog geen enkele conclusie trekken over het effect ervan.

De opmerking "probeer het dan", heb ik niets aan. Iiemand die dit principe getest heeft, of iemand die een goed argument heeft dat dit niet gaat werken heb ik meer aan. Ik heb deze topic gestart omdat ik dit principe niet ken, de antwoorden die ik tot nu toe gehad heb, zijn naar mijn idee uit de lucht gegrepen, vooral het antwoord dat het water warmer wordt in een koelbox wanneer ik constant 28 graden water toevoer.

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 17:11:
als je koelbox 75 W is wil het niet zeggen dat hij maar 75 W kan koelen.
koelkasten en van ander soort koelapparaten hebben vaak een rendement dat hoger dan 100% ligt.
dit noemen ze een koudefactor.
Ik denk dat dit misschien zo kan zijn, aangezien het element, dat behoorlijk groot is achterin, veel heter wordt dan dat ik me zou kunnen voorstellen met 60watt aan voeding (max vermogen van mijn voeding)

Verwijderd

DarksandII, je wil het blijkbaar niet helemaal snappen. Als je een fles water in de koelkast zet van 28 graden, dan koelt dat langzaam af. Wanneer je die fles continu verwarmt met 1 graad, dan kan de koelkast na een paar minuten de warmte niet meer wegwerken, dus zal de temp gaan stijgen. Wanneer je je best had gedaan om alle topics over koelkasten door te lezen, had je wel gesnapt waarom het niet werkt. Het maakt geen drol uit of de koelkast werkt met een peltier of een warmtewisselaar of absorbtie. Als het vermogen niet toereikend is, stijgt je temp. Mocht je dit nog steeds niet snappen, doe dan eens navraag op school of bij Willem Wever. Wat mij betreft probeer je het maar!

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 21:28:
DarksandII, je wil het blijkbaar niet helemaal snappen. Als je een fles water in de koelkast zet van 28 graden, dan koelt dat langzaam af. Wanneer je die fles continu verwarmt met 1 graad, dan kan de koelkast na een paar minuten de warmte niet meer wegwerken, dus zal de temp gaan stijgen. Wanneer je je best had gedaan om alle topics over koelkasten door te lezen, had je wel gesnapt waarom het niet werkt. Het maakt geen drol uit of de koelkast werkt met een peltier of een warmtewisselaar of absorbtie. Als het vermogen niet toereikend is, stijgt je temp. Mocht je dit nog steeds niet snappen, doe dan eens navraag op school of bij Willem Wever. Wat mij betreft probeer je het maar!
Het is duidelijk dat jij het niet snapt, wanneer ik continu 28 graden water in een koelbox pomp, dan wordt dit nooit 29 graden, echt een dom verhaal dit.

Verwijderd

DarksandII schreef op 11 augustus 2004 @ 21:59:
[...]

Het is duidelijk dat jij het niet snapt, wanneer ik continu 28 graden water in een koelbox pomp, dan wordt dit nooit 29 graden, echt een dom verhaal dit.
ik ben 't ook eens met darksand

als je water al grotendeels afgekoeld is door je radiator, hoe kan dat water dan nog warmer worden in die koelkast als het in die koelkast zelf kouder is?

Als je die koelkast nou uitzet en gewoon gebruikt als reservoir, dan zou de temp gewoon dezelfde zijn in die koelkast, en als je em dan nog is aanzet, dan koelt ie toch gewoon extra samen met de radiator? dan is het toch onmogelijk dat 't warmer zou worden

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 22:40 ]

Verwijderd

Gaf tussen de regels al aan geen zin meer te hebben in weer een dicussie. Die discussie is al te vaak gevoerd. Zoals ik al meerdere keren zei: Lees alle koelbox/-kast topics door en trek een conclusie!
Posten maar, die temps.

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 22:33:
Gaf tussen de regels al aan geen zin meer te hebben in weer een dicussie. Die discussie is al te vaak gevoerd. Zoals ik al meerdere keren zei: Lees alle koelbox/-kast topics door en trek een conclusie!
Posten maar, die temps.
Gaf tussen de regels al aan dat ik ook niet zoveel aan jouw opmerkingen heb, wat dat betreft ben ik het met je eens, waneer je niet weet waar het over gaat, doe dan niet mee met de discussie

• justinb81
  • Laatst online: 22:31
ik zal het proberen uit te leggen... dit had je ook met een search kunnen vinden.

een koelkast brengt warmte over. dus het brengt warmte van 1 kant (binnen/koud) over naar de andere(buiten/warm) als de binnen temperatuur warmer word/blijft als de buiten lucht klapt het effect om: de binnenkant gaat de buitenkant koelen, de binnenkant word dus warmer en daar begint het sneeuwbal effect (dit merk je snel met peltier koelboxen).

de koelkast heeft niet genoeg capiciteit om een systeem te koelen die warmte produceerd/behoud het zal dus niet in temp verlagen.

wat wel kan is je koelkast aanzetten als de pc uitstaat en dan kan je pc met kouder koelwater opstarten, dit word wel weer warmer waardoor je de begin situatie krijgt. je kan wel de opwarming van het water (minimaal) vertragen. maar als je pc een dagje aanstaat krijg je het sneeuwbal effect weer. je kan dus een schakeling maken die de koelkast uitschakeld als de kamertemp word bereikt.

maar het is de moeite niet waard vanwege de energie dat het kost om de koelkast te laten draaien.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:05
:rolleyes:

Ik snap al die verhalen over warm worden ook niet hor.

Als je iets wat warmer is als de temp in je koelkast in de koelkast legt, zullen de temps van beide naar elkaar toelopen.
Het voorwerp wordt koeler, en de koelkast wordt warmer.

Het voorwerp heeft geen energie om weer op te warmen
De koelkast heeft wel energie om weer af te koelen.
Uiteindelijk zullen het voorwerp en de koelkast dus weer terug zakken naar de temp die de koelkast had voordat je het voorwerp erin legde.

Als je echter elke seconde het voorwerp eruithaalt, en verwisseld met een 2de voorwerp met dezelfde begintemp.. zal de temp van de koelkast langzaam oplopen tot de temp van het voorwerp.
Het is een beetje afhankelijk van hoesnel je de voorwerpen blijft verwisselen of de koelkast tijd genoeg heeft om het af te koelen.. maar in geen enkel geval kan de temp in de koelkast hoger worden dan die van het voorwerp die je erin stopt.

