[s-ata maxtor] schijf stuk, hoe data redden?

Pagina: 1
Acties:

• Eggie_lwd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-11-2022
Beste mede-tweakers,

De setup waar het om gaat:

Asus A7V600 met via s-ata raid controller
Maxtor s-ata 7200 rpm 8mb cache harde schijf (c: 20GB d: 60GB)
512MB DDR geheugen

Sinds een tijdje wilde dit systeem niet meer opstarten: ik kreeg namelijk een blauw scherm, welke overigens niet te lezen was omdat Windows een auto-reboot deed. Ook veilige modus en laatste instellingen die werkten boden geen soelaas.

Daarna heb ik het geheugen maar eens getest met Memtest86, het geheugen bleek goed na een aantal tests.

De schijf is niet benaderbaar met de utility "Powermax" van Maxtor, dit staat ook op de website van maxtor. Ik heb dus de schijf gecontrolleerd met "Check for errors" vanuit Partition Magic 8 (DOS). Hier verschijnen erg veel fouten die erg snel verschijnen en ook zo weer uit beeld zijn omdat het programma terugspringt naar een zwart DOS scherm met nog meer fouten.

Ok dat tot zover, de situatie is nu: nieuwe ATA-HD gehaald (binnenkort stuur ik de Maxtor S-ata schijf op, garantie), Windows XP geinstalleerd met de drivers van VIA en uiteraard de S-ata driver (latest). Nu was het mijn bedoeling om de s-ata schijf er weer bij te hangen om vervolgens de data te kopieren die er nog te redden valt, maar helaas, Windows blijft hangen net voor het aanmeldscherm (zwart beeld).

Wie heeft tips om de data van deze HD te redden?

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:47
Mijn pc bleeft laatst ook hangen voor het windows xp aanmeldscherm. Ik dacht ook dat het mijn schijf was maar het bleek ide-kabel te zijn. Heb jij die sata kabel al eens vervangen?? Het kan ook best je schijf zijn hoor maar ik zou ook even een andere kabel proberen.

Verwijderd

Serial Ata schijven zijn toch hot swappeble? Dwz. eerst in windows booten en dan pas de SATA schijf eraan? Zou dat kunnen?

• Eggie_lwd
Ik merk nu alweer dat ik niet helemaal volledig ben geweest..

Ik heb inderdaad ook de tweede s-ata kabel geprobeerd die meegeleverd was. Ook heb ik de andere s-ata poort geprobeerd.

Hoewel ik betwijfel of het kan, heb ik inderdaad ook het hot-swappable idee geprobeerd, dus eerst booten vanaf de nieuwe HD, dan in Windows de s-ata kabel inpluggen. Ook dit werkt niet, want Windows slaat genadeloos vast...

Toch bedankt voor de reacties tot nu toe!

Edit: Bedenk me ineens dat ik ook nog heb geprobeerd om Windows te herstellen in de herstelconsole via de Windows CD, ook heb ik geprobeerd om Windows "eroverheen" te zetten. Maar in beide gevallen blijft de setup hangen bij het scherm: Bezig met onderzoeken van schijf van 78160 MB.. etc.

[ Voor 25% gewijzigd door Eggie_lwd op 10-08-2004 17:58 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik had een vergelijkbaar probleem; bleek probleem met de P-list (de brakke-blocks-list zogezegd) te zijn. Heb'm weggebracht naar een datarecoverybedrijf (www.disklabs.com) die nu goed werk aan 't doen zijn. Kost wel wat centen (geloof dat ze voor studenten wel alternatieve tarieven hebben) maar dan heb je wel je gegevens terug. Ik zou zelf niet teveel gaan klooien, dan heb je kans dat zij er ook niks meer mee kunnen.

• Eggie_lwd
Ik heb even de quote ingevuld op de door jou aanbevolen website, zodat ik een indicatie krijg van de kosten:

Automatic Quote Successful
Ref: DR994285.
Your Quote:
Recovery Price: £485
NO FIX, NO FEE

485 pond is de data toch ook weer niet waard ben ik bang...

• HunterPro
  • Niet online
je kan voor 65 euro een checkup doen wat er mis is met je schijf; dan kunnen ze beoordelen of het te fixen is of niet en wat dat voor jou gaat kosten. Bel ze even op het NL nummer (moet je wel engels spreken; het dametje wat je aan de lijn krijgt is erg lief maar niet goed in Nederlands) en maak een afspraak zou ik zeggen :)

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-03 00:09

Defspace

Administrator

Ik denk dat het niet heel veel uit gaat maken maar linux wil nog wel eens iets soepeler omgaan met (niet) hangen in het geval van foute disks.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik proberen om even knoppix of een andere live disk op CD te branden (wanneer je geen linux bak ergens hebt natuurlijk) en proberen of je hem daar mee kan lezen.
Zo niet dan wordt het erg lastig denk ik.
(er vanuit gaande dat je ervaring hebt met linux of dat je iemand kent die er "goed" mee uit de voeten kan)

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb ook ooit eens een kapotte schijf gehad (een chip op de print door gebrand), die deed dus niets meer :+
Ik heb die schijf naar iemand gedaan die pc spullen verkoopt en er nog meer kennis van heeft dan mij. Die heeft dan aan een exact dezelfde schijf weten te geraken en de elektronica over gebouwd. En dan zaten we ongeveer in jouw probleem, windows liep altijd vast, we hebben dit toen opgelost door een stuk of 3 fans op volle toeren op de schijf te laten blazen, zo hebben we de data kunnen redden.
moraal van het verhaal, probeer eens wat extra koeling ;)

• HunterPro
  • Niet online
mouse256 schreef op 10 augustus 2004 @ 19:49:
Ik heb ook ooit eens een kapotte schijf gehad (een chip op de print door gebrand), die deed dus niets meer :+
Ik heb die schijf naar iemand gedaan die pc spullen verkoopt en er nog meer kennis van heeft dan mij. Die heeft dan aan een exact dezelfde schijf weten te geraken en de elektronica over gebouwd. En dan zaten we ongeveer in jouw probleem, windows liep altijd vast, we hebben dit toen opgelost door een stuk of 3 fans op volle toeren op de schijf te laten blazen, zo hebben we de data kunnen redden.
moraal van het verhaal, probeer eens wat extra koeling ;)
en _NIET_ de schijf-prints omwisselen; ook al lijken ze het zelfde te zijn, heb je ze exact gelijktijdig gekocht etc etc; dikke kans dat de firmware anders is. Had ik ook met mijn schijven. Hierdoor heb ik meer schade toegebracht dan er in de eerste instantie aan de schijf was, wat me bij recovery fikse extra kosten heeft gebracht!
Pagina: 1