lijmpistool - lijm isoleert?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de search werkt niet, iig bij mij niet (omega parameters? wtf zijn dat?? :S)
en zoeken in de productomschrijving van de fabrikant leverde niets op, dus ik stel mn vraag maar even hier

ik heb een Bison Hobby lijmpistool met 'Glue Sticks Hobby' 7 mm lijmpatronen van datzelfde merk, en vraag me af of die lijm isoleert? kan ik de gesoldeerde onderkant van een printplaat hier veilig mee afwerken en vastplakken aan een metalen ondergrond?

bvd

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit maar 1 ding op, pak een multimeter en meet de weerstand, want wat is 'stroom geleiden'??? Als de weerstand zo hoog is dat jij het geen geleiding meer vind dan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in theorie zou lijm moeten isoleren, aangezien er namelijk geen metaal inzit

/edit: Omega parameters is volgens iets met Ohm, dat heeft iets te maken met weerstand :Y)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal zijn de sticks van een kunstof met een bindmiddel. Op zich zou dat dus goede isolerende eigenschappen hebben.
Probeer eens met een ohm meter (multimeter) de geleiding (weerstand) te meten van een klein kloddertje lijm?

Bedenk me nu even dat zodra er warme plekken bij de klodders lijm komen, de lijm wel gaat vervloeien. De lijm "hard" niet uit. hier en daar een afstandhoudertje inlijmen kan voorkomen dat de printplaat toch in aanraking komt met het metaal

wow wat wordt er weer snel gereageerd.. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke ik zal hem even doormeten, debiel dat k daar zelf niet aan dacht O-)
bedankt voor de reacties iig

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Die standaard glue sticks is gewoon islolerend. Lijmpistolen worden wel vaker gebruikt om punten van een printje waar de netspanning op staat te isoleren.
Ik zou je print niet vastplakken, als je dat doet kan je niet echt makkelijk wat repareren. Ik zou iets van studs gebruiken en dan je print vast schroeven.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het gaat niet om de hele print, maar een deel ervan

er komen 3-pins fan aansluitingen aan die ik met hete lijm wil vastplakken, maar dan maakt de lijm misschien via de gaatjes toch verbinding tussen meerdere sporen. hoe ik de print ga vastmaken weet ik nog niet, maar ik wil iig de optie van vastlijmen open laten, ookal is dat misschien niet handig in verband met reparaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Het spul wordt ook gebruikt bij het vastplakken van componenten op een printplaat, aan andere componenten of draden zodat ze niet loskomen bij vibratie (meestal lekker slordig zodat t overal op zit, je ziet t vaker bij goedkope elektronica), dus volgens mij geleid het echt niet. Ik zie geen rede waarom het wel zou geleiden...

[ Voor 12% gewijzigd door Tentacle1 op 10-08-2004 18:39 ]

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
offtopic:
zoals boven de search staat, doet hij her prima zolang je geen hoofdletters gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plastic smeltlijm isoleert (net als plastic ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Indeed.... isoleert. Ik heb die lijm gebruikt om printjes met witte LED's in de neus van m'n fiets te lijmen. En om het geheel waterdicht te maken, heb ik alle kanten van de print van smeltlijm voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke ik denk dat ik iig de fan connectors er veilig mee kan vastzetten (ben te lui geweest om m ff door te meten, multimeter was ergens verstopt :P)

wat de search betreft: die geeft idd nu aan dat ie 0 hits heeft op bijna al mn search queries omtrent dit onderwerp, een vooruitgang vergeleken met de vage foutmelding die k vanmiddag kreeg ... toen gebruikte ik btw ook geen hoofdletters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 17:55:
kuch...metaal is GEEN voorwaarde voor geleiding. Een zoutoplossingen of bv. een koolstof verbindingen geleid ook (zeer) goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 16:56:
[...]

kuch...metaal is GEEN voorwaarde voor geleiding. Een zoutoplossingen of bv. een koolstof verbindingen geleid ook (zeer) goed.
dat was ik vergeten :)
offtopic:
daarom had ik een onvoldoende voor m'n scheikunde proefwerk :X

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
In (bijvoorbeeld) een computervoeding wil ook wel eens een klodder lijm opduiken. Soms maken die ook contact met (meerdere) geleidende onderdelen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 17:55:

/edit: Omega parameters is volgens iets met Ohm, dat heeft iets te maken met weerstand :Y)
Zit er in bv. rubber dan wel metaal? :?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een zout bestaat uit een metaal en een niet-metaal. Welke koolstofverbinding geleidt volgens jou goed?

Metaalbinding: geleidt altijd
Ionbinding (metaal+niet-metaal, zout): geleidt alleen in opgeloste fase
Molecuulbinding: geleidt nooit

[ Voor 28% gewijzigd door GlowMouse op 12-08-2004 15:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 15:51:
[...]

Zit er in bv. rubber dan wel metaal? :?
ik zeg toch niet dat rubber wel geleid, ik zei alleen dat in lijm geen metaal zit, dus lijm geleid niet

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 16:08 ]

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Uhm, imo geleid rubber niet hoor...