Oftewel...
Pak een zo groot mogelijke 2de radiateur.. of meerdere rad's... gooi ze in je waterkring.. en hang ze in de koelbox. Rad's zijn de beste warmtewisselaars die je tot je beschikking kunt hebben

Verwijderd

justinb81 schreef op 11 augustus 2004 @ 23:21:
ik zal het proberen uit te leggen... dit had je ook met een search kunnen vinden.

een koelkast brengt warmte over. dus het brengt warmte van 1 kant (binnen/koud) over naar de andere(buiten/warm) als de binnen temperatuur warmer word/blijft als de buiten lucht klapt het effect om: de binnenkant gaat de buitenkant koelen, de binnenkant word dus warmer en daar begint het sneeuwbal effect (dit merk je snel met peltier koelboxen).

de koelkast heeft niet genoeg capiciteit om een systeem te koelen die warmte produceerd/behoud het zal dus niet in temp verlagen.

wat wel kan is je koelkast aanzetten als de pc uitstaat en dan kan je pc met kouder koelwater opstarten, dit word wel weer warmer waardoor je de begin situatie krijgt. je kan wel de opwarming van het water (minimaal) vertragen. maar als je pc een dagje aanstaat krijg je het sneeuwbal effect weer. je kan dus een schakeling maken die de koelkast uitschakeld als de kamertemp word bereikt.

maar het is de moeite niet waard vanwege de energie dat het kost om de koelkast te laten draaien.
Hulde! Het omgekeerde Peltier-effect was wat ik zocht. Vraag me alleen af of TS het nu wel wil geloven dat het niet gaat werken.
Op heel GoT is er niemand te vinden met een postieve ervaring. Wel heel veel mensen met hetzelfde idee. Hoe zou dat komen?
@TS:Wat je wil, is een waterchiller opnieuw uitvinden. Er is voldoende te vinden over werkende waterchillers, dus met wat lezen kom je hier wel uit.
@frickY: Als je een fles uit een koelkast haalt, verbreek je de isolatie. De opgeslagen warmte gaat dus via de deur de koelkast uit. Verdiep je eerst eens in de materie. Als op GoT kan komen, heb je dus internet. Op internet staan vele zoekmachines je bij in het vinden van info, dus gebruike ze. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 23:42 ]

Verwijderd

[b]frickY schreef op 11 augustus 2004 @ 23:25hoger worden dan die van het voorwerp die je erin stopt.

Oftewel...
Pak een zo groot mogelijke 2de radiateur.. of meerdere rad's... gooi ze in je waterkring.. en hang ze in de koelbox. Rad's zijn de beste warmtewisselaars die je tot je beschikking kunt hebben
NEE, je neemt een vierkant aluminium (of koper) profiel en laat daar het water door stromen, deze maak je vast aan de koeler in de koelkast (deze heeft aan de bovenzijde een prachtig contactvlak, (wordt gebruikt om een ijsblokbakje op te zetten) Maar je kan natuurlijk ook een veel groter oppervlak van dat aluminium koelblok gebruiken.

Absorbtie koelers worden efficienter naarmate de delta T kleiner wordt, Dus ik denk dat het best wel leuk kan werken. Maar zit er geen 220V aansluiting op ? Op de mijne zit gas/12V/220V aansluiting op.

• justinb81
frickY schreef op 11 augustus 2004 @ 23:25:
:rolleyes:

Ik snap al die verhalen over warm worden ook niet hor.
een koelkast is geen koeler maar een wamte wisselaar het brengt warmte energie over van de koele kant naar de warme kant. ongeacht waar deze koude kant zich bevind
Als je iets wat warmer is als de temp in je koelkast in de koelkast legt, zullen de temps van beide naar elkaar toelopen.
Het voorwerp wordt koeler, en de koelkast wordt warmer.
dit is waar (fles cola ofzo) maar in dit geval word warmte energie toegevoegd (door cpu) het zal warmer worden dan kamer temp en het warmte wissel effect klapt om.

[ Voor 35% gewijzigd door justinb81 op 12-08-2004 00:22 ]

• justinb81
verkeerde knop

[ Voor 95% gewijzigd door justinb81 op 12-08-2004 00:19 ]

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 23:28
justinb81 schreef op 12 augustus 2004 @ 00:00:
[...]

een koelkast is geen koeler maar een wamte wisselaar het brengt warmte energie over van de koele kant naar de warme kant. ongeacht waar deze koude kant zich bevind
Hm. Is het niet zo dat de compressor van een koelkast druk opbouwt in één bepaalde richting? In dat geval keert het effect namelijk helemaal niet om. Bovendien lijkt het me vreemd dat als ik een afgekoelde koelkast zou hebben, waarbij de T binnen dus gelijk is aan de T buiten, en daar een pannetje warm water in zou stoppen vóór ingebruikname, dat dan mijn koelkast en warmkast zou worden... :?

Een Peltier, om die er bij te halen, heeft ook een koude en een warme kant, afhankelijk van de stroomrichting. De Peltier zorgt in feite alleen voor een temperatuursverschil. En inderdaad, als de Peltier zijn warmte niet kwijt kan, dan heeft het ding weinig koelend vermogen. Hoe kouder de warme kant van de peltier, hoe kouder de koude kant van de peltier. Als de warme kant niet gekoeld wordt, dan zal die kant functioneren als kacheltje, terwijl de koude kant niet of althans nauwelijks afkoelt. Dat is dan ook het probleem bij CPU-koeling met Peltiers.

Dat een element van een koelbox te weinig vermogen zal hebben om stromend water effectief te koelen daar kan ik inkomen, maar dat het een opwarming van het water tot gevolg zal hebben, dat zie ik niet gebeuren. Ik heb ook nog steeds geen onderbouwd stuk gevonden waar dat uit blijkt, moet ik eerlijk zeggen.
Maar ik ben leergierig, dus wellicht moet ik mijn mening nog bijstellen.

Aan de TS de eer om een proefondervindelijk onderzoek te starten...? ;)

[edit]
Om op je laatste edit terug te komen: het warmte-wissel effect klapt niet om. Wel is het zo dat de binnentemperatuur van de koelkast zal stijgen als je er een "kachel" in zou zetten met een hoger vermogen dan het koelend vermogen van de koelkast.

De temperatuur in de koelkast stijgt, maar de warmte-wisseling die de koelkast bewerkstelligt is nog steeds in dezelfde richting. Als dat omgeklapt zou zijn, dan zou de koelkast alleen maar warmte toe gaan voegen, en dat is imho b*llshit

[edit2 - daarna slapen :)]

De situatie zou anders zijn als er sprake was van een passief proces, zoals een heatpipe. Daar gaat de energie altijd van de plaats waar het warm is naar de plaats waar het koud is. Maar een actief proces zoals het systeem in een koelkast of een peltier zal niet omkeren, waardoor het te koelen object warmer zou worden.

Ik zie dus heil in het prohect van de TS. Ik weet ook dat eerder dit soort topics langsgekomen zijn, maar ik heb me er niet dusdanig in verdiept dat ik de vinger wat dat betreft op de zere plek kan leggen.

[edit 3 - en nu écht naar bed]

Eigenlijk lees ik alleen maar topics waar wel goed resultaat is bereikt.

@TS: Je water blijft in de huidige setup 28 graden. Lijkt me dus een prima evenwicht: de energie die je CPU (&GPU??) toevoegen, verlaat het systeem weer bij je radiator. Als je ná de rad, al is het maar bij wijze van test-opstelling, een groot, goed geïsoleerd reservoir maakt met daarin het koelgedeelte van je koelbox, dan lijkt het me dat het niet anders kan dan dat het water kouder wordt (wellicht slechts marginaal, maar toch), en dus een positief effect zal hebben. Het zal waarschijnlijk wel een tijd duren overigens voordat het water in het reservoir afgekoeld zal zijn tot een bruikbare temperatuur, en het is de vraag in hoeverre dat bevordelijk is voor de levensduur van het apparaat, maar dat terzijde :)

Ben zeer benieuwd in ieder geval.

[ Voor 39% gewijzigd door ESteg op 12-08-2004 01:07 ]

Verwijderd

ESteg schreef op 12 augustus 2004 @ 00:22:
[...]

Hm. Is het niet zo dat de compressor van een koelkast druk opbouwt in één bepaalde richting? In dat geval keert het effect namelijk helemaal niet om.
Inderdaad

check ook: http://home.howstuffworks.com/refrigerator2.htm

Verwijderd

[...]
** KNIP **

Een Peltier, om die er bij te halen, heeft ook een koude en een warme kant, afhankelijk van de stroomrichting. De Peltier zorgt in feite alleen voor een temperatuursverschil. En inderdaad, als de Peltier zijn warmte niet kwijt kan, dan heeft het ding weinig koelend vermogen. Hoe kouder de warme kant van de peltier, hoe kouder de koude kant van de peltier. Als de warme kant niet gekoeld wordt, dan zal die kant functioneren als kacheltje, terwijl de koude kant niet of althans nauwelijks afkoelt. Dat is dan ook het probleem bij CPU-koeling met Peltiers.
En wat doet een peltier die meer vermogen om moet zetten dan waar ie voor gemaakt is? Langzaam warmer en warmer worden?
Aan de TS de eer om een proefondervindelijk onderzoek te starten...? ;)
Helemaal mee eens!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 00:36 ]

• justinb81
de ts heeft het over een elektrische koelbox niet over een volwaardige vrieskist/koelkast

[ Voor 6% gewijzigd door justinb81 op 12-08-2004 00:38 ]

Verwijderd

justinb81 schreef op 12 augustus 2004 @ 00:36:
de ts heeft het over een elektrische koelbox niet over een volwaardige vrieskist/koelkast
Het principe lijkt me hetzelfde

• justinb81
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 00:38:
[...]

een koelbox werkt niet met verdamping. maar met warmte wisseling daarom doen ze het ook zo slecht als je ze in ze zon zet

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je meer warmte toevoegt, dan dat een koelbox kan wegwerken. Dan zal die warmer worden.

Vergelijkbaar met wastafel, de afvoer kan een bepaalde hoeveelheid water per seconde verwerken. Als je meer water toevoegt (bv emmer leegmaken), dan dat het kan verwerken, zal het waterpeil stijgen.

Mijn ouders hebben veel koelkasten/diepvriezers, ik zie daar genoeg opgewarmde koelkasten. Zo'n opgewarmde koelkast kan gemakkelijk 10°C warmer zijn dan de omgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 12-08-2004 00:55 ]

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 00:38:
[...]

Het princiepe bij elke sustainable koeling is hetzelfde. Je hebt energie in de vorm van warmte op plek A, die haal je weg (plek A wordt kouder) en gaat naar plek B, die warmer wordt. Alleen is het koelend vermogen van deze koelbox iets (sarcasm) minder dan dat van een koelkast. Zoveel minder, dat deze koelbox zeker de warmte niet kan afvoeren, en een koelkast (afhankelijk van het koelend vermogen) misschien wel.

Als je een pot hete soep in die koelbox zet, wordt hij heus wel koud, ongeacht warmtehoeveelheid of temperatuur. De koelbox kan een bepaalde energie afvoeren, en de energie in de soeppot is beperkt. Dus, na genoeg tijd... :)

Als de soep heter wordt, echter, dan kan het zijn dat de koelbox de capaciteit niet heeft om de energie te verplaatsen :)

Het is al laat, maar als er nog iets van mijn fysica overblijft werkt het niet.

Blijkbaar wil TS een antwoord, dat krijgt hij, wil hij niet geloven. Probeer het uit en bewijs ons verkeerd, zou ik zo zeggen :)

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
rapture schreef op 12 augustus 2004 @ 00:50:
Als je meer warmte toevoegt, dan dat een koelbox kan wegwerken. Dan zal die warmer worden.

Vergelijkbaar met wastafel, de afvoer kan een bepaalde hoeveelheid water per seconde verwerken. Als je meer water toevoegt (bv emmer leegmaken), dan dat het kan verwerken, zal het waterpeil stijgen.

Mijn ouders hebben veel koelkasten/diepvriezers, ik zie daar genoeg opgewarmde koelkasten. Zo'n opgewarmde koelkast kan gemakkelijk 10°C warmer zijn dan de omgeving.
Ja maar als ik er voor zorg dat die wastafel altijd tot 10cm gevult is zal die nooit overstromen.

• ESteg
Whow, ik was nog even wat edits aan het toevoegen op de vorige pagina, nadat ik andere topics aan het lezen was en dus niet door had dat er al een pagina twee was.