Verwijderd

GlowMouse schreef op 12 augustus 2004 @ 15:52:
huh? hoe werken die OLEDs dan als molecuulbindingen nooit geleiden?

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 16:04:
huh? hoe werken die OLEDs dan als molecuulbindingen nooit geleiden?
Beetje offtopic enzo, maar hier staat dat er iets organisch tussen 2 conductors (geleiders) zit.

Voor de TS: óf kijken wat er door de lijm zit, en dat hier posten, óf wat lijm op een krant spuiten en doormeten.

[ Voor 13% gewijzigd door GlowMouse op 12-08-2004 16:15 ]

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-12-2023

FrankNStein

It's Alive!!!

[...]

Een zout bestaat uit een metaal en een niet-metaal. Welke koolstofverbinding geleidt volgens jou goed?
En dat voor iemand met een 5-vwo'er met NT-profiel... :X
goed, ik zal je ff scheikunde les uit de 3e-klas vertellen: :+
C (koolstof) kan 4 GEP's aangaan (GEP=gemeenschappelijk electronen paar, dus kan max aan 4 andere atomen binden)
Bij diamant is dit inderdaad zo, hier is elk C-atoom aan 4 andere gebonden, alle vrije electronen zijn dus bezet, en diamant geleidt dan ook niet.

Echter grafiet is opgebouwd uit lagen, waarbij elk C-atoom aan 3 andere is gebonden dmv 1 GEP per atoom, het is net een soort kippengaas. Die lagen zijn gestapeld, en tussen de lagen is een zwake binding dmv de vrije electronen die 'over' zijn. (Daarom kan je ook schrijven met grafiet, je schaaft elke keer zo'n laagje eraf, omdat die relatief zwak aan elkaar gebonden zijn.) De vrije elektronen die zich tussen de lagen bewegen zorgen ook ervoor dat grafiet stroom kan geleiden.

Tenslotte is er ook nog buckminsterfulereen (hoplijk heb ik het goed geschreven) en koolstofbuizen. Dit zijn ookweer zuivere koolstofvormen.
Buckminsterfulereen (ookwel buckieballen) is een C60-molecuul. Elk C-atoom is aan 3 andere gekopeld. Het molecuul bestaat uit 5 en 6 vlakken, en lijkt verdacht veel op een FIFA-voetbal. Ik heb geen idee of deze vorm van koolstof geleidt.
Koolstofbuizen geleiden echter wel. Dit zijn buisjes die lijken op opgerold kippengaas. De uiteinden zijn vaak gesloten dmv halve buckiballen... Doordat hier ookweer alle C-atomen aan slechts 3 andere zijn gebonden gelijden deze ook. :)

zo, nu heb je hopelijk weer een voldoende voor scheikunde ;)

ps. ik zit (ook) in 5 ath. met NT-profiel ;)

• GlowMouse
  • Niet online
Moleculaire stoffen geleiden niet, behalve die met een molecuulrooster (bv nanobuizen). Ik heb dit net op moeten zoeken op internet, want op school dit is zeker niet besproken. Ik kan het ook niet helpen :P
zo, nu heb je hopelijk weer een voldoende voor scheikunde
:? Heb dit jaar toch nog een ruime negen gehaald

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
[...]

Metaalbinding: geleidt altijd
Ionbinding (metaal+niet-metaal, zout): geleidt alleen in opgeloste fase
zuivere C geleidt toch? Zie carbon, potlood, houtskool...

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
je moet het dan alleen niet op een punt vastlijmen dat heet wordt tijdens gebruik, dan smelt je lijm weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wow wat een ingewikkelde scheikunde allemaal zeg ... ben afgelopen jaar geslaagd voor mn VWO NT, maar dit s weer n bewijsje dat scheikunde nooit mn sterkste vak was :D

iig hartelijk bedankt voor zowel de praktische als de theoretische antwoorden op mn vraag, ik denk dat k nu niet meer voor veel verrassingen kom te staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

[...]

En wat bevat een zoutoplossing? Juist, een metaal + niet-metaal ;)
Alleen wel in vloeibare vorm uiteraard :)

[ Voor 7% gewijzigd door BlizzarD op 13-08-2004 13:49 ]

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04 13:26
eeh, ammonia staat mij bij kan ook het metaal deel van een zout zijn. Voorbeeld : salmiak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
BlizzarD schreef op 13 augustus 2004 @ 13:48:
[...]

En wat bevat een zoutoplossing? Juist, een metaal + niet-metaal ;)
Alleen wel in vloeibare vorm uiteraard :)
Het is niet het metaal dat geleidt in deze oplossing dacht ik. Opgelost azijnzuur geleidt namelijk ook en hier zit geen metaal in (CH3COOH)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04 13:26
klopt, in het geval van ammonia zijn het bijvoorbeeld de NH4+ en OH- ionen. Overigens geleidt zuiver water ook (heel slecht, dat wel) omdat er een evenwicht is tussen H20 <--> OH- + H+. Dus zuiver water beval altijd ionen

[ Voor 24% gewijzigd door Baudje op 13-08-2004 14:23 ]

Pagina: 1