Om even op MMMMM terug te komen: ja, de koude kant zal steeds warmer worden, daardoor is een peltier met een te klein vermogen ook ongeschikt om een cpu te koelen.

• justinb81
DarksandII schreef op 12 augustus 2004 @ 01:03:
[...]

Ja maar als ik er voor zorg dat die wastafel altijd tot 10cm gevulD is zal die nooit overstromen.
als je die flow (water toevoer=water afvoer) gebruikt zal hij nooit tot de 10 cm komen. voeg je meer flow toe dan zal het water stijgen

offtopic:
wordt een beetje een loos topic zo

[ Voor 11% gewijzigd door justinb81 op 12-08-2004 01:13 ]

• ESteg
justinb81 schreef op 12 augustus 2004 @ 00:49:
[...]

een koelbox werkt niet met verdamping. maar met warmte wisseling daarom doen ze het ook zo slecht als je ze in ze zon zet
Is verdamping niet simpelweg een vorm van warmtewisseling? En inderdaad, elk koelapparaat zal slecht functioneren als de omgeving maar warm genoeg is. Gezien de beperkte capaciteit van een elektrische koelbox is het inderdaad een onverstandig idee om die in een hoge buitentemperatuur te plaatsen als je tegen de avond nog wat aan je Boursin wilt hebben... ;)

[edit]

Pan soep, leuke vergelijking. Het feit wil dat de soep niet heter wordt, zoals je zelf al schrijft! De soep is constant 28 graden celcius!
Uiteraard is de capaciteit van het koelboxje te klein om de hele warmteproductie van de cpu te kunnen compenseren, maar daar zorgt de standaard wc-setup al voor. TS geeft al aan dat de watertemperatuur constant 28 graden is, dus de soep wordt niet warmer...

Mijn idee:
[cpu] -> [rad] -> [res+koel] ->

CPU en rad compenseren elkaar (want T blijft constant), dus extra toegevoegde koeling zal de T doen dalen tot een delta-T die afhankelijk is van de specificaties van het koelapparaat uit de box - lijkt mij.

[ Voor 36% gewijzigd door ESteg op 12-08-2004 01:17 ]

• justinb81
ESteg schreef op 12 augustus 2004 @ 01:12:
[...]

Is verdamping niet simpelweg een vorm van warmtewisseling?
jawel (ongeveer), maar dan veel effectiever

[quote] Gezien de beperkte capaciteit van een elektrische koelbox is het inderdaad een onverstandig idee om die in een hoge buitentemperatuur te plaatsen als je tegen de avond nog wat aan je Boursin wilt hebben... [/qoute]

precies, het gaat juist om die beperkte capaciteit van de koelbox van de TS

het hele verhaal is wel mogelijk met een echte koelkast, maar de winst telt niet op tegen het verbruik (€) voor dat geld kan je beter phase chance aanschaffen.

[ Voor 58% gewijzigd door justinb81 op 12-08-2004 01:20 ]

• ESteg
Cross: ik was aan het editen terwijl jij aan het quoten was... ik zou het vervelend vinden als m'n edit onopgemerkt zou blijven ;)

[edit]

Waarbij de delta-T uit de edit in m'n vorige post dus is ten opzichte van de temperatuur van de warme kant van het koelaggregaat.

En ik wil niet beweren dat die T-daling ook daadwerkelijk gehaald zal worden, maar als het systeem goed geïsoleerd wordt, dan zal er zeker een daling te merken zijn.

TS: verlos ons :+

[edit 2]

De winst weegt sowieso niet op tegen het resultaat, want het is imho absoluut overbodig om een wc-setup koeler te laten zijn dan 28 graden. Tenzij je richting wat extremere overklokresultaten wilt gaan.

En ik blijf het, theoretisch redenerend, oneens met de mening dat de capaciteit van de koelbox te klein zou zijn om het water in de setup van de TS nog iets verder te koelen. Een koelkast zou uiteraard een groter verschil maken, maar ik blijf voorlopig mijn geld zetten op een T-daling :)

[ Voor 94% gewijzigd door ESteg op 12-08-2004 01:25 ]

• justinb81
ESteg schreef op 12 augustus 2004 @ 01:12:
[...]

Pan soep, leuke vergelijking. Het feit wil dat de soep niet heter wordt, zoals je zelf al schrijft! De soep is constant 28 graden celcius!
Uiteraard is de capaciteit van het koelboxje te klein om de hele warmteproductie van de cpu te kunnen compenseren, maar daar zorgt de standaard wc-setup al voor. TS geeft al aan dat de watertemperatuur constant 28 graden is, dus de soep wordt niet warmer...
maar de soep word wel op temperatuur gehouden

• justinb81
volgens mij blijft dit eindeloos doorgaan, TS verlos ons idd en bewijs het tegendeel (incl energie rekening) en iedereen gaat zo'n koelbox kopen.

• ESteg
Of een koelkast ;)

* ESteg vouwt een ezelsoor in dit topic en gaat vredig slapen...

[ Voor 65% gewijzigd door ESteg op 12-08-2004 01:27 ]

• justinb81
idd , ik gebruik de vriesvak van de koelkast voor een cold liquid injector als de cpu temp op mijn ingestelde peak komt: 10sec injectie van -14 water in de leiding naar de cpu. dat laat de cpu 10graden afkoelen en dan stopt het. Let wel op (rek/krimp) spanningen in het koper van het cpu blok
* ESteg vouwt een ezelsoor in dit topic en gaat vredig slapen...
goed plan. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door justinb81 op 12-08-2004 01:34 ]

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
justinb81 schreef op 12 augustus 2004 @ 01:23:
volgens mij blijft dit eindeloos doorgaan, TS verlos ons idd en bewijs het tegendeel (incl energie rekening) en iedereen gaat zo'n koelbox kopen.
75 watt zou iig mijn stroomrekening niet echt doen stijgen (die is al torenhoog :P)
Kijk ik wil het graag proberen maar ik zou het zonde vinden als het niet werkt, kan mijn bier er ook koel in houden, daarom poste ik dit topic ook, om een goed onderbouwd antwoord te krijgen, zoiets van TS dit gaat je 0,254 graden schelen, dan weet ik waar ik aan toe ben.

• justinb81
DarksandII schreef op 12 augustus 2004 @ 01:31:
[...]

75 watt zou iig mijn stroomrekening niet echt doen stijgen (die is al torenhoog :P)
Kijk ik wil het graag proberen maar ik zou het zonde vinden als het niet werkt, kan mijn bier er ook koel in houden, daarom poste ik dit topic ook, om een goed onderbouwt antwoord te krijgen, zoiets van TS dit gaat je 0,254 graden schelen, dan weet ik waar ik aan toe ben.
ok, en nu ga ik slapen. TS, gebruik het voor je bier of maak er een injector van. (bier is beter, regel een mini vrieskist) het scheelt je +- 0,5 graden ik zal morgen even de bronnen weer opzoeken, er zijn namelijk personen die het uitvoerig hebben getest (ik zoek de links wel op) , met teleurstellende resultaten, daarom zie je dat niemand het gebruikt.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Het is idd duidelijk. Het gaat niet lukken, al lijkt het me intressant om te zien dat het wel gaat lukken natuurlijk, ik zou zeggen probeer het gewoon uit.

Om het nog gemakkelijker te zeggen.

Je hebt een fles van 6 graden die koel je met 5 graden, houd je 1 graad over, ga je dit steeds weer doen, dan word de fles dus 7 graden en koel je nog steeds met 5 graden houd je 2 over.

Zo iets had je vroeger al op de basis school geloof ik, de heks heeft 3 getallen in de pot ze gooit er 2 bij bla bla bla :)

Iig, het gaat niet lukken gewoon. Anders, gewoon proberen man, wat letje :) Bewijs ons het tegendeel! ik ben iig zeer benieuwd

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
DAMAGE schreef op 12 augustus 2004 @ 01:52:
Het is idd duidelijk. Het gaat niet lukken, al lijkt het me intressant om te zien dat het wel gaat lukken natuurlijk, ik zou zeggen probeer het gewoon uit.

Om het nog gemakkelijker te zeggen.

Je hebt een fles van 6 graden die koel je met 5 graden, houd je 1 graad over, ga je dit steeds weer doen, dan word de fles dus 7 graden en koel je nog steeds met 5 graden houd je 2 over.

Zo iets had je vroeger al op de basis school geloof ik, de heks heeft 3 getallen in de pot ze gooit er 2 bij bla bla bla :)

Iig, het gaat niet lukken gewoon. Anders, gewoon proberen man, wat letje :) Bewijs ons het tegendeel! ik ben iig zeer benieuwd
Hoe kom je nou aan 7 graden dan :S
Wel een leuke nick trouwens :P

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MMMMM (en vele anderen), hebben jullie nu steeds gemist dat het gaat om water nakoelen?
Ik snap best welk effect bedoeld wordt, het water wordt inderdaad alleen maar warmer als je de koelbox als enige afkoelpunt hebt. Maar in dit geval gaat het water al eerst door de radiator heen, waardoor overtollige warmte sowieso al weg is. Het kan dus _nooit_ gebeuren dat het water alleen maar warmer gaat worden zoals jullie steeds beschrijven.

Verder vraag ik me wel serieus af of die 75W enig merkbaar effect gaat hebben op het koelwater, maar warmer zal het iig niet worden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MadMarky op 12-08-2004 02:17 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

MadMarky schreef op 12 augustus 2004 @ 02:14:
MMMMM (en vele anderen), hebben jullie nu steeds gemist dat het gaat om water nakoelen?
Ik snap best welk effect bedoeld wordt, het water wordt inderdaad alleen maar warmer als je de koelbox als enige afkoelpunt hebt. Maar in dit geval gaat het water al eerst door de radiator heen, waardoor overtollige warmte sowieso al weg is. Het kan dus _nooit_ gebeuren dat het water alleen maar warmer gaat worden zoals jullie steeds beschrijven.

Verder vraag ik me wel serieus af of die 75W enig merkbaar effect gaat hebben op het koelwater, maar warmer zal het iig niet worden ;)
Ik heb prima begrepen dat het om nakoeling gaat, hoor. Maar het water is 28 graden, terwijl een normale koelboxtemp een graad of 7 is. De koelbox zal dus warmte opnemen van rad/res. Hij neemt echter meer op dan ie kwijt kan. Koelvermogen daalt, terwijl stroomverbuik gelijk blijft. Er wordt door de koelbox steeds meer warmte gegenereerd, die niet 100% efficiënt wordt afgevoerd. Grote kans dat een deel(tje) van die warmte in het koelgedeelte komt. Lijkt dus op externe verwarming. Vandaar een mogelijke tempstijging.

/me gaat lekker dromen van ...., nou ja van alles behalve koelboxen/-kasten

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 02:44 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

I see, het rendement van een Peltier gaat dan inderdaad sterk omlaag.
Nouja, dan maar de pelt van de koelbox ook gaan waterkoelen met een dikke radiator , het water daarvoor weer door een andere koelbox later stromen, etc :P

🖥️ | 🚗

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het idee zou moeten werken, maar het rendement zal erg klein zijn.
Een simpel rekenvoorbeeld, met deels fictieve getallen. (om te voorkomen dat we een discussie krijgen over de exacte hoogte van getallen)

Een paar aannames:
- De cpu voegt 4 graden warmte toe (door het relatief grote temperatuurverschil verandert dit niet noemenswaardig)
- De koelbox haalt een vaste hoeveelheid energie uit het water van 2 graden. Omdat dit een geforceerd proces is, verandert dit ook niet noemenswaardig.
- Het rendement van de radiator verandert wel bij temperatuurverschillen tussen water en buitenlucht.

1.
De cpu voegt warmte (eigenlijk energie) toe aan het water, dit wordt door de rad weer afgevoerd. Op dit moment ligt de verhouding zo, dat er bv. 100 watt ingaat en er ook weer 100 watt uitgaat. Ik ga even uit van water van 28 graden na de cpu en 24 graden na de rad.
Als na de rad de koelbox wordt geplaatst, zal deze nog 10 watt extra kunnen afvoeren. Dit zorgt er voor dat het water onder de 24 graden komt, bv. 22 graden.
2.
Nu voegt de cpu weer 100 watt toe, maar door het koudere water zal het slechts opwarmen tot 26 graden.
Het rendement van de rad neemt echter af, door het kleinere temperatuurverschil tussen water en buitenlucht. Na de rad is het water nu bv. 24 graden.
De koelbox verplaatst nog steeds 10 watt, dus de watertemperatuur zal nu op 22 graden komen.
3.
Nu voegt de cpu weer 100 watt toe, dus het water zal opwarmen tot 26 graden.
Na de rad is het water nu bv. 23 graden. (rendement neemt weer een beetje toe)
De koelbox verplaatst nog steeds 10 watt, dus de watertemperatuur zal nu op 21 graden komen.
4.
Nu voegt de cpu weer 100 watt toe, dus het water zal opwarmen tot 25 graden.
Na de rad is het water ongeveer 23 graden. (rendement van de rad neemt weer iets af)
De koelbox verplaatst nog steeds 10 watt, dus de watertemperatuur zal nu op 21 graden komen.

En we zijn weer bij het eind van stap 3. De temperatuur zal zich dus stabiliseren.
In dit voorbeed zal de cpu-temperatuur dus ongeveer 3 graden zakken. In de praktijk zullen deze verschillen veel kleiner zijn, maar voor de duidelijkheid in het rekenvoorbeeld heb ik wat ruimere getallen gebruikt.

Simpel samengevat: De temperatuur zal iets lager komen, maar niet zoveel dat het de moeite waard is.

En als laatste een tip: Mocht je de koelbox als reservoir gaan gebruiken, dat ´s-nachts afkoelt (computer uit), houdt dan goed rekening met condensatie als je de boel weer aanzet.

• ESteg
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 02:40:
[...]

Ik heb prima begrepen dat het om nakoeling gaat, hoor. Maar het water is 28 graden, terwijl een normale koelboxtemp een graad of 7 is. De koelbox zal dus warmte opnemen van rad/res. Hij neemt echter meer op dan ie kwijt kan. Koelvermogen daalt, terwijl stroomverbuik gelijk blijft. Er wordt door de koelbox steeds meer warmte gegenereerd, die niet 100% efficiënt wordt afgevoerd. Grote kans dat een deel(tje) van die warmte in het koelgedeelte komt. Lijkt dus op externe verwarming. Vandaar een mogelijke tempstijging.
Dat is niet helemaal (helemaal niet...? ;)) waar wat je zegt. Bij de specs van koelboxen (en peltiers ook, trouwens), staat gewoon een delta-T in graden celcius aangegeven: "koelt tot 12 graden onder buitentemperatuur". De peltier zorgt voor een warmteverschil, en hoe kouder het is aan de warme kant van de peltier, hoe kouder het is aan de koude kant van de peltier. Als de warme kant niet gekoeld wordt, heb je niets aan het effect van het warmteverschil, omdat de warme kant dan gewoon de delta-T warmer is dan het te koelen object.

Als de warme kant van de peltier op kamertemperatuur gehouden kan worden (koelribben, geforceerde luchtkoeling of waterkoeling), dan zal de koude kant van de peltier die delta-T onder de kamertemperatuur zijn.

Eel peltier kan niet "meer opnemen dan 'ie kwijt kan", omdat de peltier alleen maar zorgt voor een temperatuursverschil tussen zijn twee kanten. De warmteuitwisseling tussen het te koelen object en de koude kant van de peltier is verder passief, dus de warmte van het te koelen object zal naar de koude kant van de peltier willen.

Als het vermogen van de peltier te klein is, dan zal het geheel inderdaad op gaan warmen, maar omdat we hier een evenwichtssituatie hebben met een T-water van 28 graden, is dat niet van toepassing.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Zo, dit is een hele discussie geworden :P

Op zich zou zo'n koeler wel iets effect kunnen hebben.. Alleen zul je nooit onder de omgevingstemperatuur die bij de radiator is kunnen komen. 't enige wat je kunt bereiken is dat je de balans wat verschuift.

Die temperatuurbalans is voornamelijk afhankelijk van de capaciteit van je radiator.
Je zit met het probleem dat je rad de temperatuurvermindering weer met gemak kan opheffen omdat het ding veel meer capaciteit heeft dan dat koelboxje. Dus je rad gaat uiteindelijk gewoon weer de temperatuur bepalen en de koelbox zal ook die temperatuur aannemen.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Twynn schreef op 12 augustus 2004 @ 12:01:
Je zit met het probleem dat je rad de temperatuurvermindering weer met gemak kan opheffen omdat het ding veel meer capaciteit heeft dan dat koelboxje. Dus je rad gaat uiteindelijk gewoon weer de temperatuur bepalen en de koelbox zal ook die temperatuur aannemen.
Dit is alleen zo, wanneer het water na de rad dezelfde temperatuur heeft als de buitenlucht. Zolang het water warmer is dan de buitenlucht, zal de koelbox zorgen dat het water nog iets verder afkoelt.

(Dit is eigenlijk de kern van het hele verhaal dat ik hierboven opgeschreven heb :+ )

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Toch ben ik nieuwschierig of iemand anders het al eens geprobeerd heeft met zo'n ding, en die nieuwschierigheid is het enige wat mij zo koppig maakt :P

Het wordt in iedergeval een leuke discussie.

[ Voor 3% gewijzigd door DarksandII op 12-08-2004 12:29 ]

• justinb81
even google gebruikt, ik ben nu bij mijn ouders in portugal dus ik kan niet mijn oude links opzoeken (ik heb er ook in het verleden aan gedacht)
http://www.google.nl/sear...r=&ie=UTF-8&start=20&sa=N

http://forums.extremeover...archive/index.php/t-56937
hiamps
08-11-2003, 12:37 AM
Just my opinion but don't think a pelt would make much diff the water moves too fast. I tried with a mini fridge made no difference. I hooked up two Chevy heater cores and it helped a bit.
http://www.abxzone.com/forums/archive/index.php/t-52333.html
I've posted about cooling with a small fridge here before on our forums...I've tried putting a copper coil inside a small fridge to cool a water system...the bottom line was the fridge got hot after a few hours.
Your mileage may vary, but there isn't enough cooling power to handle it...mine is back to a beer fridge in my home office...LOL
my friend tried to cool his h20 system via a mini fridge. His fridge broke though:(

[ Voor 3% gewijzigd door justinb81 op 12-08-2004 13:36 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
KifArU schreef op 12 augustus 2004 @ 12:23:
Dit is alleen zo, wanneer het water na de rad dezelfde temperatuur heeft als de buitenlucht. Zolang het water warmer is dan de buitenlucht, zal de koelbox zorgen dat het water nog iets verder afkoelt.

(Dit is eigenlijk de kern van het hele verhaal dat ik hierboven opgeschreven heb :+ )
Als het water na de rad dezefde temperatuur heeft als de buitenlucht zal de koelbox het water ook nog verder afkoelen. (tenminste, als de koelbox na de rad aangesloten is. Ervoor zal de rad tegenwerken :)) Er wordt immers warmte afgevoerd.

Maar wat ik zeg is dat die eindtemperatuur van het water (die dus hoger is dan die van de omgeving) bepaald wordt door de rad. Als je een hele kleine radiator gebruikt (weinig capaciteit) dan zal die eindtemperatuur hoger worden. Hoe groter de rad, hoe dichter de watertemp bij de omgevingstemp komt.
Maar ga het vermogen wat een rad afvoert eens vergelijken met die 75W van die koelbox. Dan zul je zien dat die 75W vele malen kleiner is en dus weinig tot geen invloed heeft.

Bovendien heb je om die 75W echt af te kunnen voeren ook nog veel contactoppervlak en langzaam stromend of stilstaand water nodig wil je temperatuurverschil kunnen merken :)

Verwijderd

Hey Darksand,

Nu wil het geval dat ik ook al eens koppig ben geweest, en het zelf heb geprobeerd. Zie hiervoor http://custompc.f2g.net/Chiller_1.
Ik gebruikte hierbij geen radiator vóór de koelkast, alleen de koelkast zelf. Temps waren rond de 5°C beneden omgevingstemp. (PC nacht uit), en steeg binnen een uur naar omgevingtemp, en langzaamaan steeds hoger.

Wanneer je een radiator in serie (voor) de koelkast gebruikt, zullen je temps idd niet door blijven lopen naar boven. Alleen zul je helaas ook niet in staat zijn het water echt af te koelen wanneer de PC langere tijd uit staat, aangezien de radiator je koelsysteem dan nog belast (stroomt kamertemp. lucht door).

Ik heb naar mijn idee een goede poging gedaan, het werkt alleen gewoon niet naar tevredenheid. Voel je vrij om het ook te proberen, maar ik zou je liever aanraden om via Marktplaats o.i.d. een goedkope compressorkoeling te scoren om je op uit te leven. Denk b.v. aan (Evian) drinkwaterkoelers, die van mij is goed voor -18°C (zie http://custompc.f2g.net/Chiller_2).

p.s. Alle genoemde temperaturen zijn coolant-temps.

Verwijderd

als je een temp rond kamertemperatuur krijgt is toch ook al netjes?

Conclusie, een koelbox in serie zetten na je rad. in je wc setup zou ervoor zorgen dat de temperatuur idd omlaag gaat, maar deze temperatuur zal nooit onder kamertemp. komen omdat de radiator gekoeld wordt met lucht van die temperatuur

Het verschil in temperatuur zal niet erg veel zijn omdat 75W niet egt veel is, daarbij komt nog dat de koelbox waarschijlijk veel minder dan 75W aan warmte effectief zal weg nemen

't is dus of je 't de moeite waard vind :P

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 16:51 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 16:36:
als je een temp rond kamertemperatuur krijgt is toch ook al netjes?
Als t meezit zit mijn CPU temp zo'n 7 graden boven kamer temp. En daar hoef ik geen energie en ruimte slurpende chiller voor te gebruiken. Als je dat ervoor overhebt hou ik je niet tegen natuurlijk :)

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 16:30:
Hey Darksand,

Nu wil het geval dat ik ook al eens koppig ben geweest, en het zelf heb geprobeerd. Zie hiervoor http://custompc.f2g.net/Chiller_1.
Ik gebruikte hierbij geen radiator vóór de koelkast, alleen de koelkast zelf. Temps waren rond de 5°C beneden omgevingstemp. (PC nacht uit), en steeg binnen een uur naar omgevingtemp, en langzaamaan steeds hoger.

Wanneer je een radiator in serie (voor) de koelkast gebruikt, zullen je temps idd niet door blijven lopen naar boven. Alleen zul je helaas ook niet in staat zijn het water echt af te koelen wanneer de PC langere tijd uit staat, aangezien de radiator je koelsysteem dan nog belast (stroomt kamertemp. lucht door).

Ik heb naar mijn idee een goede poging gedaan, het werkt alleen gewoon niet naar tevredenheid. Voel je vrij om het ook te proberen, maar ik zou je liever aanraden om via Marktplaats o.i.d. een goedkope compressorkoeling te scoren om je op uit te leven. Denk b.v. aan (Evian) drinkwaterkoelers, die van mij is goed voor -18°C (zie http://custompc.f2g.net/Chiller_2).

p.s. Alle genoemde temperaturen zijn coolant-temps.
Ziet er grappig uit _/-\o_ , maar hier was het dus de bedoeling dat de Unit de totale pc koelde? Ik ben er zeker van dat dat met die van mij 100% niet gaat werken. Maar idd zo'n vrieskastje wordt steeds aantrekkelijker, maar die zuipen natuurlijk wel weer veel stroom, en ik ken mijzelf, het mot steeds kouder dus.....

[ Voor 6% gewijzigd door DarksandII op 12-08-2004 16:49 ]

• Cr3ator
  • Laatst online: 05-02 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

edit:
Reactie van KifArU gemist, bijna zelfde verhaal

Ondanks dat er al veel gezegt is over dit onderwerp wil ik toch nog proberen een kleine toevoeging te doen.

Aanname1: De CPU dissipeert X Watt.
Aanname2: Er werd slechts gekoeld dmv. een radiator (met fan) en een pompje.
Aanname3: Koeldevice kan Y Watt onttrekken.

Wanneer nu het koeldevice (maakt niet uit wat voor één) in serie gezet wordt in het koelsysteem, heeft dit tot gevolg dat de radiator nog maar X - Y Watt hoeft kwijt te raken. Aangezien er minder energie overblijft die in de rad kwijtgeraakt moet worden zal deze ook minder warm worden. Als dit systeem lang genoeg draait om te stabiliseren zal een watertemperatuur bereikt worden welke lager is dan het oorspronkelijke systeem.

Zeer belangrijk detail: Wel is het van belang dat het koeldevice technisch in staat moet zijn om continu te werken (in een normale situatie is dit niet nodig en zal hier dus ook niet altijd voldoende externe koeling op het device zitten).

Conclusie: Het koelwater ( en dus de cpu, want daar draait dit hele verhaal eigenlijk om) zal koeler zijn dan in de oude situatie. Hoeveel koeler? Gezien de beperkte capaciteit can het koelkastje hooguit de helft van het oorspronkelijke verchil met de omgevingstemperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Cr3ator op 13-08-2004 12:14 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• DarksandII

DarksandII

Don't ever judge me.

Topicstarter
Ik heb het water nog even gemeten dat uit mijn rad komt, het vreemde is dat bij een kamer temperatuur van 24 graden, het water dus 28 graden is wanneer de 3 fans op half load draaien, zet ik de fans op full load, dan wordt het water niet kouder, het blijft 28 graden. Het volgend probleem zou dan zijn, wanneer ik dus echt een vriesunit zou gebruiken, dat het water wat van de cpu komt, nog onder kamertemperatuur zou kunnen zijn, waardoor het water dus in mijn rad nog eens warmer wordt. (fans andersom laten draaien zodat ik weer koude lucht in de pc blaas :P)

Even terug komend op de koelbox, dat ding begin nu toch wel extreem te vriezen (komt langzaam op gang) dus even een vraagje over pelts van ongeveer hetzelde vermogen, komt daar ook zoveeel ijs aan? om het koelgedeelte (coldspot van 5 cm lang) zit een laag van zeker 1cm ijs.
Afbeeldingslocatie: http://images2.fotopic.net/?iid=y3z77u&outx=600

Verwijderd

@Cr3ator
Aanname1: De CPU dissipeert X Watt.
Aanname2: Er werd slechts gekoeld dmv. een radiator (met fan) en een pompje.
Aanname3: Koeldevice kan Y Watt onttrekken.

Wanneer nu het koeldevice (maakt niet uit wat voor één) in serie gezet wordt in het koelsysteem, heeft dit tot gevolg dat de radiator nog maar X - Y Watt hoeft kwijt te raken. Aangezien er minder energie overblijft die in de rad kwijtgeraakt moet worden zal deze ook minder warm worden. Als dit systeem lang genoeg draait om te stabiliseren zal een watertemperatuur bereikt worden welke lager is dan het oorspronkelijke systeem.
Dat er een lagere temperatuur gaat ontstaan dan in de oude situatie is aannemelijk, maar dat zal slechts een zeer klein (nauwelijks meetbaar) verschil zijn. Chillers van deze orde zijn gewoon niet krachtig genoeg om, laten we zeggen, 'realtime' écht te koelen. Ze moeten het hebben van de periodes dat de belasting (CPU) niet gebruikt wordt. Wanneer men er continue kamertemp. water aan toevoerd d.m.v. een radiator in serie, zal het rendement dus nihil zijn.
Zeer belangrijk detail: Wel is het van belang dat het koeldevice technisch in staat moet zijn om continu te werken (in een normale situatie is dit niet nodig en zal hier dus ook niet altijd voldoende externe koeling op het device zitten).
Is bij absortiekoeling niet van belang, en zelfs in de meeste compressorkoelingen nauwelijks van invloed zolang men niet het koelmiddel vervangt door koelmiddelen met een lager kookpunt.

@Darksand
Even terug komend op de koelbox, dat ding begin nu toch wel extreem te vriezen (komt langzaam op gang) dus even een vraagje over pelts van ongeveer hetzelde vermogen, komt daar ook zoveeel ijs aan? om het koelgedeelte (coldspot van 5 cm lang) zit een laag van zeker 1cm ijs.
Dat is normaal in open lucht opstelling. Hang de verdamper maar eens in een bak water, dan blijft er weinig van over. En ja, ook zwakkere peltiers kunnen een mooi laagje ijs veroorzaken ;)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Laat ik maar weer eens wat mosterd op het topic spuiten (no. 11)

Stel:
De CPU levert 50J/s aan warmte (50W dus), de koelbox kan maximaal 30J/s afvoeren (dan heb je een hele goede).
Dan blijf je met een 'overschot' van 20J/s zitten, die langzaam het water verwarmt, als er geen radiator of andere dingen waardoor de warmte weg kan (alles wat warmer is dan de omgeving raakt warmte kwijt)

Door er een radiator er voor te zetten haal je dus al wat joules uit het water (minder warm, maar nog geen omgevingstemperatuur), die dan niet door de koeler er uit gehaald hoeven te worden.

In het ideale geval kan je dus onder omgevingstemperatuur komen, maar dan moet de radiator het water vóór de koelbox wel tot vlak bij omgevingstemperatuur afkoelen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

@Resistor
Stel:
De CPU levert 50J/s aan warmte (50W dus), de koelbox kan maximaal 30J/s afvoeren (dan heb je een hele goede).
Vanaf 1/4 pk (+/- 630 BTU/h) compressorkoelingen zijn ruim in staat de dissipatie van een zwaar overgeclockte CPU weg te werken. In de meeste gevallen zul je zelfs aan 1/6 pk genoeg hebben, we hebben het hier over een kleine- tot middelmaat koelkast. Airco's beginnen bij zo'n 1/2 pk, en hebben dus een behoorlijk overschot. Zo'n 'hele goeie' heb je dus niet nodig, de truck zit hem in de dimensionering van de capillaire leiding en de hoeveelheid koelmiddel.
Dan blijf je met een 'overschot' van 20J/s zitten, die langzaam het water verwarmt, als er geen radiator of andere dingen waardoor de warmte weg kan (alles wat warmer is dan de omgeving raakt warmte kwijt)

Door er een radiator er voor te zetten haal je dus al wat joules uit het water (minder warm, maar nog geen omgevingstemperatuur), die dan niet door de koeler er uit gehaald hoeven te worden.

In het ideale geval kan je dus onder omgevingstemperatuur komen, maar dan moet de radiator het water vóór de koelbox wel tot vlak bij omgevingstemperatuur afkoelen.
Ik zou er toch voor pleiten gewoon een compressorkoeling te gebruiken i.p.v. te gaan klooien met een in principe te zwakke absobtiekoeling + radiator in serie. Een absorbiekoeling heeft gewoon nogal wat tijd zonder belasting nodig om af te koelen, wat met een radiator in serie niet lukt, aangezien deze het water blijft verwarmen naar kamertemperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 21:02 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik werkte met de spullen die TS had, ik ga geen andere dingen kopen ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1